Snittap i M6 X 0,5
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-02-08 08:11

Hej

Jeg er ved at renovere en gammel DR 500 karburator. Gevindet til CO
skruen er lidt ringe, og jeg vil gerne have det skåret op. Gevindet er
M6 X 0,5, altså med meget findt gevind. Rømerdal i København sælger
sådan en snittap, men til 300kr + moms, hvilket er for dyrt, da en ny
karburator tangerer den pris. Er der nogen der har sådan en snittap jeg
må låne?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Harald Blaatand

Dato : 11-02-08 13:14

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:47aff505$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> sådan en snittap, men til 300kr + moms, hvilket er for dyrt, da en ny
> karburator tangerer den pris. Er der nogen der har sådan en snittap jeg

Kan man købe en ny karburator til en DR for under 500,-,og hvor ?

Har du overvejet et maskinværksted og en pose øl/sodavand eller lignende ?

- -

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-02-08 21:15

> ny

> Kan man købe en ny karburator til en DR for under 500,-,og hvor ?

www.ebay.de

med "ny" menes "en anden"

Fra : Harald Blaatand

Dato : 12-02-08 12:01

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:47b0aca9$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> www.ebay.de
>
> med "ny" menes "en anden"
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Ok)

- -

Fra : Ager

Dato : 11-02-08 15:02

Hej

Ellers prøv her: http://www.tracytools.com/ de plejer at være hurtige or
reelle, den koster 3£ samt forsendelse.

MVH

Kai

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:47aff505$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Armand

Dato : 11-02-08 17:48

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> Hej
>
> Jeg er ved at renovere en gammel DR 500 karburator. Gevindet til CO
> skruen er lidt ringe, og jeg vil gerne have det skåret op. Gevindet er
> M6 X 0,5, altså med meget findt gevind.

Er du sikker på stigningen?
M6 har normalt 1,0 i stigning og M6 fingevind 0,75.
0,5 lyder ekstremt fint for M6 :-|
0,5 er derimod stigningen for både M4 og M5 fingevind!

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 11-02-08 18:30

> [...]
> M6 har normalt 1,0 i stigning og M6 fingevind 0,75.
> 0,5 lyder ekstremt fint for M6 :-|
> 0,5 er derimod stigningen for både M4 og M5 fingevind!

Her er lidt snittape,men tilsyneladende kun 3 mm med 0,5 i stigning

http://jhundahl.mi.dk/catalog/product_info.php?cPath=180_445_446&products_id=3248

Hvis du har en bolt med det rigtige gevind kan du lave et par savspor på
skrå i den og bruge den til at rense gevindet med ,hvis altså ikke rynkerne
er helt væk !

- -

>Mvh

Steen

Fra : Perminator

Dato : 11-02-08 18:58

Hej!
"Armand" skrev i en meddelelse > Er du sikker på stigningen?
> M6 har normalt 1,0 i stigning og M6 fingevind 0,75.
> 0,5 lyder ekstremt fint for M6 :-|
> 0,5 er derimod stigningen for både M4 og M5 fingevind!

Dette producent-skriftsted (side 14 fx) bekræfter Armands udsagn, og giver
en udmærket oversigt over de gængse dimensioner:

http://www.bufab.com/Portals/32/Kap%2020%20tekniske%20sidor.pdf

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-08 20:26

Perminator skrev:

> Dette producent-skriftsted (side 14 fx) bekræfter Armands udsagn, og giver
> en udmærket oversigt over de gængse dimensioner:
>
> http://www.bufab.com/Portals/32/Kap%2020%20tekniske%20sidor.pdf

Fin side. Men den kan ikke knække en nød som jeg blev præsenteret for
for et par uger siden. En snitbakke der hedder 10/32 UNF. Men jeg fandt
løsningen. Er der nogen der tør komme med et bud på løsningen eller er
stødt på den. Måske Blaatand.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 11-02-08 22:13

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> for et par uger siden. En snitbakke der hedder 10/32 UNF. Men jeg fandt
> løsningen. Er der nogen der tør komme med et bud på løsningen eller er

Det er noget med en under-serie under 1/4" (=ca. 6 mm) nummereret op til
#10, og det er ikke 10/32, men derimod (#)10-32, hvor 2.positionen
beskriver stigningen (á gevind pr. tomme, som vanligt for tommegevind)!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-08 22:30

Armand skrev:

> Det er noget med en under-serie under 1/4" (=ca. 6 mm) nummereret op til
> #10, og det er ikke 10/32, men derimod (#)10-32, hvor 2.positionen
> beskriver stigningen (á gevind pr. tomme, som vanligt for tommegevind)!

Ja, du er tæt på svaret. Men der stod faktisk 10/32. Vi anede uråd da
man ikke bare kunne oversætte til 5/16. Men det er rigtigt at den har
nummer 10 og stigningen er 32 rynker pr tomme. Diameteren er 3/16" og
bolten sidder i starteren på HD

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : H. P. Holm

Dato : 11-02-08 22:54

Armand skrev:

> Det er noget med en under-serie under 1/4" (=ca. 6 mm) nummereret op til
> #10, og det er ikke 10/32, men derimod (#)10-32, hvor 2.positionen
> beskriver stigningen (á gevind pr. tomme, som vanligt for tommegevind)!

UNC og UNF gevind under 1/4" går fra nummer 0 til nummer 12, hvor 0
er meget lille og 12 er næsten 1/4" (DS977 og DS978). Sjovt nok går
Whitworth gevind ned til 1/16" uden numre, for at bidrage til endnu
mere rod i rodekassen.

De gamle cykelsmede lavede næsten alle gevind-diametre med den samme
stigning for nemheds skyld.

Fra : Armand

Dato : 11-02-08 23:16

H. P. Holm skrev:

> UNC og UNF gevind under 1/4" går fra nummer 0 til nummer 12,

Nårh ja, så 12 da!
<http://www.isoform.dk/upload/gevingtabel%20.pdf>
(1. Google-hit på "gevindtabel").

> De gamle cykelsmede lavede næsten alle gevind-diametre med den samme
> stigning for nemheds skyld.

BSC hhv "BSA" -gevind svjh. !

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-02-08 20:02

H. P. Holm skrev:

> De gamle cykelsmede lavede næsten alle gevind-diametre med den samme
> stigning for nemheds skyld.

Og skikken fulgte engelske motorcykler og til starten af halvtredserne.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : pwh

Dato : 12-02-08 20:52

Ib Jakobsen, skrev:

> Og skikken fulgte engelske motorcykler og til starten af
> halvtredserne.

Så kan jeg ikke nærer mig for at blande mig i gevinddebatten
Jeg er på 25'ende år finmekaniker i samme firma ,
og kan da tilslutte mig det med standardiseringen af gevind.
I det firma hvor jeg arbejder kørte vi mange år med *26 gevind
i alle diametre, både for nemheds skyld og for at konkurrenten
ikke kunne samle sit skidt med vores skidt
Nu er vi mere gået over til *1 gevind i alle størrelser
så vi undgår at skulle købe dyre special værktøjer.

Nu om dage producerer vi fakstik alle gevind af standart stigning
over Ø8 med gevindfræsere, tappe bruger vi helst ikke.
Det er af den simple grund at alle gevind fra Ø10*1
kan fremstilles med en hårdmetal gevindfræser på Ø8,
både hurtigere og bedre end med en gammeldags snittap
med de maskine vi råder over nu til dags

Ps. Til Bager.
M6*0.5 er en standarttap som vi da også bruger stadig,
ikke noget eksotisk i den stigning, bor i Rødovre hvis det er.

/Jens

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 12-02-08 21:36

> [...]
> M6 har normalt 1,0 i stigning og M6 fingevind 0,75.
> 0,5 lyder ekstremt fint for M6 :-|
> 0,5 er derimod stigningen for både M4 og M5 fingevind!

Ja det er rigtigt, men den pågældende (M6 x 0,5 ) er dog stadig inden for
det normale. Måske mere for maskinarbejdere end for smedesvende

--
Arne Rohr Pedersen
(automekaniker der arbejder som maskinarbejder)

Fra : Armand

Dato : 12-02-08 22:01

Arne Rohr Pedersen skrev:

> Ja det er rigtigt, men den pågældende (M6 x 0,5 ) er dog stadig inden for
> det normale.

Men stadig rimelig ekstremt :-/
Men til karbunade-opbygning kan jeg forestille mig alt!

> Måske mere for maskinarbejdere end for smedesvende

Mnjarh :-/
Hvad er der galt i at bore et hul og svejse en passende møtrik i med en
500Ampere's elektrode??

--
Armand.
(hvis alder gør at læretidens lærdom huskes bedre end aftensmaden i går)

Fra : Western

Dato : 12-02-08 22:13

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

KLIP
> Armand.
> (hvis alder gør at læretidens lærdom huskes bedre end aftensmaden i
> går)

Kunne tænkes at hænge sammen med nytteværdien af den pågældende viden

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 12-02-08 22:25

Western skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
> KLIP
>
> Kunne tænkes at hænge sammen med nytteværdien af den pågældende viden

Tjaeh - Jég tør ihvertfald ikke indrømme overfor fruen i huset at jeg
ikke kan huske hvad hun serverede for mig i går, så dét er i og for sig
også af en vis nytte-værdi!

--
Armand.

Fra : pwh

Dato : 12-02-08 22:37

Armand, skrev:

> Men stadig rimelig ekstremt :-/

Ikke spor.
Ikke det gevind jeg laver oftest,
men feks. M8*0.75 er nærmest standart hos os.

/Jens (som næsten lever af at lave gevind)

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 12-02-08 21:22

> [...]
> snittap, men til 300kr + moms, hvilket er for dyrt, da en ny karburator
> tangerer den pris. Er der nogen der har sådan en snittap jeg må låne?

Her kan man købe en sådan til kr. 180,- plus moms.
http://www.kj.dk/katalog/spaantagning/tappe/spaanbrydertappe/oekonomi/metriskfingevind/

--
Arne Rohr Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 09:54

"Arne Rohr Pedersen" <arne_rohr@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Her kan man købe en sådan til kr. 180,- plus moms.
> http://www.kj.dk/katalog/spaantagning/tappe/spaanbrydertappe/oekonomi/metriskfingevind/
>
> --

Sanistål sælger et sæt a 2 stk. for 190 kr. inkl. moms, viste ikke det var
alm. metervare
Har sat et sådan par i bestilling, da det er en normal pilotscrew gevind på
en Mikuni kabs og på dem må jeg af og til bore disse skruer ud, så ville det
være dejligt med en tap til at rense gevindet med.

Det er og bliver nu en læring gruppe

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-02-08 18:28

> [...]
> gevind på en Mikuni kabs og på dem må jeg af og til bore disse skruer
> ud, så ville det være dejligt med en tap til at rense gevindet med.

Så er vi ved at være der. 190kr vil jeg gerne give for at have den i
samlingen. Perfekt! Tak