køb af BMW K75
Fra : povl erik olesen

Dato : 20-02-08 20:17

Jeg går i købstanker for en BMW K75 årgang 88 - hvad en jeres kommentarer
til et sådant køb?
Det skal bemærkes, at der ikke vil blive kørt menge KM om året, jeg har bare
altid gerne villet være ejer af en BMW.
mvh
Povl Erik

Fra : Studo

Dato : 20-02-08 20:55

On Wed, 20 Feb 2008 20:17:18 +0100, povl erik olesen wrote:

> [...]
> Det skal bemærkes, at der ikke vil blive kørt menge KM om året, jeg har
> bare altid gerne villet være ejer af en BMW. mvh

ER det drømmecyklen, så køb.

Dit spørgsmål er vel nærmere: Hvad skal der kigges efter af fejl ved køb
af en BMW K75 fra '88?

Sådan at du kan få prisen afstemt.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 20-02-08 22:16

povl erik olesen skrev:
> [...]
> Det skal bemærkes, at der ikke vil blive kørt menge KM om året, jeg har
> bare altid gerne villet være ejer af en BMW.

Hej Poul Erik.

***Undgå for alt i verden at anskaffe dig en gammel politimotorcykel!***

Med de erfaringer der siddes inde med her, ville jeg ikke anskaffe en
tidligere K75RT politimotorcykel, da der som regel er en grund til at
etaten skiller sig af med dem.
Det er nok mere en motorcykel der henvender sig til folk, der kan og vil
lave mange ting selv på motorcyklen.

Motormæssigt er der ingen problemer, men vær opmærksom på rumlelyde fra
transmissionen, f.eks. klonk- eller slaskelyde fra kardanen, som kunne
tyde på slidte kardankryds.

Vær meget opmærksom på det elektriske, især hvis der er monteret
varmehåndtag eller ekstraudstyr, da dette kan være et svagt punkt, der
kan give mange problemer senere.
Dette skyldes at motorcykler hos politiet skal monteres, så der er strøm
til radio, blink osv., og når så cyklen skal klargøres til civilt brug,
skal alt dette ekstragrej jo fjernes igen.
Dette bliver ikke altid gjort lige grundigt eller godt, derfor de mulige
elektriske problemer.

Hvis det er en mc du selv skal syne, så vær opmærksom på, at den hurtigt
slider bremseskiverne ned; dette gælder helt specielt måske netop
tidligere politimotorcykler.

Kammesjukkens K75RT havde ved anskaffelsen kørt 111.000 km, den havde på
salgstidspunktet kørt ialt 214.000 km.
Regn med en total motorrenovering/-udskiftning omkring de 300.-350.000
km, samt at gearkasse og kardan står af først.

Efter nogle år kan der opstå problemer med krybestrøm, tæring og
fugtproblemer. (- ved vask f.eks.)

Oversigt over reservedele, købt over en 4-årig periode (lidt over
100.000 km):

1 komplet ny kobling.

3 bremseskiver.

1 bagdæmper.

1 køleblæser.

1 temp føler.

1 gearindikatorkontakt.

1 bremsevæskebeholder.

+ det sædvanlige vedligehold.

Dertil skal også lige siges, at kammesjukken er af den type der kører
uhyggeligt meget, så tag forbruget af reservedele med et solidt gran
salt - han kører typisk mellem 25 og 30.000 km om året.

De eneste der faktisk kører mere end ham, er politiets mc'ere - og en
BMW-kørende nordmand, der bor i Norge og arbejder i Danmark!
Og da han nu har købt ny og større cykel, er vi nogle stykker her, der
forventer at kilometertallet vil stige.

Men finder du en velholdt/velrenoveret K75RT der aldrig har kørt for
politiet, ja så kan du få glæde af den i lang tid fremover, da det er en
(synes jeg) usædvanlig behagelig og harmonisk mc, der klarer både
småveje, landeveje og motorveje på korte og lange ture uden nævneværdige
problemer.

Og ellers er der masser af guf og info at hente her:
http://www.flyingbrick.de/
God jagt!

Venlig hilsen

Aragorn.

Fra : OM

Dato : 20-02-08 14:56

On 20 Feb., 22:16, Aragorn Elessar <Vasco1...@passagen.se> wrote:

> [...]
> (synes jeg) usædvanlig behagelig og harmonisk mc, der klarer både
> småveje, landeveje og motorveje på korte og lange ture uden nævneværdige

Hvis du vil købe af forhandler kan jeg anbefale både xpedit.dk og
toftlundmc.dk de er begge dyrere, men de giver en god service. Hvis du
køber privat skal du være obs på utætheder v. vand/olie pumpen foran
samt olieringe ved koblingen. Under BMW'en er der udløbshuller forrest
og bagerst på motoren. En BMW må under ingen omstændigheder spilde
vædske. Forsøg at få service bog eller kvitteringer for service. Hvis
den har stået stille i længere tid så skal du kører en ordentlig
prøvetur på den så den bliver rigtig varm og så tager du den hele
vejen gennem omdrejningstællerens hvide del et par gange. Nu sætter du
pres på de førnævnte pakninger ved vand/olie pumpe samt koblingens
olie ring. Jeg har selv taget en tørn med de pakninger og kan det
undgåes er det at foretrække ;)
Rigtig go fornøjelse og du skal måske også tage en tur på en K100 ;)
Mvh O.Mansfeld

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 21-02-08 03:00

OM skrev:
> [...]
-klip-

OM skrev:
> [...]
-klip-
> [...]
> undgåes er det at foretrække ;)
> Rigtig go fornøjelse og du skal måske også tage en tur på en K100 ;)

Jeg kan kun tilslutte mig Mansfelds udmelding hvad angår de ovennævnte
forhandlere.
Toftlund kender jeg så kun af omtale, Xpedit af erfaring.

Hvis du vil køre længere ture i både godt og skidt vejr (regn og lign.)
kan jeg anbefale en fuldkåbemodel a la RT- og LT-udgaverne.
RS-kåben kender jeg ikke til personligt, så den vil jeg ikke sige så
meget om. Det er jeg overbevist om, at andre kan gøre bedre end jeg.

Hvis du tænker på en K75C, kan jeg oplyse at den som den eneste
K75-model har tromlebremse på baghjulet, hvor K75 fra 1990 fik
skivebremse på baghjulet og sportsaffjedring.
K75RT blev udstyret med elektrisk justerbart kåbeglas i 1992, samt med
3-egrede aluminiumsfælge/-hjul.
Og uanset hvad, så kan jeg anbefale varmehåndtag og ditto -sæde, hvis du
påtænker at køre tidligt forår/sent efterår også.

Du kan højst sandsynligt få flere oplysninger på den danske BMW-klubs
forum. Der sidder en masse BMW-ejere, der gerne deler af deres viden på
de forskellige områder.
Du finder klubsiden her:
http://www.bmwmcklub.dk/
Forum er her:
http://www.bmwmcklub.dk/forum/default.asp

Hos Xpedit kan man så ikke få lov til at købe en bimmer uden først at
have været ude at prøvekøre den, hvilket jeg synes absolut tæller på
plussiden.
Hvorvidt det også er muligt hos Toftlund - ring og spørg, så får du et
svar. Jeg ved ikke hvad deres politik på det område er.

Bortset fra det, så er det Mansfeld skriver, gode, sunde og fornuftige råd.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-02-08 22:57

"povl erik olesen" <povlerik-format@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal bemærkes, at der ikke vil blive kørt menge KM om året, jeg har
> bare altid gerne villet være ejer af en BMW.

Jeg kan kun tilslutte mig Aragorns udtalelser om håndtering og brugbarhed
men... Hvis du ikke har tænkt på at køre langture, så er "S" modellen,
eller "C", modellen (eller den helt nøgne uden suffiks), fine motorcykler,
selvom jeg indrømmer at den ladeport af en touringkåbe LT modellen har,
giver mere læ i rigtig skidt vejr.
Pas på hvis der er bare det mindste slør i bagsvingeren, så bliver den meget
urolig på vejen,
Ellers er den billig. Min 75C 1996 koster under 2000 Kr. om året, med
helårsdækning (BMW mærkeforsikring i IF). Den kører ca. 17-20 Km /l.
Reservedele har endnu ikke været et problem at skaffe, og de er ikke
skræmmende dyre.

Held og lykke med projektet

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 23:35

--

> [...]
> Det skal bemærkes, at der ikke vil blive kørt menge KM om året, jeg har
> bare altid gerne villet være ejer af en BMW.

Hej.
Skulle du have lyst til at opgradere til en K 1100 LT så har jeg en til salg
Venlig hilsen
Bo S.

Fra : N/A

Dato : 21-02-08 03:00