Acetone eller tagrendelim?
Fra : Martin Wittrock

Dato : 25-02-08 12:10

Hej igen

Hvad vil I anbefale når man skal lime en kåbe sammen? Indtil videre har jeg
prøvet tagrendelim og "svejsning" med en loddekolbe.

Tagrendelimen binder godt, men er klodset og angriber lak og maling (hvis
man er så fumlefingret som jeg er). Loddekolbe-svejsninger er meget præcise
og diskrete (på bagsiden), men holder ikke lige så godt. Jeg har hørt at
acetone nærmest ætser plasten sammen.

Limningen/ætsningen/svejsningen af kåbedelene skal efterfølgende suppleres
med glasfiberforstærkning på kåben. Hvad vil i den forbindelse virke bedst?
Tagrendelim, loddekolbe, acetone eller noget helt tredje?

Jeg aner forresten ikke hvad min kåbe er lavet af.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 13:49

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad vil I anbefale når man skal lime en kåbe sammen? Indtil videre har
> jeg prøvet tagrendelim og "svejsning" med en loddekolbe.
> acetone nærmest ætser plasten sammen.

Hej Martin...

Acetone kan du ikke bruge den er fordampet inden du når at samle kåben.
Hvisdu ikke vil bruge tagrendelim, kan du bruge en lim man buger til at
samle modelfly / biler og lign.
Den kan købes i legetøgs forretninger den smelter også plasten sammen.

Man kan også slibe ca. ½ - 1mm af på bagsiden så den glatte goating
forsvider, og tage et glasfiberbånd og lægge det på langs samlingen.
Man kan bruge det smalle glasfiberbånd de sælger i byggemarkeder som er
beregnet til samlingen af gipsplader.
Derefter kan du blande noget glasfiber, det skal være rigtig glasfiber ikke
noget "hobby" produkt
Du kan købe glasfiber hos farvehandleren 3/4 L og hærder koster ca. 200 kr.
Hos farvehandleren kan du også købe glasfiber måtte hvis du foretrækker
dette.
Husk der skal være min. 20 grader der hvor du arbejder med glasfiber.

Hilsen
Jack
CB 400 N

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 25-02-08 16:27

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bedst?
> Tagrendelim, loddekolbe, acetone eller noget helt tredje?
>
> Jeg aner forresten ikke hvad min kåbe er lavet af.

Sådan kan det gøres: http://www.motoguzzi.dk/dokumenter/legoklodser.htm
Hilsen Matthias

Fra : Ole

Dato : 25-02-08 18:20

Matthias H Matthiessen wrote:

> "Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i meddelelsen

> Sådan kan det gøres: http://www.motoguzzi.dk/dokumenter/legoklodser.htm
> Hilsen Matthias

Tillad mig og Guzzilla at nævne at den færdigkøbte sovs
og pasta ikke holder.

Enhver mand med respekt for Italien og sin Guzzi, laver selv sin pasta
og sovs.

Mit bud på skaden ville nok være at fiksere skaden, slibe
indersiden, og putte noget vævet glasfiber på indersiden.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Martin Wittrock

Dato : 25-02-08 23:25

> Mit bud på skaden ville nok være at fiksere skaden, slibe
> indersiden, og putte noget vævet glasfiber på indersiden.

Jep. Mit spørgsmål er så hvordan delen skal fikseres... Acetone bliver ikke
anbefalet, så det bliver tagrendelimen jeg skal arbejde med.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-02-08 23:30

On Mon, 25 Feb 2008 23:24:44 +0100, Martin Wittrock
<martin-is-afraid-of-sp@m.dk> wrote:

Hej Martin.

>Jep. Mit spørgsmål er så hvordan delen skal fikseres... Acetone bliver ikke
>anbefalet, så det bliver tagrendelimen jeg skal arbejde med.

Den med acetone afkænger af hvilken type plastic der er tale om.
Jeg benytter i regelen tagrendelim til at ordne den umiddelbare skade
med, men da jeg ikke er overbevist om at det holder i længden
forstærker jeg det på bagsiden med polyester (Galsfiber).
Det holder.
Jeg skrev for længe siden en klumme om det - Den kan læses her:
http://www.gruby.dk/new_page_3.htm

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo