bøger
Fra : Battlefield's

Dato : 03-03-08 14:10

Hejsa
Min chef er begyndt at snakke om en hund, det skal dog ikke være foreløbig.
Men alligevel vil hun gerne sætte sig ind i de forskellige interessante
racer.
Findes der specialbøger om D/S Gårdhund, som er en af favoritterne?
Hvilke hundebøger kan ellers anbefales?
Hilsen Vibeke
P.S. hvor meget motion kræver en D/S Gårdhund? Jeg så i dag en dame på cykel
med sådan en, det synes jeg måske hunden er for lille til?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-03-08 14:21

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Min chef er begyndt at snakke om en hund, det skal dog ikke være
> foreløbig. Men alligevel vil hun gerne sætte sig ind i de
> forskellige interessante racer.

Fornuftig kvinde. :) Jeg læste selv en hulens masse om så godt som
alle hunderacer inden vi valgte.

> Findes der specialbøger om D/S Gårdhund, som er en af favoritterne?

På dansk/svensk gårdhundeforenings hjemmeside kan man købe Dansk
Kennel Klubs bog om dansk/svenske gårdhunde. Den kan også bestilles
til nærmeste bibliotek gennem bibliotek.dk.

> P.S. hvor meget motion kræver en D/S Gårdhund? Jeg så i dag en dame
> på cykel med sådan en, det synes jeg måske hunden er for lille til?

En D/S er en aktiv lille hund. Man skal ikke lade sig narre bare fordi
den er lille. Den kan lide at bruge hjernen og lærer hurtigt. En
gammel nabo trænede agility og lydighed med sin. Jeg synes det er synd
for de D/S'er der ender hos en gammel dame, hvor de får et kvarters
trilletur med rollatoren to gange om dagen.

Læs mere på foreningens hjemmeside:
http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 15:05

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> P.S. hvor meget motion kræver en D/S Gårdhund? Jeg så i dag en dame på
cykel
> med sådan en, det synes jeg måske hunden er for lille til?

Det er meget forskelligt mht. motionen, men for de flestes vedkommende, der
er de altså meget aktive. Bibi kan godt nøjes med moderat motion, men Coco
( der jo så er en ds-blanding ) har enormt meget energi. Han kommer ind
imellem med vores ældste søn ud og rulle, så han får brændt lidt ekstra
energi af. Har også forsøgt, at cykle med Coco, men han har det altså med,
at stoppe lidt for hurtigt op, når han f.eks. skal tisse, så det tør jeg
ikke rigtigt mere. Kimmy kan bedre holde styr med det, når han er på
rulleskøjter.
Agillity er vist også en god beskæftigelse for den race.
Indenfor er de dog rolige nok.

Lytter lige med omkring anbefaling af bøger.

Fra : Battlefield's

Dato : 03-03-08 21:26

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Agillity er vist også en god beskæftigelse for den race.
> Indenfor er de dog rolige nok.
>
> Lytter lige med omkring anbefaling af bøger.

Hej
Hvad med Politikens Hundebog?
Kan den anbefales?
Hilsen Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 21:42

> Hvad med Politikens Hundebog?
> Kan den anbefales?

Det ved jeg ikke -har den ikke selv. Vi har kun en masse ældre hundebøger om
hunderacer og et par om hundeopdragelse. Jeg leder selv efter lidt nyere
bøger om hundeopdragelse- ved ikke om den slags også findes i Politikens
hundebog ?

Fra : Søren LH

Dato : 03-03-08 22:37

> [...]
> hunderacer og et par om hundeopdragelse. Jeg leder selv efter lidt nyere
> bøger om hundeopdragelse- ved ikke om den slags også findes i Politikens

Nej, det er der ikke meget om i den. Irene Jarnveds "Fra Hvalp til Hund"
synes jeg er udmærket, dog med det forbehold at den ikke giver hele
sandheden, da en simpel irettesættelse til tider kan være på plads i
hundeopdragelse, ligesom i børneopdragelse.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 04-03-08 06:02

Søren LH, skrev:

> [...]
> hele sandheden, da en simpel irettesættelse til tider kan være på
> plads i hundeopdragelse, ligesom i børneopdragelse.

Mener hun da ikke at man må irettesætte en hvalp ?

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 07:42

> Mener hun da ikke at man må irettesætte en hvalp ?

Synes hun har en tendens til, at godbidder er løsningen på alting...

Fra : pwh

Dato : 04-03-08 07:59

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Synes hun har en tendens til, at godbidder er løsningen på alting...

Det synes mine hunde også

/Jens

Fra : Anette

Dato : 04-03-08 18:28

Buffy wrote:

> Synes hun har en tendens til, at godbidder er løsningen på alting...

Hmmm ikke enig. Jarnved nævner ofte det at bruge kroppen som "trussel",
foroverbøjet hen over hunden og et bestemt "Nej" - men så også at rose
hurtigt lige så snart hvalpen/hunden holder op med det den ikke må.Det
virker fint på min miniudgave.

Jeg har lige læst "Hvalp til hund" og finder den egentlig glimrende...sammen
med almindelig træning ude i virkeligheden
Ligesom Anders Hallgrens "Shaping" og Roger Abrantes " Psykologi frem for
magt" også er glimrende til at få gode ideer fra.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 18:31

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> foroverbøjet hen over hunden og et bestemt "Nej" - men så også at rose
> hurtigt lige så snart hvalpen/hunden holder op med det den ikke må.Det

Ok- nu har jeg kun set nogen af de hundeprogrammer, hvor hun er med og her
høre man hele tiden godbidder, godbidder og godbidder.

> Ligesom Anders Hallgrens "Shaping" og Roger Abrantes " Psykologi frem for
> magt" også er glimrende til at få gode ideer fra.

Ok- dem vil jeg prøve og kigge efter...
Vores bibliotek i byen lukkede desværre, inden jeg kom derned...

Fra : Søren LH

Dato : 04-03-08 22:11

> Mener hun da ikke at man må irettesætte en hvalp ?

Som jeg husker bogen indgik det ikke i repertoiret.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 04-03-08 22:21

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg husker bogen indgik det ikke i repertoiret.

Har lige skimmet lidt i bogen. Jeg huskede vist lidt forkert, at sige nej
indgår i bogens repertoire. Større skideballer gør vist ikke, men det har
jeg nu heller ikke selv haft brug for overfor min egen hund som hvalp.

Mvh
Søren