Nye dæk - uden at styrte
Fra : John

Dato : 28-02-08 18:11

Hey.
Nye dæk er vel lig med nedsat "grip".
Jeg har en fornemmelse af at nye dæk er behandlet med "en eller anden" glat
overflade, der skal fjerne, før dækkene bider rigtigt?
Nogle gode råd modtages gerne.

John Senius-Jørgensen
Honda CBR 1K
http://www.dfmc.dk/?id=1071

Fra : Perminator

Dato : 28-02-08 18:38

Hej

> [...]
> Jeg har en fornemmelse af at nye dæk er behandlet med "en eller anden"
> glat overflade, der skal fjerne, før dækkene bider rigtigt?

Ifølge Bent fra Pro-Bike i Lystrup, som satte nye dæk på min CX, gik
standardadvarslen på at man skulle være forsigtig, der hvor der i forvejen
er nedsat grip, fx. ud af rundkørsler.
Ligeledes ifølge ham forsvinder den glatte overfladebehandling, som skal
holde det ubrugte dæk "ungt", når dækket har været kørt varmt et par gange.
Mine egne erfaringer er ikke i modstrid med dette.

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82

Fra : John

Dato : 28-02-08 18:41

Hej Per.
Min egen dækleverandør foreslog mig at anvende sprit til at fjerne "hinden",
men det lyder da ærlig talt ikke som det bedste råd jeg har modtaget ;o(
Mvh John

Fra : KentBM

Dato : 28-02-08 19:00

John skrev:
> [...]
> Jeg har en fornemmelse af at nye dæk er behandlet med "en eller anden" glat
> overflade, der skal fjerne, før dækkene bider rigtigt?

I forbindelse med tråden om "trolden" var det denne video, som tydeligt
viser, hvor glatte dæk kan være.

http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4&feature=related

--

Kent

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 28-02-08 19:01

Man beskytter SBR/NR gummiblandinger mod ozon på flere forskellige måder,
hvoraf en der næsten altid benyttes er tilsætning af en delvist uopløselig
voks.
Meningen med det er, at den skal pakke gummiet ind i en 'Plastikpose'
(Vokspose) der holder ozonen væk fra gummiblandingens overflade.
Den normale tilsætning er 0,5 til 2 % af elastomermængden.
Det betyder, at gummmi vil svede voks ud i et sted mellem 2 og 5 år før
effekten ophører.
Et betyder også, at hvis dækket har ligget længe, vil der være et 'Tykt' lag
voks på overfladen, der er rigtigt glat.
Det skal slides af, og det foregår over de første få km.
Hovedproblemet er store nedlægningsvinkler - Hvis voksen ikke er skrabet af,
kører du pludseligt på en voksoverflade i stedet for en gummioverflade når
du har mest brug for greb.
Rådet med sprit er ikke så dårligt. De SBR/NR/BR blandinger der bruges til
dæk er ikke særligt følsomme overfor ethanol, og det vil i en forholdsvis
høj grad kunne vaske voksen af.
I det hele taget er der nogle misforståelser om hvad gummi kan tåle/ikke
tåle.
Dækblandinger vil suge olie til sig, hvis det får tid nok, og gummiet kan
totalt opløses - rigtigt.
Men det er en proces der tager tid, og olie der kommer på overfladen, og
fjernes igen gør ikke den fjerneste skade.
Faktisk er det sådan, at selv benzin både kan trænge ind i gummi, og dampe
ud igen, og efterlade en gummikvalitet der er praktisk taget på højde med
den der blev startet med.
Men prøv at smide et stykke gummi ned i benzin, og efterlad det natten over.
Der er næsten intet tilbage.

Nå, nok for den her gang!

Edvard Korsbæk

Fra : John

Dato : 28-02-08 19:09

Hej Edvard
Tak for en glimrende forklaring.
Jeg tror at jeg vil forsøge mig med en blanding af at:
Afvaskning i sprit
Afskrabning af nedlægningssiderne
- Måske med sandpapir eller fil.

Mvh John

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 22:58

John skrev:
> Hej Edvard
> Tak for en glimrende forklaring.
> Jeg tror at jeg vil forsøge mig med en blanding af at:
> [...]
Bagdæk?
Lav en brænder i en sandkasse eller grøftekant så den formedelst graver
sig ned og også slider på siderne!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-02-08 10:56

> Lav en brænder i en sandkasse eller grøftekant så den formedelst graver
> sig ned og også slider på siderne!

Det kunne nok blive et tilløbsstykke i børnehaven med en flok motorcyklister
der lige skulle have voksen af... Men det hjælper jo ikke på fordækket og
imho der det er værst... Jeg hader forhjulsudskridninger ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 29-02-08 01:18

"John" <kanikkebruges@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej Edvard
> Tak for en glimrende forklaring.
> Jeg tror at jeg vil forsøge mig med en blanding af at:
> [...]

Den med sandpapiret er hørt før

Erik

Fra : Knud Dam

Dato : 28-02-08 20:14

"Edvard Korsbæk" <edvard@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, nok for den her gang!
>
> Edvard Korsbæk

Hej Edvard.

Tak for en rigtig go' forklaring - det ved du noget om !

; - )

KD

Fra : Perminator

Dato : 28-02-08 21:37

Hej Edvard

> [...]
> den der blev startet med.
> Men prøv at smide et stykke gummi ned i benzin, og efterlad det natten

Tak for den gode forklaring.
Du skriver, at det (voksen) skal slides af, og det foregår over de første få
km.
Er der noget hold i den forklaring jeg har fået, om at voksen også
forsvinder ved varmepåvirking, (samtidig med slid)?
Din vending om at voksen "sveder ud" understøtter måske også Bent
"Pro-Bike"s udsagn om at dækket skal køres varmt?

Der må iøvrigt være nogle RR-kørere der har erfaringer, da de ofte skifter
dæk. Er deres dæk ikke voksbehandlede? Forsvinder eventuel voks, når
dækkene varmes op med elektriske omslag?

Bedste CX-hilsener

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 28-02-08 22:05

> Tak for den gode forklaring.
<TAK!>
> [...]
> Er der noget hold i den forklaring jeg har fået, om at voksen også
> forsvinder ved varmepåvirking, (samtidig med slid)?
< For hver 10 grader temperaturen øges, fordobles diffusionshastigheden.
Altså, voksen kommer hurtigere ud i varme end i kulde. Det er derfor du skal
holde dig langt væk fra Nordeuropæiske dæk i Indien. De dur nemlig ikke -
Kan ikke tåle vejtemperaturer på 90 - 110 grader og 100% overlæs. Gæt hvad
jeg synes om fjernøstlige tropiske dæk i danmark...>
> Din vending om at voksen "sveder ud" understøtter måske også Bent
> "Pro-Bike"s udsagn om at dækket skal køres varmt?
< ikke rigtigt. Dækket skal være varmt af andre årsager - Klæbrigheden er en
helt anden når man når et godt stykke fra krystaliniseringstemperaturen.

Fra : Perminator

Dato : 28-02-08 23:07

Hej Edvard

> < ikke rigtigt. Dækket skal være varmt af andre årsager - Klæbrigheden er
> en helt anden når man når et godt stykke fra
> krystaliniseringstemperaturen.

Ja, men jeg ved ikke om du opfattede det helt, eller om jeg har misforstået:

Naturligvis skal dæk køres varme for at nå væk fra krystallins´temperaturen,
og have et godt bid. Det gælder generelt.

Det jeg forstod på Bent var, at "ny"-voksen fordampede fra et varmt dæk,
således at det efter en enkelt ordentlig varmkørsel opnåede de ønskede
grip-egenskaber. Det er det, som er min egen forklaring.

Jeg tænker på, at det nok er overkill at begynde at skrabe på siderne af et
nyt dæk, endsige spritte af eller vaske i benzin?

--

vh Perminator
CX 500E pt. under By-Pass operation hos een af klubbens guruer. (Den bliver

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 28-02-08 23:51

Der benyttes rigtig mange vokstyper, men de har smeltetemperaturer, der
ligger så højt, at jeg mener at fordampning er noget optimistisk at stole
på.
Et par 100 km. på forsigtig vis er en langt bedre ide.
Det er iøvrigt også sådan, at man kan ødelægge et ellers udmærket dæk ved
ikke at behandle det pænt i starten. Jeg har set dæk slå mere end 10 mm
(Bildæk!) fordi man ikke kunne behandle dem pænt de første km. Jeg har
aldrig fået en dybere forståelse for hvorfor, men effekten var tydelig i
reklamationsafdelingen. Og der har været tale om dæk der har slået under 1,3
mm ved udleveringen. Vi lavede forsøg med det.

Der skal ikke meget til for at fjerne voksen - en hurtig hånd med noget korn
100 vil klare det meste - Værre er alle støbetrådene. De er nu nemmest at
fjerne ved at køre en tur.

Og hvis du er rigtig utålmodig, så lyder Armands ide nu ikke så tosset igen
mht. dæk. Pudsning, Crom osv må andre forholde sig til! Den får iøvrigt også
fat et godt stykke op af nedlægningen - Egentligt ikke så dumt igen

Edvard

Fra : Perminator

Dato : 29-02-08 00:08

> [...]
> igen mht. dæk. Pudsning, Crom osv må andre forholde sig til! Den får
> iøvrigt også fat et godt stykke op af nedlægningen - Egentligt ikke så

Taget til efterretning!

--
Perminator

Fra : Niels Munk

Dato : 29-02-08 13:25

"Edvard Korsbæk" <edvard@bb-soft.dk> wrote in message
> [...]

<Snip en masse brugbart fagsnak>

Det var en fornøjelse at læse dine indlæg om gummi! Herligt med den slags
_rigtige_ expertindlæg :)

/Niels Munk

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 23:17

Perminator skrev:

> Der må iøvrigt være nogle RR-kørere der har erfaringer, da de ofte skifter
> dæk. Er deres dæk ikke voksbehandlede? Forsvinder eventuel voks, når
> dækkene varmes op med elektriske omslag?

Jo. Dé har skam stor respekt for emnet!
Almindeligvis rasper man overfladen eller ligefrem sliber v.h.a. en
vinkelsliber med gummi-skive+smergel-rondel!

Personligt har jeg nøjes med af mig tidligere nævnte trick á hjulspinn i
sand/grus/jord/græs når det drejede sig om bagdækket!

--
Armand.

Fra : Steen E.

Dato : 29-02-08 17:46

I samme forbindelse er det tidligere blevet diskuteret at nye dæk har en
større tendens til at punktere.

Jeg var selv ude for det sidste år med nye Michelin pilot sport dæk,
bagdækket punkterede indenfor de første 30 km .. med en lille skarp sten som
havde kilet sig fast i mønstret.

Det skyldes måske også at den fedtede overflade "holder" bedre fast på den
slags små uhyrer ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : N/A

Dato : 02-03-08 04:21

Fra : N/A

Dato : 02-03-08 04:21

Fra : Emil

Dato : 29-02-08 18:33

On Feb 28, 9:37 pm, "Perminator" <per.misserfj...@mail.dk> wrote:
> Der må iøvrigt være nogle RR-kørere der har erfaringer, da de ofte skifter
> dæk. Er deres dæk ikke voksbehandlede? Forsvinder eventuel voks, når
> dækkene varmes op med elektriske omslag?

Kør 70% den første ½ omgang, så 80% den næste ½ omgang og 90% næste
omgang (Se, det passer også lige med 1 sight seeing lap og en warm-up
lap, smart ikk? :)). Her efter kører du bare så hutigt du tør. Jeg har
endnu ikke set nogen på banen der har forsøgt at slide deres dæk til
med sandpapir, eller tørret dem af med sprit inden de er kørt ud på
dem.

Banedæk har efter sigende ikke så meget konserverignsvoks som gadedæk.

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Armand

Dato : 01-03-08 11:02

Emil skrev:

> [...]
> dem.
>
> Banedæk har efter sigende ikke så meget konserverignsvoks som gadedæk.

Nu er det bare sådan at langt størstedelen af dansk RoadRace er
standard-klasserne, hvori at der kun må køres med gadedæk!

--
Armand.

Fra : Emil

Dato : 29-02-08 18:35

On Feb 28, 11:17 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Jo. Dé har skam stor respekt for emnet!
> Almindeligvis rasper man overfladen eller ligefrem sliber v.h.a. en
> vinkelsliber med gummi-skive+smergel-rondel!

Du må deltage i nogle andre RR stævner end dem jeg deltager i, for der
hvor jeg kommer er det ikke en udbredt praksis.

> Personligt har jeg nøjes med af mig tidligere nævnte trick á hjulspinn i
> sand/grus/jord/græs når det drejede sig om bagdækket!

Jeg vil nu fortrækker et rent nyt slick, frem for et beskidt "slebet"
do.

Mvh.

Emil

Fra : N/A

Dato : 01-03-08 11:02

Fra : Emil

Dato : 01-03-08 19:59

On Mar 1, 11:02 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Nu er det bare sådan at langt størstedelen af dansk RoadRace er
> standard-klasserne, hvori at der kun må køres med gadedæk!
>
> --
> Armand.

Hvis du taler om 50/80/125cc, så skal jeg ikke kunne sige dig i mod.
Det er vist også den slags RR du har mest erfaring med, ikk?

Men i de "store" klasser køres der bestemt ikke med "gadedæk".

De store klasser der køres i DK:
Challange - Skulle sidste år køre med DOT dæk (14-20 kørere). I år har
de fri tunning, og frit dækvalg (ca. 30 kørere).
SuperBike - Frit dækvalg (10-20 kørere).
600 Stocksport - Deres dæk regel kan jeg ikke huske, men det er
sandsynligt at de skal køre med DOT dæk (ca. 10 kørere).
Rookie II - Frit dækvalg (over 50 kørere).

Som du kan se, så er DOT dæk (der ikke er det samme som alm. gadedæk,
de er bare godkendt til gaden) kun et krav for omkring 10 kørere, så
du skal nok revidere din opfattelse af dansk RR lidt :)

Hygge.

Fra : Armand

Dato : 02-03-08 04:21

Emil skrev:

> Hvis du taler om 50/80/125cc, så skal jeg ikke kunne sige dig i mod.
> Det er vist også den slags RR du har mest erfaring med, ikk?

Lad mig sige det sådan at jeg har mest erfaring med standard-klasserne,
men at min aktive tid snart nærmest er historisk.

> [...]
> sandsynligt at de skal køre med DOT dæk (ca. 10 kørere).
> Rookie II - Frit dækvalg (over 50 kørere).

Jeg kendte ikke til ændringen i challenge-600, ligesom jeg ikke tænkte
nærmere over at rookie'rne selvfølgelig ikke styres af reglementet for
den klasse som deres jern måtte høre til (bortset fra at det vil være en
fejl at rykke op i 600-stock og køre på DOT's efter at have kørt
slick/regnværsdæk som rookie :-|

> Som du kan se, så er DOT dæk (der ikke er det samme som alm. gadedæk,
> de er bare godkendt til gaden) kun et krav for omkring 10 kørere, så
> du skal nok revidere din opfattelse af dansk RR lidt :)

Jup!
Forøvrigt:
Er Stock 250/400 uddød??

--
Armand.

Fra : Emil

Dato : 01-03-08 20:41

On Mar 2, 4:20 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> den klasse som deres jern måtte høre til (bortset fra at det vil være en
> fejl at rykke op i 600-stock og køre på DOT's efter at have kørt

Der er ikke den store forskel i vejgreb mellem DOT og slicks. Jeg er i
år skiftet fra slicks til DOT, da dæk profilen passer lidt bedre til
min cykel (og mønster dæk er nemmere at sælge som brugte dæk). De DOT
dæk der bruges er stort set slicks med et minimalt mønster. Og
stocksport 600 må gerne kører med regnvejrs slicks, når der er dømt
"wet race".

> Jup!
> Forøvrigt:
> Er Stock 250/400 uddød??

Ikke på papiret, men praktisk talt ja. Aktive Rookie I (<600cc) og
Stock 250/400 kan vist tælles på to hænder.

Hygge, og sikke et løb Robin lige har kørt!!