Afstand mellem fordæk og skærm?
Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 11-02-08 15:43

Hej
Jeg står overfor at skulle have sat ny forskærm på min mc. Det er en lille
let glasfiberskærm, hvor jeg selv skal bore huller, tilpasse osv. Men jeg er
lidt i tvivl om den optimale afstand mellem dæk og skærm. Den skal
selvfølgelig fra et optisk synspunkt sidde så tæt som muligt på dækket, men
skal jo stadig kunne fange skidt og især også kunne komme af med det igen.
Nogle der har forslag? Eller er der ligefrem matematiske formler for den
slags ?
Vh
Søren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-08 20:33

Søren Høyer Hansen skrev:

> Nogle der har forslag? Eller er der ligefrem matematiske formler for den
> slags ?

Sund fornuft skader ikke. Men det kan regnes ud matematisk hvor tæt man
kan komme på. Jeg har set flere ombyggede maskiner hvor man har
overtrådt denne grænse. Husk at dækket yderdiameter stiger med
hastigheden. Faktisk mener jeg der står i reglerne at der skal være
mindst 8mm frigang til dækket i detailforskrifter for motorkøretøjer.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 11-02-08 21:23

Hej Ib
Tak for buddet. 8 mm synes mig dog meget lidt. Der er vel ikke nogle derude
der har gjort sig erfaringer?
Når man ser Custombuildere i arbejde, plejer de at lægge en plastslange, der
ser ud til at være omkring en tomme, imellem dæk og skærm. Hmm, jeg må vel
prøve at se mig lidt omkring hvordan andre har gjort.
Vh
Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 14:10

> Tak for buddet. 8 mm synes mig dog meget lidt. Der er vel ikke nogle
> derude der har gjort sig erfaringer?

Ikke fornyligt - men forskærmen på min gamle suzuki k50 var for tæt på ved
kørsel i snevejr. Når sneen pakkede mellem dæk og skærm blokerede forhjulet

Jeg ville nok sørge for at sten der satte sig i dækket kunne komme med
omkring...Så hvis det ikke ser tosset ud med et par cm så ville jeg nok
deropomkring... Så er der jo også plads til at montere et dæk med et lidt
andet mønster / højere profil... Du skal ihvertfald ikke måle på et slidt
dæk