regler for trailer
Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 20-02-08 20:19

hejsa

er der nogen herinde der kender regler for trailer på en motorcykel?

har en ellert men vil gerne have trailer... problemet kan være at der ikke
findes en typegodkendelse på ellerten, eller er det ligemeget?

i tyskland kan det fint lade sig gøre... men hva skal der så til for at det
også er lovligt i DK?

på forhånd tak

bo

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 22:13

> er der nogen herinde der kender regler for trailer på en motorcykel?

Ifg. 'Detailforskrifter for køretøjer', afsnit 3.01.150 gælder:
(1) Tilladt totalvægt må ikke overstige 150 kg.
(2) Motorcykelfabrikantens erklæring om teknisk tilladt totalvægt af
påhængskøretøj, jf. pkt.
3.01.200
(2) a) kan erstattes af en erklæring fra fabrikanten af
tilkoblingsanordningen. Denne erklæring skal omfatte
motorcyklen

> har en ellert men vil gerne have trailer... problemet kan være at der ikke
> findes en typegodkendelse på ellerten, eller er det ligemeget?

Er en Ellert ikke registreret som bil?

> i tyskland kan det fint lade sig gøre... men hva skal der så til for at
> det også er lovligt i DK?

Kontakt dem som fremstiller trækket til en Ellert og prøv at se om du kan få
noget dokumentation omkring trækket. Derefter smutter du bare, med papirerne
i hånden, ned til den synshal/-mand du regner med at bruge og snakker lidt
med ham/hende om det kan lade sig gøre.
Ifg. det der står i 'Detailforskrifter for køretøjer' så burde det kunne.

'Detailforskrifter for køretøjer' kan downloades hér (Den fylder 1,4Mb som
pdf-fil):
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

- P. Bruun
Neser@neser.dk

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 21-02-08 08:57

nej som 3 hjulet motorcykel

>(2) a) kan erstattes af en erklæring fra fabrikanten af
>tilkoblingsanordningen. Denne erklæring skal omfatte
>motorcyklen

Hva hvis fabrikanten er en selv? der er nemlig ikke en egentlig fabrikant så
vidt jeg har forstået

> (2) Motorcykelfabrikantens erklæring om teknisk tilladt totalvægt af
> påhængskøretøj, jf. pkt.
> 3.01.200

Fabrikken af ellerten har ikke opgivet noget med totalvægt på af
påhængkøretøj. Den er ikke typegodkendt (ellerten altså)

> Kontakt dem som fremstiller trækket til en Ellert og prøv at se om du kan
> få noget dokumentation omkring trækket.

Så vidt jeg forstår på det som jeg har fået at vide fra tyskland så har
manden selv fabrikeret trækket, dog er der blevet brugt standard kugle til
trækket

mvh bo

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 09:41

> Hva hvis fabrikanten er en selv? der er nemlig ikke en egentlig fabrikant
> så vidt jeg har forstået

Forsøg at få kopi af den tyske tüv godkendelse.

> Fabrikken af ellerten har ikke opgivet noget med totalvægt på af
> påhængkøretøj. Den er ikke typegodkendt (ellerten altså)

Men trailerens totalvægt må ifølge loven kun være det halve af motorcyklens
egenvægt. Så det er nok ikke nogen bergrænsning

Er det ikke Kok MC der gør en del i trailere og sidevogne. Måske en ide at
få en snak med dem om hvad der kan lade sig gøre i DK

/A

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 21-02-08 09:52

> Forsøg at få kopi af den tyske tüv godkendelse.

ikke noget problem, får bare en kopi af ham i tyskland jeg har kontakt til.
Den er som sådan ikke typegodkendt der heller, men TÜV godkender også enkelt
køretøjer lige som vi her i DK køre til syn med biler

> Men trailerens totalvægt må ifølge loven kun være det halve af
> motorcyklens egenvægt. Så det er nok ikke nogen bergrænsning

Nej og 140 kg i totalvægt er da også en pæn størelse

Kok MC har ikke nævnt noget med sidevogn og trailer på deres hjemmeside, men
ringer alligevel

/bo

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 10:15

> ikke noget problem, får bare en kopi af ham i tyskland jeg har kontakt
> til. Den er som sådan ikke typegodkendt der heller, men TÜV godkender også
> enkelt køretøjer lige som vi her i DK køre til syn med biler

Bare en tanke - få godkendt træk og trailer i tyskland først. Så er det
måske nemmere at overbevise de danske myndigheder efterfølgende... Der er
vist normalt ikke noget problem i at få godkendt en tysk trailer i dk

/A

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 21-02-08 10:29

bestemt ikke nogen tosset tanke...

men trailer og træk er som sagt godkendt i tyskland, så er det bare om de
godtager en lokal TÜV i DK... men mon ikke, godt nok må jeg ikke trække så
meget herhjemme

kok mc vidste ikke engang om reglerne, åbenbart ikke den rigtige jeg fik fat
i.. han kunne kun snakke om det de solgte

/bo

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 15:17

> kok mc vidste ikke engang om reglerne, åbenbart ikke den rigtige jeg fik
> fat i.. han kunne kun snakke om det de solgte

Ifølge gamle indlæg er på gruppen så var kok mc blandt de første der fik
indregisreret motorcykler med anhænger efter lov...

Henrik Mahler på tenere.dk købte en gs500 og anhænger sidste år - smider ham
lige et Q om hvor han købte ...

skal nok følge op her..

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-08 22:13

Det var hos KOK MC at han havde handlet - men det havde været en speget
oplevelse.

Citat: "Har efterfølgende hørt at firmaet længe har skræntet, pga
den gamles sygdom, og at det er gået rigtigt galt efter at
sønnen har taget over, dette stemmer rimeligt ovenes med
mine egne indtryk,... "

Jeg havde ellers hørt en masse godt om dem fra tidligere - og også at de har
gjort meget i trailer og sidevogne. Men det har så været "Senior"

/A

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 23-02-08 09:17

et helt andet spørgsmål, er det stadig lovligt at gøre som ham på flup.dk,
altså selv lave træk og trailer? og hvordan slipper man af med det? der står
jo i detailforskrifter at fabrikant af træk/trailer skal fastsætte hvor
meget mc'en må trække osv...

/bo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-02-08 23:28

Bo Herrmannsen skrev:
> [...]
> jo i detailforskrifter at fabrikant af træk/trailer skal fastsætte hvor

Der kom en skærpelse for et par år siden. Det er ikke længere lovligt at
lave trailer og træktøj selv. Der var gået for meget elastik i det.
Noget andet er at lille knallert (knallert30) og stor knallert
(knallert45) ikke må køre med trailer. Jeg ved ikke om den kommer ind
under sidste kategori.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 25-02-08 09:19

nej det er en mc vi snakker om

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 25-02-08 15:50

der skulle vel ikke sidde en ingenør blands os?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-02-08 20:50

Bo Herrmannsen skrev:
> der skulle vel ikke sidde en ingenør blands os?

I hvad henseende tænker du på?. Til at bygge?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-02-08 21:25

Bo Herrmannsen skrev:
> nej det er en mc vi snakker om

Jo, du spørger til reglerne for mc og trailer. Men som jeg forstår vil
du gerne have trailer efter en Ellert?. Jeg skal prøve at rode nogle
Nimbusblade igennem. Der har det været præciseret inden for det seneste
år. Reglerne blev fortolket uens af den enkelte synshal.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 18:53

> Hva hvis fabrikanten er en selv? der er nemlig ikke en egentlig fabrikant
> så vidt jeg har forstået

Så bliver det straks værre, så ville jeg tage en snak med en synsmand og
høre ham til hvorvidt han ville syne det, hvis du lavede det efter hans
anvisninger.

> Fabrikken af ellerten har ikke opgivet noget med totalvægt på af
> påhængkøretøj. Den er ikke typegodkendt (ellerten altså)

Det er også ligemeget bare du kan opfylde pkt. 3.01.150 stk. (2)a) (Hvilket
så heller ikke er tilfældet lyder det til.)

> Så vidt jeg forstår på det som jeg har fået at vide fra tyskland så har
> manden selv fabrikeret trækket, dog er der blevet brugt standard kugle til
> trækket

Som skrevet ovenfor, tag en snak med den synsmand der evt. skal syne det.

- P. Bruun

Fra : Grunnet

Dato : 21-02-08 19:26

> [...]
> findes en typegodkendelse på ellerten, eller er det ligemeget?
>
> i tyskland kan det fint lade sig gøre... men hva skal der så til for at

Har du forhørt dig hos CityEl om de kender mulighederne ?
http://www.cityel-import.dk/

Eller måske Ellert-info
http://www.ellert.info/

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Bo Herrmannsen

Dato : 26-02-08 09:22

har fundet en lille fabrik der normalt gør i trækkrog til lastbil, de vil
godt se på mit projekt

bo