GPS via in-ear hovedtelefoner kontra støjp~
Fra : norsker

Dato : 25-02-08 08:56

Man kan efterhånden få ret gode in-ear hovedtelefoner, og jeg tænker
om disse kan kombineres med en GPS, så man ikke nødvendigvis behøver
at have noget visuelt at kigge på, for at finde vej? Fordelen skulle
være bedre trafik-sikkerhed, fordi man så ikke behøver at kigge ned på
displayet i tide og utide. Desuden er det lidt nemmere at have med at
gøre, da man kan droppe monteringen på selve cyklen.

Spørgsmålene er:
- om der findes in-ear hovedtelefoner, som kan dæmpe støjen kraftigt
nok? Jeg kører normalt med ørepropper på motorvej.
- om der er minijack-output i alm. GPS modeller? Det har jeg hørt, at
der kun er i nogle af dem.
- om lydniveauet i en sådan GPS kan justeres? Det går jeg ud fra at
man kan.
- Om GPS'en kan fange signaler, selvom den ligger i en jakkelomme?

Har nogen erfaring med ovenstående?

Mvh
Norsker

BMW F800 ST

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-02-08 17:24

norsker skrev den 25 feb 2008 i
m:
klip
> - om der findes in-ear hovedtelefoner, som kan dæmpe støjen
> kraftigt nok? Jeg kører normalt med ørepropper på motorvej.
ja

> - om der er minijack-output i alm. GPS modeller? Det har jeg hørt,
> at der kun er i nogle af dem.
ja

> - om lydniveauet i en sådan GPS kan justeres? Det går jeg ud fra
> at man kan.
ja

Fra : tp

Dato : 25-02-08 18:52

[...]

jeg har gjort det noget tid nu vha mobilos : musik når jeg kører. telefon
når nogle ringer og så gps når jeg skal dreje.
Virker perfekt, også i jakke

Havde tidligere en Nokia 6110 navigator og har nu en E90 med Route 66 og
Garmin XT (sidstnævnte er bedre software, men går desværre "ned" og er
dermed ubrugelig)

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-08 21:26

> - om der findes in-ear hovedtelefoner, som kan dæmpe støjen kraftigt
> nok? Jeg kører normalt med ørepropper på motorvej.

Jeg er ved at gøre mig mc erfaringer med et par sony sony mdr nc22
http://www.itbutikken.dk/i/234701/1.htm

Prisen i usa er under 100$
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&productId=8198552921665089304

12dB (300Hz) er langt fra så meget som et par gule ørepropper, men måske
tilstrækkeligt.

Min test er ganske uvidenskabelig. Hjemme indstiller jeg et passende lavt
lydnivau inden jeg tager hjelm på. Og ved så at hvis støjen begynder at
blive kraftigere end musikken er det tid til at skifte til ørepropper ... I
torsdag kørte jeg købnehavn holbæk med dem med ~110-120km/t med gode
erfaringer. Men jeg skal også have prøvet under andre vindforhold.

Min erfaring med GPS er nærmest omvendt af dine ønsker - jeg foretrækker at
gøre efter skærmen uden stemmeguide. I bilen har jeg skruet ned for den og
min mc gps (garmin gpsmap 60scx) har det ikke. Jeg foretrækkerderimod at
lade den vise hvor langt der er til næste retningsændring.

Fra : Studo

Dato : 25-02-08 22:02

On Mon, 25 Feb 2008 21:26:03 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> ørepropper ... I torsdag kørte jeg købnehavn holbæk med dem med
> ~110-120km/t med gode erfaringer. Men jeg skal også have prøvet under

Du må meget gerne skrive, når du har gjort flere erfaringer. Jeg har som
regel ørepropper, men det sker da at jeg har musik i ørerne. Det sker med
Creative Aurvana
http://www.itbutikken.dk/i/154403/1.htm

Ikke noget støjreduktion, men en god stor silikoneprop, der virker som
ørepropper. Sidder jeg i toget kan jeg sagtens høre musikken, på laveste
niveau.

Eneste problem er at min hjelm sidder for godt til hovedet, og der er
ikke skåret ud til øredimser, det er den for billig til. Så den støtte de
får ved at sidde mod foringen, giver noget af hjelmstøjen. (og ja, jeg
har været for doven, nyt indmad koster ingenting. så jeg skal bare igang
med at eksperimentere)

Overvejer at finde nogle der kan splittes og klistres ind i hjelmen. Men
kan sådan et par hovedtelefoner overhovedet spille højt nok? De skal jo
overdøve ørepropper og støj...

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-08 22:26

> [...]
>
> Ikke noget støjreduktion, men en god stor silikoneprop, der virker som
> ørepropper. Sidder jeg i toget kan jeg sagtens høre musikken, på laveste

En kollega bruger sådan nogen for at få arbejdsro (og så vi ikke skal høre
på hans musik og jeg lånte dem en dag til en mc tur. Deres dæmpning er
meget lavere end sony'erne med aktiv støjreduktion. Umiddelbart på niveau
med mine koss'the'plug men i bedre finish.

> Overvejer at finde nogle der kan splittes og klistres ind i hjelmen. Men
> kan sådan et par hovedtelefoner overhovedet spille højt nok? De skal jo
> overdøve ørepropper og støj...

Min erfaring med at splitte et par billige hovedtelefoner ad : Nej. Ved en
test hjemme uden ørepropper lød det afsindigt højt men var alligevel
ubrugeligt med ørepropper og vindstøj.

So far er mit bedste bud sony'erne - som jeg fik anbefalet af samme
kollegaen som ham med creative's. Han havde bare givet under 500kr for dem i
japan hvor jeg betalte fuld listepris i dk - fordi jeg ville have dem inden
en længere flyvetur.

/A

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-02-08 20:17

Anders Majland skrev den 25 feb 2008 i
klip
> [...]
> 500kr for dem i japan hvor jeg betalte fuld listepris i dk - fordi
> jeg ville have dem inden en længere flyvetur.

Dog er Kossérne dem der rager mindst uden for hovedet, og med en stram
hjelm har det stor betydning om man kan holde dem ud i længere tid, før
det begynder at gøre ondt. (Nej, jeg har ingen tilknytning

Fra : Studo

Dato : 25-02-08 22:49

On Mon, 25 Feb 2008 22:26:05 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> dæmpning er meget lavere end sony'erne med aktiv støjreduktion.
> Umiddelbart på niveau med mine koss'the'plug men i bedre finish.
Fedt. Så ved jeg hvad der skal på ønskelisten. Mine er nu heller ikke
købt til hjelmen.

> Min erfaring med at splitte et par billige hovedtelefoner ad : Nej. Ved
> en test hjemme uden ørepropper lød det afsindigt højt men var alligevel
> ubrugeligt med ørepropper og vindstøj.
Også hvad jeg egentlig forventer, men har ikke afprøvet det. Så det vil
jeg fortsætte med

Fra : Studo

Dato : 03-03-08 10:45

> [...]
> den og min mc gps (garmin gpsmap 60scx) har det ikke. Jeg
> foretrækkerderimod at lade den vise hvor langt der er til næste
Lige for at finde aet gammelt emen frem igen.

Hvis du kunne afprøve den der noise-cancellation-funktion vil jeg være
vældig glad. Går ud fra det er den samme de bruger i deres headsets. Og
så kunne sådan en jo være aktuel til hjelmen.

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?
catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&productId=8198552921665254721

Om det vil være muligt at føre samtaler, tvivler jeg lidt på, men til
gps, holde til siden og samtale. tjo, måske.