Uoriginalt oilefilter..?
Fra : M.L.

Dato : 22-02-08 10:15

Hej NG,

Skal til at skifte olie her når sæsonen starter og for nemheds skyld
(ikke nærighed - så stor er forskellen ikke), ville jeg bestille olie
og filter ved louis.de, sammen med noget andet skrammel. De sælger
"Champion" filtre, som jeg bilder mig ind ikke er rent no-name.

Ville I turde sætte et Champion filter på jeres CBR600F3 og ved samme
lejlighed hælde noget Castrol Power 1 Grand Prix 10w40 halvsyntetisk
på den? Eller er det ét af de berømte "religions-spørgsmål", á la "Jeg
bruger KUN originale filtre fra Honda, ellers går det helt, helt
galt..". Hvad er holdningen?

Tak.

/M.L.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-02-08 18:21

> [...]
> og filter ved louis.de, sammen med noget andet skrammel. De sælger
> "Champion" filtre, som jeg bilder mig ind ikke er rent no-name.

Jeg bruger kun originale filtre, og fuldsyntetisk olie på min CBR 600
F3. Det er fordi et originalt filter koster 75Kr, så jeg synes ikke det
er værd at spare de par kr der er forskel på et originalt og et
uoriginalt filter. Et Champion filter og 10W40 halvsyntetisk olie der
uden tivel alle tiders, og helt fint til en så stærk motor som på en CBR
600 F3. Den kan køre på havd som helst.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 22-02-08 18:59

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> uoriginalt filter. Et Champion filter og 10W40 halvsyntetisk olie der
> uden tivel alle tiders, og helt fint til en så stærk motor som på en CBR

Der blev engang linket til en site hvor en ka'l splittede brugte filtre
og bedømte dem.
Enkelte var brudt sammen og qua konstruktionen kunne man næsten de dét
komme. Men generelt var filtrene solidt opbyggede og uden fejl.
Jeg husker at Ducati's produkt var nævnt for tillige at have en
filligran kontra-ventil indbygget.
S.v.j.h. er Ducati-filtre endog billigere end det beløb du nævner for
Honda-filtre, og det til trods for at de har identiske mål!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-08 19:48

> Jeg bruger kun originale filtre, og fuldsyntetisk olie på min CBR 600 F3.
> Det er fordi et originalt filter koster 75Kr, så jeg synes ikke det er
> værd at spare de par kr der er forskel på et originalt.

Der er nok ikke mange producenter af oliefiltre . så oddsene for at et
"originalt" og en noname er lavet samme sted er store.

Jeg skifter oliefiltre hver 6000km på både min aprilia og 2 yamaha'er og har
derfor været igennem en stor stak. Bla delo, champion og hiflo (>20filtre)
og har ikke oplevet nogle defekte. Men de filtre er også købt hos enten
lokale forhandlere eller louis. Jeg har aldrig købt et filter i hverke
yamaha eller aprilia pose/æske.

Men derfor kan et orm filter jo godt være noget lort ...

Btw hælder jeg også oem olie på - louis's husmærke har skiftet navn men
deres fuldsyntetiske olie er stadig temmelig billig...

/A

Fra : Per

Dato : 22-02-08 21:11

Anders Majland wrote:

> Der er nok ikke mange producenter af oliefiltre . så oddsene for at et
> "originalt" og en noname er lavet samme sted er store.
>
> Jeg skifter oliefiltre hver 6000km på både min aprilia

Er det ikke ret ualmindeligt, at der sidder oliefilter på sådan en lille
scooter ?

Jeg synes at alle dem (små scootere) jeg har set på kører uden oliefilter.
Selv en Yamaha YBR125 kører ikke med oliefilter.

Men det må vel på en eller anden måde borge for kvaliteten på sådan en
Priller, at den bruger oliefilter
Hvor meget olie hælder du egentlig på sådan en svend ?

Og nu vi er igang - hvorfor bruger man egentlig ikke oliefiltre på små
maskiner ?

mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 22-02-08 22:25

Per skrev:

> Og nu vi er igang - hvorfor bruger man egentlig ikke oliefiltre på små
> maskiner ?

Rulningslejrede motorer er ikke nær så følsomme for partikler i olien
som glidelejrede. Rulningslejrede motorer har heller ikke nær det samme
behov for oliepumpe (til tryksmøring) og hvis producenten vælger at
oliepumpen helt kan undværes er der jo heller ikke basis for (et
trykfødet) oliefilter!
Suzuki's første firetaktere, GS-motorerne, var rulningslejrede og
oliepumpem præsterede beskedne 0,15 bar til smøring af
knastaksel-lejerne. Hvis man ikke har dét smøreproblem (p.g.a.
rulningslejret knast, evt. liggende i motorblokken og med stødstænger!?)
er det simpelt at fravælge olie- pumpe og filter!

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 22-02-08 23:45

> [...]
> Hvis man ikke har dét smøreproblem (p.g.a. rulningslejret knast, evt.
> liggende i motorblokken og med stødstænger!?) er det simpelt at fravælge

Dette indlæg gjorde også mig klogere.
Man må tage hatten af i respekt for din omfattende viden! Der er nok flere
end mig der tager ved lære og bliver klogere af den.
Jeg håber at du fortsat vil ligge i den øverste ende af den årlige opgørelse
over antal indlæg.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-08 19:46

> Er det ikke ret ualmindeligt, at der sidder oliefilter på sådan en lille
> scooter ?

Motoren er udviklet af rotax - tysk grundighed .... Ihvertfald er der mange
piaggio motorer på op til 250ccm der ikke har. Mener at det er lige godt en
liger olie den tager.

/A

Fra : Armand

Dato : 23-02-08 21:50

Anders Majland skrev:

> Motoren er udviklet af rotax - tysk grundighed ..

Tysk??
á: "Gunskirchen, Österreich"!?

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-08 23:01

> Tysk??
> á: "Gunskirchen, Österreich"!?

Tænkte nok den ville komme. "tysk grundighed" er udpræget i den nordlige del
af det tysksprogede område... Som modvægt til italiensk "passion" eller
hvad vi nu skal kalde deres indgangsvinkel til at bygge motorcykler ...

Fra : Armand

Dato : 22-02-08 18:52

M.L. skrev:
> [...]
> Eller er det ét af de berømte "religions-spørgsmål", á la "Jeg
> bruger KUN originale filtre fra Honda, ellers går det helt, helt

Hva' mon der sidder på nu?
Bare fordi den bliver serviceret på værksted skal man ikke tage for
givet at det er originale stumper der monteres :-|

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 23-02-08 04:11

M.L. wrote:
> [...]
>
> Ville I turde sætte et Champion filter på jeres CBR600F3 og ved samme
> lejlighed hælde noget Castrol Power 1 Grand Prix 10w40 halvsyntetisk

På min CBR 1k er der ved original filter en gummi menbram
der virker som en kontraventil og den menbram har jeg ikke set
på nogen uoriginale filtre så jeg kunne ikke finde på at købe
u originale filtre.
Ang Olie bruger jeg Louise`s 10-50 fuldsyntetisk og den virker
ok.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 09:49

On Sat, 23 Feb 2008 04:11:00 +0100, CL wrote:

> På min CBR 1k er der ved original filter en gummi menbram
> der virker som en kontraventil og den menbram har jeg ikke set
> på nogen uoriginale filtre så jeg kunne ikke finde på at købe
> u originale filtre.

Jup, den vægtigste grund til at købe originalt Honda, eller i det mindste
et uoriginalt med samme feature.

Ventilen betyder, at oliekanalerne i motoren ikke nær så hurtigt tømmes ved
stilstand.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 14:56

meddelelse news:1ulh65yxbm23d$.1pavruirqlq4c$.dlg@40tude.net...

> [...]
> et uoriginalt med samme feature.
>
> Ventilen betyder, at oliekanalerne i motoren ikke nær så hurtigt tømmes

Uoriginale filter som UFI, HIFLO og VESRAH har nu en sådan membran, har lige
kikket efter, for at være hel sikker
KN oliefilter, har det sikkert også, da de bruger det som salgs argument.
Men har ellers fuld forståelse for at man vil have original, da filteret er
et "led" i kæden af holdbarhed af motoren, hvis det "led" ikke er godt, så
er holdbarhed hurtig væk.
Jeg sætter nu for det meste uoriginale filter på og har fuld tillid til
ovenstående fabrikater.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : M.L.

Dato : 24-02-08 17:27

On Feb 23, 11:01 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> af det tysksprogede område...  Som modvægt til italiensk "passion" eller
> hvad vi nu skal kalde deres indgangsvinkel til at bygge motorcykler ...

Hej Alle,

Tak for svarene - det bliver nok et originalt filter og så måske en
god (men ikke fantastisk/super/deluxe) olie, og skift hver 6000 km.

/M.L.