Det vælter jo ind med gode svar. Tak for det.
Jeg prøver at samle kommentarerne i een posting. Måske lidt utraditionelt,
men jeg tror det er mere effektivt her.
Til "Orla Pedersen" og "Morten KD":
Vedr. vægt bagpå tænkte jeg egentlig mere på om beslag mm. kan holde til
belastningen. Styringen er jeg ikke så bekymret for, og slet ikke på den
store Bandit, som vejer godt 40 kg. mere end TransAlp'en og har lavere
tyngdepunkt.
Men jeg har tænkt at lave en hjemmelavet baggagebærer der egner sig
specifikt til opgaven, hvilket giver mulighed for at medbringe et større
telt hvis vi vælger det. Mht. køreegenskaber er jeg ikke nervøs for at gå op
på f.eks. 25 kg. i alt bagpå, når vi også kører med tanktaske, men jeg er
nervøs for om et eller andet i bagenden af motorcyklen måske giver efter for
belastningen.
Til "Ole Baun":
Det er den største, mig, der er 184. Konen er omkring 165.
Men bundmål på et telt er een ting. Hvordan teltet føles mht. størrelsen,
afhænger af flere ting, som f.eks. sidernes hældning og placering af
åbninger. Det skal prøves, og jeg begynder så lige med at spørge efter
erfaringer, inden vi skal til at ræse ud i butikkerne.
> "Niels Pein" skrev:
>> Vi gider ikke et telt der er lavt, så mange telte bliver udelukket p.g.a.
>> manglende højde. Jeg vil kunne stå op, bare nogenlunde, i yderteltet.
>
"Studo" skrev:
> Du fravælger vel allerede her Indian Eye teltet. For der kan du ikke stå
> op.
>
Som jeg skrev "bare nogenlunde", hvilket Indian Eye fint giver plads til. I
hvert fald en hel del mere en de ellers gode tunneltelte, som typisk ikke
kommer over 110 cm. i indvendig højde.
"Studo" skrev:
>
http://www.friluftslageret.dk/ProductGroup.aspx?PGId=58044
>
"Anders Majland" skrev:
>
http://www.findmeatent.com/specs/Fjallraven/Akka-RS-3/
>
Meget interessante telte, men enten er de for lave, eller også ryger vi op i
nogen priser jeg ikke har lyst til at betale.
Jeg er nok blevet lidt kræsen med telthøjden. Måske fordi mine knæ ikke er
hvad de har været. Jeg har godt nok fået rekonstrueret det ene knæ siden
sidste tur, så måske går det bedre nu.
Men når man nu sagtens kan få telte med en højde der gør at man næsten kan
stå op, så gider jeg ikke tumle rundt i et max. 110 cm. tunneltelt og prøve
at komme i køredragten mens det regner udenfor, uanset hvor fikse de
tunneltelte ellers er.
Til "Morten KD":
Jeg tror lige jeg vil tage et kig på Bagster. Har hørt om det system før, nu
du nævner det.
Kanon billeder. Godt initiativ. Det inspirerede mig til at afprøve Googles
Picasa Webalbum, og det fungerer tilsyneladende fint. Så nu er vores
feriebilleder fra 2006 også på nettet, hvor man bl.a. kan se det telt vi har
haft med på de seneste ture. Jeg skal nok have sorteret lidt mere i
billederne, der er for mange:
http://picasaweb.google.com/Niels.Pein/2006Touring
Til "Finn":
Herligt at høre fra een der har prøvet et Indian Eye 5 telt, endda på flere
ferieture. d.f.m. slår til igen. Det er en imponerende mængde erfaring der
er samlet her i gruppen.
Godt at høre at I er tilfredse med det telt. Vi må bestemt ud at se på sådan
eet.
Med begge vores tidligere telte, har vi oplevet at vand samler sig på det
mest vandrette sted på overteltet, når det regner nok. Da Indian Eye 5
teltet ikke har nogen del af overteltet der er i nærheden af vandret, så går
jeg ud fra at det problem ikke eksisterer for dette telt.
"Ped" skrev:
> Jeg har i mange år udelukkende brugt telte af denne type (den såkaldte
> "hollandske facon"):
>
>
http://www.pedmail.dk/telt.jpg
>
Vores første telt var af netop denne type, og det har mange fordele. Men vi
oplevede 2 ulemper:
Når det regnede samlede der sig vand på overteltet hen over indgangen. Vi
kunne ikke stramme det nok op til at undgå dette.
Når det blæste (kraftigt) kunne yderteltet komme i berøring med inderteltet,
og hvis det samtidigt regnede, så var det en rigtig dårlig ting, for så blev
der vådt i inderteltet.
Hvordan har I undgået disse ting?
> Min oppakning ser ud omtrent som din, men hvis jeg har passager med
> anbringer jeg soveposerne ovenpå sidetaskerne, og resten af bagagen på
> bagagebæreren. Klapstolen spændes fast ovenpå bagagebæreren med
> webbingremme og tjener så som basis for det der er ovenpå. Mine passagerer
> har været yderst tilfredse med det arrangement - de sidder som på en Gold
> Wing:
>
>
http://www.pedmail.dk/oppakning.jpg
>
Jeg har tidligere set bort fra muligheden at spænde noget ovenpå
sidetaskerne, for jeg tænkte at sidetaskerne på sådan en tur var rigeligt
tunge nok i forvejen, så yderligere belastning skulle undgåes. Men måske
skulle det genovervejes, for det ser da godt nok behageligt ud.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA