Hvor længe skal et nyt batteri lade?
Fra : Henrik K

Dato : 06-03-08 04:14

Hej,

Har lige købt et nyt batteri hos T. Hansen - men er i tvivl om hvor
længe det skal lades inden jeg tager det i brug? Batteriet er et 16Ah
og min lader er svjh en 10A, hvilket i mit hoved betyder at det skal
lades i ca. 2 timer inden det er ladet op. Men i brugsforvirringen
står der at det skal lades i 15 - 20 timer inden montering?

Er der en venlig sjæl der kender den højere videnskab inden for dette
område?

Mvh
Henrik

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-03-08 12:27

Henrik K wrote:

> Er der en venlig sjæl der kender den højere videnskab inden for dette
> område?

Du må lade med op til ca. 10% af Ah - så din 10 ampere lader er alt for
kraftig. Køb evt. en MC lader med 500 - 1000mA, så du ikke rister dit
nye batteri.

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 06-03-08 12:41

"Henrik K" <Henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Lad være med at bruge din lader til det batteri.
En gylden regel siger, at man ikke bør anvende en ladestrøm i Ampere, der er
større en 1/10 af batteriets kapacitet i Amperetimer (Ah).
Det betyder i dit tilfælde, at du ikke bør lade med mere end højest 1,6
Ampere.
Så ud at finde en velegnet lader ;-(

Det er ikke så længe siden, at ladere blev behandlet i dette forum, prøv at
søge lidt!

(Sidst jeg monterede et nyt batteri, var det fordi det skulle bruges, så der
kom syre på, det blev tilsluttet, og den startede! Derefter en lang tur!)

Michael D
(Der ikke anbefaler sidstnævnte metode, men har brugt den både i bil og på
drengens "Crosser"!

Fra : Henrik K

Dato : 06-03-08 05:07

Hmmm.......det lyder sgu lidt mystisk - den lader jeg har købt er
beregnet til ladning af MC batterier (en Einhell m. automatik/
elektronisk styring), så mon ikke laderen selv styrer hvor meget den
lader med?

Mvh
Henrik

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-03-08 13:12

Henrik K wrote:
> [...]
> beregnet til ladning af MC batterier (en Einhell m. automatik/
> elektronisk styring), så mon ikke laderen selv styrer hvor meget den

Den afpasser sin ladestrøm efter batteriets spænding, og vel også hvor
hurtigt spændingen stiger når der lades. Men den kan ikke direkte smage
hvor stor strømstyrke det indeholder (Ampere).

Hvis den er beregnet til MC tror jeg ikke på at den er på max. 10A - er
du helt sikker på begge dele? Jeg mistænker forhandleren for at have
oversolgt en billader.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 06-03-08 20:37

Fra : N/A

Dato : 06-03-08 13:12

Fra : Henrik K

Dato : 06-03-08 06:16

On 6 Mar., 13:12, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis den er beregnet til MC tror jeg ikke på at den er på max. 10A - er
> du helt sikker på begge dele? Jeg mistænker forhandleren for at have

Hmmm......udenpå selve kassen er der afbilledet ikoner af både MC,
Bil, Båd, Plæneklipper etc, og er iflg brugsanvisningen egnet til
batterier ml. 5 & 200 Ah.......og jeg sagde at den specifikt skulle
bruges til en MC, men når man handler hos Harald er man nogengange
overladt til en "trust model"...

Mvh
Henrik

Fra : Benjamin

Dato : 06-03-08 07:11

Jeg har en billader der hedder max 11Ah - den har et "display" hvor
man kan se hvor meget den lader med. Bilbatterier plejer at ligge
omkring 2-4 Ah og mit 12Ah MC batteri ligger omkring 1Ah, så den
bruger jeg med ro i sindet. Der er en "Normal" og "Eil" (hurtig)
indstilling, ved MC bruges Normal for en sikkerheds skyld.

Så tror bestemt en "automatisk" styring er helt fin, selv om den
teoretisk kan lade med langt højere strømme. Og det gode ved sådanne
er, at den ikke kan overlade, idet den ved fuldt opladt batteri
standser ladningen, hvor en lille billig MC lader vil fortsætte.

Vh Benjamin

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-08 15:52

> [...]
> er, at den ikke kan overlade, idet den ved fuldt opladt batteri
> standser ladningen, hvor en lille billig MC lader vil fortsætte.

Nu er det ikke rocket science at lade en akku - og man kan få færdige
ladestyringer på en chip til ganske få kroner. Det der koster er derimod
trafo/psu og indpakningen...

Så en lille billig mc lader kan sagtens være lige så god til at lade et
batteri som en større / dyrere... Produktionsprisen er mere bestemt af hvor
stor strøm den skal kunne levere....

/A

Fra : Armand

Dato : 06-03-08 20:37

Benjamin skrev:

> [...]
> Så tror bestemt en "automatisk" styring er helt fin, selv om den
> teoretisk kan lade med langt højere strømme.

Det tror(!) jeg også, men hvorledes ligger det med fakta?
Hvis ladekontrollen virker burde den kunne stå til opladning natten over
uden at akkumulatoren formedelst koger hhv. er brændende varm at føle på
- Førstnævnte á brint udladning p.g.a. den vedvarende ladning, hvor
sidstnævnte tydeligt demonstrerer at akkumulatoren ihvertfald ikke er
blevet beskyttet af en tilstrækkelig(!) ladestrøms-sænkning!
Prøv lige at teste din lader derigennem - Men vær beredet på at du måske
tager livet af di akkumulator, hvis ikke at den er helt frisk og fit for
fight!

> Og det gode ved sådanne er, at den ikke kan overlade, idet den
> ved fuldt opladt batteri standser ladningen, hvor en lille billig MC
> lader vil fortsætte.

Selv de små billige mc-ladere lever højt på at deres maksimale ladestrøm
ikke er højere end at de "kvæles" når batterispændingen kommer på niveau
med ladespændingen!

--
Armand.

Fra : Per Kaaber

Dato : 06-03-08 15:57

Henrik K forklarede den 06-03-2008:
> [...]
> står der at det skal lades i 15 - 20 timer inden montering?
>
> Er der en venlig sjæl der kender den højere videnskab inden for dette

Et sprit nyt blybatteri, der lige har fået hældt den korrekte mængde
syre på, er efter min overbevisning fuldt på toppen og kan bruges med
det samme. Det har jeg ihvert fald gjort de gange jeg har købt nye
batterier til båden.

Når du lader på et batteri, er det ladespændingens størrelse og
batteriets indre modstand, der afgør hvor stor ladestrømmen er.
Batteriets indre modstand blivere mindre efterhånden batteriet aflades
og øges når batteriet lades.
Ved hjælp af Ohm's lov (Spænding(Volt)=strøm(ampere) x modstand(ohm))
kan du beregne den tilnærmelsesvise indre modstand i batteriet. Typisk
kender man spændingen(volt'ene) og strømmen(Ampere).

En lader, der er oplyst/påtrykt med 10A, er laderens maximale
vedvarende formåen.

--
Venlig hilsen

Per
Med 470Ah batterier i sejlbåden og 20A lader

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 21:59

Tjae jeg har nu aldrig taget det så tungt, det der med antal ampere.
Jeg har netop gjordt som dig, regnet lidt på det og så taget laderen fra
efter en time.
Mit første bateri på Banditten skiftede jeg fejlagtigt efter 9 år, da det
kneb at den kunne turne motoren når den var varm.
Det kunne den nye heller ikke, jeg havde ikke lige tænkt på at der var
"pillet" lidt ved motoren i løbet af vinteren.
Jeg har et 8Amp lader og den virker fortrinligt til både Scoter mc og bil.
Uden at kunne huske det præsis, vil jeg mene at generatoren på Banditten kan
lade med mere end 10 amp, og det holder mig da ikke fra at køre for at være
god ved akkuen )

Mvh Ove som tror at der er næsten lige så meget religion i ladning som i
olie

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-03-08 07:26

Ove wrote:

> Mvh Ove som tror at der er næsten lige så meget religion i ladning som i
> olie

Ikke helt her er der tilgængelige facts som man kan vælge at ignorere
eller respektere

--
vh
Torben

Fra : line.asbjorn@gmail.c~

Dato : 07-03-08 12:58

On 6 Mar., 21:58, "Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote:
> [...]
> står der at det skal lades i 15 - 20 timer inden montering?
>
> Er der en venlig sjæl der kender den højere videnskab inden for dette

Til almindelig opladning af MC-batteri er 10% reglen udemærket. Jeg
har selv købt en 300 mA lader uden automatik til mit 12 Ah batteri,
der var nede på kritiske 12,15 V efter 3 måneders vintertortur...
Dette tog knap 24 timer, men til gengæld går det MEGET langsomt til
sidt, så 3 timer fra eller til betyder ikke noget.

Det kritiske ved opladning er at temperaturen stiger - hvis du
teoretisk set forsøgte at lade med 16 A ville batteriet koge over -
med der findes flere anvendelige opladningsprofiler:

1. svag konstant ladning: under 10%
2. maximal konstant ladning: 10% regel...
3. pulsladning: >10% afbrudt af pauser

Sidst en lille kommentar omkring batterispænding:

Før opladning skal et frisk blybatteri ligge på ~12,7V - er spændingen
røget ned under 12V i løbet af vinteren bliver det aldrig godt igen...

Under og lige efter opladning skal spændingen op på 14,5V før det er
ladt 100% op - under ladning stiger væskeniveauet i beholderen for
derefter at sænke sig til normal højde, mens spændingen falder til
12,7V.

Batteriladning er ingen stor videnskab - jeg kan ikke se nogen grund
til at pulslade et MC-batteri, men muligvis er det en god og dyr
hurtiglader gør... jeg ved det ikke - jeg gav 70 kr. for min mikro-
model og den er altså udmærket.

Mvh.

Asbjørn
CB450S

Fra : Armand

Dato : 07-03-08 21:18

line.asbjorn@gmail.com skrev:

> [...]
>
> Batteriladning er ingen stor videnskab - jeg kan ikke se nogen grund
> til at pulslade et MC-batteri, .... jeg gav 70 kr. for min mikro-

Og i den sidste ende skulle det ikke være nødvendigt at lade på en
motorcykels akkumulator: Kommer det dertil er enten akkumulatoren eller
generator/laderegulering kaput!

Det skulle jo selvfølgelig lige være for vedligeholdelsesladning hen
over vinteren - men her er den svage ladning (á under 10%-reglen) langt
at foretrække!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 23:38

On Fri, 7 Mar 2008 11:58:13 -0800 (PST), line.asbjorn@gmail.com wrote:

> 1. svag konstant ladning: under 10%
> 2. maximal konstant ladning: 10% regel...
> 3. pulsladning: >10% afbrudt af pauser

Det er faktisk endnu enklere, hvis blot laderen er spændingsreguleret á
14,5 volt, så kan ingen blyakkumulator overbelastes ved ladning.
Akkumulatoren regulerer strømmen selv, og netop sådan fungerer enhver bil,
og mc-generator, fast spænding, og dét fungerer jo i grunden fint

Glem alt om pulsladere, det er spild af tid til en blyakkumulator.

De farlige ladere er de helt simple "billadere" uden regulering af
spændingen, de kan koge akkumulatorer, og specielt gel-akkuer bliver meget
varme på grund af katalysatoren, som "brænder" den overskydende brint af.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : N/A

Dato : 07-03-08 21:18

Fra : TA

Dato : 10-03-08 13:22

"Henrik K" <Henrikndk@gmail.com> wrote in message

[...]

-- svar herunder --

Du skal såmænd bare lade på batteriet indtil det er ladet helt op -- dvs
indtil ladestrømmen er faldet til næsten 0 ampere. Ladestrømmen fremgår af
batteriladerens amperemeter.

Når et nyt batteri oplades er ladestrømmen typisk forholdsvis høj i starten
(fx omkring 3 ampere), men efterhånden som batteriet bliver ladet op, falder
ladestrømmen. Når der ikke længere går nogen væsentlig ladestrøm er
batteriet ladet op.

Det er svært at sige, hvor lang tid det tager med en simpel batterilader.

--
TA