Blinklys i styret - tilladt?
Fra : Henrik K

Dato : 06-03-08 16:37

Hej,

Jeg har forelsket mig lidt i de her Kellermann blinklys til at montere
i styrets ende - er de tilladti DK? Og hvis ikke, er det så noget man
bliver knaldet for, medmindre man tér sig tåbeligt derude i trafikken?
Jeg synes at mine blinklys ser meget dominerende ud og kunne derfor
godt tænke mig denne diskrete løsning.

Mvh
Henrik

Fra : Armand

Dato : 07-03-08 01:34

Henrik K skrev:
> [...]
> bliver knaldet for, medmindre man tér sig tåbeligt derude i trafikken?
> Jeg synes at mine blinklys ser meget dominerende ud og kunne derfor

Og du bor inde midt i storbyen??
Diskrete blinklys er det sidste man ønsker sig når man holder på en
landevejs morgentrafik og skal dreje til venstre hvor der ikke findes en
decideret venstresvingsbås :-|

Hva' mæ' at pille bremserne af også? Det siges at det bliver meget mere
spændende uden :-|

--
Armand.

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 07-03-08 09:04

> [...]
> decideret venstresvingsbås :-|
>
> Hva' mæ' at pille bremserne af også? Det siges at det bliver meget mere

Jamen Armand, du har fuldstændig ret. Ud over det bliver mere spændende at
køre uden bremser, vil jeg tillige påpege det æstetiske miskmask af en
øjebæ, sådan et par store skivebremser nu udgør på de fleste mc'ere for slet
ikke at tale om den store uaffjedrede vægt skiver, kalibre og klodser jo
udgør! En klodset og beskidt tromlebremse er heller ikke et kønt syn. Man
kunne med fordel lade centret af hjulet ende i et lille fiffigt letvægtsnav

--
Mvh,
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 09:24

<"Henrik K" <Henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nu er mange af kellermann blinklys E mærket, og jeg ved det godkendes i
Tyskland, så det i styret blinker både frem og tilbage, men at have de
"bagerste" blinklys i styret, med chance for at de bliver dækket til af dig
selv er livsfarligt. Som andre også levende beskriver her i tråden.

Du kan mont. kellermann små 1000 LED blinklys for og bag, de er bestemt ikke
dominerende og de er E mærket og kan bestemt ses, er utrolig skarpe.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 07-03-08 10:28

Flemming Disc skrev:

> Du kan mont. kellermann små 1000 LED blinklys for og bag, de er bestemt
> ikke dominerende og de er E mærket og kan bestemt ses, er utrolig skarpe.

Nogle vil måske have observeret at jeg bestemt ikke er tilhænger af pop
omkring sikkerheds-faktorer, som blinklys. Derfor har jeg også harsceret
jævnligt imod de poppede LED-blinkere, som jeg forøvrigt bestandigt
skuffes over i trafikken qua netop svagt opfattelig lysstyrke.
En klubkammerat måte til en afveksling lægge ryg til en svada fra min
side, og forsøgte at forklare sig med at de da var godkendte; men ved
nærmere eftersyn kunne vi ikke finde så meget som én indikation heraf på
blinklysene
Nogle uger senere tog han emnet op igen fordi han havde forelagt sagen i
mc-bix'en, hvor man havde nærlæst emballagen(!) hvorpå der stod nævnt
noget om en godkendelse - Men hvad nytte er det til hvis man står i en
synshal og ka'len anfægter blinklysenes lovlighed? :-|

Noget andet er at en E-godkendelse er vel ikke en E-godkendelse!?
E'et står altid nævnt med et nummer og dét skal vel også matche det
originale blinklys' E-nummer hhv. et krav jvf. typegodkendelsen?
Er der på gruppen nogle reglementsryttere der er i stand til at definere
dét nærmere??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 12:21

> [...]
> originale blinklys' E-nummer hhv. et krav jvf. typegodkendelsen?
> Er der på gruppen nogle reglementsryttere der er i stand til at definere

Jeg er helt med på, at dette drejer sig om sikkerhed og jeg er også glad
for, at du beskriver det mere konstruktiv i dette indlæg end i det første.
Det gav jo ikke andet end et "spyt" i ansigtet, på den der spurgte.

Vedr. kellermann, så er de som jeg før har vist på billede E godkendt, E13
står der.
http://www.discteknik.dk/Blinklys.htm
Med i kassen, hvor der også står at det "made in Germany", ligger der en
kopi af en godkendelse, vedr E13
Jeg tror ikke at dette ville gå i Tyskland, med deres tuv, hvis det ikke er
korrekt, men jeg kan da sikkert misforstå det.
Derfor her et link til et scan af godkendelsen:
http://www.discteknik.dk/Kellermann.pdf

Personligt vil jeg ikke være bange for at bruge lige den model, Kellermann
1000 LED hvid, den har jeg prøvet i mørke, sollys og på kunder jeg ikke har
fået advaret om ikke at stå tæt og kikke direkte ind i dem :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 07-03-08 12:44

Flemming Disc skrev:

> [...]
> E13 står der.
> http://www.discteknik.dk/Blinklys.htm
> Med i kassen, hvor der også står at det "made in Germany", ligger der

Men hvad dækker E13? og matcher det de E-numre der forefindes på de
originale blink-glas? Jeg mener at kunne erindre at det er E4 der er at
finde på originale blinklys, og er det så ikke dét E-nummer man skal
focusere på fremfor et tilfældigt andet der kan indebære alt andet
unyttigt??
Jeg har forsøgt at surfe på "E13" og uden at finde noget klart kom jeg
bl.a. forbi et dokument på vognfjedre til en Mazda der var E-13 godkendt
- Hvordan hænger dét sammen med brugen/lysstyrken på blinklys??

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-08 13:19

> Jeg har forsøgt at surfe på "E13" og uden at finde noget klart kom jeg
> bl.a. forbi et dokument på vognfjedre til en Mazda der var E-13 godkendt -
> Hvordan hænger dét sammen med brugen/lysstyrken på blinklys??

Jeg har heller ikke lige et dokument ved hånden - men i bunden a
http://www.opsi.gov.uk/si/si1989/Uksi_19891796_en_12.htm er der fine
tegninger af hvor synlig blinklys skal være (UK men nok ikke meget
anderledes.)

Jeg tror måske at blinklys i styret kan akcepteres som front blinklys. I UK
er det tillads med 2 bagblinlys og alle de sideblinklys man måtte ønske ...

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 13:29

> [...]
> unyttigt??
> Jeg har forsøgt at surfe på "E13" og uden at finde noget klart kom jeg

Det er rigtigt "gamle" blinklys står der E4, men på en "næsten ny" SV 1000S
står der E13. På min egen Duc årg 2003 står der E9.
På et nyt kopi af "originale" til en FZR 600, står der E13.
Jeg vil mene at for de produkter der produceres i dag hedder godkendelsen
E13.
Men det må der være nogle kloge hoveder der ved.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 15:11

On Fri, 7 Mar 2008 13:29:21 +0100, Flemming Disc wrote:

> [...]
> E13.
> Men det må der være nogle kloge hoveder der ved.

Og på bimsen står der E3, og SAE-D på bagblinkerne. Frontblinkerne hedder
E9.

Såe, man kan åbenbart forvente lidt af hvert.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 23:37

On Fri, 7 Mar 2008 13:29:21 +0100, Flemming Disc wrote:

Hmmm.... Rent historisk var det vel BMW/Hella, der opfandt
styrendeblinkerne, og satte dem på R69S

Fra : Armand

Dato : 08-03-08 01:25

Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 7 Mar 2008 13:29:21 +0100, Flemming Disc wrote:
>
> Hmmm.... Rent historisk var det vel BMW/Hella, der opfandt
> styrendeblinkerne, og satte dem på R69S

Ha! I dette øjeblik gik det op for mig hvorfor i alverden at tyskerne
har en forkærlighed for disse "ochs-augen" - Det er slet og ret national
nostalgi

Når dét er kommet på bordet, er der al mulig grund til at imødegå denne
misforståede spredning af tysk kultur :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-03-08 11:06

On Fri, 7 Mar 2008 23:37:28 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Hmmm.... Rent historisk var det vel BMW/Hella, der opfandt
>styrendeblinkerne, og satte dem på R69S

Er du nu sikker på at det var BMW?
De blev fabriksmonteret på NSU Max i 1962.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 08-03-08 11:58

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hej Orla.

> Er du nu sikker på at det var BMW?
> De blev fabriksmonteret på NSU Max i 1962.

BMW R69S blev markedsført allerede som 1960 model, med omtalte
blink-placering

Michael D

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-03-08 12:07

On Sat, 8 Mar 2008 11:58:23 +0100, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:
Hej Michael.

>BMW R69S blev markedsført allerede som 1960 model, med omtalte
>blink-placering

Jeg bøjer mig dybt i støvet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 08-03-08 12:14

Michael Dahlberg skrev:
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> BMW R69S blev markedsført allerede som 1960 model, med omtalte
> blink-placering

Ergo: En kortvarig 60'er-gimmick indenfor tysk MC-industri. akkurat som
da japanerne legede med turbo i 80'erne :-/

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 08-03-08 12:39

> Ergo: En kortvarig 60'er-gimmick indenfor tysk MC-industri. akkurat som da
> japanerne legede med turbo i 80'erne :-/
>
> --
Sammenligningen er vel næppe helt retfærdig.
På det tidspunkt hvor BMW monterede blinklys i styrenderne, var det endnu
ikke lovligt med blinklys på motorcykler i Danmark, og da jeg 10 år senere
tog kørekort, måtte der være blinklys , men hånden kunne stadig rækkes ud.
(Hvis jeg ikke husker helt galt blev blinklysene først tilladt omkring
1964-65, og kun ved samtidig håndsudrækning.) Så selv i enderne af styret,
har det været et for stort fremskridt for de danske myndigheder.
Turboerne ha da aldrig været forbudt, eller hindret typegodkendelse.....

Michael D

Fra : Armand

Dato : 08-03-08 12:56

Michael Dahlberg skrev:

> ...............Så selv i enderne af styret,
> har det været et for stort fremskridt for de danske myndigheder.

Jup!
Akkurat som bremselyset; twinsadlen og styrthjelmen, for lige at nævne
et par andre "uoverskuelige" fremskridt!

> Turboerne ha da aldrig været forbudt, eller hindret typegodkendelse.....

Nej, men egentlig mærkeligt nok, ikke? :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-03-08 13:52

On Sat, 8 Mar 2008 12:39:07 +0100, "Michael Dahlberg"
> [...]

>har det været et for stort fremskridt for de danske myndigheder.
>Turboerne ha da aldrig været forbudt, eller hindret typegodkendelse.....

Nu er de danske myndigheder jo ikke lige frem kendt for at være
progerssive

Det hele startede vel med at der foran et motorkøretøj skulle gå en
person der viftede med et rødt flag.
Det afløstes så af en permanent hastighedsbegrænsning for motorcykler
på 60 Km/t - Den blev afskaffet i 50'erne og blev afløst af "fri
hastighed efter forholdene".
Så kom oliekrisen hvor der indførtes en permanent, midlertidig,
hastighedsbegrænsning for at spare på brændstoffet.
Og nu er det sørme for farligt at hæve samme begrænsninger -
Befolkningen er jo ude af stand til at tænke selvstændigt
Først var styrthjelme forbudt, så blev de påbudt - Ved lov.
Så var blinklys forbudt, så blev de påbudt - Ved lov.
Selv bilerne skulle bibeholde "vingen" selv om der monteredes blinklys
Næste var forbud mod clip-on styr - Så blev det tilladt.
Så tog vi lige en omgang omkring styrudslag (Drejeradius).
Så var der stænklappen - Påbudt ved lov, afskaffet ved samme - Den
daværende justitsminister "Hans d.1' Hækkerup" fik haven fyldt op med
stænklapper lige så hurtigt morotejerne kunne flå "lapperne" af.
Ka' vi huske længden på bagskærmen - Ja da

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 07-03-08 13:24

> [...]
> 1000 LED hvid, den har jeg prøvet i mørke, sollys og på kunder jeg ikke
> har fået advaret om ikke at stå tæt og kikke direkte ind i dem :-|

Ja, nu må I altså holde op med de forstokkede holdninger!! Bare fordi man
har en smule æstetisk sans skal man vel ikke hænges ud!!!

Jeg har selv monteret Kellermans styrblinklys i kombination med deres hvide
1000 LED, og det lyser altså VÆSENTLIGT kraftigere og end de gamle store
grimme klumper der sad før. Og netop i sollys er de langt mere synlige. Så
tro det eller lad være, det er ikke altid størrelsen der er afgørende.

Noget andet er at styrblinklys sidder så yderligt som muligt, og dermed så
langt fra forlygten som muligt. Dette er faktisk med til at ØGE sikkerheden,
da blinklysene og retningen nemmere kan observeres.
En ting er jeg dog enig i, og det er, at de skal kombineres med noget bagpå.
Netop fordi man med kroppen fra visse vinkler kan dække det bagudrettede
lys, men også fordi det er lovpligtigt.

Vh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 15:11

On Fri, 7 Mar 2008 13:23:59 +0100, Søren Høyer Hansen wrote:

> Ja, nu må I altså holde op med de forstokkede holdninger!! Bare fordi man
> har en smule æstetisk sans skal man vel ikke hænges ud!!!

Jup kalipre er unødigt grimme, så dem vil jeg gerne have i absolut mini. At
jeg ikke kan bremse må i andre finde jer i.

> [...]
> grimme klumper der sad før. Og netop i sollys er de langt mere synlige. Så
> tro det eller lad være, det er ikke altid størrelsen der er afgørende.

Jup, men udstrålingsvinklen er elendig i forhold til en traditionel
glødepære. (Det samme gør sig gældende for de nye, og desværre lovlige,
bilbaglygter.)

Bimsen har også en rent elendig LED bag/stoplygte, men som på grund af
CAN-BUS ikke sådan lige lader sig erstatte

> Noget andet er at styrblinklys sidder så yderligt som muligt, og dermed så
> langt fra forlygten som muligt. Dette er faktisk med til at ØGE sikkerheden,
> da blinklysene og retningen nemmere kan observeres.

Det er rigtigt, forblinkere skal sidde højt, og bredt. Eksempelvis i
spejlene.

> En ting er jeg dog enig i, og det er, at de skal kombineres med noget bagpå.
> Netop fordi man med kroppen fra visse vinkler kan dække det bagudrettede
> lys, men også fordi det er lovpligtigt.

Men også vinklerne til siden, som glødepære blinklys traditionelt dækker
godt, er meget vigtige, og her halter alle de LED lygter jeg har set langt
bagefter.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 15:31

"Søren Høyer Hansen" <siren@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagpå. Netop fordi man med kroppen fra visse vinkler kan dække det
> bagudrettede lys, men også fordi det er lovpligtigt.

Nu er du ikke særlig sød, ved at svare på mit indlæg med den tone, da jeg
skriver, at sikkerhed først, men at man af den grund ikke behøver at være
kedelig :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 07-03-08 23:23

> [...]
> skriver, at sikkerhed først, men at man af den grund ikke behøver at være

Hej Flemming

Det var sådan set for at udtrykke min enighed med dig, at jeg svarede i dit
indlæg.
Jeg kan godt se at tonen kunne opfattes som skruet en tak for hård op, men
egentlig var det bare for at ruske lidt op i forestillingerne om at i "gamle
dage var alting bedre." - Jeg skulle nok have lavet en wink-smilie

For mit eget vedkomne har jeg med mit setup fået en langt mere synlig
afvisningsmarkering - også fra siden (qva den bagudrettede del af
styrblinklysene. I øvrigt er LED 1000'erne indrettet med linser, således at
de også spreder lyset til siden - og kun til siden, ikke op og ned, og ikke
ind mod motorcyklen, hvor en stor del af lyset på gamle lygter forsvinder
hen.)
Så kan det selvfølgelig være, at det var noget lort der sad der i forvejen,
men bedre er det i hvert fald nu.

Så til Henrik vil jeg bare sige: go for it!

Vh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 23:45

On Fri, 7 Mar 2008 23:23:22 +0100, Søren Høyer Hansen wrote:

> Jeg kan godt se at tonen kunne opfattes som skruet en tak for hård op, men
> egentlig var det bare for at ruske lidt op i forestillingerne om at i "gamle
> dage var alting bedre." - Jeg skulle nok have lavet en wink-smilie

Ikke kun gamle dage, hvorfor er de "fremragende" LED blinkere ikke monteret
ab fabrik, de er nemlig meget billigere at fremstille....

> I øvrigt er LED 1000'erne indrettet med linser, således at
> de også spreder lyset til siden - og kun til siden, ikke op og ned,

Nøjagtigt som min baglygte, som ikke kan ses fra en lastbilførerplads :-|

Fra : Western

Dato : 08-03-08 16:44

"Orla Pedersen"
skrev

> Nøjagtigt som min baglygte, som ikke kan ses fra en lastbilførerplads
> :-|

Er det ikke først tilfældet når lastbilen er så tæt på dig, at det
alligevel er noget andet end lygten som fanger opmærksomheden?

--

Leif Westen

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 17:24

On Sat, 8 Mar 2008 16:43:44 +0100, Western wrote:

> "Orla Pedersen"
> skrev

> Er det ikke først tilfældet når lastbilen er så tæt på dig, at det
> alligevel er noget andet end lygten som fanger opmærksomheden?

Forhåbentlig :-/ Men i by/køkørsel er det noget juks at bremselyset ikke er
synligt.

Hvis at Du kigger på billedet på min hjemmeside, så kan Du jo fundere over
det fakta, at topboksen i praksis ikke skygger for baglygten vertikalt

Orla Pedersen, som nok minimum monterer stoplys i topboksen

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-08 22:01

> Ikke kun gamle dage, hvorfor er de "fremragende" LED blinkere ikke
> monteret
> ab fabrik, de er nemlig meget billigere at fremstille....

Det er da ikke det vi ser på aftermarket stumperne .
Der er prisen for et blinklys med glødepære 75-100kr stykket mens priserne
for led er 150-400kr.

Men der er da både biler og mc der er begyndt at få led fra fabrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 23:02

On Tue, 11 Mar 2008 22:01:25 +0100, Anders Majland wrote:

> Det er da ikke det vi ser på aftermarket stumperne .
> Der er prisen for et blinklys med glødepære 75-100kr stykket mens priserne
> for led er 150-400kr.

Gæt hvad der driver det

> Men der er da både biler og mc der er begyndt at få led fra fabrik

Og bilfabrikkerne har sagorasme fået lov til, som gamle dage, at lade blink
erstatte/overblænde stoplyset Forbandet svineri

Jeg har set én LED baglygte som virker fornuftig, og det er den på SV'en.

Fra : Henrik K

Dato : 07-03-08 09:54

Nå, det var vist en være diskussion jeg fik sat igang

Men jeg er enig, og kan godt se at jeg bør have noget bagpå også, da
jeg hurtigt kan komme til at dække for styrenderne......

Så løsningen bliver de der 1000 ting bagpå, og så styrting foran - de
originale får dyret til at ligne en storebæltsfærge!

Tak for input

Mvh
Henrik

Fra : Ole

Dato : 07-03-08 18:37

Henrik K wrote:
> [...]
> bliver knaldet for, medmindre man tér sig tåbeligt derude i trafikken?
> Jeg synes at mine blinklys ser meget dominerende ud og kunne derfor

Nej de er ikke lovlige.

De eneste der er lovlige er dem som din
MC blev typegodkendt med, /eller/ dem
som din MC /bliver/ godkendt med.

Men hvorfor %%¤# sløse med din sikkerhed ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/