Yamaha XJ 600
Fra : Ole Brandt

Dato : 11-02-08 12:04

Jeg har lige købt en Yamaha XJ 600 fra 1991. En udmærket motorcykel,
men jeg synes bare den går med meget høje omdrejninger. Når jeg kører
80 går den med 4000 omdrejninger i 6 gear.
Er det normalt for den maskine?

mvh

Ole Brandt

Fra : kenneth sloth

Dato : 11-02-08 16:08

hej jeg havde også sådan en, og synes også den kørte med mange omdr, så det
er nok nomal. jeg skiftet gearing i bag og det hjalp ps.har en værkstedshånd
næsten ny pris 100kr hvis du mangler en

Fra : Rasmus

Dato : 12-02-08 22:07

Ole Brandt <testole@mail.tele.dk> wrote in news:12027281890.103955363010616
@dtext.news.tele.dk:

> [...]
> men jeg synes bare den går med meget høje omdrejninger. Når jeg kører
> 80 går den med 4000 omdrejninger i 6 gear.

min xj600 divy fra 95, ligger på noget af det samme.

Fra : Armand

Dato : 12-02-08 22:21

Rasmus skrev:
> Ole Brandt <testole@mail.tele.dk> wrote in news:12027281890.103955363010616
> @dtext.news.tele.dk:

> min xj600 divy fra 95, ligger på noget af det samme.

Det er som regel et enkelt regnestykke: Topfarten nåes ved redline i
topgear!
XJ'eren blev opgivet til 195km/t, og med 500rpm pr. 10km/t vil jeg
således beregne redline til omkring 9750rpm - Hvilket dog er i konflikt
med de opgivelse jeg kan finde omkring max effekt ved 10.000rpm :-/
Anyhow: Med lidt over 10.000rpm ved lige under 200km/t svarer omtrent
til de omtalte 4000' v. 80'!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 22:45

On Tue, 12 Feb 2008 22:20:44 +0100, Armand wrote:

> Anyhow: Med lidt over 10.000rpm ved lige under 200km/t svarer omtrent
> til de omtalte 4000' v. 80'!

Og hvad er i grunden problemet ? Motorer skal have lov til at løbe frit, og
det gør en sådan spirrevip af en motor ikke under 4.000 omdrejninger/min.
alligevel.

VTR'en kørte jeg stortset aldrig under 4.500 - 5.000 omdrejninger/min., for
først dér forsvandt fornemmelsen af "tung" gashånd, og tankevækkende nok,
så kørte jeg 14-15 Km. i snit pr. liter benzin, med den cykel, som ellers
er kendt for at bælle benzin i sig.

Rystepudseren skal gerne holdes over 4.000 omdr./min., så spinder den, og
returnerer 19Km./l.

Man behøver ikke altid at køre i højeste gear, prøv det! Prøv det

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008