Fink's facts (fra M&P's tilbudsmails)
Fra : Armand

Dato : 15-02-08 00:10

Citat:
"BMW er for tiden den eneste fabrikant der fornægter brugen af
teleskpforgaffel på deres største modeller - Hvilket står i kontrast til
at BMW var de første til at patentere og bruge teleskop-forgaflen på R12
i 1935"

--
Armand

Fra : David

Dato : 15-02-08 08:01

> [...]
> at BMW var de første til at patentere og bruge teleskop-forgaflen på R12 i

Ja man har lov til at blive klogere ,-)

Fra : Armand

Dato : 15-02-08 15:41

David skrev:

> Ja man har lov til at blive klogere ,-)

På den anden side så forsværgede man déngang også den traditionelle
teknik og dét var der fremsynethed i :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 18:45

On Fri, 15 Feb 2008 15:40:39 +0100, Armand wrote:

> På den anden side så forsværgede man déngang også den traditionelle
> teknik og dét var der fremsynethed i :-/

Jeg undrer mig over at de tog Hossack ideen op, for jeg har svært ved at se
fordelen der. Jeg synes at den nederste svinggaffel sidder alt for højt i
den konstruktion til at skabe en stivhedsfordel. Netop teleleveren har
maximal afstand mellem ophængspunkterne, og overfører kræfterne lavt i
stellet. Ligeledes er "knæleddet" i duoleveren, mellem styr og gaffel,
heller ikke noget, der virker tiltalende.

Orla Pedersen, som faktisk hár kørt duolever på K1200 som lånecykel.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-02-08 09:34

Armand wrote:

> [...]
> teleskpforgaffel på deres største modeller - Hvilket står i kontrast til
> at BMW var de første til at patentere og bruge teleskop-forgaflen på R12

Nu skal man jo lige huske, at BMW ikke har opfundet hverken telelever
eller duolever. Det er engelske opfindelser som BMW har adapted.

Nu har jeg kun kørt telelever, men den dag jeg evt. ender med noget andet
end "makita", så vil jeg komme til at savne den forgaffel, og til dels
også parallelføringen af bagbremsen.

mvh
Orla, som kunne se en "fie" med telelever.

Fra : KentBM

Dato : 15-02-08 22:21

Armand wrote:
> [...]
> teleskpforgaffel på deres største modeller - Hvilket står i kontrast til
> at BMW var de første til at patentere og bruge teleskop-forgaflen på R12

HP2-modellerne har da almindelig teleskopforgaffen?
Og deres kommende Superbike skulle også være "gammeldags", så vidt jeg
har forstået.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 22:46

On Fri, 15 Feb 2008 22:21:20 +0100, KentBM wrote:

> HP2-modellerne har da almindelig teleskopforgaffen?

Næeh, de har telelever.

Orla Pedersen

Fra : KentBM

Dato : 17-02-08 13:52

Orla Pedersen wrote:

> Næeh, de har telelever.

HP2-enduro og Megamoto har samme upside-down forgaffen og ikke
telelever. Men jeg havde overset, at HP2-sport ganske rigtigt har telelever.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 18:48

On Sun, 17 Feb 2008 13:52:01 +0100, KentBM wrote:

> HP2-enduro og Megamoto har samme upside-down forgaffen og ikke
> telelever. Men jeg havde overset, at HP2-sport ganske rigtigt har telelever.

Ohh :-| Tænker ikke så meget i de baner. F-typerne er jo også med
traditionel teleskop.

Orla Pedersen, som får svært ved at vænne sig fra telelever