Beklædning
Fra : Tau

Dato : 10-02-08 23:33

Hej Jeg har købt motorcykel sidste år og er nu blevet lidt bidt af dette.
Nu skal der jo andet til ud over det lovpligtige.
Hvad mener i der er vigtigst at invistere i og i hvilken rækkefølge.
Jeg har handsker
Nu skal pengene også kunne række men hvad er vigtigst, og hvorfor.

Poul

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 11-02-08 00:44

Hej Poul
Efter min mening er en god rygbeskytter lige så vigtigt som en hjelm, så
invester i fx en Dainese Wave el.lign. af høj kvalitet.
I det hele taget er der ikke noget der hedder "at gå på kompromis" med
sikkerheden, så vælg noget tøj der overholder sikkerhedskravene og som
samtidig sidder ordentligt. Det sidste er af stor vigtighed, for om de
indbyggede stødabsorberer kan udføre de opgaver de er lavet til (men som de
forhåbentlig aldrig kommer til at skulle bruges til). Meget "billigt" tøj
sidder ikke ordentligt og udøver i øvrigt heller ikke den klimabeskyttelse
som ofte lovet. At der er brugt "xxxx"-tex er ikke ensbetydende med at det
er vandtæt i det lange løb. Dermed ikke sagt at det kun er de store navne
der dur - for her, som alle andre steder, gælder også, at man nemt kan komme
til at betale for at have det "rigtige" navn på tøjet!
Vh
Søren

Fra : Rasmus

Dato : 11-02-08 05:47

Søren Høyer Hansen <siren@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> sagt at det kun er de store navne der dur - for her, som alle andre
> steder, gælder også, at man nemt kan komme til at betale for at have

Jeg har selv kørt med tøj fra mconline (safey1st mener jeg det hedder),
og det er været ganske godt til helårskørsel. Det holder stadig både
vind og vand ude. Der var udtageligt foer, med til både jakke og buks,
hvilket er en rigtig god detalje, ved helårskørsel.

Fra : jesper

Dato : 11-02-08 07:54

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har handsker
> Nu skal pengene også kunne række men hvad er vigtigst, og hvorfor.

Bor du ved den tyske grænse kan du spare mange penge ved at køre ned til
louis og se på deres lager ( ikke butikken)

Fra : Jacob

Dato : 10-02-08 23:55

> Nu skal pengene også kunne række men hvad er vigtigst, og hvorfor.

Mange har Rukka på tilbud i øjeblikket... Jeg købte selv et sæt Rukka
Pro Tech til kr. 5500,- med en besparelse på kr. 2700,-
5500 er mange penge, men så har du også godt tøj i mange år.
Nu skriver du ikke hvor i landet du bor, men Aagesen har det på
tilbud.
http://aagesen.dk/index.asp?show=4-0&category=Textil

--
Jacob
Kawasaki Er6f '06

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-08 11:58

> [...]
> 5500 er mange penge, men så har du også godt tøj i mange år.
> Nu skriver du ikke hvor i landet du bor, men Aagesen har det på

Min rukka jakke er fra 2001 - og stadig vandtæt. Jeg fik godt nok skiftet
nogle tryklåse i den for nogle år siden.
Bukserne er fra 2004. Dvs jeg købte dem i 2000, men efter 4år og ~60000km
blev de utætte i skridtet og jeg reklamerede. Havde forventet at få lappet
membranen, men jeg fik et par nye retur.

Så ja jeg er med i Rukka koret. Det er pissedyrt, specielt i listepris (mit
var også købt på tilbud) men det er pengene værd - og billigt på lang sigt

Men med begrænset likviditet kan du måske ikke bruge det råd til noget. Så
må du måske gå på kompromis med holdbarhed og vandtæthed...

Minimum er imho udover handsker både støvler, jakke og bukser - Så hellere
købe "billigt nu" end at nøjes med en jakke.. Min kravet selvfølgelig ce
godkendt beskyttelse - også af ryggen
(der er ikke altid rygbeskytter i en mc jakke da mange alligevel køber den
løst ...)

Så tak og jagt tilbud i de nærmeste motorcykel butikker, thansen,
http://www.leomortensen.dk/ osv - De tyslke er også en mulighed men det er
svært at købe tøj der passer postordre ... Og skal noget byttes forsvinder
besparelsenhurtigt i porto.

Men kig også efter brugt - Er du i en gængs størrelse kan du være heldig at
få et et godt sæt tøj til en god pris. Jeg har købt et sæt brugt Rukka som
reservesæt.

Fra : Armand

Dato : 11-02-08 17:35

Tau skrev:
> [...]
> Jeg har handsker
> Nu skal pengene også kunne række men hvad er vigtigst, og hvorfor.

1.fokus: Sikkerhed:
Allerførst og allerbilligst:
Pas på din hørelse! Ved motorvejshastighed er der ingen hjelme der bare
tilnærmelsesvis er i nærheden af de 80Db man regner for at være
langtidsskadelig for hørelsen, så væn dig endelig til at bruge høreværn
under kørslen - De små skum-dutter der er så almindelige i dag er ganske
velegnede til formålet og med tiden finder du sikkert den
bedste/billigste leverandør heraf!

Rygbeskytteren er allerede nævnt og jeg vil absolut bifalde brug af en
sådan: Forskellen på smadrede led og en brækket ryg gør det enkelt at
vurdere hvor højt man bør prioritere en rygbeskytter! :-|
Den umiddelbart lettest tilgængelige rygbeskytter til fornuftige penge
finder du hos T-Hansen!

Herren har skabt os med det tyndeste slidlag dér hvor man lettest kommer
i kontakt med asfalten, så beskyt dig bedst muligt dér:
Kraniet er ét af pågældende steder med dét har lovgiverne taget hånd om.
Knoer og håndled er også indlysende nedslags-områder, men dér har du
allerede et par handsker.
Tilbage er så ankler; knæ og albuer:
Anklerne kan du måske komme let om v.h.a. et par basket-støvler eller
hvad du ellers måtte have af støvler/støvletter der går over anklen -
Husk blot på at de skal kunne snøres/lynes stramt på så de ved et uheld
ikke slynges af dine fødder inden du får brug for dem ved nedslaget.
Gummi; termo og "scooter" -støvler er således ikke velegnede!

Det er svært at sige om det er knæ eller albuer der er mest udsat :-/
Skater-styrtpads til albuer og knæ er måske nok anvendelige under alm.
beklædning, men sikkert ikke særligt komfortable!
Hvis du sigter efter en decideret motorcykeldragt vil der være
beskyttelse i både ærmer og ben.
Branchen er splittet mellem nylontøj med membran (á f,eks, "Goretex") og
læder!
Jég er på læder-siden, som sikkerhedsmæssigt er bedst. Men læder er ikke
vandtæt og det er helt sikkert langt mere komfortabelt ikke at skulle
være skræmt af lidt regn p.g.a. sit membran-tøj!

Og dermed er vi kommet til 2.fokus: Komfort!
At have en komplet dragt, der til overflod tillige kan være sammenlynet,
gør det langt behageligere at færdes i den danske meteorologi, især i
ydersæsonerne. Membranernes komfort hár været nævnt, så jeg vil lige
gøre opmærksom på at der fåes hel-regndragter til at trække over sit
læder, og udover at være vandtæt giver det ekstra tillukkede lag en tand
mere varme på de koldeste ture.

Som skrevet andetsteds er priserne på mc-udstyr langt billigere syd for
grænsen, bl.a. p.g.a. tre forekommende storhandler der sælger lidt efter
Harald Nyborg -konceptet med katalog og skrankebestilling. Derfor er det
absolut en god ide at orientere sig på Polo; Louis og Hein Gerickes
hjemmesider og sidenhen frekventere nærmeste biks, hvoraf HG ligger lige
ud til motorvejen ved den første afkørsel syd for grænsen og de øvrige
to i Kiels bymidte (set med sjællandske øjne står jeg ikke inde for de
nærmeste salgssteder!)!

Jeg ved ikke hvor husvant at du er på Ebay, men især tyske Ebay er fyldt
med pæne aldrende læderdragter i alskens outdatede farver som ofte kan
fås til omkring 500,-kr. Det er så billigt at selv givent gebyr for
bankoverførelse er ganske tåleligt.
Se hér hvad der f.eks var af todelte læderdragter i str 54 d.d. (tallet
yderst til højre står for resterede tid, hvor "T" står for "Tage" (=dage):
<http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&dfsp=1&from=R10&_trksid=m37&satitle=lederkombi+54&sacat=-1%26catref%3DC6&a6=-24&a56=-24&a14=-24&a47=-24&alist=a6%2Ca56%2Ca53%2Ca14%2Ca47%2Ca3801&pfmode=1&reqtype=1&gcs=1965&pfid=2767&pf_query=lederkombi+54&sargn=-1%26saslc%3D3&sadis=200&fpos=Postleitza&sabfmts=1&ga10244=10425&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=1%26fsoo%3D1&coaction=compare&copagenum=1&coentrypage=search&fgtp=>
Det jo meget individuelt hvorledes man har det med farver, men i løbet
af forsæsonen skulle der vel nok dukke en op som passer både dine øjne
og din pengepung!

Efter at være kommet igang billigst muligt har du bedre mulighed for at
komme rundt omkring og opsnuse tips og ideer omkring din beklædnings
videre udvikling!

--
Armand.

Fra : Tau

Dato : 12-02-08 07:50

Jeg takker for alle svarene, og syntes jeg har fået mange relevante
oplysninger.
Nu er det ikke en racer jeg har men en cykel til hyggeture.
Men derfor kan der jo alligevel altid komme en bil på tværs.

Vh
Poul
Honda VT 1100 Shadow.

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-02-08 09:13

Tau wrote:

> Nu er det ikke en racer jeg har men en cykel til hyggeture.

*Beeep* forkert statement. Lugter lidt af "du må da gerne komme med
bagpå din skønne blondine i lårkort - du behøver ikke udstyr, vi skal jo
bare hen til caféen."

> Men derfor kan der jo alligevel altid komme en bil på tværs.

Regn med at der kommer en bil på tværs. Og den kommer præcis den dag
hvor du har været mest sløset med sikkerheden, så gør det til en vane at
køre med fuldt udstyr _hver_ gang. Det er den eneste løsning hvis man
skal kunne se sig konen i øjnene når hun bekymret siger "pas nu på dig
selv, ikke?".

Lidt inspiration : http://www.youtube.com/watch?v=G0eootaHR0Q

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-02-08 10:09

Armand wrote:
> De små skum-dutter der er så almindelige i
> dag er ganske velegnede til formålet og med tiden finder du sikkert
> den bedste/billigste leverandør heraf!

Prøv min nabo:
http://www.multi-max.dk/

> Anklerne kan du måske komme let om v.h.a. et par basket-støvler

Arhhhh... få nu fat i et par rigtige mc-støvler i stedet. De kan fåes
billigt hvis de ikke skal være både smarte og vandtætte og med aircondition
osv.
Bare sørg for der er noget (stål)beskyttelse hist og pist i dem.

> Og dermed er vi kommet til 2.fokus: Komfort!

Jeg har en jakke fra safety1st, og den har indbygget "halstørklæde" det er
simpelthen genialt. Det er sådan noget glat vindstopper-stof på ydersiden,
og lidt blødt behageligt på indersiden. Tykt nok til at tage fartvinden hvis
det er lidt småkoldt, men tyndt nok til at det ikke er varmt om sommeren.

/jim

Fra : Armand

Dato : 12-02-08 21:01

Jim Andersen skrev:

> Arhhhh... få nu fat i et par rigtige mc-støvler i stedet. De kan fåes
> billigt hvis de ikke skal være både smarte og vandtætte og med aircondition
> osv.

"Komme let om" indebærer at hár man et par basket-støvler kunne de nok
være tilstrækkelige foreløbigt, så pengene istedet kunne bruges på et
sted der er mere ubeskyttet!

--
Armand.

Fra : Jacob

Dato : 12-02-08 02:22

> Lidt inspiration :http://www.youtube.com/watch?v=G0eootaHR0Q

Her har du også lidt inspiration:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/8f2c38c1a09b4bbe/710027b7e6929dcd?lnk=st&q=#710027b7e6929dcd

Det er altid den dag hvor man lige tager smutturen uden
sikkerhedsudstyr at Bambi vælger at rende ud foran en...

--
Jacob