Besynderlig svingarm
Fra : tp

Dato : 19-02-08 18:11

Faldt over den måske hurtigste mc...
http://www.ecossespirit.com/Models.htm

Prøv at vælge "swingarm". Der er en kæde til midten, og herfra endnu en
kæde. Besynderligt design. Er det smart, og er det så smart at vi kan
forvente det overført til "almindelige" mc'ere

Mvh TP
R1100RS, kun med knastkæder...

Fra : B&O

Dato : 19-02-08 19:16

Nøøøj det ser avanceret ud.
Mon de mener det alvorligt og sætter den i produktion. Og virker designet
mon overhovedet i virkeligheden?
Den bliver under alle omstændigheder afsindigt dyr!

Fra : Armand

Dato : 19-02-08 23:47

B&O skrev:
> Nøøøj det ser avanceret ud......virker designet
> mon overhovedet i virkeligheden?

Ahhh! Teknik

Geometrien i den tre-sidede kædeføring ser ud til at kunne bevare samme
kæde-"stramhed" under ind/ud -fjedring hvilket gør at man derfor ikke
behøver slup i kæden.
Mindre slup dér = større fasthed i gasreguleringen så der er skam god
grund til at spekulere i den slags detaljer!

I midt-80'erne blev et system kaldet ATK markedsført som det bedste
siden kædens opfindelse: Det bestod af to mindre ruller/tandhjul lige
over/under bagsvingerakslen og fidusen skulle være at hvis man holdt
kæden parallel med svingeren ville motorens moment ikke bevæge svingeren
(á qua geometrien imellem det lille og det store tandhjul) og
affjedringen derfor kun skulle reagere på vejens beskaffenhed!

Et par år tidligere faldt jeg helt i svime over Bimota's SB3 der dengang
(før nogensomhelst motorcykel blev std.leveret med kåbe) var fantastisk
strømliniet og indeholdt et par fine tekniske gimmicks, hvoraf et
filigrant sammenboltet stel men især et stel hvor bagsvingeren gik bredt
omkring stellet i fodhviler-området med det formål at aksen for
svingerlejringen og udgangs-akslen (v: forreste tandhjul) kom på linie -
Hvorved at problematikken med kædeslup blev elimineret (á kæde og
svinger drejer omkring samme akse!)
http://michaelsmotorcycles.com/1984BimotaSB3CA/the_load_023.jpg viser
delvist princippet á den omsluttende firkant-svinger - Læg forøvrigt
også mærke til stel-sammenboltningen á med konus og tre radiale bolte!

Men BMW leger også med gimmick'en på deres G450X:
http://www.bmw-bike-forum.info/bilder/G450_1.jpg

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 09:08

On Tue, 19 Feb 2008 23:46:43 +0100, Armand wrote:

> Ahhh! Teknik
>
> Geometrien i den tre-sidede kædeføring ser ud til at kunne bevare samme
> kæde-"stramhed" under ind/ud -fjedring hvilket gør at man derfor ikke
> behøver slup i kæden.

Nah, slup skal der nu være. Ellers sitrer kæden. Hvis geometrien virker,
hvilket jeg tvivler på er tilfældet, da de to kædehjul begge følger
svingeren, så er det på bekostning af kædens indgreb i motorkædehjulet.

> [...]
> (á qua geometrien imellem det lille og det store tandhjul) og
> affjedringen derfor kun skulle reagere på vejens beskaffenhed!

Og det virkede nøjagtigt omvendt, hvilket er let at forstå, når at man
giver kædens træk en større momentarm, ved at flytte kæden længere væk fra
svingerens omdrejningspunkt. Men dét system, á over/under svingerens
omdrejningspunkt, var til gavn for ensartet kædeslup.

For at ATK skulle kunne virke som hensigten var, så skulle disse ekstra
hjul have været fæstnet på stellet, og ikke på svingeren.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Armand

Dato : 21-02-08 00:58

Orla Pedersen skrev:

> Nah, slup skal der nu være. Ellers sitrer kæden.

Nårh, ja. ".... derved ikke har samme behov", skulle jeg nok have
formuleret det!

> Hvis geometrien virker,
> hvilket jeg tvivler på er tilfældet, da de to kædehjul begge følger
> svingeren, så er det på bekostning af kædens indgreb i motorkædehjulet.

Jup!
Hvilket den forøvrigt har til fælles med ATK-mekanikken!

[indsat] "Men dét system [ATK], á over/under svingerens
omdrejningspunkt, var til gavn for ensartet kædeslup."

Hvis ATK påvirker kædesluppet, hvorfor så ikke Ecosse-systemet? :-/

> Og det virkede nøjagtigt omvendt, hvilket er let at forstå, når at man
> giver kædens træk en større momentarm, ved at flytte kæden længere væk fra
> svingerens omdrejningspunkt.

Man kan vel også forklare dét á gennem den anderledes vinkling af kæden
ved forr.tandhjul :-/

> For at ATK skulle kunne virke som hensigten var, så skulle disse
> ekstra hjul have været fæstnet på stellet, og ikke på svingeren.

Et 20-tands tandhjul både foran og bagpå var vel den ideelle løsning på
dét problem (men upraktisk i så mange and

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 08:58

On Thu, 21 Feb 2008 00:57:48 +0100, Armand wrote:

> [...]
> omdrejningspunkt, var til gavn for ensartet kædeslup."
>
> Hvis ATK påvirker kædesluppet, hvorfor så ikke Ecosse-systemet? :-/

Geometrien ! Ecosse har ikke symmetri om svingerlejringen, faktisk er to af
kædehjulene stortset på linie med svingerlejringen.

> Man kan vel også forklare dét á gennem den anderledes vinkling af kæden
> ved forr.tandhjul :-/

Hmmmm, går lige i tænkeboks.....

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-02-08 10:46

Armand skrev:

> Nårh, ja. ".... derved ikke har samme behov", skulle jeg nok have
> formuleret det!

> Jup!
> Hvilket den forøvrigt har til fælles med ATK-mekanikken!

?? hvad "bekostning" ser I der? som udgangspunkt er kæden da ligeglad
med indgrebsvinklen, medmindre det er på bekostning af længden af
indgrebet i periferien (DCD)

> [indsat] "Men dét system [ATK], á over/under svingerens
> omdrejningspunkt, var til gavn for ensartet kædeslup."
>
> Hvis ATK påvirker kædesluppet, hvorfor så ikke Ecosse-systemet? :-/

Det gør det vel også, men der vil da være et kolosalt tab ved at trække
kæden rundt om alle de kædehjul.
Men den kraft der trækkes med i kædehjulets delecirkel danner fortsat
moment til bagsvingerens pivot.

> Man kan vel også forklare dét á gennem den anderledes vinkling af kæden
> ved forr.tandhjul :-/

??

> Et 20-tands tandhjul både foran og bagpå var vel den ideelle løsning på
> dét problem (men upraktisk i så mange and

Definitionsrevsning følger: Tandhjul må her være kædehjul! nicht wahr?

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Armand

Dato : 21-02-08 16:35

J.C.Kløve skrev:

> Definitionsrevsning følger: Tandhjul må her være kædehjul! nicht wahr?

Auch !
Du har ret!

--
Armand.
(1. definitions-revser)

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-02-08 10:08

> [...]
> mærke til stel-sammenboltningen á med konus og tre radiale bolte!
>
> Men BMW leger også med gimmick'en på deres G450X:

Du må da ikke glemme Maico Taifun, når vi nu er i gang. Allerede for 60 år
siden!
Forreste kædehjul monteret på bagsvingerens omdrejningsakse ( =ingen
variation i afstand mellem de to kædehjul) og kædeføring i lukket kasse!
http://www.faf-dachau.de/motorraeder/MeiforthTaifun400.htm Viser desværre
ikke detaljer, men læs (det sidste af) teksten.

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 20:20

> Faldt over den måske hurtigste mc...
> http://www.ecossespirit.com/Models.htm

Mjaaa, alle kan lave en tegning, og sige den bliver verdens hurtigste.

Her er en der faktisk produceres:

http://marineturbine.com/motorsports.asp

og den kører rent faktisk 365 km/t, sååååå..........

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 20:33

On Tue, 19 Feb 2008 18:10:43 +0100, tp wrote:

> Faldt over den måske hurtigste mc...
> http://www.ecossespirit.com/Models.htm

> Er det smart, og er det så smart at vi kan
> forvente det overført til "almindelige" mc'ere

Nej, men det er dejligt tungt

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 22:22

> [...]
> kæde. Besynderligt design. Er det smart, og er det så smart at vi kan
> forvente det overført til "almindelige" mc'ere

Som der står på hjemmesiden:
"The rear swingarm is a complex carbon fiber component featuring the unique
chain drive arrangement which is central to the design, unlocking the
benefits of the narrow and low footrest position."

Så det er vist bare for at få placeret fødderne lavere på MC'en end normalt.

Tror ikke det er noget de andre fabrikanter hopper med på..

- P. Bruun
Neser@neser.dk