Ny Yamaha med tysk manual..
Fra : PMH

Dato : 28-02-08 00:38

Hej

Jeg har fået min nye Fazer 600 S2.
Nu viser det sig, at instruktionsbogen er på tysk, og forhandleren
siger at Yamaha dækker sig ind ved at sige, at bogen bare skal
være på et internationalt sprog.
Det er meget forskelligt hvilket sprog de kommer med.
Nogle er på tysk, andre engelsk, spansk eller fransk..

Det kan jeg ikke forstå passer..
Jeg troede at varer solgt i DK, skulle være med dansk manual..??

Er der andre som har købt Yamaha, som er stødt på
samme problem..??

Jeg kan måske få den byttet til en engelsk.
Når de får cykler hjem næste gang, vil han tjekke om der er
en engelsk imellem..
Tysk eller spansk er for mig lige fedt, begge sprog fatter jeg
ikke en meter af..

Mvh
PMH

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-02-08 08:01

PMH wrote:

> Er der andre som har købt Yamaha, som er stødt på
> samme problem..??

Høp! Min TDM900 er med Tysk som bedste bud SVJH. Franz Kroon var kold..
jeg havde købekløe, og lidt tyskopfriskning skader ikke når man
alligevel handler en del på ebaymotors.de

Tilbudsmodellerne kan man vist godt glemme at kræve nogetsomhelst
"ekstra" på - selvom de _skal_ medlevere en dansk oversættelse. Hvis du
har held hos importøren, så giv et pip.

--
vh
Torben

Fra : Grunnet

Dato : 28-02-08 18:18

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kan jeg ikke forstå passer..
> Jeg troede at varer solgt i DK, skulle være med dansk manual..??

Hvis forhandleren ikke har oplyst dig om at instruktionsbogen var på tysk -
inden købet - er varen faktisk mangelfuld.

Nedenstående er sakset fra www.forbrug.dk

"Oplysningerne skal gives på en lettilgængelig måde og skal således være
udformet på et sprog, forbrugeren må forventes at kunne forstå. Typisk
dansk. Efter omstændighederne kan et forståeligt skandinavisk sprog være
tilstrækkeligt. Foreligger en vejledning – fx til EDB software – alene på
engelsk, må forbrugeren oplyses herom ved købets indgåelse. Anvisningerne
kan også gives ved hjælp af en tegning, hvis det er tilstrækkeligt.
Reglerne kan fraviges: Køber og sælger kan forud for købet aftale, at fx en
brugt vare ikke leveres med brugsanvisning, eller at en brugsanvisning kun
medfølger på engelsk. I så fald vil varen ikke af denne grund blive anset
for mangelfuld."

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Jan

Dato : 28-02-08 20:40

> [...]
>
> Er der andre som har købt Yamaha, som er stødt på
> samme problem..??
>
> Jeg kan måske få den byttet til en engelsk.

Hvis du har handlet hos en autoriseret Yamaha forhandler , kan han via sit
log-in til Yamaha Europe nemt og meget hurtigt hente den tilgængelige manual
over din model.

I dit tilfælde er den ikke oversat til hverken dansk eller svensk(svensk er
de nogle sjældne gange)

I dag , afleverede vi en ny FZ1-N og her var der heller ingen manual med på
engelsk, jeg hentede derfor en og brændte en cd til kunden.

For at leve op til lovens krav om dansk , plejer vi(hvis kunden ønsker
det)at udlevere en dansk generel brugervejlening(fremstillet af mclf, hvis
jeg husker rigtigt).

Prøv at kontakte din forhandler, så løser han hurtigt det problem-er jeg
sikker på.

Jan

Fra : PMH

Dato : 29-02-08 13:52

"Jan" <glemdet@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg husker rigtigt).
>
> Prøv at kontakte din forhandler, så løser han hurtigt det problem-er jeg

Hej Jan, og tak for info..

Ja han er autoriseret Yamaha forhandler.
Han har også oplevet et par gange at manualen er på svensk, men
oftest er det tysk eller engelsk.
Han har lovet at finde en engelsk bog til mig, så det er fint.
Den der kan hentes på nettet, er sikkert den samme som T.R
henviser til i nedenstående indlæg. i PDF format, så den kigger
jeg da lidt på..

PMH

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 22:13

> [...]
> en engelsk imellem..
> Tysk eller spansk er for mig lige fedt, begge sprog fatter jeg

Måske du kan finde noget du kan bruge her:
http://www.yamaha-motor-europe.com/community/service/manuals.jsp

Mvh

T.R.

Fra : PMH

Dato : 29-02-08 13:54

"T. R." <thr AT mail-online DOT dk> skrev i en meddelelse

> Måske du kan finde noget du kan bruge her:
> http://www.yamaha-motor-europe.com/community/service/manuals.jsp
>
> Mvh
>
> T.R.

Hej T.R.

Jep... Det er var det jeg ledte efter..
Jeg takker og bukker..

PMH

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 09-03-08 17:42

Hej PMH,

Jeg har også lige fået min nye Yamaha fra samme butik, med en tysk
brugervejledning... Mit tyske er ikke noget at skrive hjem om så jeg er
lidt skuffet.

Fik du en på Engelsk hos forhandleren, eller har du printet selv via det
link der er postet i tråden?
Vil jo gerne have en original en på f.eks. Engelsk når jeg en dag skal
af med cyklen igen...

/Thomas