/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Turforslag Polen rundt
Fra : Niels Rasmussen


Dato : 09-02-08 14:34

Præsentation af Polen
Lad det være sagt med det samme: der kan være stor kontrast mellem by og
land. I byerne kan vejene være dårlige og nedslidte og i myldretiden er
det ikke ualmindeligt med lange osende bilkøer. Men planlægges ruten ad
mindre veje på landet, kommer Polen frem i et helt andet lys - idyllisk
og uspoleret natur med bisoner, vildsvin, ulve og ørne. At køre på
landet er som at besøge Danmark før mekaniseringen af landbruget -
arbejdshesten ses foran ploven og flokke af storke spankulerer bagved på
jagt efter orme i de friske plovfurer.

Polen er et stort land, omkring fem gange så stor som Danmark og så bor
der omkring 40 mill. mennesker. Forskellen mellem rig og fattig er
større end i Danmark, hvilket dog har forbedret sig de seneste år.

Foråret kommer tidligere til Polen end i Danmark. Sommeren kan blive
temmelig varm, ofte over 30 grader. Polakkerne anbefaler selv efteråret,
som den bedste rejsetid.

Når man kører på landet, undgår man ikke at lægge mærke til de mange
kirker. De fleste kirker er romersk-katolske, men i storbyerne samt i
bjergegnene i syd ses også en del græsk-katolske kirker. Som noget helt
specielt kan man opleve prossioner, altså kirkelige optog, torsdag ti
dage efter pinse (Kristi legemsfest) og 15. august (Jomfru Marias
himmelfart). Hvilket kan være meget spændende at overvære.

Praktiske informationer
Valutaen er 1:2 - man skal altså gange priserne med to, for at få prisen
i danske kroner. Prisniveauet er cirka 70% af det, det er i Danmark.
Benzin er ligeledes billigere.

Generelt skal man undgå drikkevand fra haner. Køb i stedet vand på
flaske. Generelt er udenlandsk spiritus og øl ligeså dyrt som herhjemme,
men Polen har ganske udmærkede vodkamærker og så sælges de gode lokale
øl i ½ liters flasker. Lån eventuelt bogen "Turen går til Polen" på
biblioteket og ta´ en kopi af deres miniparlør bagerst i bogen. Så ved
du hvad du bestiller på restauranten.

På offentlige toiletter forefindes typisk ikke toiletpapir. Så husk at
medbringe dette hjemmefra. Batterier og film bør ligeledes medbringes
hjemmefra.

Vejnettet på landet i Polen kan udmærket sammenlignes med tilsvarende i
Danmark. Som motorcyklist bør man være opmærksom på, at det ofte kan
være lovligt at dreje til højre overfor rødt ved lyskurven, der skilter
med dette. Forsigtighed bør endvidere udvises i forbindelse med
rundkørsler og passage af ubevogtede - som bevogtede jernbaneoverskæringer.

Husk pas samt rød og grøn forsikringsbevis. Et glemt grøn
forsikringsbevis koster 6.000 kr. i bøde. Og man får ikke lov at køre
videre, førend papirerne er skaffet fra Danmark.

Polen rundt
Denne rute er planlagt således, at du kommer hele Polen rundt (med
uret). Polen rundt er inddelt i områder, der beskriver egnen og
seværdighederne. Du kan så bestemme, hvor mange km du vil køre dagligt.
Fra Jylland og Fyn kan det betale sig at køre gennem Tyskland. Så er
afstanden cirka 600 km til den polske grænse. Turen kan gennemføres på
10 dage, men de fleste vil nok bruge et par dage mere.

I den nordlige del af Polen findes to store søområder, De Pommerske Søer
og De Mazuriske Søer. Den midterste del af Polen består af en slette med
skove og landbrugsjord (uinteressant). Den sydlige del af Polen udgøres
af en sammenhængende bjergkæde, Sudeterne og Karpaterne. Det højeste
bjerg er Tatra på 2.499 meter, der ligger i Karpaterne.

Dag 1: Pommern
Turen fra Danmark til området Pommern i det nord- vestlige Polen er
omkring 600-800 km. Nordkysten består af talrige feriebyer med
campingpladser, som er målet for den første dag.

Dag 2: Leba 200-250 km
Dagen efter køres til Leba, for at se vandreklitterne i Slowinski
Nationalpark. Disse vandreklitter udgør et helt ørkenlandskab og blev
brugt af Hitlers Afrika Korps som træningsområde, før de blev sendt til
Afrika. Fra parkeringspladsen til vandreklitterne er der cirka 6 km. Man
kan enten gå, leje en cykel, køre i hestevogn eller et elektrisk minitog.

Dag 3: Wista floden 150-200 km
Alt efter hvor mange seværdigheder, man ønsker at se, vil der være
150-200 km touring. Først passeres byen Gdansk, dernæst Wista-floden,
som med Warta og Odra udgør landets vigtigste floder. Mellem Elblag og
Ostroda går en 81 km lang kanal. Den blev gravet ud i perioden 1848-1872
år med det formål at fragte tømmer fra de store skove inde i landet ud
til kysten. Kanalen er dog afbrudt visse steder på grund af bakker, i
stedet er der kabeltræk, der trækker bådene over land. Sydvest for
Paslek, hvor kanalen krydser vejen, kan man se sådanne kabeltræk.

En anden seværdig i området skal nævnes, katedralen i Pelpin, hvis alter
skulle være 26 meter højt. Kirken er bygget over en 200 årig periode i
gotisk stil.

Den sidste seværdighed i området, som skal nævnes, er byen Torun
(210.000 indb.). Byen er som en af de få storbyer, der undgik store
ødelæggelser under II. Verdenskrig. Det betyder at Torun er en af de
bedst bevarede middelalderbyer i Polen. Torun har eksisteret siden
700-tallet og er kendt for sine honningkager. Torun er optaget på
UNESCO´s Verdensarvsliste.

Dag 4: 150-200 km Det Mazuriske Søområde
Afstanden til dette område i den nord- østlige del af Polen, er omkring
150-200 km. Området hører til blandt Polens smukkeste egne, domineret af
lave bakker og tusindvis af søer. Kernen i det Det Mazuriske Søområde er
de to store søer Mamry og Sniardwy, som ligger henholdsvis i det
nordlige og sydlige område.

Dag 5: 150-200 km Sydøst for Det Mazuriske Søområde
Endnu en dagstur på omkring 150-200 km. Sydøst for byen Bialystok op til
grænsen af Litauen/Hviderusland, ligger byen Bialowieza og Bialowieski
Nationalpark. Her er det muligt at træffe både bisoner og ulve. Der er
også mulighed for at besøge Bialowieza-urskoven, der ligger i samme område.

Dag 6: 400 km Det sydøstlige Polen
Dette bliver turens længste dagsmarch, for der er omkring 400 km til det
sydøstlige hjørne af Polen. Området ligger afsides og er derfor generelt
ikke overrendt af turister. Det uberørte naturskønne område indbyder til
camping i den frie natur og det er ikke ualmindeligt at slå telt op ved
en flod, tænde et bål og hente drikkevand fra den nærliggende bæk. Det
er også her, du kan møde bisoner, vildsvin, ulve og se ørne. Mod øst
ligger Ukraine og mod syd ligger grænsen til Slovakiet. Her ligger der
en bjergkæde, der består af Beskidbjergene mod vest og
Bieszczadybjergene mod øst. For foden af Bieszczadybjergene ligger den
21 kvm store kunstige Solina-sø, hvor der er mange gode campingpladser.

En pudsig oplevelse ligger i det sydøstlige hjørne af
Bieszczadybjergene. Her er det muligt at trave op til den grænsesten,
der markerer grænsen mellem Polen, Slovakiet og Ukraine. Og så kan du jo
tælle, hvor mange lande du kan besøge på et minut ved at løbe omkring
grænsestenen. Området patruljeres af grænsevagter, der går omkring i
området.

Dag 7: 200-250 km Tatrabjergene
I forlængelse af Beskidbjergene ligger Tatrabjergene. Her ligger byen
Zakopane (30.000 indb.), som er et godt udgangspunkt for at for
udflugter i området. Zakopane ligger i 800-1.000 meters højde lige for
foden af Tatrabjergene. Byen er speciel derved, at have mange gamle
træhuse, bygget i såkaldt ”Zakopane-stil”. Ellers er byen kendt for sine
fåreoste og slag af fåreskin og uldtrøjer. Det er nemt at finde
overnatning, for der findes utallige pensionater og private
indkvarteringer. Se efter skilte med ”Noclogi”. Det højeste punkt i
området er Rysy 2.499 meter.

Dag 8: 100-150 km Det østlige Schlesien
På vejen fra Zakopane kan man køre gennem den lille idylliske by
Chocholow, der ligger 15-20 km fra Zakopane. Byen er seværdig på grund
af sine gamle træhuse, der næsten alle er bygget af meget tykke træstammer.

Ifølge turister og polakkerne selv, er Krakow (746.000 indb.) den
smukkeste og mest interessante by i Polen. Men ellers byder Det østlige
Schlesien på to trøstesløse seværdigheder, nemlig Auschwitz (polsk:
Oswiecim) og industri- og kulbyen Katowice.

Auschwitz udgør med Birkenau efterkrigstidens mest kendte
koncentrationslejre. Auschwitz var hovedlejren og Birkenau var den
egentlige udryddelseslejr. Her blev der i sommeren 1944 gasset omkring
20.000 mennesker i døgnet. Auschwitz er i dag næsten fuldstændigt
bevaret og indrettet til museum.

Polens mangfoldighed bliver tydelig, hvis man kører gennem
Katowice-området. Industrialiseringen og udvinding af kul i området har
medført så store skader, at området stadig officielt betegnes som
økologisk katastrofeområde. Boligblokke blev bygget klods op ad minerne
og kulstøvet dækkede naturligt nok både huse, gader og haver. I dag ser
der renere ud, men vandet er stadig forurenet.

På denne dag bør man følge bjergkæden mod vest fra Zakopane gennem
Chocholow til øl-byen Zywiec, før man drejer mod nord mod Oswiecim og
Katowice. Det er en smuk touring rute med stigninger og kurver.

Dag 9: 200-250 km Det vestlige Schlesien
Fra Katowice-området køres mod vest for at komme til dagens mål:
Karkonoszebjergene, der består af høje bjerge, smukke dale, vandfald og
underlige klippeformationer. Byen Klodzko er et godt udgangspunkt for
ture i området. Vest for byen Klodzko ligger nationalparken Gory
Stolowe, det er et smukt område med stejle bjergsider og flade toppe.
Syd for byen Klodzko ligger den mindre by Miedzygorze, der er omgivet af
Snieznikbjerge (1.425 m.). Ved det lille hotel Nad Wodospadem fører en
kort sti til det højeste vandfald (28 m.) i området.

Dag 10. Danmark
Frisk og udhvilet køres til Danmark over Berlin. Husk at holde nogle
gode pauser undervejs.

 
 
kop (09-02-2008)
Kommentar
Fra : kop


Dato : 09-02-08 17:11


"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47adabc5$0$2985$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Præsentation af Polen


Tak Niels for den inspirerende artikel, den beskrevne tur er bestemt værd at
overveje.

m.v.h.
kop
F800St



joppe (09-02-2008)
Kommentar
Fra : joppe


Dato : 09-02-08 12:27

Det var dog en super beskrivelse, der gør man får lyst til en rundtur
i Polen. Man skal bare passe 120% på for de kører dælme råddent i
polen. Reglen er man overhaler bare så bliver der plads, og 100 gennem
byerne med telefonen i hånden er ikke noget problem. Jeg har været
nogen gange, mest i Warzawa området og trafikken chokerer hvergang.
Er der nogen der ved hvor meget man skal passe på sin cykel. Kan huske
at specielt Toyota Landcruiser mfl kan være udsatte i visse områder.

mvh Jesper


Biker-Torben® (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Biker-Torben®


Dato : 11-02-08 12:02


"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> wrote in message
news:47adabc5$0$2985$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Præsentation af Polen
[klip]

.... og hvis man ikke har lyst til at gøre det på egen hånd, har Motour.dk en
færdig rejse til Polen:

http://www.motour.dk/Rejse.aspx?ID=104

--
Hilsen
Biker-Torben



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste