kør-selv strand - 15 km / Tør jeg ???
Fra : Lotte

Dato : 21-02-08 09:54

Jeg har læst at man kan køre på motorcykel på en af jyllans kyststrækninger

Skal på rundtur i norjylland i april og kunne da godt finde på at køre de 15
km langs havet, på stranden.
Det kunne da være noget af en anderledes oplevelse

Maskinen kan vel bare spules med vand efter turen, evt. varmt vand og en god
sæbetur, og det er jo ikke sådan at man køre ude i selv havet.

Jeg har ofte på billeder set at biler køre ned på stranden ved vestkysten af
jylland, men jeg har aldrig set motorcykler gøre det samme.
Det der måske bekymrer mig, er om sandet er fast nok til at min motorcykel
ikke graver sig ned.

Skál det mon være en off-roader, eller kan min helt almindelig MC (Yamaha
Drag Star 650) godt gøre turen ??

Turde noge af i andre begive jer ud på sådan en tur ??

Jeg har det også sådan lidt med, at går det galt, så er jeg altså i danmark,
og de indfødte taler vel dansk og jeg har "Top-hjælp" på motorcyklen.
Den får ingen skrammer osv - så det eneste er vel besværet og æren.

Kunne nu være lidt fedt.....

LÆS:
Danmarks længste kør-selv strand - 15 km
Stranden ligger ved den jyske vestkyst i Vendsyssel. Her kan man køre på
motorcykel på selve stranden langs Vesterhavet fra Rødhus Klit i syd til
Grønhøj Strand i nord. En strækning på omkring 15 kilometer. Det er en
speciel naturoplevelse, som du kan køre ruten hele året. OBS. 30 km/t om
sommeren på grund af badegæster.
http://www.motorcykeltouring.dk/page11.html
http://www.motorcykeltouring.dk/strand.pdf

Hilsen
Lotte

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 10:13

> [...]
> af jylland, men jeg har aldrig set motorcykler gøre det samme.
> Det der måske bekymrer mig, er om sandet er fast nok til at min motorcykel

Det er ikke noget problem at køre der - Sidste sommer så jeg også et par top
gejlede harleyer i nærheden af lykken De kørte dog ikke igennem nogle af
åudløbene.

> Skál det mon være en off-roader, eller kan min helt almindelig MC (Yamaha
> Drag Star 650) godt gøre turen ??

Sagtens - men det giver noget rengøring bagefter. Specielt hvis du kører
igennem de lave af åudløbene. Og så bør du være ret opmærksom på hvor du
kører - altså undgå det løse sand og nøjes med at køre i det faste hvor også
bilerne kører..

Den er sikkert mindst lige så "terrængående" som alm. bil.

> Turde noge af i andre begive jer ud på sådan en tur ??

http://www.tenere.dk/2007/skattejagt2007/skattejagt2007.htm

Jeg ved ikke om de 15km du nævner er helt uden å-udløb - men de fleste er
der ikke mere vand i end en vandpyt på en hullet københavnervej.

Men man kan køre en stor del af strækningen fra Agger til Skagen.

Og er man ikke vandt til at køre i sand så tag den med ro -
hastighedsgrænsen er iøvrigt 30km/t.. Og der kan hurtigt være kontakt
afregning hvis man er uopmærksom. Løst sand, strandingsgods osv.

Og de billeder der er med mest vandpjaskeri kan man ikke se på billederne at
der var en bro lige ved siden af - men det giver ikke så gode billeder

Du kunne også overveje et smut til Rømø, eller Vejers - det er også strand
hvor det er tilladt at køre.

God tur

/A

Fra : Studo

Dato : 21-02-08 10:13

tstrækninger

> [...]
> motorcykel ikke graver sig ned.
>
> Skál det mon være en off-roader, eller kan min helt almindelig MC
> (Yamaha Drag Star 650) godt gøre turen ??

Efter at være taget med på stranden utallige gange i mine unge år, så er
det alle slags biler der kan køre der. Rømø, har enorme strande med
enormt mange biler. Fanø, her kører bussen ned forbi stranden.

Strande varierer, tag en pause, se hvordan sandet er. Off-roaderen vil jo
bare kunne klare alt det natur du kan finde, men din DragStar vil ikke
haveproblemer, andet end salt og skrab.

> Turde noge af i andre begive jer ud på sådan en tur ??
ja, men min cykel er heller ikke pyntecykel.
> [...]
> danmark, og de indfødte taler vel dansk og jeg har "Top-hjælp" på
> motorcyklen. Den får ingen skrammer osv - så det eneste er vel besværet
Tvivler på det er risikofrit at styrte på sand. Korrekt, det er blødere
end asfalt, men du får skrammer. Find noget lakeret, og tag en håndfuld
sand og kør henover. (eller _sand_papir)

Istedet for at skulle vente på tophjælp, så tag en stump reb med. Bruges
kun hvis du kan få cyklen op at stå og sidde på den. Ellers sliber du
bare endnu mere på den. OG så kan du køre igen med det samme.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-02-08 11:43

"Lotte" <Lolan451@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Skal på rundtur i norjylland i april og kunne da godt finde på at køre de
> 15 km langs havet, på stranden.
> Det kunne da være noget af en anderledes oplevelse

Det er en utrolig smuk og frisk tur, det kan kun anbefales!

> Maskinen kan vel bare spules med vand efter turen, evt. varmt vand og en
> god sæbetur, og det er jo ikke sådan at man køre ude i selv havet.

Du skal nok påregne en større vasketur. Cyklen vil få meget salt, og det er
en god ide at "sætte den i blød" bagefter. Salt avler rust, hvis det ikke
skylles af. Strandsand kommer også ind alle vegne, men holder du dig til det
faste sand som bilerne også kører på, er det ikke et problem.

> Jeg har ofte på billeder set at biler køre ned på stranden ved vestkysten
> af jylland, men jeg har aldrig set motorcykler gøre det samme.

Det har jeg. Jeg har kørt mange tusindvis af kilometer på vore strande over
en periode på ca. 20 år. Jeg elsker strand! Vi kørte off-roadere, og jeg har
derfor mange gange kørt ad stranden i mere ufremkommelige steder. Har
faktisk kørt Oksbøl - Skagen ganske mange gange. Østkysten er ikke så let at
køre, der er ofte ikke ret meget strand, og indhegnede eng-arealer kan gå
helt ned til vandet. Men efter at være kørt fast i et å-udløb, lærer man
hvor man _ikke_ kan køre
På vestkysten er der store strækninger der er velegnede til almindelige
gade-motorcykler. Off-roadere kan køre hele kyststrækningen. (man skal dog
lige udenom havnene, Hanstholm, Hirtshals, og over med færgen ved Ringkøbing
osv., og Liver å og Uggerby å kræver lidt erfaring at forcere på
motorcykel).

> Det der måske bekymrer mig, er om sandet er fast nok til at min motorcykel
> ikke graver sig ned.

Med hastigheder omkring de 30, opdager du det nok i tide, før det bliver et
problem. Prøv ikke at køre igennem løst sand, hold dig på det faste, hvis du
er usikker på dig selv. Begynder du at køre fast, så stop i tide, og træk
baglæns ud. Prøv ikke at kæmpe dig videre, hvis du er ved at køre fast,
fordi det "kun lige er 10m, så er du ude af det løse igen". Så snart
forhjulet hænger fast i sandet, begynder baghjulet at grave, og det graver
sig bare ned, til du er parkeret på motoren. Og så er en Dragstar pludselig
tung...

> Skál det mon være en off-roader, eller kan min helt almindelig MC (Yamaha
> Drag Star 650) godt gøre turen ??

No problemo. På en gadecykel, bliver det en cruise-tur. Stille og fredeligt.
På off-roadere går der hurtigt ræs i det. Undlad dog at spise is imens, det
er fandens svært at styre med en hånd, hvis der kommer en plet løst sand. Og
chokoladeis der er løbet ned over en varm cylinder, lugter rædselsfuldt!
(Men så lærte man jo det).

> Turde noge af i andre begive jer ud på sådan en tur ??

Ja.
Det er ganske ufarligt!
I de ca. 20 år jeg har kørt strandture (> 10.000km på strand) har jeg kun
set ganske få skader. Et par der har været slået bevidstløse, men som kom
til koncepterne igen hurtigt, et par knækkede kraveben, et par brækkede ben
og arme og en masse knubs, men det har altid været styrt med over 100km/t.
Det sjoveste var da Mogens (herefter altid kaldt Mogens-flik-flak) overså et
af de famøse udløb med 140km/t. Han ramte en "kantsten" af strandsand på ca.
20cm højde, og det så meget vildt ud da han og motorcyklen bogstavelig taget
slog flik-flak over en længere strækning. En halv times tid senere kunne han
køre derfra på cyklen! (Okay, der forestod et par timer i værkstedet, før
den var syns-klar igen, but still...). Værste uheld jeg har set, var da Pia
fik knust sit skulderled. Hun havde ingen motorcykel på tidspunktet, men
kunne ikke overskue at skulle undvære et Tornby-rally (meget strand-kørsel),
så hun var bagpå Gaz-Mads. De var begge meget erfarne off-road kørere, men
det er generelt ikke ufarligt at være 2 på en terræncykel, når der bliver
gået til stålet. Og skaden ville nok ikke have været så slem, hvis hun var
blevet behandlet rigtigt bagefter, men noget fejlbehandling gjorde det en
del værre.

Jeg har set et par cykler dø i Uggerby og Liver å'erne, her skal man vide
hvad man gør, og fx ikke prøve at køre over hvor åen er smallest (for der er
den nemlig dybest). Men de ligger ikke på "din" strækning, så pyt. Jeg har
også selv mistet en cykel oppe ved Rubjerg Knude. "Din" strækning er
problemløs, men andre steder kan det være klogt at tjekke hvornår der er
højvande. Hvis der er højvande og underlaget består af ler, så skal man ikke
køre så langt ud, at motoren kommer helt under, for fænomenet "bølger" kan
gøre det ret svært at holde balancen med en motorcykel. Er man kommet derud
hvor bølger skyller _hen_over_ tanken, så er programmør-lemmer som mine
ihvertfald ikke nok til at holde cyklen i oprejst position. Det kostede
hjelm, briller, støvler og det meste af en motorcykel. (Enkelte dele kunne
genbruges efter renovering). Og en Falck regning på 2500,-

> [...]
> motorcyklen.
> Den får ingen skrammer osv - så det eneste er vel besværet og æren.

Du vil have en klar fordel ved at være pige, skulle du komme i en presset
situation. Nogle af os drenge kan godt blive opfattet som motorbøller, og så
er folk knap så villige til at hjælpe.

> Kunne nu være lidt fedt.....

Næh... Det er MEGET fedt!

Blandt de hærdede off-rødder står strand som noget af det fedeste! Gennem
tiden har stranden tiltrukket masser af skægge motorcykeloplevelser.
Selvfølgelig race i mange forskellige afskygninger, men også bare hyggeture
i 5. gear og bundgas. Uden stranden var jeg aldrig blevet så godt til at
køre på baghjulet som jeg er, det er det mest geniale sted at træne. Og jeg
har været med til ture hvor der var indlagt sand-slotte-bygning undervejs
(vinder blev kåret af lokal dommerkomite), jeg har overnattet i telt flere
gange (det er en seriøst fed oplevelse), der har været alle mulige fede
happenings, og stranden er en fantastisk kulisse. Jeg har oplevet en der
faldt i søvn og væltede. Det var nu ikke fordi han kedede sig, men med
hastigheder godt over 100, skal man være meget koncentreret og fokuseret,
for man bliver ne slags "sne-blind" på stranden, og man skal reagere meget
hurtigt, hvis der dukker forhindringer på ved den fart. Og så havde vi kørt
i ca. 20 timer på tidspunktet, og der var langt hjem endnu, så kan den slags
ske. Vi bildte os ind, at kunne de i Paris-Dakar, så kunne vi da også

Strand er mega på motorcykel.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 12:35

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]

> hyggeture i 5. gear og bundgas. Uden stranden var jeg aldrig blevet så
> godt til at køre på baghjulet som jeg er, det er det mest geniale sted at

Hmmm.........."hygge tur i 5. og bundgas", "mest geniale sted at træne
baghjulskørsel"..........
Det lyder lige som noget for mig
/HKL, ZX10R

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 21-02-08 15:24

> Hmmm.........."hygge tur i 5. og bundgas", "mest geniale sted at træne
> baghjulskørsel"..........
> Det lyder lige som noget for mig
> /HKL, ZX10R

- kan kan også øve stoppie!
http://www.bike.dk/content/2354/
/niels

Fra : Bjarne Christesen

Dato : 21-02-08 16:09

Hej

Selvfølgeligt tør du!

Jeg bor i Sønderjylland, og har flere gange kørt på Rømø strand på min BMW.
Det gik fint, men man skal være opmærksom, og køre ret bestemt.
Der kommer overraskelser ind i mellem, men det er det der gør det sjovt.
Salt vaskes let af.
På Kædecykler skal man dog nok tænke sig om en ekstra gang

Bjarne Christesen
Se. www.smcc.dk

Fra : Ulvir

Dato : 21-02-08 16:20

"Bjarne Christesen" <bjarneSPAM@SPAMbc-data.dk> skrev i meddelelsen

> På Kædecykler skal man dog nok tænke sig om en ekstra gang

Også min tanke- Hvor mange kæder går der på 10.000km strandkørsel?

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-02-08 17:43

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Også min tanke- Hvor mange kæder går der på 10.000km strandkørsel?

Mange. Rigtig mange.
Men igen - holder man sig væk fra det løse sand, så er det nu ikke et
problem. Lad være med at smøre kæden _lige_ før strandturen, for fedt holder
på sandet, og sand ... Ja det er vel ikke uden grund det hedder
_sand_papir_.

/Rittig

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-02-08 16:53

Lotte skrev:
> [...]
> jylland, men jeg har aldrig set motorcykler gøre det samme.
> Det der måske bekymrer mig, er om sandet er fast nok til at min motorcykel

Intet problem.. jeg har kørt turen flere gange på min RSV Mille, men som
flere skriver du skal bare holde øje underlaget...

Du skal bare huske den grundige skylning bagefter - og helst lige efter...

Thore

Fra : google@pein.dk

Dato : 22-02-08 05:20

Fra min første offroad tur på stranden:

http://www.pein.dk/offroad/20000409/index.htm

Men jeg har også været ude at vende på Grenen på en Honda CX 650 E med
bagsædepassager. Ikke det store problem, når man holder sig væk fra
det løseste sand.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : KentBM

Dato : 24-02-08 18:18

Lotte wrote:
> Maskinen kan vel bare spules med vand efter turen, evt. varmt vand og en god
> sæbetur, og det er jo ikke sådan at man køre ude i selv havet.
Varmt vand? Er det af hensyn til havsaltet? I følge brugerhåndbogen til
min BMW, så skal salt altid skylles af med koldt vand, da varmt vand vil
styrke saltets virkning. Det var vist ikke lige med de ord, men
betydningen er rigtig

--

Kent

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-08 18:26

On Sun, 24 Feb 2008 18:17:32 +0100, KentBM
<kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>min BMW, så skal salt altid skylles af med koldt vand, da varmt vand vil
>styrke saltets virkning. Det var vist ikke lige med de ord, men

Jeps - Rustdannelse f.eks er en kemisk proces, nemlig oxidation af
jern, der forløber hurtigere med stigende temp. - Derfor principielt
koldt vand!

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 24-02-08 22:13

KentBM skrev:
> [...]
> min BMW, så skal salt altid skylles af med koldt vand, da varmt vand vil
> styrke saltets virkning. Det var vist ikke lige med de ord, men

Jeg hørte Leth forklare at salt/kalk -rande på ruskindssko skulle
fjernes gennem iblødsætning i skummetmælk.
Gad vide hvad salgsafdelingen på Arla siger hvis man ringer og spørger
til prisen på en 50-liters tromle skummetmælk

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-08 23:36

> Gad vide hvad salgsafdelingen på Arla siger hvis man ringer og spørger til
> prisen på en 50-liters tromle skummetmælk

LOL!
Det gad jeg godt overvære

Jeg har altid brugt koldt vand fra en haveslange, og masser af det. I
perioder har jeg måske været lidt doven med det, eller også er det fordi jeg
ofte ikke nøjedes med at køre på stranden, men også kørte ude i vandet - på
første revle fx, det er ganske god underholdning. Men jeg havde et stel der
blev gennemtæret, og derfor brækkede til sidst.
Efter det, var jeg mere omhyggelig med de kolde afvaskninger...

/Rittig