Ingen belønning til prøver...
Fra : Søren LH

Dato : 04-03-08 22:44

Hej,

Jer, der går til prøver og konkurrencer, hvordan træner i hunden op til at
kunne gå et helt program uden belønning?

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 04-03-08 23:02

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jer, der går til prøver og konkurrencer, hvordan træner i hunden op til at
> kunne gå et helt program uden belønning?
>
> Mvh
> Søren
>Hunden skulle jo gerne kunne programmet, når man går til prøve. Den ved jo
>ikke, den ikke bliver belønnet under øvelserne. Når øvelsen er overstået,
>og dommeren har sagt "tak", må man gerne rose hunden.

Hilsen
Jytte

Fra : makkerlone

Dato : 05-03-08 00:39

On 4 Mar., 22:44, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> Jer, der går til prøver og konkurrencer, hvordan træner i hunden op til at
> kunne gå et helt program uden belønning?
> Mvh
> Søren

Jeg har trænet min hund op på denne måde:
Den ved, at der ligger et trækketov (eller bold med snor) bag et telt
eller bag en stol. Og efter endt udførelse af en øvelse med godt
resultat, får hunden lov til at hente trækketovet, og vi leger så
sammen.
Efter noget tid kan jeg forlænge det til, at hunden først får lov til
at hente trækketovet efter 2 udførte øvelser. Og sådan forlænges det,
til man kan lave 8 øvelser i træk uden trækketov mellem øvelserne.
Og først når man kan dette, så vil jeg mene, at man er klar til at gå
til konkurrence/prøve. .... Og når jeg mener konkurrence, så tænker
jeg på LP3 eller eliteprogrammet i DKK, hvor alle øvelser kommer efter
hinanden.

K.h. Lone Sommer
www.makker.dk

Fra : Winther

Dato : 05-03-08 09:22

Jeg vil også sige, træk det over tid, på et tidspunkt undervej med min egen
hund har vi da også haft en lille snak om at når vi træner, så træner vi.
Når det så er på plads så betyder det ikke så meget hvornår der er
belønning.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Søren LH

Dato : 05-03-08 16:01

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egen hund har vi da også haft en lille snak om at når vi træner, så træner
> vi. Når det så er på plads så betyder det ikke så meget hvornår der er

Lige for at være sikker på jeg forstår dig rigtigt: Du træner hunden
gradvist op til at gå det fulde program uden belønning. Derudover belønner
du normalt under træning?

Det med at træne op til at gå det fulde program uden belønning, gør du det i
løbet af en kort periode, og derefter gør du ikke noget ud af dette frem til
prøven? (Hvilket er det råd jeg har fået af andre).

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 05-03-08 16:43

> [...]
> i løbet af en kort periode, og derefter gør du ikke noget ud af dette frem
> til prøven? (Hvilket er det råd jeg har fået af andre).

Sidder lige og tænker lidt over sagerne..
Og kan faktisk ikke helt følge logikken i, at træne hunden op i, at der er
længe mellem belønningerne, og at der skal kunne gåes et helt program uden.
Ihvertfald ikke, hvis man har en forholdsvis driftig hund.
Når man træner hunden i, at der ikke bliver belønnet, så tager man jo
samtidig motivationen og dermed spændingen/driften fra hunden.

Jeg synes, det giver mere mening at gøre det stik modsatte - belønne
rigeligt men varieret, så hunden aldrig kan vide, hvornår der falder noget
godt til den. Det vil i mine øjne fastholde spændingen, driften og
koncentrationen. Jeg synes det giver mening at gå programmet uden belønning
en enkelt gang inden konkurrencen - måske en uge før, og så ellers træne
ganske almindeligt i ugen op til.
Jeg tror ikke, der kommer noget positivt ud af, at "snyde" hunden for
belønningen, tror ganske enkelt, at den drifter ned af det...

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 05-03-08 21:33

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tror ikke, der kommer noget positivt ud af, at "snyde" hunden for
> belønningen, tror ganske enkelt, at den drifter ned af det...

Jeg mener hunden skal vide, at selvom der går enormt lang tid, skal der nok
komme en belønning til slut alligevel. Men du har ret, ved de første prøver
(Beg. B) gjorde jeg ikke noget ud af dette, og Vizla driftede mere og mere
op medens vi gik programmet, og blev ret utålelig til sidst, og viste en del
unoder som trak en del.

Da jeg skulle op i SL1 og BHP1 skulle hun jo også gå pæn fri ved fod mellem
øvelserne, og jeg trænede hende så op til at gå hele programmet uden at
blive belønnet. Og ganske rigtigt, der skete det du siger, hun mistede
driften og det gik ikke godt. Hun var både ukoncentreret og unoderne var
nærmest værre.

Derfor er min tanke (og hvad jeg har fået at vide) at træne hende op til at
det KAN FOREKOMME at der går lang tid. Men selvfølgelig sådan som du siger -
med varierende interval mellem belønning, det er klart. De sidste uger inden
prøve skal der så køres med høj belønningsrate. Nu her til aften på
træningsholdet kørte hun i en fin drift, og jeg gik ret lange intervaller
indimellem, og det virkede ikke som det gjorde det fjerneste.

Nu skal jeg jo til prøve om 2½ uge, så det er ved at være op over . Så nu
vil jeg prøve næste gang at lade gå endnu længere, og resterende dage inden
prøven vil jeg belønne med høj frekvens, dog måske med enkelte lange stræk
indimellen.

Tak for input til alle .

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 06-03-08 10:41

> [...]
> inden prøven vil jeg belønne med høj frekvens, dog måske med enkelte lange

Jeg synes det lyder som en god plan

Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går med jer om 2½ uge

Connie

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 16:21

Søren LH wrote:

> [...]
> resterende dage inden prøven vil jeg belønne med høj frekvens, dog
> måske med enkelte lange stræk indimellen.

Er det BHP1 du skal op i igen?

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-08 18:54

> Er det BHP1 du skal op i igen?

Øhmm.., ja, vi prøver igen, så håber vi at bestå denne gang . Vi dumpede
jo i lydigheden sidst.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:43

Søren LH, skrev:

> Øhmm.., ja, vi prøver igen, så håber vi at bestå denne gang . Vi
> dumpede jo i lydigheden sidst.

Kniver det med ledreskabet Søren

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-08 21:02

Pwh wrote:

> Kniver det med ledreskabet Søren

Det kan du godt kalde det - til prøven har man ingen magtmidler, hverken
stemme, kropssprog, godbidder eller noget andet. Et af de få tidspunkter i
en hunds liv hvor føreren er skakmat og hunden kan gøre lige som den vil
.

Fra : Anette

Dato : 07-03-08 23:39

Pwh wrote:

> Kniver det med ledreskabet Søren

he he ...dine hunde kunne formentlig heller ikke klare en BHP1,
Jens....lederskab eller ej
Mine (og jeg) kunne ikke, i hvert fald

Søren - I klarer den næste gang, er jeg sikker på.
Nu ved hun hvad det går ud på, så er det ikke så "mærkeligt", så hun kan
holde fokus på dig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 08-03-08 08:23

Anette, skrev:

> he he ...dine hunde kunne formentlig heller ikke klare en BHP1,

Sikkert ikke da de aldrig har trænet til det.

Men de bestod min egen trafikprøve igen igår.
Vi skulle krydse Tårnvej (meget trafikeret) + en sidevej,
begge self med lyssignaler, mine gik pænt over som jeg forventer af dem.
Igen går jeg en storsmilende ældre dame imøde der siger
"hvor er de dog dygtige, dine hunde" hun havde åbenbart holdt øje med os
Så med målrettet træning tror jeg faktisk jeg kunne få dem
til at bestå en hel del prøver

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-08 09:11

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "hvor er de dog dygtige, dine hunde" hun havde åbenbart holdt øje med os
>
> Så med målrettet træning tror jeg faktisk jeg kunne få dem

Det tror jeg da også du kunne . Men det kræver lidt mere end at kunne gå
pænt over en fodgængerovergang. Forestil dig at du har en hund med meget
byttedrift. En gang om ugen eller to får den lov at jagte en hare, indhente
haren og ryste den godt og grundigt. Hunden er i så høj drift at fråden står
som skum om munden på hunden. Så skal du have så meget lydighed på din hund,
at selvom den kan se en hare foran sig, skal du kunne sige plads og hunden
går fri ved fod og kigger op på dig. Og du skal have så meget lydighed på,
at når den har fanget haren, kan du sige SLIP, og hunden slipper.

Jeg ved ikke om dine hunden nogen sinde er i så høj drift at fråden står om
munden

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 08-03-08 09:46

Søren LH, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg da også du kunne . Men det kræver lidt mere end at
> kunne gå pænt over en fodgængerovergang.

Det ved jeg da godt, skulle bare lige prale igen
Det er da rart når ens hunde bliver rost af folk på gaden,
hvor tit har du selv oplevet det, jeg gør det ofte.

> [...]
> kigger op på dig. Og du skal have så meget lydighed på, at når den
> har fanget haren, kan du sige SLIP, og hunden slipper.

Angel er den der har mest byttedrift, men jeg prøver jo at nedtone
den side af hende da det ikke er særligt anvendeligt for mig.
Men jeg har da testet hende et par gange ved at lade hende
jagte en ræv, og straks jeg råber hendes navn vender hun da om.
Kan forestille mig at det er basale krav som enhver jæger stiller
til sin hund.

> Jeg ved ikke om dine hunden nogen sinde er i så høj drift at fråden
> står om munden

Aldrig, jeg kører dem aldrig op på den måde, hvorfor skulle jeg dog det

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 08-03-08 13:22

On Sat, 8 Mar 2008 09:45:39 +0100, "Pwh" <pwh@email.dk> wrote:

>Det er da rart når ens hunde bliver rost af folk på gaden,
>hvor tit har du selv oplevet det, jeg gør det ofte.

Nu er det sjældent at jeg møder nogen på grusvejen, så det er faktisk
aldrig sket for mig!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-08 17:17

> Det ved jeg da godt, skulle bare lige prale igen
> Det er da rart når ens hunde bliver rost af folk på gaden,
> hvor tit har du selv oplevet det, jeg gør det ofte.

Det tror jeg ikke jeg har, men hvis det her er stedet hvor man skal komme
med enormt praleri, så har jeg har tit oplevet at folk i hundesportsverdenen
giver udtryk for beundring af den lydighed og kontakt jeg har med min hund.

> Aldrig, jeg kører dem aldrig op på den måde, hvorfor skulle jeg dog det

Jeg har ikke sagt du skulle, det var bare for at give en ide om hvad der
kræves til sådan en prøve.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 08-03-08 17:42

Søren LH, skrev:
> [...]
> komme med enormt praleri, så har jeg har tit oplevet at folk i
> hundesportsverdenen giver udtryk for beundring af den lydighed og

Det bliver da accepteret at man "praler" med at ens hund har klaret
sig godt til en træningsprøve, så må man vel også prale hvis ens hund
klarer sig godt IRL

> Jeg har ikke sagt du skulle, det var bare for at give en ide om hvad
> der kræves til sådan en prøve.

Rolig nu Søren, det var jo ikke for at nedgører Vizla's resultater,
det var bare en gemen gang drilleri

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 08-03-08 18:38

> Det bliver da accepteret at man "praler" med at ens hund har klaret
> sig godt til en træningsprøve, så må man vel også prale hvis ens hund
> klarer sig godt IRL

Absolut

> Rolig nu Søren, det var jo ikke for at nedgører Vizla's resultater,
> det var bare en gemen gang drilleri

Fint nok, jeg har da heller ikke opfattet det som andet

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 06-03-08 00:12

> [...]

>Lige for at være sikker på jeg forstår dig rigtigt: Du træner hunden
>gradvist op til at gå det fulde program uden belønning. Derudover belønner

Jeg sidder og tænker på, hvordan gjorde jeg egentlig.... Når jeg træner, så
belønner jeg meget og mest med godbidder, da jeg bruger en del
klikkertræning, og jeg træner meget detaljer, men at hun kan gå lang tid
uden belønning, det har hun jo kunnet længe inden jeg begyndte at træne
BHP...
Nogle ting har jeg trænet bevidst med at træne tiden, f.eks afsøgning af
gerningssted, afdækning og bevogtninger, og det har vel haft en form for
overføringsværdi. I lydighed har jeg så gjort meget ud af at hunden til
enhver tid skal gå korrekt og ikke mindst have øjenkontakt hele tiden. Ikke
mindst, så forlanger jeg altså også den skal gøre det hele tiden under fri
ved fod, da den ellers er ulydig. Får den lov til at blive uopmærksom så
griber det om sig, og et eller andet sted mener jeg det handler om at man
ikke fylder nok som hundefører hvis hunden finder alt andet mere spændende.

Men jeg vil påstå, at min hund arbejder fordi hun gerne vil og synes det er
sjovt. Det synes hun uanset om hun bliver belønnet eller ej. Jeg er så
heldig at have en hund hvor bare det at få lov til at arbejde næsten er
belønning nok i sig selv, samtidig med at hun har masser af drift og er
meget intelligent og førbar, og mon ikke også en del skyldes at hun er lavet
ud af hunde der er nået rigtig langt inden for konkurrencer?

> [...]
>i løbet af en kort periode, og derefter gør du ikke noget ud af dette frem
>til prøven? (Hvilket er det råd jeg har fået af andre).

Jeg har trænet fuld program, har belønnet hvor hunden skal sidde foran, for
det gør hun jo ikke normalt i PH programmet, fremadsendelse løber hun bare
ud for at hente noget, der dækker jeg kun af til prøver, apportering er
heller ikke korrekt da jeg arbejder med tempo på tilbageløb, men fri ved fod
og fuld opmærksomhed mellem øvelserne, det skal hun stadig. Som sagt så gør
hun det også uden belønning.

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-08 18:53

> [...]
> ved fod og fuld opmærksomhed mellem øvelserne, det skal hun stadig. Som
> sagt så gør hun det også uden belønning.

Jeg arbejder jo nogenlunde ligesom dig, men jeg kan ikke belønne med
godbidder, undtagen i enkelte tilfælde til indlæring, hvor godbidder
fungerer bedst. Ellers er godbidder ikke interessante nok, og hun bliver
ukoncentreret. Hun er absolut glad for at arbejde og at lære, og generelt
får jeg meget ros for den gode kontakt jeg har med hunden. Men hvis jeg går
bort fra at belønne med bidepølle (som jeg bruger, hvor andre bruger bold)
begynder hun at blive ukoncentreret. Hun er jo heller ikke en meget modig
hund, så med mindre jeg får hende op i ret høj drift, er det vigtigt for
hende at have check på hvad der sker i omgivelserne. Det er som jeg opfatter
situationen her. Problemet er at det er svært at forudse hvordan hun vil
køre i en konkurrence-situation, men jeg må jo se at skyde mig ind på det.

Jeg har også her fornylig en enkelt session prøvet at belønne alene med kæl,
og det var ligesom det ikke var god nok motivation. Nu skal jeg lige over de
nærmeste prøver og konkurrencer inden jeg eksperimenterer mere med det. Det
virker jo som om hun kører meget godt for tiden, så jeg fortsætter som jeg
gør nu, så må vi se hvad der sker til prøven, og konkurrence 2 uger senere.

Men tak for input, det er interessant at høre fra forskellige, hvordan deres
situation er og hvad folk gør.

Fra : C.H

Dato : 05-03-08 14:46

> [...]
>
> Jer, der går til prøver og konkurrencer, hvordan træner i hunden op til at
> kunne gå et helt program uden belønning?

Min mand har altid været gavmild med belønningerne. Han bruger mest bold,
men har nu suppleret med klikker-godbid og klikker-bold.
Han har faktisk aldrig trukket den ret længe før belønningen er faldet - han
har aldrig gjort så meget i at lade hunden "sulte"...
Det har tilsyneladende virket på vores hund, som uden problemer går et helt
program på spændingen. Faktisk øges den jo længere hen i programmet han når
og der ikke er faldet anden belønning end den sparsomme, der kan gives
mellem momenterne.

Connie