Kan man "lægge" en mc ned?
Fra : tp

Dato : 27-02-08 12:55

Kæmper med at få et fastiret oliefilter af min R1100RS. Er nu gået igang på
den "hårde" måde, men jeg mangler sgu plads.

Derfor tænkte jeg at hvis jeg afmonterede kåbe og batteri + fandt nogle
træklodser, og man kan lægge en sådan sag på siden uden at noget tager
skade. Specielt tænker jeg på "yverne" + bagsvinger om de kan bære en
belastning fra siden?

Mvh TP

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-08 13:23

tp wrote:
> [...]
> træklodser, og man kan lægge en sådan sag på siden uden at noget tager
> skade. Specielt tænker jeg på "yverne" + bagsvinger om de kan bære en

Jeg har svært ved at forestille mig at det vil hjælpe ret meget, men
MC'en bliver ikke skæv af det. Så ville >80% af danske MC'er være skæve
fordi de engang har været væltet, styrtet eller tabt.

Største problem må være at du nemt får skrabet lakken hen af gulvet.

Kan oliefilteret ikke splittes af med pladesaks, hammer og mejsel osv.
med behørig hensyntagen til mindtergevindet?

--
vh
Torben

Fra : tp

Dato : 27-02-08 13:36

> Jeg har svært ved at forestille mig at det vil hjælpe ret meget, men MC'en
> bliver ikke skæv af det. Så ville >80% af danske MC'er være skæve fordi de
> engang har været væltet, styrtet eller tabt.

Hmm, joe jeg tror det vil hjælpe. Oliefilter sidder i bunden oppe i motoren
og selv på en lift er det et lidt dumt sted..

> Største problem må være at du nemt får skrabet lakken hen af gulvet.

Det var her træklodserne kom ind i billedet :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-08 13:45

tp wrote:

> Det var her træklodserne kom ind i billedet :)

Min bekymring går på at den nemt skrubber lidt over dækket når den er
tæt ved vandret. Også når du løfter den op igen kan det være svært at
løfte et sted så den ikke rykker sig lidt. Kan man lægge den i haven på
et stort gultæppe er det nok en god løsning.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 00:25

tp skrev:

> Hmm, joe jeg tror det vil hjælpe. Oliefilter sidder i bunden oppe i
> motoren og selv på en lift er det et lidt dumt sted..

Ahemn!:
Og du er 100% sikker på at du vitterligt drejer den rigtige vej??
Når jeg tillader mig at spørge så indignerende, så skyldes det at jeg
igennem årene har oplevet indtil flere der har overspændt deres bundprop
i forsøget på at skrue den af

Selv for folk der jævnligt arbejder med gevind kan det godt være
forstyrrende at arbejde "under-op", og mit bedste råd i dét henseende er
altid at bruge en topnøgle med skralde således at man kan indstille til
"løsn" med nøglen foran sig.
Uanset om det bliver et skraldenøgle-baseret værktøj du nu laver, eller
ej, så brug alligevel en "løsn"-indstillet skraldenøgle som "model"
under-op på motoren inden at du lægger yderligere kræfter i
filter-resten v.h.a. værktøjet :-|

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 28-02-08 13:10

> [...]

> ej, så brug alligevel en "løsn"-indstillet skraldenøgle som "model"
> under-op på motoren inden at du lægger yderligere kræfter i

OK Armand,jeg har fattet det nu,du har heller ikke ret meget værktøj du
bruger som det er beregnet til .

En skruetrækker er ikke en dorn,den kan nemt blive det efter en tur på
slibestenen ,men så er den ikke en skruetrækker mere !

En skraldenøgler og "svenksnøgler" er ikke en hamre og ingen af dem er
beregnet til at løsne bolte og lignende der sidder "godt" fast,men ok,et
oliefilter bør ikke sidde så godt fast at det er et problem for en kvalitets
skraldenøgle.

Hvis ting sidder rigtig godt fast vil en fastnøgle eller et T-håndtag fra
topnøglesættet være bedre ,evt forlænget med et rør.

Og hvis "du" er usikker på hvad vej venstre er,så øv "dig" evt i
skruestikken først ,eller hvis du har et ur med visere lægger du dig på
ryggen og kigger op på dit ur,venstre er så modsat af den vej viserne
bevæger sig (sekundviseren kan anbefales)

- -

Fra : Armand

Dato : 28-02-08 22:30

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> En skruetrækker er ikke en dorn,den kan nemt blive det efter en tur på
> slibestenen ,men så er den ikke en skruetrækker mere !

Hvis man som privatperson står i en situation hvor en tilpasning af et
stykke værktøj, giver det en alternativ funktion, er der vel ikke noget
galt i dét: Det er ens egene penge der bruges og man er selv den der
bedst kan vurdere om det er et uundværligt stykke værktøj man ændrer og
om man decideret ødelægger værktøjet, á dets beregnede brug, derved.
Som privatmand er det ofte også et spørgsmål om at ofre et stykke
værktøj for at gøre et job færdigt og derved (gen) købe det ødelagte
værktøj i ugen efter, istedet for at udsætte jobbet til man dage efter
har fået købt sig rette værktøj :-|

> [...]
> oliefilter bør ikke sidde så godt fast at det er et problem for en kvalitets

Du er ovre i en forældet værktøjsopfattelse hér :-|

Da jeg stod i lære fik man som lærling en verbal røvfuld hvis ikke at
man lagde vinkelslibere fra sig poå gulvet - Den slags værktøj var alt
for dyr til at udsætte for et fald fra filebænken!
Og sådan er det engentlig med mange håndværker-regler: De er til for at
spare mester for at dyrt værktøj bliver ødelagt. Men i dag kan man
f.eks. få tre vinkelslibere for en håndværkers timeløn, hvorved at de er
kommet ned på brug-og-smid-væk niveau for private og derfor ikke længere
begrunder at man bevidst kun lægger dem fra sig på gulvet.

Allerede i min læretid i midt-70'erne gav Takuma (svjh), og derefter
følgende også Bahco, evigheds-garanti på deres skralder. Med andre ord:
Teknologien overskred grænsen mellem komfort og praktisk brug og jég har
endnu til gode at knække mekanikken i en skraldenøgle trods uhæmmet brug.
Og sådan er det forøvrigt med meget andet værktøj - Svensknøgler klarer
f.eks. fint at blive brugt begge retninger uden at skyde-kæben knækker
af, sådan som de engang risikerede og derfor var grund til en regel om
aldrig at bruge en svensknøgle "baglæns".
Med mindre at man har købt sig det allerbilligste kinøjser topnøgle-sæt
i et supermarked er der således ingen grund til at undgå at bruge en
skraldenøgle til at løsne sit oliefilter eller bundprop - Og da slet
ikke hvis man kan spare sig selv for at overspænde et et gevind eller
komme ud i en længere omstændig bit-by-bit demontering af et oliefilter
(jeg tillader mig stadig at formode at tp er "gået bagud af kompasset"
omkring hans filters gevind-retning under-op!) :-|

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-02-08 13:35

> [...]
> (jeg tillader mig stadig at formode at tp er "gået bagud af kompasset"
> omkring hans filters gevind-retning under-op!) :-|

Ja,der er stor forskel på værktøj og dem der bruger det !

Jeg er næsten "ligeglad" med hvordan du mishandler dit "Jem og Fix"
værktøj .kald det så bare >"forældet værktøjsopfattelse"<,jeg har lært at
passe på mit værktøj ,ligesom en soldat bør passe på sit våben,det er ikke
et spørgsmål om pris men et spørgsmål om at respektere og bruge værktøjet
rigtigt da det ikke altid er let at finde en værktøjs biks der hvor du har
brug for det .

Jeg vil da ikke nedgøre discount guf ,og hvis du foretrækker billigt
skrammel i rå mængder og vil bruge skraldenøgler som hamre,skruetrækkere som
dorne ,"papegøjetænger" som fastnøgler,så skal jeg da ikke blande mig í
det,det er dine knoer og din pung det går ud over ! )

Jeg er ikke bange for at kæben på en kvalitets svensknøgler knækker,jeg er
bange for at kombinationen af en halvrund bolt/møtrik og en lettere slidt
svensknøgle resulterer i at nøglen "´kammer " over,hvad den lettere gør
"baglæns"og jeg tænker ikke på køb-misbrug og smid væk -køb nyt værktøj fra
den lokake 10 kroners butik

Jeg har fornylig arbejdet i en smedefirma,boremaskiner,vinkelslibere og
andet elværktøj kostede vel nærmere en håndværker dagløn og ,jeg lavede
bunkevis af dem ,mest med reservedele fra andre mishandlede maskiner,der
var flest overbelastning og mishandlingskader ,og meget få fald/smid/kast
skader .

- -

Fra : Armand

Dato : 29-02-08 15:01

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> dorne ,"papegøjetænger" som fastnøgler,så skal jeg da ikke blande mig í
> det,det er dine knoer og din pung det går ud over ! )

Hvor skrev jeg at mit værktøj er fra Jem&Fix?
Det seneste værktøj jeg har købt var ikke ligefrem discount-guf: 300,-kr
for et bits-sæt med toppe (á 5,5-10mm) :-|
Jeg skrev heller ikke at man skulle hamre med hverken svensknøgle eller
skraldenøgle endsige noget om papagøjetænger - Det plejer at være DIG
der bebrejder at vi andre fordrejer HD-snak, men nu er du pludselig selv
på samme niveau :-|

Skraldenøglen oprindelse er som sådan en art quick-tool, men med de
snævre råderum der er omkring en motorcykel-motor er skraldenøglens
klik-"afstand" ca. 7° i forhold til de 30° mulighed der er i en
12-kantet top tit en befrielse at have at gøre med.
Hvor jeg tidligere skilte billigt kram fra kvalitet ved at se efter om
topnøgler var á 6 eller 12 -kantet indre (á svagt stål kan ikke klare
den fine 12-kants design!), er de fleste toppe i dag 6-kantede med
henblik på "træde-på flangen og ikke kanten" -designet) og udover dén
virkning ser jeg eksistensen af 6-kantede toppe som at man skønner at
med dagens skraldenøgle-kvalitet er der ikke brug for 12-kant designets
dobbelte antal monteringer - Ergo Skraldenøgler er til for at bruges :-|

> [...]
> "baglæns" og jeg tænker ikke på køb-misbrug og smid væk -køb nyt værktøj fra

Gør den nu også dét?
Eller er det ikke også et problem tilbage fra de gamle kvaliteter fra
selv Bahco, hvor slutscenariet på "baglæns" brug var at kæbe knækkede? :-/

> [...]
> rigtigt da det ikke altid er let at finde en værktøjs biks der hvor du har

Der går i sandhed mange vinkelslibere til
Jeg tror nu nok at det for det meste er fordi at en "lille" 5" bruges
for universelt og at de kraftige motorer man får dem med i dag dels er
et overmatch for mekanikken og dels at elektronikken i den sidste ende
ikke kan klare det tunge brug som de i praksis bliver udsat for!
Jeg arbejde på noget tankbyggeri engang og formanden dér kunne hidse sig
op hvis han så en mand med en 5" i hånden: Til dét job var det kun "de
store" slibere der dels holdt i længden og dels lavede arbejdet til
tiden - Den indstilling kunne mange smede-arbejdspladser sikkert få
noget godt ud af :-|

--
Armand.
(hadet blandt kolleger for altid at have en larmende vinkelsliber i hånden)

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-02-08 18:00

> [...]

> skraldenøgle endsige noget om papagøjetænger - Det plejer at være DIG
> der bebrejder at vi andre fordrejer HD-snak, men nu er du pludselig selv

*Det har du ikke skrevet ,det gjorde jeg,og undskyld til Jem&Fix,de har da
vist også kvalitets værktøj!

Jeg skulle nok have udtrykt mig lidt mere klart,"du" og "dig" skulle dække
alle dem der bruger skruetrækkere som dorne og skraldenøgler som hamre(før
de er ødelagte) ,hvad skal du forresten med et bitsæt,kan du ikke bare banke
en tilfældig stjerneskruetrækker eller en bolt ned i torx/unbrako,whatever
bolte/skruer ?

Det er gas sømand

Man må jo lære at synge som de andre fugle,uanset hvor dårligt de synger
,forskellen er at jeg ikke generer "dig" fordi "du" evt. fortalte at du
brugte Millwaukee værktøj (som ikke er Amerikansk)

> Skraldenøglen oprindelse

klip....
klip.....
>- Ergo Skraldenøgler er til for at bruges :-|

*Ja,bruges ikke misbruges

> Gør den nu også dét?
> Eller er det ikke også et problem tilbage fra de gamle kvaliteter fra
> selv Bahco, hvor slutscenariet på "baglæns" brug var at kæbe knækkede?
:-/

*Måske,det kan være du har ret ,"problemet" er måske at jeg passer for
godt på mit værktøj , jeg opdager ikke hvad Bacho opfinder og forbedrer når
jeg ikke har brug for at skifte det ud......

klip
> [...]
>
> --
> Armand.
> (hadet blandt kolleger for altid at have en larmende vinkelsliber i

*Ja, 12 smede kan få ødelagt en del værktøj i en fart !

Det var flest af "de små" der gik i stykker,"de store" var nok for tunge
at bruge eller fyldte for meget ,men der skulle en del til før selv "de
små"de måtte overgive sig.

Næsten ingen havde repareret elværktøj før jeg kom,derfor lå det i bunker

- -

Fra : Armand

Dato : 01-03-08 00:58

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> >

> ...hvad skal du forresten med et bitsæt,kan du ikke bare banke
> en tilfældig stjerneskruetrækker eller en bolt ned i torx/unbrako,whatever

Forklaringen på dét får tråden til at gå i ring: Jeg kunne ikke stå for
den skraldenøgle der fulgte med

--
Armand.

Fra : Johs

Dato : 12-03-08 11:55

forår, testosteron.

dejligt

Fra : Anders Majland

Dato : 27-02-08 13:26

> [...]
> træklodser, og man kan lægge en sådan sag på siden uden at noget tager
> skade. Specielt tænker jeg på "yverne" + bagsvinger om de kan bære en

Det tror jeg bestemt ikke du skal være bange for - medmindre du begynder at
stå op hoppe på den med en stor hammer ....

Det er jo ikke længere ned end denne her kom et par gange på en dag sidste
år: http://www.tenere.dk/2007/skattejagt2007/dag1-bmwpauli.jpg

Sålænge det "kun" er ned på motorerne tror jeg heller ikke du behøver være
bange for at olie eller andet skal løbe sjove steder hen .. Noget andet hvis
du ville have den helt om på hovedet

Fra : tp

Dato : 27-02-08 13:37

> [...]
> at stå op hoppe på den med en stor hammer ....
>
> Det er jo ikke længere ned end denne her kom et par gange på en dag sidste

det ser ud til at være foregået på en mindre kontrolleret måde end det jeg
havde i tankerne, så jeg vil forsøge

Fra : Anders Majland

Dato : 27-02-08 14:13

> det ser ud til at være foregået på en mindre kontrolleret måde end det jeg
> havde i tankerne, så jeg vil forsøge

Kombination af højt sæde, korte ben og ujævnt underlag gjorde at
tyngekraften vandt et par gange... Umiddelbart inden jeg tog billedet
parkerer han, slår sidestøttebene ned men får så en smule overvægt til
høje - hvor han ikke kan nå jorden ... (Been there, done that myself). Pauli
demonsterer så teknikken til hvordan man rejser en tung cykel op igen - men
måtte bede om hjælp. Den var for tung (han er vant til at rejse en super
tenere)

Så TP - overvej lige om du skal bruge hjælp - Både til at lægge den ned og
til at rejse den op igen, så du ikke skrammer den

Resten af historien fra de hyggelige dage
http://www.tenere.dk/2007/skattejagt2007/skattejagt2007.htm

/A

Fra : tp

Dato : 27-02-08 15:36

> [...]
>
> Så TP - overvej lige om du skal bruge hjælp - Både til at lægge den ned og
> til at rejse den op igen, så du ikke skrammer den

Jep. Mistede engang tyngdepunktet på en tankstation i belgien med fuld
oppakning på en gs500. Jeg er en stor gut på 100 og lidt kg og jeg mindes
jeg blev endog meget rød i hovedet før den var tilbage i lodret, så jeg er
godt klar over at man ikke får en bimmer op at stå uden hjælp har dog
noget spil i loftet som jeg havde tænkt mig skulle styre processen stille og
roligt...

Fra : Ole

Dato : 27-02-08 15:34

tp wrote:
> [...]
> træklodser, og man kan lægge en sådan sag på siden uden at noget tager
> skade. Specielt tænker jeg på "yverne" + bagsvinger om de kan bære en

En BMW har ikke yvere, den har hængepatter.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Anders Majland

Dato : 27-02-08 15:40

> En BMW har ikke yvere, den har hængepatter.
> Ole Mogensen

Et gæt - du kører Guzzi

Fra : Boye Wildt

Dato : 27-02-08 17:18

Rolig nu!
Oliefiltret på din BMW kan ikke sætte sig fast pga. ir. oliefiltrets gevind
er UNF 3/4 - 16 i stål. Gevindstutsen som er støbt sammen med den ene
halvpart af krumtaphuset er i aluminium. Den har en forholdsmæssig lille
godstykkelse, idet der er en gennemboring på ca. 10 mm. Glem det med at
lægge BMWen ned. og alene tanken om at bruge hammer og mejsel, kan man få
røde knopper af hvis man da bare har en smule mekanisk indsigt..
Sæt BMWen op på centralstøttebenet og anskaf en oliefilter topnøgle som
passer til oliefiltret. Så skruer du forsigtigt filtret af. Husk at skrue
venstre om gevindet har alm højregevind. Du må ikke forsøge at stramme det,
da der er risiko for at gevindstutsen i aluminium tager skade. Årsagen til
at filtret sidder fast er højst sansynligt at gummipakningen som pakker mod
krumtaphuset er "brændt fast" samt at filtret er spændt al for hård til.
Når du monterer et nyt filter så husk at smøre olie på den rene tørre
gummipakning. Tilspændingens momenter er angivet på det org. oliefilter fra
BMW.

Hilsen
Boye Wildt

Fra : tp

Dato : 27-02-08 17:55

> [...]
> Når du monterer et nyt filter så husk at smøre olie på den rene tørre
> gummipakning. Tilspændingens momenter er angivet på det org. oliefilter

Takker for info. Jeg spurgte tidligere og fik til sidst det råd at flå det
i stykker. Jeg er nu kommet til bunden af det
Jeg har skam en Hazet oliefiltertang, men gevindet var aldeles rundt, og
filteret er et meget billigt et med noget ekstremt blødt materiale, så
derfor denne fremgangsmetode.
Har dog ikke tænkt mig at bruge mejsel, men har derimod savet et nyt filter
over for at forsøge at lave et værktøj der matcher de huller der er i bunden
af filtret. Det er dog svært at rode med den dernede og derfor vil jeg
gerne have bedre udsyn

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-08 18:34

Boye Wildt wrote:
> lægge BMWen ned. og alene tanken om at bruge hammer og mejsel, kan man få
> røde knopper af hvis man da bare har en smule mekanisk indsigt..

Nå, tak skal du have. Det kan jo være sidste udvej. Hvad mener du så om
at svejse på en lejering der sikker i et lakeret kronrør?

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 28-02-08 06:23

Anders Majland wrote:

> Et gæt - du kører Guzzi

Jep.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 27-02-08 16:54

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Kæmper med at få et fastiret oliefilter af min R1100RS. Er nu gået igang
> på den "hårde" måde, men jeg mangler sgu plads.

Hvad bruger du til at holde om filteret når du vil dreje det ud?
Har du en rigtig "aftrækkerkop"?
Hvad med "den voldsomme", hvor du slår en skruetrækker gennem filteret
diagonalt og bruger denne vægtarm til at dreje filteret ud. Eller en i hver
side, og så en vægtarm (hammerskaft elll.lign.) imellem.
Hvad med batterisyre og andet, hvis du lægger den ned?? Selv et forseglet
batter kan vel svede lidt?
Når du skal montere, så skal man kun stramme håndfast.
Har selv lavet en afrtrækker af et stykke plastmo-nedløbsrør (ø75mm), som
jeg har varmet op med varmeblæsren og så trykket fast om et gammelt filter.
Det passer perfekt, når det er kølet ned. To huller igennem siden, det
passer på forlængeren til topnøglesættet.

held og lykke
Henrik damgaard
r1100s

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-02-08 21:04

Henrik Damgaard skrev:

> [...]
> Det passer perfekt, når det er kølet ned. To huller igennem siden, det
> passer på forlængeren til topnøglesættet.

Jo men den lille 100kr seddel en rigtig koster er nu ikke noget der
vælter læsset. Og med den kan man tage meget hårdt. Men jeg kan forstå
at filtret er deformeret.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : tp

Dato : 05-03-08 16:45

> Kæmper med at få et fastiret oliefilter af min R1100RS. Er nu gået igang
> på den "hårde" måde, men jeg mangler sgu plads.

Vil bare lige melde at det er ude nu - STOR SEJR

Jeg endte med at blive en kylling, og løftede den istedet op i loftet med to
løftekæder. Og så det der med at få det skide filter ud. Jeg havde brug
for et .. æhm, tjae .. et meget besynderligt værktøj. Noget med en stang og
en top og nogle pigge der lige passede ind i den stump filter der var
tilbage. Tvivler på der findes sådan en, så det var jo en passende
lejlighed til at beabejde konen til at vi absolut havde brug for et
svejseapperat. Hermed købt. Og efter en 5-10 ikke så vellykkede forsøg,
har jeg nu det fornødne værktøj. På med en varmluftpistol og det nye
værktøj - og filteret kom ud på 5 min

Og gud hjælpe mig om det ikke var et orginalt BMW filter ?!?!? Det var
lavet i det tyndste materiale jeg nogen sinde har set - helt i modsætning
til det champignon der måtte lade livet for at jeg kunne se hvordan det så
ud indeni. Jeg tror såmænd også det var en forhandler der har sat det på,
da der er fuld servicebog. Dog har maskinen kørt meget få km i forhold til
alder (ca 1500km/år), så min tanke er at det har siddet en del år, og måske
af den grund sat sig..

Nå, men hermed nyt filter på (med olie på pakningen), og maskinen er startet
op... Blot for at konstatere at der i morges var -7 grader heromkring. Nå,
men SNART skal den ud at rulle

Vi ses derude

Mvh TP
R1100RS

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 17:04

On Wed, 5 Mar 2008 16:45:29 +0100, tp wrote:

> Dog har maskinen kørt meget få km i forhold til
> alder (ca 1500km/år), så min tanke er at det har siddet en del år, og måske
> af den grund sat sig..

Endnu en grund til at holde sig langt væk fra mc'er med usædvanligt lavt
Km.-tal i forhold til alder. :-/

Orla Pedersen, som ikke tør tænke på hvordan hjullejer, svingerlejer mm.
ser ud
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-03-08 07:26

Orla Pedersen wrote:
> Endnu en grund til at holde sig langt væk fra mc'er med usædvanligt lavt
> Km.-tal i forhold til alder. :-/

Vinterparanoia. NTV'en fra 1993 er som en ny maskine at skrue i. En 2 år
gammel ZZR kan være forskruet.

--
vh
Torben (der må vente og se om ordene skal ædes når NTV'eren kommer ud at

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 05-03-08 21:30

On Wed, 5 Mar 2008 16:45:29 +0100, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>så min tanke er at det har siddet en del år, og måske
>af den grund sat sig..

Eller også er det skruet alt, alt for hårdt på.

Det var ikke unormalt på de MX-5-biler jeg rodede med før i tiden, at
filtre sad fast, netop fordi man havde ladet forhandlere skifte olie.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 02:00

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller også er det skruet alt, alt for hårdt på.
>
> Det var ikke unormalt på de MX-5-biler jeg rodede med før i tiden, at
> filtre sad fast, netop fordi man havde ladet forhandlere skifte olie.

Olie + filter skift er vel også et typisk lærlinge job !

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Armand

Dato : 06-03-08 15:27

Dennis Hellan Pedersen (4690) skrev:
> "Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Olie + filter skift er vel også et typisk lærlinge job !

Tanken om at skulle få stryg af mester fordi et filter skruede sig af,
er jo heller ikke fremmende for brug af nænsom hånd!

--
Armand.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 06-03-08 22:47

On Thu, 6 Mar 2008 02:00:14 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

>Olie + filter skift er vel også et typisk lærlinge job !

Enig, men hvad med kontrol?