Efterlysning: Værktøj til afmontering af k~
Fra : Benjamin

Dato : 22-02-08 12:19

Ja, så blev det tid til at gøre noget ved de små hop omkring 50-60 km/
t, og på baggrund af studier her i gruppen ville jeg forsøge mig med
at skifte kronrørslejet. De er købt og ligger klar, øverste lejeskål
fik jeg ud uden større besvær, men den nederste kan jeg simpelthen
ikke få ud! Har banket løs med en stor bred skruetrækker, men det er
umuligt at ramme ordentligt, og lejeskålen har ikke rokket sig en
millimeter. Og jeg vil jo nødig ødelægge noget...

Der står i værkstedsbogen, at der skal et "special tool" til - ville
derfor høre, om nogen har sådan én på lager, som jeg kunne låne en
dags tid!? Er ved at få grå hår af det, og det er ikke godt når man
kun er 22.

Min cykel er en Suzuki GS450E fra '88 (jaja, men jeg er på SU og det
er hvad man kan få råd til) og bor i Københavnsområdet (Østerbro).

Håber der findes en venlig sjæl derude med de rigtige tools.

Venlig hilsen,

Benjamin

Fra : André S Hansen

Dato : 22-02-08 20:57

"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
[...]

ingen værktøj, men et godt råd, slib hak i skruetrækker, så den kan få fat i
kanten, og brug større hammer, og husk at ligge skåle i fryser natten over,
gør det meget nemmere at få dem i, uden vold

Mvh
André S Hansen

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-02-08 22:31

Benjamin wrote:

> Håber der findes en venlig sjæl derude med de rigtige tools.

Jeg måtte ty til Dremel og tålmodighed på min FJ1100 - nederste skål
sidder i en fortykning, så man ikke kan slå på den ovenfra uden et
"special tool" der vist bare er et rør der mest ligner et eksploderet
geværløb fra en tegneserie. En skæreskive på Dremel'en og 45 minutter og
3 skiver senere var lejeskålen skåret igennem og kunne pilles ud.

PerlegrusMCmekanisering handler meget om fantasi.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 14:39

> [...]
> geværløb fra en tegneserie. En skæreskive på Dremel'en og 45 minutter og 3
> skiver senere var lejeskålen skåret igennem og kunne pilles ud.

Hvis man har adgang til et co2 værk, så læg en svejsning på skålen, der hvor
ruller eller kugler har kørt.
Når man har fået den lagt hele vejen rundt og det køler af igen, så falder
skålen næsten ud af sig selv..
Årsag: svejsningen bliver mindre når den bliver kold og trækker så skålen
lidt sammen.

Bare pas på at ikke at ødelægge malingen på stellet, ved at giv værket for
meget "gas".

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 23-02-08 21:35

Flemming Disc skrev:

> [...]
> falder skålen næsten ud af sig selv..
> Årsag: svejsningen bliver mindre når den bliver kold og trækker så

For mig som smed er dét et indlysende enkelt trick som øjeblikkeligt er
ført til erfarings-registeret!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 20:55

On Sat, 23 Feb 2008 21:35:18 +0100, Armand wrote:

> For mig som smed er dét et indlysende enkelt trick som øjeblikkeligt er
> ført til erfarings-registeret!!

Har Du aldrig brugt den metode på gamle lejer, eller foringer ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Armand

Dato : 24-02-08 23:06

Orla Pedersen skrev:

> Har Du aldrig brugt den metode på gamle lejer, eller foringer ?

Nej!
Men nu er maskin-reparation heller ikke det jeg har gjort det mest i
rent fagligt.
Til gengæld kan jeg så nu belære mine omgivelser med et "vidste du ikke
dét?" når det engang skulle hænde mig alligevel (akkurat som med
stearin-tricket!)

--
Armand.
(så langtfra alvidende; så langtfra ung; men heldigvis ikke for gammel

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 07:34

On Sun, 24 Feb 2008 23:05:42 +0100, Armand wrote:

> Nej!
> Men nu er maskin-reparation heller ikke det jeg har gjort det mest i
> rent fagligt.

Men sikkert til at "rette" jernkonstruktioner op med ?

Jeg blev også noget paf da en mekaniker viste mig tricket med at svejse en
lejeskål ud.

Fra : Armand

Dato : 25-02-08 20:36

Orla Pedersen skrev:

> Men sikkert til at "rette" jernkonstruktioner op med ?

Jo,jo!
Det er jo derfor at jeg straks gennemskuede virkningen!

> Jeg blev også noget paf da en mekaniker viste mig tricket med at svejse en
> lejeskål ud.

Ja, og så lige netop en mekaniker

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 06:36

> Ja, og så lige netop en mekaniker
>
> --
> Armand.

Hov hov

Hygge PD CBR1100t mekaniker

Fra : Armand

Dato : 26-02-08 16:37

Poul Dam skrev:

> Hov hov

Ligesåvidt at det ærgrer mig at hvis en mekaniker gav mig et effektivt
svejsetip, ville det vel også ærgre dig hvis jeg som smed åbenbarede et
columbusæg omkring afmontering af gearkasser :-/
Derfor!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 06:17

> [...]
> svejsetip, ville det vel også ærgre dig hvis jeg som smed åbenbarede et
> columbusæg omkring afmontering af gearkasser :-/

Det kunne du såmænd godt lære mig lidt om, er udlæst mekaniker, men
arbejdet ved Bosch i de sidste 30 år og i den tid har jeg ikke afmont.
gearkasser

Hygge PD CBR1100t

Fra : Armand

Dato : 27-02-08 17:26

Poul Dam skrev:

> Det kunne du såmænd godt lære mig lidt om, er udlæst mekaniker, men
> arbejdet ved Bosch i de sidste 30 år og i den tid har jeg ikke afmont.
> gearkasser

Ved jeg!
Men så en anden detalje fra din faglige sfære da!

Har forøvrigt set billeder fra Padborg, hvor famailen Dam var
representeret. Svenn, der havde dem med (som modvægt til mit givne Road
Atlanta -foredrag), var pænt imponeret af kurvestilen !

--
Armand.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-02-08 11:57

Armand skrev:

> [...]
> svejsetip, ville det vel også ærgre dig hvis jeg som smed åbenbarede et
> columbusæg omkring afmontering af gearkasser :-/

Mekanikere idag, ved ikke nødvendigvid meget om gearkasser.. f.eks..

Jeg havde adskildt gearkassen til en peugeot 405 for at reparere den
vha, af stumper fra en donor!
Men jeg kunne dælme få den samlet igen, og alt så til forladeligt ud.
Alle gear virkede osv. Jeg talte så med en formand fra en autoriseret
peugeot værksted (i en by jeg ikke skal nævne i dette forum), han troede
først at jeg ikke var klar over hvad jeg talte om, men da det gik op for
at jeg rent faktisk havde afmonteret gearkassen, og adskilt den gjorde
han store øjne, og sagde at det vidste de intet om, de fik bare en
ombytter, hvis der var noget bøvl...

Jeg fandt så selv problemet, det viste sig at være en styretap som var
knækket og efterfølgende havde drejet sig...

Efterfølgende kørte bilen så upåklageligt i hele 3 dage, indtil ejeren
smadrede den!

Thore Jensen
- Linieofficer, men søn af en mekaniker af den gamle skole..

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-02-08 20:56

Armand skrev:

> Ja, og så lige netop en mekaniker

Ha, så er det sgu sjovere at se smede lave plade arbejde. Svejse kan de.
Men tyndplade..... uha og hurra for spartelmassen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-02-08 20:54

Orla Pedersen skrev:

> Jeg blev også noget paf da en mekaniker viste mig tricket med at svejse en
> lejeskål ud.

Gammelkendt klassiker. Sidder lejeringen på en aksel skal den bare have
et par omgange i rask tempo og lynhurtigt hældes af men den er rødglødende.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-02-08 11:46

Armand skrev:

> For mig som smed er dét et indlysende enkelt trick som øjeblikkeligt er
> ført til erfarings-registeret!!

Så får du da lige en mere til rygsækken..

... samme teknik anvendes når skal skifte hjullejer på de fleste biler,
f.eks. åååbel kadett - så slipper man for at pille hele fjederbenet af
og presse lejeringen ud!

Thore

Fra : Armand

Dato : 29-02-08 11:57

SmaRTrxxv skrev:

> [...]
>
> .. samme teknik anvendes når skal skifte hjullejer på de fleste biler,
> f.eks. åååbel kadett - så slipper man for at pille hele fjederbenet af

Jo, jo. Det er åbenlyst ganske universelt og som altid for rigtig gode
tricks: Ligeså enkelt, som effektivt!
På samme vis stod jeg med håret tilbage da en kammerat hjalp mig med
skift af styrekugler på min daværende 205'er: Istedet for at bruge
diverse specialværktøj som sikkert fordrede afmontering af bærearmen,
gav han øjet, som styrekuglens koniske montering sidder i, et narkant
slag med en hammer så konus'en slap taget i det splitsekund at slaget
udvidede øjet
Som smed genkendte jeg også dér den simple årsag, men var nok aldrig
kommet på tricket selv :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 15:46

On Fri, 29 Feb 2008 11:57:22 +0100, Armand wrote:

> [...]
> gav han øjet, som styrekuglens koniske montering sidder i, et narkant
> slag med en hammer så konus'en slap taget i det splitsekund at slaget

Åhh, jeg elsker det trick, men sidste gang måtte der både varme, samt et
_meget_ velrettet klask, med solidt modhold, til. Der er aalt for meget
godt stål i sådan et skodamobil konusøje

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-02-08 21:05

Armand skrev:

> Som smed genkendte jeg også dér den simple årsag, men var nok aldrig
> kommet på tricket selv :-|

Det er ikke et trick. Det er noget forbandet svineri. Jo, på hobbyplan
kan det til nød accepteres. Der findes udemærkede aftrækkere til
formålet. Kender folk der ynder tricket, selv om aftrækkeren ligger på
bordet. Nogen gange er stedet smadret med store grater. ABS-følere er
ikke glade for de hårde slag. De dør nogen gange kort tid efter. Hvis de
da ikke er ramt af en vildfaren hammer. Eller også har gummimanchetten
lige fået et par slag med på vejen. Men jo. det kan være et nyttigt
trick, i en nødsituation.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 29-02-08 21:28

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> da ikke er ramt af en vildfaren hammer. Eller også har gummimanchetten
> lige fået et par slag med på vejen. Men jo. det kan være et nyttigt

"Brug ikke vold - Tag en større hammer"!

Man kunne nok anfægte at konus-øjet med tiden ville deformeres af de
utidige gok det får; men på den anden side: Hvor mange styrekugler
bliver der skiftet i en bils levetid? Ikke mange, skulle jeg mene, og
derved er volden ikke så udpræget igen!

Et af de dertil forekomne værktøjer er den der "kile-gaffel" ikke?
Dén kræver da også at man svinger en hammer, med samme risiko for
påvirkning af ABS-følere. Værktøjet belaster tillige kanten af
konus-øjet. Dét værktøj ville jég ikke foretrække frem for
"gok-på-øjet-tricket" :-|
Og ødelægges nogen manchet, må det nødvendigvis være på den styrekugle
der er ved at blive afmonteret, hvilket kan være fuldstændig ligegyldigt :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-02-08 23:07

Armand skrev:

> [...]
> utidige gok det får; men på den anden side: Hvor mange styrekugler
> bliver der skiftet i en bils levetid? Ikke mange, skulle jeg mene, og

Nu går det ikke kun på udskiftning af styre/bærekulger. Mange gangeer
det for at skifte fjedre, lejer, bøsninger, trækaksler, gearkasser og
flere andre reparationer. Så et fortøj kan sagtens blive adskilt mange
gange.

> [...]
> påvirkning af ABS-følere. Værktøjet belaster tillige kanten af
> konus-øjet. Dét værktøj ville jég ikke foretrække frem for

Hvorfor man stadig fører det i diverse kataloger er for mig en gåde. Det
er noget man bruger i Anders And balde og på gamle Ford A biler. En
sådan kan klare skærene:

http://www.ajengros.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id=865

Den klemmer uhyggeligt hårdt. Og kan den ikke klare det, så kan en
hurtig tur samtidig med gasværket klare skærene. Der skal ikke varmes så
det bliver rødt eller noget der ligner. Den skal have så varmen udvider
en smule. Vi snakker om 100-150 grader. Varm og vent 10 sekunder. Så
sker miraklet.

> Og ødelægges nogen manchet, må det nødvendigvis være på den styrekugle
> der er ved at blive afmonteret, hvilket kan være fuldstændig ligegyldigt
> :-|

Ja, hvis den skal skiftes. Eller ikke. Men ynder man metoden, er den
langt mere effektiv med en god smedehammer på bagsiden. Og en lille til
at slå med. Så sparer man også at ramme forskærmen på bilen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 16:34

Har banket løs med en stor bred skruetrækker, men det er
umuligt at ramme ordentligt, og lejeskålen har ikke rokket sig en
millimeter. Og jeg vil jo nødig ødelægge noget...

Hej jeg har før haft held med at have en hjælper til at presse en
skruetrækker ind fra neden og op på overkanten af lejeskålen.
Derefter er det nemmere at sætte en dorn/ jernrør ned på skruetrækeren fra
oven og give den et hårdt og veltilpasset slag .

Kan du se det for dig, det er lidt svær at beskrive.

Mvh Ove som ikke har Dremmel og co2

Fra : Benjamin

Dato : 23-02-08 09:09

> [...]
> oven og give den et hårdt og veltilpasset slag .
>
> Kan du se det for dig, det er lidt svær at beskrive.

Ja, har prøvet selv at presse skruetrækeren ind med hånden, men det
gjorde p**** ondt God idé med en hjælper!

Var også lidt for at bekræfte, at jeg ikke gjorde noget galt ved at
tæve løs på den.

> Mvh Ove som ikke har Dremmel og co2

Ditto

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-02-08 17:35

"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, har prøvet selv at presse skruetrækeren ind med hånden, men det
>gjorde p**** ondt God idé med en hjælper!

En simpel metode jeg plejer at bruge:

Spænd kronrøret op i skruestikken. Fat en Dremel, vinkelsliber eller hvad du
nu har at slibe med. Med en slibeskive, slib en rille på tværs (eller så
tværs det nu kan blive, det er jo ikke nemt at komme til, det skal bare ikke
være på langs). Når rillen er godt dyb, tag en skruetrække, en mejsel eller
sådan noget, sæt den i rillen, og giv den et ordentligt gok med en hammer.
Lejeskålen er meget hårdt hærdet, og springer let. Afmontering uden at lave
mærker, uden at vride noget skævt. Virker hver gang.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 19:50

> [...]
> Lejeskålen er meget hårdt hærdet, og springer let. Afmontering uden at
> lave mærker, uden at vride noget skævt. Virker hver gang.

Ja helt klart når det er den nederste på akselen, den metode jeg har
beskrevet er til den nederste i røret.

Mvh Ove

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-02-08 13:35

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote in message

> Ja helt klart når det er den nederste på akselen, den metode jeg har
> beskrevet er til den nederste i røret.
>
> Mvh Ove

Nederst i (kron)røret plejer at være lejeskål ,nederst på akselen er
normalt et leje -men jeg er da modtagelig for rettelser ang.ændringer af
lejemontering på "Moderne Japanske Motorcikler"

Lejeskålen kan i de fleste tilfælde bankes ud med en god kraftig
dorn,(skruetrækkere fjedrer for meget og er ikke beregnet til slag)
Lejer på akslen kan godt kræve opspænding i skruestik og
dremel/vinkelsliber mm før de vælger at forlade derers position

- -

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-08 18:27

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> (skruetrækkere fjedrer for meget og er ikke beregnet til slag)

Nåja, det skulle jeg måske nævne: Mine skruetrækkere er beregnet til at slå
på (stålet går helt igennem håndtaget). Både mine billige kinesiske, købt på
et stumpemarked, og de dyre tyske. Så behøver man nemlig ikke investere i
slagskruetrækker.

/Rittig

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-02-08 19:25

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
købt på
> et stumpemarked, og de dyre tyske. Så behøver man nemlig ikke investere

Nu er en slagskruetrækker vel egentlig næsten ikke til at undvære til
fastgroede skruer ,men til lejeskåle er den værdiløs!

Ok,jeg kender godt de skruetrækkere med stål hele vejen,men jeg
foretrækker nu at skrue med dem og så slå på en dorn med en hammer ,selvom
en 15" svensknøgle er dejlig tung ! )

-- -

Fra : Armand

Dato : 24-02-08 23:01

Harald Blaatand skrev:
> [...]
>
> Ok,jeg kender godt de skruetrækkere med stål hele vejen,men jeg
> foretrækker nu at skrue med dem og så slå på en dorn med en hammer ,selvom

Genkender nogen B&O's TV-sokkel med motoriseret drejelig montering til
TV'et og en hylde til videoen nedenunder?
Jeg stod en overgang og svejsede dém sammen i stakkevis og det
firkant-stål som bærer videohylden havde jeg længe efter et par stykker
af i kælderen: Stålet som de var fremstillet af var nærmest ubøjelig og
svært deformerbar ved slag og derfor særdeles anvendelige til netop her
omtalte job!
Men lad nu være med at ophugge familiens TV-sokkel - De er hundedyre,
selvom dét ikke kunne ses på min lønseddel dengang

En meget stor skruetrækker med gennemgående klinge kan nærmest ikke
anvendes til andet på en motorcykel, hvorfor jeg sagtens kan anerkende
Rittig's brug af en sådan som dorn til samme job :-|

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 25-02-08 14:28

> [...]
> anvendes til andet på en motorcykel, hvorfor jeg sagtens kan anerkende
> Rittig's brug af en sådan som dorn til samme job :-|

Shit !Jeg vidste at jeg skulle have gemt den gamle tv sokkel ! )

Fint med mig ,hvis "skruebrækkerten" er indkøbt til formålet som
erstatning for en dorn,så er den en dorn!

En gammel bolt sat fast med en svejseklat på lejeskålen,sæt bolt og
slagaftrækker sammen og ud kommer lejeskålen uden de store
anstrengelser,,slagaftrækkeren kan laves af et stykke gevindjern et par
møtrikker og en "tung klods med hul i"

- -

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-02-08 13:22

"Claus Rittig"klip wrote
klap

> En simpel metode jeg plejer at bruge:
>
> Spænd kronrøret op i skruestikken. klop

. Virker hver gang.

> Rittig

Har du en stor skruestik hvor du spænder MC minus forgaffel fast ,eller
hvad er det lige jeg misforstår her
På den anden side så plejer kronrørslejeskåle at sidde i kronrøret så
måske er jeg bare forvirret....

- -

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-08 18:29

> Har du en stor skruestik hvor du spænder MC minus forgaffel fast ,eller
> hvad er det lige jeg misforstår her
> På den anden side så plejer kronrørslejeskåle at sidde i kronrøret så
> måske er jeg bare forvirret....

Sorry, jeg talte naturligvis om lejeskålen på kronrøret. Jeg troede det var
den der var tale om, og det troede jeg også man kunne læse af mit indlæg.

/Rittig

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-02-08 19:20

> [...]
var
> den der var tale om, og det troede jeg også man kunne læse af mit

Jeg hader at være "ordkløver",men som jeg læste dit indlæg var der tale om
at fjerne et leje fra "kronrørsakslen "der var fastspændt i en
skruestik,måske taler vi bare forbi hinanden,men jeg er forholdsvis sikker
på at kronrøret er den forreste del af stellet hvor akslen der holder
broerne til forgaflen går igennem,lejeskålene sidder da vist i kronrøret og
lejerne på akslen ......kald mig bare sprogspasser,men jeg er stadig lidt
usikker på "hvad vi mener " !
(nej,jeg er ikke fra Fyn)

- -

Fra : Rasmus

Dato : 24-02-08 08:01

Benjamin <skateyoung@yahoo.dk> wrote in news:430190f7-9d40-4b4a-b20f-
> [...]

> er hvad man kan få råd til) og bor i Københavnsområdet (Østerbro).
>
> Håber der findes en venlig sjæl derude med de rigtige tools.

husk at slå over kryds, ligesom når man spænder hjul på bilen. Ellers
"kændre" ringen i lejepasningen, og så kan du slå lige så meget du vil.

Fra : Ole

Dato : 27-02-08 15:16

Benjamin wrote:
> [...]
> er hvad man kan få råd til) og bor i Københavnsområdet (Østerbro).
>
> Håber der findes en venlig sjæl derude med de rigtige tools.

Jeg har før med succes brugt et rør som lige kunne
komme ned i kronrøret, men var mindre end lejeskålens
hul diameter.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-02-08 08:16

Ole wrote:

> Jeg har før med succes brugt et rør som lige kunne
> komme ned i kronrøret, men var mindre end lejeskålens
> hul diameter.

Større, ikke?

Det minder mig om "Why didn't you tell me your Organ was so small?" - "I
didn't know I was playing in the Cathedral.."

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 28-02-08 16:22

Torben Scheel wrote:

> Større, ikke?

Arrghh

> Det minder mig om "Why didn't you tell me your Organ was so small?" - "I
> didn't know I was playing in the Cathedral.."

Haha

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Benjamin

Dato : 28-02-08 08:01

> Jeg har før med succes brugt et rør som lige kunne
> komme ned i kronrøret, men var mindre end lejeskålens
> hul diameter.

Problemet er, at kronrøret bliver bredere i bunden og det derfor er
h******* svært at komme til, så kan ikke se hvordan jeg skulle kunne
få et rør ind. Har lånt en 50 mm fastnøgle jeg håber at kunne sætte
ind på kanten fra bunden og så tæve på fra oven. Skal testes
imorgen... Er jo ved at være 1. marts, så må hellere komme i sving

Ang. tricket med Dremel, du mente at lejeskålen skulle skæres ud med
den, ikke? Altså den del der sidder fast oppe i kronrøret på stellet.
Var bare lidt forvirring omkring begreberne...

Vh Benjamin

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-02-08 09:45

Benjamin wrote:
> [...]
> ind på kanten fra bunden og så tæve på fra oven. Skal testes
> imorgen... Er jo ved at være 1. marts, så må hellere komme i sving

Du må gerne låne min dremel - det lyder akkurat som det er konstrueret
på min FJ1100.

--
vh
Torben - Hillerød - skal sikkert ud at køre i week-enden alligevel

Fra : N/A

Dato : 29-02-08 09:45

Fra : Ole

Dato : 18-03-08 15:59

Benjamin wrote:
> [...]
> er hvad man kan få råd til) og bor i Københavnsområdet (Østerbro).
>
> Håber der findes en venlig sjæl derude med de rigtige tools.

Har du fået den af ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Benjamin

Dato : 18-03-08 09:43

> Har du fået den af ?

Jep, min bror holdt en 50mm fastnøgle, der fra bunden kunne gribe fat
i ringen. Ovenfra bankede jeg så med en hammer og en massiv
metalstang. Forløb ganske problemfrit med en hjælper!

Men det har ikke hjulpet på hopperiet, så det er nok fælg / dæk der er
problemet... Tilgengæld drejer styret meget bedre, så noget har det da
hjulpet!

Vh Benjamin

Fra : Ole

Dato : 18-03-08 17:27

Benjamin wrote:

> [...]
>
> Men det har ikke hjulpet på hopperiet, så det er nok fælg / dæk der er
> problemet... Tilgengæld drejer styret meget bedre, så noget har det da

Hvordan føler du "hopperiet" ?

I armene eller røven ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 09:30

> Hvordan føler du "hopperiet" ?
>
> I armene eller røven ?
>
> Ole Mogensen

Ahh Ole, hvis Benjamin føler hopperi i røven, mener jeg bestemt ikke han
behøver at kommentere det i dette forum )

Mvh Ove

Fra : N/A

Dato : 19-03-08 23:10

Fra : N/A

Dato : 18-03-08 17:27

Fra : Benjamin

Dato : 19-03-08 12:05

On 18 Mar., 17:26, Ole <I_R_Ons...@c.dk> wrote:

> Hvordan føler du "hopperiet" ?
>
> I armene eller røven ?

I armene, som passager mærker man intet. Nogen gode idéer?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-03-08 23:10

Benjamin skrev:

> I armene, som passager mærker man intet. Nogen gode idéer?

Der kan være mange årsager. Min havde nogen svingninger der kom og gik
med en bestemt frekvens. Der var nitterne til de flydende skiver der var
slidte. Så skiverne kunne hoppe op og ned. du kan måske beskrive
rystelserne lidt nærmere.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 25-03-08 10:46

Fra : Benjamin

Dato : 19-03-08 18:03

On 19 Mar., 23:09, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> med en bestemt frekvens. Der var nitterne til de flydende skiver der var
> slidte. Så skiverne kunne hoppe op og ned. du kan måske beskrive

Ja, altså, de mærkes kraftigst mellem ca. 50 og 70 km i timen, når man
"bare kører derudaf". Ved acceleration og opbremsning er de ikke så
tydelige, og accelerer jeg fra under til over området, mærker jeg dem
ikke. De irriterer en hel del, så plejer enten at køre 40 eller 80 i
byen. Nok mest 80

Har som sagt skiftet kronrørslejet og har desuden skiftet lejet i
forhjulet. Det opstod efter jeg fik skiftet dæk til mine nuværende
BT45. Har prøvet at få dem afbalanceret 2 gange hos Søborg, men uden
held. Har også prøvet med vægte på styret (ved ikke lige hvad de
officielt hedder), men det hjalp heller ikke. Og gav faktisk særdeles
ringe styreegenskaber...

Vh Benjamin

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-03-08 08:40

Benjamin skrev den 20 mar 2008 i

> Det opstod efter jeg fik skiftet dæk til mine nuværende
> BT45. Har prøvet at få dem afbalanceret 2 gange hos Søborg, men
> uden held.

Jamen så er det vel dem det er galt med?
Evt. kombineret med lige din MC?
(Mange MC har omdrejnings-afhængige rystelser, men når rystelserne
opstår ved dækskift så.....)

> Har også prøvet med vægte på styret (ved ikke lige hvad
> de officielt hedder)

Styrvægte....

> , men det hjalp heller ikke. Og gav faktisk
> særdeles ringe styreegenskaber...

Styrvægte der giver "Særdeles ringe styregenskaber" ik´forstået?

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 09:04

On Wed, 19 Mar 2008 17:02:31 -0700 (PDT), Benjamin wrote:

> Det opstod efter jeg fik skiftet dæk til mine nuværende
> BT45. Har prøvet at få dem afbalanceret 2 gange hos Søborg, men uden
> held.

Hvor gamle er de "brosten", DOT-mærke ? Har de allerede hæl/tå slid ? For
det kan sagtens give hopperi.

Har dækmanden sløset, og holdt hjulet i bremseskiven ? Jo-jo, man tror at
det er løgn, men det har jeg hørt som en "let" måde at sætte hjul op i
dækmaskinen

Tjek hjul, og bremseskive for skævhed både radialt som sideværts. Brug en
blyant, eller lignende, som Du holder mod et fast punkt på forgaflen, og
lad spidsen pege med få mm. afstand mod fælg/skive - kanten. Fælgen må ikke
"slå" mere end højst 1-2 mm. Bremseskiven må ikke "slå" synligt.

Hvis ikke at Du finder fejl her, så kyl dækket ud. :-/

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 11:07

Orla Pedersen skrev:

> Hvis ikke at Du finder fejl her, så kyl dækket ud. :-/

Hvis der ikke er synlige fejl og det således er dækket der indeholder
problemerne, er det vel en garatisag!
Så ligefrem at kyle dækket ud er vel økonomisk dumt :-|

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 21-03-08 02:57

[...]

Det kan sagtens være dit nye for dæk.
Jeg fik, for mange år siden,skiftet fordæk til et Metzeler tror jeg det var.
Det blev afbalanceret tre eller fire gange, men blev ved med
at "hoppe" lige som du beskriver det.
Nyt dæk og vupti så var det væk.

mvh Jens
Sydals

Vh Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 10:07

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var.
> Det blev afbalanceret tre eller fire gange, men blev ved med

Jeg syntes vældig godt om et BT45, men har haft et fordæk, der hoppede og da
kunden kom tilbage og klagede, blev det hængt op i bukken.
Det var i ballance, som da jeg mont. det, men!!
Det viste sig at det havde en lille skævhed i den ene side, men man skulle
stå bestemt foran hjulet, når man drejede det rundt, for at kunne se det.
Han fik et nyt dæk, så var det hopperi væk og jeg fik byttet det skæve hos
Bridgestone.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 10:46

Benjamin skrev:
> [...]
> ........... Det opstod efter jeg fik skiftet dæk til mine nuværende
> BT45. Har prøvet at få dem afbalanceret 2 gange hos Søborg, men uden

Hvis det opstod efter montering af fordæk er det vel højest sandsynligt
at fejlen ligger omkring dækket.
Om Søborg blot ikke magter at afbalancere ordentligt, eller ikke kan
sætte dæk ordentligt på (kig efter: Der er ofte et par linier i dæksiden
der skal ligge langs med fælgkanten når dækket sidder ordentligt
monteret!) er ikke til at sige sådan lige ud i luften, men muligheden
for et skævt dæk forekommer jo også.
Ifald er det Søborg der som leverandør skal klare dén nød, så brok dig
bare fortsat over hopperiet :-|

--
Armand.

Fra : Benjamin

Dato : 21-03-08 07:04

On 20 Mar., 08:40, Arne Lorenzen <a...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:

> Styrvægte....

> Styrvægte der giver "Særdeles ringe styregenskaber" ik´forstået?

Ja, altså, jeg købte dem da jeg var i Kroatien, og da jeg kørte op
langs kysten (den skønneste vej på MC!!!) så føltes den utroligt tung
rundt i svingene. Da jeg efter en time pillede dem af (da de ikke
hjalp på hopperiet), så gik det som en leg igen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 15:32

On Fri, 21 Mar 2008 06:04:29 -0700 (PDT), Benjamin wrote:

> [...]
> rundt i svingene. Da jeg efter en time pillede dem af (da de ikke
> hjalp på hopperiet), så gik det som en leg igen.

Din hjerne har narret dig Om styrvægtene så havde vejet 2 Kg. pr. stk.
så har det ingen betydning for svingevnerne. Der er langt større kræfter på
spil i selve hjulet.

Fra : Benjamin

Dato : 21-03-08 07:07

On 20 Mar., 09:04, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Hvor gamle er de "brosten", DOT-mærke ?  Har de allerede hæl/tå slid ? For
> det kan sagtens give hopperi.

Altså, de er fra sidste sommer. De har lige siden dækskiftet hoppet,
så det er ikke noget der er sket senere. Håbede det ville gå i sig
selv igen, men lyder som om jeg skal ud og have mig et nyt dæk...

Kørefladen ser ikke ud som om den slår det mindste, men i siden er der
en ujævnhed, der nok er større end 1-2 mm (på selve dækket, ikke
fælgen).

Vh Benjamin