"Livsfarlige gamle mænd på MC"
Fra : jshansen

Dato : 04-03-08 01:54

Det var dog svært unuanceret ....
http://fpn.dk/motor/mc/article1286226.ece

Jeg har lige skrevet flg. til både FPN & "Rådet"

<klip>
Jeg har hørt Jer udtale flg. vedr. de mange dødsuheld på motorcykel i
2007.

»En af forklaringerne på stigningen af skader kan være, at flere ældre
personer end tidligere vælger at bruge seniortilværelsen til at udleve
en drøm om en motorcykel. Problemet er, at det er længe siden, at de
tog kørekort til motorcykel og dermed ikke har tilstrækkelig rutine
som motorcyklister,«

Pressen æder sådan en historie råt, men det ville være på sin plads at
lave lidt mere resach inden man kommer med sådan en udtalelse.

Nu er det altså ikke en seniortilværelse man har som 25-40 årig.
I min begrebsværden starter seniortilværelsen noget senere

Men lad os betragte "seniormotorcyklister" (som mig selv) som dem over
40.
De udgør altså over 50% af alle motorcyklister, men står kun for max
15% af dødsuheldene.

Dem mellem 25-40 udgør ca. 30% af alle motorcyklister, men står for
75% af dødsfaldene.
- se det kunne være en vínkel der var værd at lægge ind over
historien.
Og så glæde sig over at "os gamle" MC'ister kører pænt, sammenlignet
med andre aldersgrupper.

mvh

Jan
</klip>

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-03-08 10:31

jshansen wrote:
> Det var dog svært unuanceret ....
> http://fpn.dk/motor/mc/article1286226.ece
>
> Jeg har lige skrevet flg. til både FPN & "Rådet"

Tak for det - jeg studsede også da de i radioen sagde at 75% af
uheldende sker for MCister over 25år.. hvad havde de ventet?

--
vh
Torben

Fra : Morfar

Dato : 04-03-08 19:09

"jshansen" <selchauhansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

( Børsen den 25-01-2008)
Topdanmark og Danske Forsikring sænker prisen på motorcykelforsikringer med
ca.25%
hvilket er en konsekvens af, at flere modne danskere kører motorcykel,
hvilket giver færre skader og mindre udbetalinger til erstatninger.

M.v.h.

Morfar

Fra : Armand

Dato : 04-03-08 20:50

Morfar skrev:

> [...]
> hvilket er en konsekvens af, at flere modne danskere kører motorcykel,
> hvilket giver færre skader og mindre udbetalinger til erstatninger.

De handler jo bare i år efter sidste års statistik - som viste et
drastisk fald i uheldene forrige(!) år!

Nu er uheldene iflg. de foreløbige opgørelser for sidste år atter
steget. Og procentielt i.f.t. forrige års lave tal er det en alarmerende
stigning, som dog svinder ind hvis blot man ville (ønskede at?) sætte
tingene i relation til tallene fra før forrige år :-|
Men ikke desto mindre har det i det mindste fået sat noget igang, bl.a.
færdselsikkerhedskommisionens bebudede nærstudium af et antal af
indeværende års (døds?)uheld.

Man har længe haft den forudfattede mening at det er "friværdi-
motorcyklisterne" (der vitterligt står for den væsentlige del af
stigningen i antallet af indregistrerede motorcykler) der står for skud
i trafikken og derfor er grund til stigningen i ulykkesantallet; men at
man tilsyneladende har brug for at dykke så lavt som til "over 25årige"
for at kunne bringe "de gamle" ind i statistikken, tyder på at de
aldrende typiske "friværdi-motorcyklister" alligevel ikke er så farlige
for sig selv, som man har gået og troet :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 21:58

> [...]
> kunne bringe "de gamle" ind i statistikken, tyder på at de aldrende
> typiske "friværdi-motorcyklister" alligevel ikke er så farlige for sig

Kan vi gamle fjolser over 50 år, da ikke bare indrømme, at vi køre som nogle
18 års knægte, der lige har fået kortet og skal vise os for tøsserne.
Kan det da være så slemt

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 04-03-08 22:57

Flemming Disc skrev:

> Kan vi gamle fjolser over 50 år, da ikke bare indrømme, at vi køre som
> nogle 18 års knægte, der lige har fået kortet og skal vise os for tøsserne.
> Kan det da være så slemt

Dét bliver jeg nødt til at vente mere end et år med at svare på!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 06:36

> Dét bliver jeg nødt til at vente mere end et år med at svare på!
>
> --
> Armand.

Det kan jeg kun give Flemming ret i

Hygge PD CBR1100t 51år

Fra : Flemming Disc

Dato : 05-03-08 10:48

> Dét bliver jeg nødt til at vente mere end et år med at svare på!

Undskyld knægt

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-03-08 19:41

On Wed, 5 Mar 2008 10:48:12 +0100, "Flemming Disc"
<discSNABEL@discteknik.dk> wrote:

Hej.

>Undskyld knægt

Det forekommer mig at ungdommen ytrer sig i det offentlige rum

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-03-08 20:11

Steen Gruby skrev:
> On Wed, 5 Mar 2008 10:48:12 +0100, "Flemming Disc"
> <discSNABEL@discteknik.dk> wrote:
>
> Hej.
>
> Det forekommer mig at ungdommen ytrer sig i det offentlige rum

hmmm
jeg har lige nu et billede på nethinden af to gamle mænd - siddende i en
loge- råbende efter Kermit

apropos gamle mænd...
do you know Walter?

http://www.youtube.com/watch?v=1kXOg23pGeA
(Ikke MC releteret!!)
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Armand

Dato : 05-03-08 22:51

Steen Gruby skrev:
> On Wed, 5 Mar 2008 10:48:12 +0100, "Flemming Disc"
> <discSNABEL@discteknik.dk> wrote:
>
> Hej.
>
> Det forekommer mig at ungdommen ytrer sig i det offentlige rum

Min svoger, der rundede det magiske tal sidste år har vældigt travli me
at få mig med op på niveau - Jeg glæder mig til at præsentere ham for
disse udtalelser!

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-03-08 20:10

Flemming Disc skrev den 04 mar 2008 i

klip

> Kan vi gamle fjolser over 50 år, da ikke bare indrømme, at vi køre
> som nogle 18 års knægte, der lige har fået kortet og skal vise os
> for tøsserne. Kan det da være så slemt

Hæ! Selvfølgelig - det gør jeg da hver dag
(Det er dog stadig lidt tyndt med tøser på denne tid)

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 04-03-08 12:33

On Mar 4, 10:30 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Tak for det - jeg studsede også da de i radioen sagde at 75% af
> uheldende sker for MCister over 25år.. hvad havde de ventet?

> [...]

Ca. 100% over 18 år!

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-03-08 11:48

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com wrote:

> Ca. 100% over 18 år!

<justitsministerresonnement>
   Oh! Så mange? Løsning: MC kørsel kun tilladt for børn under 18..

Fra : vmx

Dato : 05-03-08 01:32

"jshansen" <selchauhansen@gmail.com> wrote in message

http://fpn.dk/motor/mc/article1286226.ece

Spildte skolepenge - regning, matematik, journalistik... mm..
Anyway, alle over 40 år kan ånde lettet op, ingen fare dér

Fra : Tau

Dato : 05-03-08 07:31

[...]

Uden at have læst alle indlæg kunne jeg da godt tænke mig at komme med en
kommentar.
Jeg fik kørekort til mc for 35 år siden og har ikke kørt siden jeg fik
dette.
Dengang tog jeg kortet på en alm scooter, med en 200kg tung kørelærer bag
på. det var sku ikke sjovt i svingene.
Dengang var trafikken mere tolerante over for alle kørere på vejene, og det
hele var meget nemmere.
Jeg har så sidste år købt mc og det er ikke en racer, men godt nok en voksen
maskine Honda Shadow vt1100 .
Når jeg kører i dag kan jeg mærke en ændring af andre mentalitet, og her
tænker jeg på bilerne. Når jeg kører har jeg fået den tanke, at hver eneste
bil der kører kun er ude på at få mig slået ihjel. Måske en syg tanke vil
nogen sige, men det er måske den eneste måde mc kan overleve i trafikken på.
Jeg kører overhover ikke vildt eller provokerende, og det skyldes måske min
fremtrædende alder af 58 år.
Jeg er også selv begyndt at vise mere, en normalt hensyn til andre tohjulede
end før, men nu prøver jeg det jo selv på kroppen.
Vi er blever mange flere i trafikken så sandsynligheden for at blive ramt af
en bil er også større.
Jeg har ingen erfaring, uden den jeg selv henter på landevejene, og det må
jeg så prøve på at overleve på.

med venlig hilsen
og pas på derude
Poul

Fra : Ivan, Århus

Dato : 05-03-08 09:09

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> af en bil er også større.
> Jeg har ingen erfaring, uden den jeg selv henter på landevejene, og det må

Hej Poul. Præcis !
Jeg kører også somom ALLE andre er idioter (det er de selvfølgelig ikke) og
jeg tror, at når man både kører bil, cykel og motorcykel, bliver man en
meget bedre bilist.
Jeg halter så 3 år efter dig med livserfaring !

Hilsen Ivan, Århus

Fra : Torben

Dato : 05-03-08 09:16

> [...]
> det hele var meget nemmere.
> Jeg har så sidste år købt mc og det er ikke en racer, men godt nok en

Det er en tung maskine at starte op på.
Du kunne evt. tage et kørekursus, for at højne din og andres sikkerhed

> Jeg har ingen erfaring, uden den jeg selv henter på landevejene, og det må
> jeg så prøve på at overleve på.

Hmmm...
Lidt ked af den bemærkning.
Du er jo ikke den eneste der skal overleve - du kunne jo ramme andre
(fodgængere, cykelister mm).

Syntes du skulle tage det kørekursus, så du under kontrolleret forhold
oplever din maskine.
Hvad kan den, og ikke mindst.... - hvad kan den ikke.

http://www.dmc-kursus.dk/
http://www.mestersvinger.dk/
http://www.svingteknik.dk/kursusdatoer.htm

Go´ sommer og tillykke med maskinen.
Dejlig maskine.

Mv.
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-03-08 11:52

Torben wrote:
> [...]
> oplever din maskine.
> Hvad kan den, og ikke mindst.... - hvad kan den ikke.

Det vil jeg tilslutte mig 100% - jeg har været på 3 DMC-kurser siden jeg
genstartede i 2002.

--
vh
Torben (den anden)

Fra : Tau

Dato : 05-03-08 13:22

"Torben" <T.Pedersen.Nakskov@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplever din maskine.
> Hvad kan den, og ikke mindst.... - hvad kan den ikke.

Det lyder som en god ide. det vil jeg overveje.

vh
Poul

Fra : N/A

Dato : 05-03-08 11:48