MC-fotografering?
Fra : m0rt3n

Dato : 15-02-08 12:56

Hvordan tager man billeder af motorcykler i fart? Skal motorcykelen køre
hurtigt eller langsomt, skal man bruge vidvinkel eller tele? Jeg går efter
stribet baggrund, der viser farten, og maskinen skal stå skarpt. Jeg har
eksperimenteret, men kan ikke helt finde den perfekte formel. Her er mit
bedste forsøg:

http://peecee.dk/upload/view/97809/full
70mm, iso 100, 1/125s, F6.3

Der var tidligere links til fotos fra trackdays i denne nyhedsgruppe, men
jeg kan ikke finde dem. Hvem var fotografen?

Måske mere et spørgsmål for fotogruppen, men jeg har før set gode billeder /
fotografer her i gruppen.

-m0rt3n xt125
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=522

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 15-02-08 05:50

m0rt3n wrote:
> Hvordan tager man billeder af motorcykler i fart? Skal motorcykelen k�re
> hurtigt eller langsomt, skal man bruge vidvinkel eller tele? Jeg g�r efter
> stribet baggrund, der viser farten, og maskinen skal st� skarpt. Jeg har
> eksperimenteret, men kan ikke helt finde den perfekte formel. Her er mit
> bedste fors�g:
>
> http://peecee.dk/upload/view/97809/full
> 70mm, iso 100, 1/125s, F6.3

Farten er næsten lige meget, du kan få en MC med 5km/t til at se ud
som om den kører hurtigt. Hvis du vil sløre baggrunden så pan med
MC'en med en lidt længere eksponeringstid. Du kan også fryse MC'en med
blitz, balancere med naturligt lys til baggrunden, men det er nok ikke
så godt at flashe folk til en trackday.

--

// brian

Fra : Casper

Dato : 15-02-08 07:37

Godt billede...

Jeg har forsøgt mig i Assen, et par gange, og ud over at være et
dårligt foto, så er det måske noget som dette du ønsker:
http://www.c-note.dk/gallery2/d/1029-1/DSC_3229.jpg

Jeg forsøger at være tilpas langt fra, så jeg kan panorere så lidt som
muligt. Der har været et del snak omkring disse ting på dpreview.com
(forum) over de sidste år. Det kunne være et sted at started.

Casper

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 16:26

m0rt3n wrote:
> [...]
> stribet baggrund, der viser farten, og maskinen skal stå skarpt. Jeg har
> eksperimenteret, men kan ikke helt finde den perfekte formel. Her er mit

Der er nogle fif hér:

http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_blur

http://en.wikipedia.org/wiki/Panning_%28camera%29

--
Squish
VFR750F

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-02-08 23:20

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:

> [...]
> stribet baggrund, der viser farten, og maskinen skal stå skarpt. Jeg har
> eksperimenteret, men kan ikke helt finde den perfekte formel. Her er mit

Som nævnt: panorering er tricket. Kortere end ~1/125 sek skal du ikke
gå, så mister du den stribede baggrund.

> Der var tidligere links til fotos fra trackdays i denne nyhedsgruppe, men
> jeg kan ikke finde dem. Hvem var fotografen?

Hvis det var billeder fra DM i Roadrace fra bl.a. Ring Djursland, så
var det Jesper "Frodo Nifinger" Nielsen.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Tommy Fer

Dato : 16-02-08 08:12

m0rt3n skrev:
> [...]
> jeg kan ikke finde dem. Hvem var fotografen?
>
> Måske mere et spørgsmål for fotogruppen, men jeg har før set gode billeder /

Mit bedste bud

http://www.fotokritik.dk/pics/81811

Taget med ca samme opskrift som du bruger, og så panoreret med mcen.

mvh Tommy Fer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-02-08 12:57

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:

> Måske mere et spørgsmål for fotogruppen, men jeg har før set gode billeder /
> fotografer her i gruppen.

Der var en fin artikel om MC-fotos i Bike for et par år siden. Jeg
sender dig lige en kopi på din mail...
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : m0rt3n

Dato : 17-02-08 20:24

Tak for input til alle. Der er noget at gå videre med!
Mvh m0rt3n

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 23:02

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kan ikke finde dem. Hvem var fotografen?
>
> Måske mere et spørgsmål for fotogruppen, men jeg har før set gode billeder

Jeg har lavet nogle billeder, du kan se her:
http://www.clapet.dk

Mvh. Claus Petersen