|
| Hvornår er saltet væk fra vejene ?? Fra : susanne |
Dato : 06-03-08 16:31 |
|
Har lært at Viragoen ikke skal frem fra skjul, førend der mindst er gået en
uge efter sidste saltning, og der må også godt have været regnvejr til at
vaske salten væk fra asfalten, inden turen.
Hvor har jeg dette fra ??
Ved det ikke, men det er noget jeg er opforstret med, måske en
vandrehistorie
Hvad gør alle i andre ??
....og evt. hvorfor.
Susanne,
der venter en uge.
| |
Stephan G (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 06-03-08 09:10 |
|
> Hvor har jeg dette fra ??
> Ved det ikke, men det er noget jeg er opforstret med, måske en
> vandrehistorie
>
> Hvad gør alle i andre ??
> ...og evt. hvorfor.
Ja, det skal jo regne ret kraftigt for at få salten væk. Let regn
skyller jo ikke noget væk. Så en uge med kraftig regn skulle være godt
nok. Man kan altid tjekke ved at (se sig for om der kommer nogen biler
og i fald der ikke gør,) stikke tungen ned og slikke på asfalten.
Smager den salt, ja.. Så er det ikke Viragotid endnu.
Mvh Stephan
| |
Birger Poulsen (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Birger Poulsen |
Dato : 06-03-08 17:27 |
| | |
susanne (06-03-2008)
| Kommentar Fra : susanne |
Dato : 06-03-08 19:52 |
|
..dk/start.asp?file=applet&amt=&saltning=true
>
> og samtidig følger med i nedbørsmængderne får du en god rettesnor.
Jooo, men jeg ved godt der er saltet, og venter derfor med at køre.
Jeg kigger ikke på www.vintertrafik.dk da jeg har set saltkværnen rulle
forbi huset.
Jeg venter derfor med at køre ud, mindst en uge, og det er det jeg spørger
om.
Er den vente-uge noget pjat ??
....og venter du??
....eller køre du dagen efter de har saltet??
Susanne
| |
"J.C.Kløve" (06-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 06-03-08 20:07 |
|
susanne skrev:
> Jeg venter derfor med at køre ud, mindst en uge, og det er det jeg
> spørger om.
> Er den vente-uge noget pjat ??
>
> ....og venter du??
> ....eller køre du dagen efter de har saltet??
>
_Jeg_ venter - hvis jeg kan
Tiden er ikke interessant - det er massivt regnvejr der skal vaske
vejen, saltet ligger gerne som fint støv i mange mange uger.
Hvis det endelig er:
- kan man udmærket præparere maskinen i WD40 eller lign. de steder det
er vanskelige at komme til med børste og vand efterfølgende.
Efter så vasker jeg maskinen i masser af koldt vand (det er dælme koldt
for kløerne!!)
Alt i alt pisse besværligt, derfor lader jeg typisk/normalt/sædvanligvis
være ud fra en forudsætning om at jeg godt kan leve uden øjeblikkelig
behovstilfredsstillelse - det blive jo kørevejr igen i min levetid
(antager jeg )
Så kan jeg jo tage et par runder på "ringen" i TT på PS2'eren
i stedet
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
B&O (06-03-2008)
| Kommentar Fra : B&O |
Dato : 06-03-08 19:59 |
|
Smag på vejen.... Hvis den smager saltet så vent.
"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:2572cf15-a308-4377-ada4-c2e9961c838c@y77g2000hsy.googlegroups.com...
> Hvor har jeg dette fra ??
> Ved det ikke, men det er noget jeg er opforstret med, måske en
> vandrehistorie
>
> Hvad gør alle i andre ??
> ...og evt. hvorfor.
Ja, det skal jo regne ret kraftigt for at få salten væk. Let regn
skyller jo ikke noget væk. Så en uge med kraftig regn skulle være godt
nok. Man kan altid tjekke ved at (se sig for om der kommer nogen biler
og i fald der ikke gør,) stikke tungen ned og slikke på asfalten.
Smager den salt, ja.. Så er det ikke Viragotid endnu.
Mvh Stephan
| |
Brian Lund Larsen (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 06-03-08 09:26 |
|
On Mar 6, 4:31 pm, "susanne" <suuuu...@yahoo.com> wrote:
> Har lært at Viragoen ikke skal frem fra skjul, førend der mindst er gået en
> uge efter sidste saltning, og der må også godt have været regnvejr til at
> vaske salten væk fra asfalten, inden turen.
Kan sådan en Virago ikke holde til en grundig vask? En ordentlig
spuling burde vel nok kunne fjerne salten efter en køretur.
--
// brian
| |
susanne (06-03-2008)
| Kommentar Fra : susanne |
Dato : 06-03-08 19:56 |
|
Kan sådan en Virago ikke holde til en grundig vask? En ordentlig
spuling burde vel nok kunne fjerne salten efter en køretur.
Ja, det er jo det jeg spørger om.
Er det noget pjat at vente - det syntes du så....
....og det var bare det jeg ville vide. (om nogen gør noget andet end mig)
Du spuler altså din maskine, og har ikke problemer med at saltet ødelægger
noget.
Spuler du med varmt eller koldt vand ??
Har hørt at varmt vand fremmer en proces i saltet, som kan forsage skade på
lak og aluminium.
Ja, undskyld, men jeg ved ikke ret meget om salts påvirkning - og derfor
spørger jeg.
Susanne
| |
fjern (06-03-2008)
| Kommentar Fra : fjern |
Dato : 06-03-08 18:45 |
|
susanne skrev:
> Har lært at Viragoen ikke skal frem fra skjul, førend der mindst er gået
> en uge efter sidste saltning, og der må også godt have været regnvejr
> til at vaske salten væk fra asfalten, inden turen.
>
> Hvor har jeg dette fra ??
> Ved det ikke, men det er noget jeg er opforstret med, måske en
> vandrehistorie
>
> Hvad gør alle i andre ??
> ...og evt. hvorfor.
>
> Susanne,
> der venter en uge.
>
Tror ærligt talt ikke der er brugt meget salt denne "vinter"
| |
Torben Scheel (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-03-08 19:33 |
|
fjern wrote:
> Tror ærligt talt ikke der er brugt meget salt denne "vinter"
Næh, men det meste er brugt i marts.. senest 4/3 i hele landet mig
bekendt. Jeg har ikke fulgt med vintertrafik.dk siden, fordi jeg har
"mindst en uge" regel, og jeg skal på skiferie i næste uge - yay!
--
vh
Torben
| |
susanne (06-03-2008)
| Kommentar Fra : susanne |
Dato : 06-03-08 19:59 |
|
> Jeg har ikke fulgt med vintertrafik.dk siden, fordi jeg har "mindst en
> uge" regel, og jeg skal på skiferie i næste uge - yay!
>
....og hvorfor venter du så den uge??
Hva´ er formålet??
Kan du se på moter eller lak, hvis du har kørt ??
Susanne
| |
Torben Scheel (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-03-08 20:12 |
|
susanne wrote:
> ...og hvorfor venter du så den uge??
Tid i sig selv fjerner ikke salt, det gør vand, vind og trafik. En uge
er nogen gange nok, men mindre kan vist ikke gøre det. I sidste ende er
det jo en balance mellem forfængelighed, abstinenser og økonomi. Mine
abstinenser er dæmpet lidt sidste week-end. Forfængeligheden og
økonomien viser ike tegn på ændringer
> Hva´ er formålet??
> Kan du se på moter eller lak, hvis du har kørt ??
Med tiden.. Man kan skylle alt det yderste, men i krogene bliver der
rester liggende. Bolthoveder, rå alu og krom er det første der bliver
anløbent. Har man kæde er salt hovedfjende #1.
Se på en trædecykel der har kørt en vinter - så ved du hvad jeg mener.
Varme (f.eks. fra en MC) forstærker saltvandets ætsende/oxyderende effekt.
--
vh
Torben
| |
Armand (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-03-08 20:57 |
|
Torben Scheel skrev:
> susanne wrote:
>>
>> Hva´ er formålet??
>> Kan du se på moter eller lak, hvis du har kørt ??
>
> Med tiden.. Man kan skylle alt det yderste, men i krogene bliver der
> rester liggende.
>
Jup!
Og den mulige konservering der er nævnt andetsteds kommer sgut'te derind
heller :-|
Hvordan ser din bagsvinger ud på forsiden: Er der overhovedet lak på den
dér eller er det sprøjtet væk af gadevand m. snavs?
Når jeg spørger er det ikke fordi det er relevant om Virago'en også er
slidt på dé kanter, men nærmere for at fange dig i at du ikke ved
hvorledes der ser ud i dén krog - Og det gør du heller ikke efter en
vinter eller to's saltpåvirkning :-|
Essensen af det hele er at motorcyklen synker ikke akut sammen fordi den
får noget salt og i den sidste ende bliver problemet sikkert en senere
ejers frem for dit.
Til gengæld er det selvmodsigende at man gemmer motorcyklen væk fra hen
i novenber måned hvorunder ma pudser og polerer løs, for så at trække
den frem i 3° og salttåger p.g.a. abstinenser :-|
Samme abstinenser kontrolleres sikkert bedst ved at være lidt mere
udholdende i efteråret og ikke "give op" blot fordi termometeret nærmer
sig 10° :-/
--
Armand.
(ikke specielt erfaren omkring hverken højglans eller vinterkørsel)
| |
Anders Majland (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-03-08 21:58 |
|
> Essensen af det hele er at motorcyklen synker ikke akut sammen fordi den
> får noget salt og i den sidste ende bliver problemet sikkert en senere
> ejers frem for dit.
Nej men der ses ret hurtigt ... Selvom det kun var godt en uge og ~700km jeg
fik kørt på saltede veje inden jeg pakkede st'en væk så var resultatet
tydeligt - Trods det at jeg vaskede den efter bedste evne inden jeg satte
den væk...
Min vintercykel ligner også noget der er løgn efter nu 4 vintre ...
Udstødningen er gennemtæret og den var fabriksny da jeg satte den på... Og
EBC bremskoldserne der kun har siddet der godt en vinter er så rusten mellem
bremskolds og bagplade at klodsen falder af ...
>Til gengæld er det selvmodsigende at man gemmer motorcyklen væk fra hen i
>novenber måned hvorunder ma pudser og polerer løs, for så at trække den
>frem i 3° og salttåger p.g.a. abstinenser :-|
Ja det er enten eller ... Kører man blot en kort tur i saltågen vil det
næsten være umuligt at vaske den grundigt nok til at der ikke vil kunne ses
nogen steder...
/A
| |
susanne (06-03-2008)
| Kommentar Fra : susanne |
Dato : 06-03-08 19:58 |
|
> Tror ærligt talt ikke der er brugt meget salt denne "vinter"
Saltkværnen, har spredt møg her i 8900 området, Søndag, mandag og tirsdag
Spuler du din mc, hvis der har været saltet, eller lader du den stå hjemme
en uges tid ??
Susanne
| |
"J.C.Kløve" (06-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 06-03-08 18:47 |
|
susanne skrev:
> Har lært at Viragoen ikke skal frem fra skjul, førend der mindst er gået
> en uge efter sidste saltning, og der må også godt have været regnvejr
> til at vaske salten væk fra asfalten, inden turen.
>
> Hvor har jeg dette fra ??
> Ved det ikke, men det er noget jeg er opforstret med, måske en
> vandrehistorie
>
> Hvad gør alle i andre ??
> ....og evt. hvorfor.
>
> Susanne,
> der venter en uge.
>
Hører du bil på arbejde???
Hvis ja - vask forlygterne inden du kører hjemmefra - smag på dem når du
kommer hjem - er de salte - tjaaa så er der nok salt på vejene
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
"J.C.Kløve" (06-03-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 06-03-08 18:49 |
|
J.C.Kløve skrev:
> susanne skrev:
> Hører du bil på arbejde???
ahem _Kører_ naturligvis
> Hvis ja - vask forlygterne (på bilen forstås) inden du kører hjemmefra - smag på dem (forlygterne på bilen forstås) når du
> kommer hjem - er de salte - tjaaa så er der nok salt på vejene
>
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
susanne (06-03-2008)
| Kommentar Fra : susanne |
Dato : 06-03-08 20:02 |
|
> Hører du bil på arbejde???
>
> Hvis ja - vask forlygterne inden du kører hjemmefra - smag på dem når du
> kommer hjem - er de salte - tjaaa så er der nok salt på vejene
>
Ja, jeg tager bilen i denne tid, men det er nu fordi jeg syntes det er for
koldt kl. 5 om morgenen til at trække Viragoen ud på landevejen.
Er godt klar over hvordan jeg kan se om der er saltet.
Køre du på saltede veje ??
Hvis ikke - hvorfor ikke??
....og hvis du venter til saltet er væk, hvor mange dage venter du så??
Susanne
| |
Keld Rasmussen (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Keld Rasmussen |
Dato : 06-03-08 21:51 |
|
>
> Køre du på saltede veje ??
> Hvis ikke - hvorfor ikke??
> ...og hvis du venter til saltet er væk, hvor mange dage venter du så??
>
> Susanne
Yamahaen kommer ud hvis det passer mig, og bliver løseligt spulet over hvis
der er behov for det, salt eller ej
Triumphen kommer kun ud hvis det er over 20 grader, solskin og en stabil 5
døgns udsigt. (den kørte ikke meget sidste år)
Løsningen er 2 maskiner, en til "søndagskørsel" og en man ikke tager det så
tungt med.
--
Keld
Triumph Trident T160
Yamaha XS 400 Seca
| |
Anders Majland (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-03-08 22:00 |
|
> Køre du på saltede veje ??
Ja - men helst på vintercyklen. Den er dog adskilt før tid pga divese
smådefekter så det er sommercyklen der går udover... Men den er heller ikke
helt ny - årgang 1993 og er ikke i "cafetrim" alligevel...
Jeg hade at pudse... Så den bliver ikke vasket så tit. Men jeg vasker da som
regel hjulene når jeg skifter dæk og motoren når jeg skifter olie.
Ihvertfald omkring åbningerne ...
| |
PMH (06-03-2008)
| Kommentar Fra : PMH |
Dato : 06-03-08 23:45 |
|
"susanne" <suuuusss@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:47d03fd0$2$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er godt klar over hvordan jeg kan se om der er saltet.
>
> Køre du på saltede veje ??
Nej
> Hvis ikke - hvorfor ikke??
Fordi som der er skrevet flere gange i denne tråd, at cyklen
ruster af det skidt.
> ...og hvis du venter til saltet er væk, hvor mange dage venter du så??
>
> Susanne
Det er jo, igen som skrevet mange gange, ikke dagene der
fjerner saltet, men regnen.
Jo flere dage, jo større sandsynlighed for at det regner, og
jo større sandsynlighed for at saltet forsvinder.
I teorien er en nat med kraftig regn vel nok til at fjerne saltet
fra vejene.
PMH
| |
Studo (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Studo |
Dato : 06-03-08 20:10 |
|
> Spuler du med varmt eller koldt vand ?? Har hørt at varmt vand fremmer
> en proces i saltet, som kan forsage skade på lak og aluminium.
Emnet har været oppe _rigtig_ mange gange i denne gruppe, google kan
hjælpe dig med at finde dem.
svaret er ja, varmt vand fremmer processen. Det er molekyleaktivitet der
er synderen, den er højere med højere temperatur. Saltet gør at der
flyttes rundt på elektronerne. Ligesom når en elektronisk galvanisering.
Der tilsættes bare ikke elektricitet, til gengæld er modtageren
(saltvandet) ret åben for at modtage meget.
En lidt anden måde at skrive det på, håber det hjælper.
> Ja, undskyld, men jeg ved ikke ret meget om salts påvirkning - og derfor
> spørger jeg.
>
> Susanne
| |
Studo (06-03-2008)
| Kommentar Fra : Studo |
Dato : 06-03-08 20:52 |
|
On Thu, 06 Mar 2008 20:17:01 +0100, Torben Scheel wrote:
> Studo wrote:
>>> Spuler du med varmt eller koldt vand ?? Har hørt at varmt vand fremmer
>>> en proces i saltet, som kan forsage skade på lak og aluminium.
>>
>> svaret er ja, varmt vand fremmer processen. Det er molekyleaktivitet
>> der er synderen, den er højere med højere temperatur. Saltet gør at der
>> flyttes rundt på elektronerne. Ligesom når en elektronisk
>> galvanisering. Der tilsættes bare ikke elektricitet, til gengæld er
>> modtageren (saltvandet) ret åben for at modtage meget.
>>
> Det er vist en meget teoretisk diskussion - selvom BMW anbefaler at
> spule i koldt vand tror jeg ikke at de har dimensioneret køleren så
> maskinen ikke bliver varm udenpå. Og det salt der kommer på maskinen er
> DK er oftest i form af (salt)vandtåge
>
> Kan man holde ud at skylle med varmt vand hver dag og kun hver 3. med
> koldt, så er den varme afvaskning nok ikke det mest skadelige (medmindre
> vi regner i CO2 kvoter )
Helt enig, og er der tale om en kort afskylning, så du ikke varmer noget
op. Så er forskellen også minimal. Selvom den nok skylles mens cyklen er
varm, og så er det fløjtende.
Vigtigst er det vel, at der i de kroge/hulrum/osv er skyllet så meget at
der ligger ferskvand tilbage når man er færdig.
| |
Aragorn Elessar (07-03-2008)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 07-03-08 19:22 |
|
susanne skrev:
> Har lært at Viragoen ikke skal frem fra skjul, førend der mindst er gået
> en uge efter sidste saltning, og der må også godt have været regnvejr
> til at vaske salten væk fra asfalten, inden turen.
>
> Hvor har jeg dette fra ??
> Ved det ikke, men det er noget jeg er opforstret med, måske en
> vandrehistorie
>
> Hvad gør alle i andre ??
> ...og evt. hvorfor.
>
> Susanne,
> der venter en uge.
Kører, og nyder det (i forhold til forleden) milde vejr.
Venlig hilsen
Aragorn - der var med 'sjukken inde for at hente ny klaphat til ham i
dag hos Jes. Det blev en nysselig System 5, som han allerede er endog
særdeles tilfreds med.
Eneste kritikpunkt: Nu er han jo nødsaget til at anskaffe sig en
mobiltelefon med bluetooth og trådløst tamtam også.
Bimmeren kom btw på gaden den 6. februar. Brum. Uhm!
--
========================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
========================
| |
|
|