Bo i båd i DK
Fra : kenneth andersen

Dato : 11-02-08 08:44

Hejsa....

Sad lige og læste om klaus´s idé om at flytte til middelhavet... dejligt..!

Men hvad er reglerne egentlig for at bo i båden herhjemme..?
På fyn, hvor jeg bor, er det bandlyst at bo i båden, men der er da nogen der
gør det andre steder i DK... Men hvor..?
Må man feks. bo i fredericia, kolding, vejle... eller.?

Håber nogen kan hjælpe.
på forhånd tak.

Kenneth

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-08 09:31

Hej Kenneth,

Det er et politisk varmt emne du her berører og politikernes
indstilling til området ændrer sig meget for tiden.

Prøv at anvende Google som søgemaskine og start evt. med at
skrive: husbåd i danmark
Det giver 4390 hits hvor de nævnte ord indgår i.

Mvh/Harding

Fra : kenneth andersen

Dato : 11-02-08 10:55

Jeg har forsøgt at søge på det, men det er slet ikke en husbåd jeg vil have,
men derimod en helt alm. båd at bo på.
En husbåd er en firkantet pram med et hus på, og det er der ingen charme i,
set fra min side.
Jeg har såmænd søgt højt og lavt, og kan ikke rigtig finde noget info om det
nogen steder.

"Harding E. Larsen (slet W4CQV)" <harding@W4CQVlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12027190120.0305795982457511@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-08 13:27

Er det en almindelig båd og den ikke ser alt for rodet ud kan
den selvfølge ligge i enhver havn, enten som hjemhørende båd
eller på gæsteplads.
Spørgsmålet om den til stadighed må bebos afhænger af den
enkelte havns reglement.
Disse reglemetenter kan have meget forskellige indhold alt
afhængig af om havnen er privat eller kommunal.
Det skal bland andet være således at du kan få en fast adresse
tilklyttet, det kan f.eks. være havnekontorets adresse eller en
anden stråmandsadresse.
Båden skal enten kunne sejle over til en sugeplads, for at få
tømt tanke, eller der skal være ført afløb ud til båden, da det
ikke er tilladt at udlede spildevand eller toiletaffald ud i
havnene.
Der skal til båden tillige udlægges separat el, da det må
forventes at elforbruget i en fast beboelig båd vil være
væsentligt større end de få amp. der bruges til ladning af
bådens batterier.
Du skal også være opmærksom på at vandforsyningen til broerne
bliver afbrudt i vinterhalvåret grundet risiko for
frostsprændgning af rør og haner.
Endelig skal du også være opmærksom på at mange havne ikke får
sneryddet om vinteren. Nogle havne har skilte med
advarselsangivelse af "Lejlighedsvis snerydning".
Desuden slukkes alt lys om aftenen i nogle havne med forskellige
begrundelser.
Finder du ikke en havn hvor der er andre beboede både vil du nok
blive meget ensom og opsyn fra andre er nok ikke tilstede.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-08 15:22

Jeg vil lige tilføje at hvis du på Google skriver: havnereglement
kan du se mange havnes reglementer og herunder de for den
enkelte havn fastsatte regler for at bo i båden.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 11:20

"kenneth andersen" <postmaster@sejlerdiscount.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der gør det andre steder i DK... Men hvor..?
> Må man feks. bo i fredericia, kolding, vejle... eller.?

Det er, ifølge lovgivningen, således i DK;

Du må bo på din båd.
Men have en folkeregisteradresse, som kan være din båd, men du skal også
have en postbox til "officielle skrivelser".

Problemerne opstår på henholdsvis kommunalt plan samt i de reglementer, som
de enkelte havne skal udarbejde.

Altså:
Afhængig af den enkelte kommune eller havn, er det tilladt/forbudt.

Grunden til det snørklede system er det enkle, at man har ønsket at
forhindre, at plastrer havnene til med cafelatte - husbåde.

Dette er efter hukommelsen, men du kan sikkert finde lovstoffet.

MVH
Egon

Fra : Bo Carlé

Dato : 11-02-08 15:31

Hej Kenneth
Der er ikke nogen som kan forbyde dig at være ombord på skivet, 24 timer i
døgnet,
men der findes masser af nidkære personer...
Der findes også masser af IKKE nidkære personager!
Jeg kender et par havne, som jeg ikke kan skrive her...(Du kan også lægge
fartøjet på land, men det er nok ikke hvad du ønsker.)
-
Så Fyn er udelukket, ak, mit "råd" er så, smut til f.eks. (ér fck...)
Brøndby en dag og se udsigten,
og få en sludder med selvbyggerne, som nok er der mest lør/søn.
DE ved noget, da de har planer...Snak med byggere af skive, selvbyggere.
Nogle er sejlere og andre er byggere,
men de har alle en plan som de glade giver videre. Gør også dette på
Fyn. -Søg og du skal finde, og udholdenhed bringer (hmmm)
-
Har boet i Grækenland på skivet i ca. 1 år og sejlet meget rundt i
Middelhavet, og der var slet ingen/aldrig nogen problemer.
I Spanien må man ikke engang hænge vasketøjet til skue? men det er heller
ikke Middelhavet...
Da det lokale vaskeri nu taber penge! Der er ganske mange besynderlige
regler, som henfører til ren profit!

I Chr.Havns kanal er der flere forskellige foreninger og en del af dem
opponerer stærkt mod Møller familiens BLÅ PLAN.

Andre er vildt begejstrede, så ud ryger alle fartøjer i besiddelse af en
mast over 4 meter...
Og ind ryger fartøjer i millionklassen, som knap kan bevæge sig, selv om de
ligner noget som kan...VI GJORDE DET LISSOM KLØVEDAL (puha)
De kan trækkes fra i skat, og Chr.Havns kanal er nu stendød. Der er nok
ikke så meget sømand tilbage i Møller...
-
Tricket ér: at bevæge sig med den årstid som man foretrækker. Aldrig/helst
ikke blive for længe på det samme sted.
Jeg kan se at det er ved at løbe af med mig, sååååå
-
Snak med byggere, de har en plan
Med venlig hilsen
Bo
__________________________

Fra : kenneth andersen

Dato : 11-02-08 16:59

Hej...

Ja, fyn er lukket og har søgt mig ordentligt omkring

Sjælland for jeg desværre ikke konen med over til, men jylland kan dog godt
gå..!
Kan faktisk ikke forstå at de forskellige havne har så strikse regler..?
hvis det var tilladt at bo på sin båd, vile der jo være det mere opsyn med
de andre både i havnen, eller.? Jeg ville med stor fornøjelse have mit eget
skib liggende til 1 mill.(hvis jeg havde ét) ved siden af nogen der boede
fast i deres båd og dermed holdt øje med mit, når jeg ikke var der.

Men jeg skal nok få støvet en havn op, hvor det kan lade sig gøre. Man kunne
jo betale for en gæsteplads og måske på sigt lave en aftale med
havnefogeden, når han har set mig og familien lidt an. Det er jo ikke en
faldefærdig kutter, der kommer til at ligge, med vasketøj op over masten og
blomster på søgælenderet..!
Det bliver en sejlbåd der vil blive brugt og fremstå respekstabel, som så
mange andre både.!

Er der ingen klubber/foreninger man kan spørge til råds..?

kenneth

Fra : Søren

Dato : 11-02-08 16:10

Hvis man bor på sin båd, men ikke ligger fast nogen steder, hvor har man så
sin folkeregister adresse?

/Søren

Fra : Bo Carlé

Dato : 11-02-08 16:39

Skal man have en fast folkeregisteradresse?
Hvis man siger sin lejlighed op, og ikke får en ny. Er det så tilladt her i
dagens Danmark at være uden fast adresse (bo hos venner, familie uden at
betale husleje) og dermed uden fast bopæl.

Hvad siger reglerne omkring dette?

Svar:
Du kan udmærket bo hos venner og bekendte, men du skal have registreret din
folkeregisteradresse et af de steder, hvor du sover og overnatter. Eller
mere nøjagtigt, så skal du have registeret din adresse på det sted, hvor du
oftest sover og overnatter.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

-

fundet på: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-208.html

Bemærk, at denne side er fra 8/1-2002 så dobbelttjek.

Med venlig hilsen

Bo

_____________________________

Fra : Søren

Dato : 11-02-08 16:50

Det er ikke det jeg mener. Kan man have man angive sin båd som fast bopæl
selvom båden ikke har en fast havneplads. Hvis ja kræver det så at båden er
registreret i skibsregistret?

/Søren

Fra : Bo Carlé

Dato : 11-02-08 18:19

Hej Søren
Fandt et link, som nok forklarer det du mener:
http://www.folketinget.dk/Samling/19991/lovforslag_som_vedtaget/L3.htm

Her kommer du helt i bund med kansilisproget.

Jeg lavede en søgning med/på google:

Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 121.000 for båd som fast bopæl. (0,28
sekunder) :
Søgte på:
båd som fast bopæl
og fandt en del link
Ja det må du godt, men, og så er der en del betingelser som skal opfyldes,
se også når du selv søger:
www.assens-marina.dk/?pageID=14 - 28k - Cached - Lignende sider

Tilladelser skal gives til alt her i verden. I forstæderne bor
længslen...(er selv opvokset i Hvidovre, så det PASSER!)
Med venlig hilsen
Bo
__________________

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-08 20:01

Hej Kenneth,

Som du sikkert kan se ud af de mange råd og samfundets
forskellige beslutninger, så er der nogle faste holdepunkter i
lovgivningen:

Kommunalbestyrelsen skal registrere den, der ingen bopæl har, på
vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes
karakter. For at opholdsstedet kan anses for fast, skal opholdet
have en vis varighed, hvorunder opholdsstedet ikke bevæges,

Kommunalbestyrelsen skal registrere en person, hvis eneste bolig
er en båd, en campingvogn eller lignende bevægelig bolig, med
adresse dér, hvis båden, campingvognen eller lignende fast
befinder sig et bestemt sted. Hvis denne bolig ikke ligger fast,
kan kommunalbestyrelsen registrere personen med bopæl dér,
såfremt kommunalbestyrelsen ikke er i tvivl om, at vedkommendes
adresse er dér.

Selv i kommunale havne hvor reglementet klart siger at permanent
ophold på sommer- og evt. vinterpladser ikke må finde sted, så
har kommunernes bestemmelser ofte vigende karakter i forhold til
lovgivningen på området.

I regulativet for Assens Marina har man tillempet regulativet og
fast ophold kan godkendes med skriftlig godkendelse af
havnefogeden og der udtrykkes tillige at: Dette regulativ
forandrer ikke bådejerens forpligtelser over for offentlige
myndigheder.

Som du kan se er der flere "ventiler" i de offentlige
bestemmelser, da der ikke altid er overensstemmelse p.g.a. deres
uens datering.

Mvh/Harding

Fra : TOSB

Dato : 11-02-08 22:37

Bo Carlé wrote:
> [...]
> og overnatter. Eller mere nøjagtigt, så skal du have registeret din
> adresse på det sted, hvor du oftest sover og overnatter.

Klip

Der er mange meninger om dette med at kunne bo i en båd.
Jeg tør da godt fortælle, at her i Nykøbing Sj. har vi en enkelt, der bor i
sin båd - med tilladelse fra kommunen og med en postkasse monteret på et af
klubhusene, så det kan godt lade sig gøre.

Om man *skal* være registreret på en bestemt adresse, hvor man sover eller
opholder sig er en helt anden sag.
Der er her i landet en del personer, der rent faktisk ikke har sin egen fast
bopæl af uransagelige og ofte lidt tragiske årsager.
En del af dem hutler sig frem med overnatning hos venner og bekendte eller
som "manden på risten", hvor man ikke kan sige, at de har et fast
opholdssted.
Hvor er de så registreret - de er registreret med adresse i det lokale
folkeregister.
Det er ikke uden problemer at være registreret hos venner og bekendte, for
så kan som venner/bekendte risikere, at "skattefar" kommer efter én og
takserer "sovepladsen" eller et værelse som værende udlejning med deraf
beskatning af en efter div. satser gældende normalhusleje.

Kom ikke og sig, at vi ikke lever i et reguleret samfund med styr på
tingene - snarere overreguleret af et Folketing, der tilsyneladende består
af folkevalgte medlemmer, der til stadighed skal gøre sig bemærket med nye
love/lovforslag og ændringer til gældende love - for ikke at forglemme
ministre, der også skal have sat deres fingeraftryk på den historie, der
skrives efter deres jordefærd.

Jeg siger, at vi langt overgår gamle dages påstand om forbuds-Sverige. Dem
har vi overhalet for længe siden

Mvh
Torben - pensionist om 10 måneder og 28 dage jfr. kalenderen, hvilket ikke
er identisk med tilstedeværelsesdage = mere tid til sejlads

PS: og så hører jeg ikke en gang til på venstrefløjen, men mine erfaringer
og kendskab til området beror på ansættelse i det offentlige incl. et
borgerligt ombud som skatteankenævnsmedlem i en årrække

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 11:37

> [...]
> din folkeregisteradresse et af de steder, hvor du sover og overnatter.
> Eller mere nøjagtigt, så skal du have registeret din adresse på det sted,

Hvilket medfører en betydelig risiko for, at værtsfolkene bliver pålignet
indkomst i form af "lejeindtægt"

MVH
Egon

Fra : claus b.p.

Dato : 11-02-08 23:01

> [...]
> dejligt..!
>
> Men hvad er reglerne egentlig for at bo i båden herhjemme..?
Du skal have en bopælskommune af hensyn til skatte- sociale forhold mv. Du
skal have en postadresse, men dette kan fint være en postbox eller c/o
adresse. Dette er alt hvad der forlanges.
Hvis du sammenligner havnene med sommerhusområderne, har du en del af
forklaringen på hvorfor det mange steder ikke er tilladt at have helårsbolig
i en havn. Der er ikke de nødvendige faciliteter, fx. renholdning,
kloakering osv. Det giver kommunerne en del hovedbrud at servicere de få der
har lov til at bo i sommerhusene, eller bare gør det ulovligt. Det er ikke
så længe siden der var en kampagne med påbud og bøder for at få folk ud af
de ulovligt beboede sommerhuse. Jeg har svært ved at forestille mig at
havnefogeden nogen steder lader folk bo ulovligt.
Har du først fundet en kommune og en havn der tillader helårsbeboelse, er
det kun et praktisk problem om du kan få plads, og holde ud at leve under de
mere eller mindre primitive forhold. Der er flere havne her i Kbh. syd
området der tillader det, men strøm, vand og affaldsmulighederne er ikke i
top. Til gengæld nyder vi andre godt af at der er mennesker og liv i havnen
hele året rundt.

Mvh. Claus

Fra : tjow

Dato : 13-02-08 14:41

Hej Kenneth
Her i Præstø er der flere, der bor i bådenene året rundt.
Vi andre bådejere er glade for dem, da det er dejligt med nogen på
havnen året rundt og døgnet rundt. Det reducerer tyveri og hærværk
væsentligt.
De har adgang til strøm og vand hele året.
Du kan se priser på www.psk.dk
Her er også webkamera, hvor du kan se nogle af bådene.
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : jan krogh

Dato : 13-02-08 20:34

Hej

Førhen boede der enkelte folk i bådene hele året rundt på havnen
i Kolding ,det gav meget ro og tryghed samt at der var langt
imellem tyveri og hærværk , det er idag ikke tilladt samt at man
også har placeret carpark ved havnen så du kan sejle under en
time af gangen ellers koster det 510kr, smart ikke.

Jeg mener at der bor familier i nogle af bådene i Horsens , de
har deres fælles bro og det fungere vist okey.
Var konen slæbebar ,var vi flyttet i båd forlængst.
Sønderborg har vist planer om husbåde.

?

--
lappedykkeren

Fra : BoA

Dato : 13-02-08 21:41

kenneth andersen skrev:
> [...]
> gør det andre steder i DK... Men hvor..?
> Må man feks. bo i fredericia, kolding, vejle... eller.?

Hej Kenneth !
I Horsens er der flere, som bor på båden. Der er sat postkasser op ved
havnemester-kontoret, som så er deres postadresse. Du skal snakke med
havnemesteren. Så vidt jeg husker er lystbådehavnen i Horsens en
kommunal havn og ikke helt så dyr som så mange andre. Til gengæld er
beliggenheden heller ikke den allerbedste inde i bunden af fjorden lige
ved industrihavnen, men selve marinaen er ok fin. Jeg mener med en vis
usikkerhed at kunne huske, at Horsens havn desuden er i den lidt
problematiske ende af skalaen med hensyn til bundbegroning.
Jeg overvejede selv for et par år siden at få plads i Horsens, men
valgte af flere andre grunde en anden havn.
--
Med bedste hilsen
fra

Fra : kenneth andersen

Dato : 14-02-08 11:21

Horsens er faktisk et rigtig godt bud på en havn, og jeg vil med det samme
tage kontakt til dem.

Begroningen er vel hvad det er.... Jeg er dykker og kan klare den lille sag
en gang imellem når jeg alligevel hopper i vandet, og måske kunne der blive
en lille tjans ved "naboerne"

Tusind tak hjælpen.