Iridium kåbeglas suzuki sv1000s
Fra : Vilbrand

Dato : 22-02-08 08:00

hej er der nogen der kører med iridium kåbeglas ? har i nogle billeder
man kunne se

jeg har selv en suzuki sv1000s hvor køber man sådan et glas har søgt
rundt omkring... min er sort hvad ville passe på den ? har hørt man
kan få et i sort chrome nogen der kender til dette hvordan det ser ud

mvh
Henrik v. poulsen

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 22-02-08 17:27

"Vilbrand" <vipo@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>rundt omkring... min er sort hvad ville passe på den ? har hørt man
>kan få et i sort chrome nogen der kender til dette hvordan det ser ud

hvad er det egentlig der er specielt ved iridium?
Er det det plastik som ligner noget olie i vand, sådan flerfarvet? eller har
det højere brudstyrke, lavere vægt eller noget smart? :)

mvh Anders

Fra : Tourer

Dato : 22-02-08 17:33

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> wrote in message

> [...]
> Er det det plastik som ligner noget olie i vand, sådan flerfarvet? eller
> har det højere brudstyrke, lavere vægt eller noget smart? :)

Det er et grundstof med specielle egenskaber. Se
http://da.wikipedia.org/wiki/Iridium

--
Tourer

Fra : Western

Dato : 23-02-08 12:17

"Tourer" <fake@invalid> skrev
> Det er et grundstof med specielle egenskaber. Se
> http://da.wikipedia.org/wiki/Iridium

Wikipedias oplysninger kan nok ikke bruges til ret meget her. Der er jo
ikke tale om at kåbeglasset er lavet af iridium (det ville også blive et
meget tungt kåbeglas).

Det er en meget tynd belægning på/i glasset, som vist mest er til for at
give et farvespil.

--

Leif Westen

Fra : Tourer

Dato : 23-02-08 14:18

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> meget tungt kåbeglas).
>
> Det er en meget tynd belægning på/i glasset, som vist mest er til for at

Hvis du læser mit link kan du se at iridium bl.a. bliver brugt til at give
ting en sort farve.

--
Tourer

Fra : Western

Dato : 23-02-08 17:05

"Tourer" <fake@invalid> skrev

> Hvis du læser mit link kan du se at iridium bl.a. bliver brugt til at
> give ting en sort farve.

Hvis det er det her citat du mener "Findelt legering af iridium og
platin blev en overgang brugt som sort bemaling til porcelæn", så kan
jeg jeg stadig ikke se sammenhængen med et kåbeglas. Medmindre det da er
lavet af porcelæn

--

Leif Westen

Fra : Tourer

Dato : 23-02-08 17:23

> [...]
> blev en overgang brugt som sort bemaling til porcelæn", så kan jeg jeg
> stadig ikke se sammenhængen med et kåbeglas. Medmindre det da er lavet af

Det viser tydeligt at iridium er blevet brugt til at give et særligt
farvespil, for nu at bruge dit eget udtryk. Hvis det blot gav "standard
sort" ville man naturligvis ikke anvende iridium og platin, som jo er to
dyre grundstoffer. At der er nævnt porcelæn må du blot prøve at abstrahere
fra.

--
Tourer

Fra : Armand

Dato : 23-02-08 21:30

Western skrev:
> [...]
> meget tungt kåbeglas).
>
> Det er en meget tynd belægning på/i glasset, som vist mest er til for at

Iridium er det latinske ord for regnbue og derfor brugt til navngivning
af grundstoffet der omgærdes af flerfarvede salte - Men regnbue-navnet
er også blevet brugt som betegnelse af "farven" på den flerfarvede og
chancerende gyldne belægning man kan give plast (polycarbonater?)!
Begge dele er med andre ord opkaldt efter det samme, men har intet med
hinanden at gøre!

--
Armand.
(der tydeligt husker et TV-klip fra en bilmesse hvor Japanske