Køkkenbords avl
Fra : Årslev

Dato : 02-03-08 18:16

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, men synes ikke at have fundet svar på
mit spørgsmål, så nu prøver jeg hér.

Vi har en racehund, som vi gerne vil tjene lidt penge på ved at få ham
parret, men hvordan kommer man i kontakt med folk i forhold til dette?
Sætter man en annonce i Gul & Gratis eller hvad gør man?

Det er en Welsh Corgi Cardigan (blue merle) vi har og vi håber på at kunne
få et par tusind pr. parring - er det helt urimeligt?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-08 18:20

"Årslev" <fjordparken55@hus.dk> writes:

> Vi har en racehund, som vi gerne vil tjene lidt penge på ved at få ham
> parret, men hvordan kommer man i kontakt med folk i forhold til dette?
> Sætter man en annonce i Gul & Gratis eller hvad gør man?

Det er der nogen der gør. Andre kontakter kennelklubben eller raceklubben.

> Det er en Welsh Corgi Cardigan (blue merle) vi har og vi håber på at kunne
> få et par tusind pr. parring - er det helt urimeligt?

Er den avlsgodkendt og tjekket for arvelige sygdomme? Ellers tvivler
jeg. Så vidt jeg ved er standardprisen for en parring prisen på en
hvalp. Altså antagende at hannen er avlsgodkendt og tjekket for
arvelige sygdomme.

Mvh Trine

Fra : Årslev

Dato : 02-03-08 18:26

> [...]
> jeg. Så vidt jeg ved er standardprisen for en parring prisen på en
> hvalp. Altså antagende at hannen er avlsgodkendt og tjekket for

Han kommer med stamtavle og er tjekket for arvelige sygdomme. Vi forventede
ikke nødvendigvis 7000 kr. som en hvalp koster, da vi ikke er så erfarne
indenfor dette område, men havde regnet med lidt over det halve som minimum.
Ok, idéen med at kontakte kennelklubben er noteret.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-08 11:34

"Årslev" <fjordparken55@hus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
minimum.
> Ok, idéen med at kontakte kennelklubben er noteret.

Hvis der kræves avlsgodkendelse for racen, er der ingen plan i at kontakte
nogle raceklubber, for der vil du nok blive lige så ilde set, som en Gamle
Ole, glemt i et garderobeskab i forsamlingshuset.

Men når den ellers er OK, så få dog den avlsgodkendelse.... Det er da til at
overskue.
Uden avlgodkendelsen, ingen stambogsføring, og vi snakker et almindeligt
blandingshunds niveau.
Og det er lige før, du risikerer at skulle betale børnepenge

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 18:58

On Sun, 2 Mar 2008 18:15:42 +0100, "Årslev" <fjordparken55@hus.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er en Welsh Corgi Cardigan (blue merle) vi har og vi håber på at kunne
>få et par tusind pr. parring - er det helt urimeligt?

Har den stamtavle? Og har den været udstillet? Kig evt. på
www.corgi.dk.
Det burde være muligt enten at få en hvalp pr. parring eller et
grundbeløb + et eller andet pr. levende hvalp.
En god blue merle burde det være muligt at finde en passende "kone"
til. Men man bør checke eventuelle parringer for indavl via DKK's
hundeweb, hvis det er der, den har stamtavle fra.
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Årslev

Dato : 02-03-08 19:01

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> til. Men man bør checke eventuelle parringer for indavl via DKK's
> hundeweb, hvis det er der, den har stamtavle fra.

Den har stamtavle og dansk pas, men har ikke været udstillet. Kan vi gøre
mere - udover at overveje en udstilling - for at gøre den attraktiv f.eks.
røntgen hos dyrlæge m.m.?

Fra : C.H

Dato : 02-03-08 19:29

> [...]
> mere - udover at overveje en udstilling - for at gøre den attraktiv f.eks.

Der er ingen tvivl om, at får I den avlsgodkendt, så øger I jeres chancer
for at få parringer betragteligt.
Og i øvrigt også den pris, I kan tillade at få for parringen - jo bedre
resultater jo større beløb.
Jeg kender ikke kriterierne for avlsgodkendelse, men de kan findes på DKK's
hjemmeside..

Der er sikkert også en raceforening, hvor kravene er stillet op - og
muligvis har de selv nogle krav for en eventuel avlskåring...

Connie

Fra : C.H

Dato : 02-03-08 19:32

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er sikkert også en raceforening, hvor kravene er stillet op - og
> muligvis har de selv nogle krav for en eventuel avlskåring...

Smutter lige links ind her på avlsrestriktionerne:
http://dansk-kennel-klub.dk/0/695

http://dansk-kennel-klub.dk/0/694

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 19:45

On Sun, 2 Mar 2008 19:01:29 +0100, "Årslev" <fjordparken55@hus.dk>
wrote:

> [...]
>mere - udover at overveje en udstilling - for at gøre den attraktiv f.eks.

Corgier har så vidt husker ikke krav om HD-fotografering, men derimod
skal de øjenlyses. Der skal foreligge en fejlfri attest vedr. PRA og
så vidt jeg husker en øjensygdom mere.
Den skal udstilles - find programmet på www.corgi.dk. Der er både DKK
og corgi-klubben som arrangør, så du finder formodentlig en udstilling
nær dig. Hunden skal som minimum opnå "good" (der er 4 grader -
"Excellent" - "Very good" - "Good" - "Sufficient"). Det svarer til
gamle dages 1. præmie med CK, 1. præmie uden CK, 2. præmie og 3.
præmie.
Du skal nok enten holde godt øje med de andre før dig i ringen eller
også gå til ringtræning for at lære at vise hunden ordentligt frem.
Ringtræning er udover selve træningen en god social oplevelse for
hunden - den vænnes til at en fremmed piller ved den. Den skal på
bordet foran en dommer, som vil se tænder og føle hunden igennem
anatomisk. Desuden skal dommeren kontrollere at der er to kugler
korrekt placeret, hvilket kan irritere en hanhund.

Ovenstående gælder naturligvis kun, hvis du vil bruge din hanhund til
at avle stambogsførte hvalpe - men i stedet for et par tusinde for en
parring snakker vi formodentlig 5-8000 for en god hanhund. Men han kan
kun blive far til et vist antal kuld, før hans kvote er opbrugt. DKK
har nogle etiske regler om, at en hanhund kun må være far til et vist
antal hvalpe, før det muligvis giver problemer i avlen senere.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-08 20:50

> [...]

> mere - udover at overveje en udstilling - for at gøre den attraktiv f.eks.

Se på raceklubbens hjemmeside hvad kriterierne er for en
avlsgodkendelse. Uden avlsgodkendelse kan hvalpene ikke stambogsføres.

En Corgi Cardigan skal have mindst en 2. præmie på en udstilling, være
øjenlyst og fundet fri for tegn på cataract. Den skal DNA-undersøges
for PRA, med mindre begge forældredyr er kendt PRA-fri.

Der er ikke krav om HD-fotografering, men jeg tror ikke en ansvarlig
tæveejer ville indlade sig på en han, som ikke er fotograferet med
fornuftigt resultat.

To blue merle må ikke parres.

Mvh Trine

Fra : jopa

Dato : 03-03-08 14:08

"Årslev" <fjordparken55@hus.dk> skrev
> Vi har en racehund, som vi gerne vil tjene lidt penge på ved at få ham
> parret, men hvordan kommer man i kontakt med folk i forhold til dette?

De tider hvor man blot med en hanhund og en tæve kunne lave stambogsførte
hvalpe er forbi, hvis vi snakker DKK
De andre mere eller mindre seriøse klubber har man måske ikke de samme
strenge krav til avlsgodkendelse.

Drop det med mindre din hund er af særlig gode linier og dermed efterspurgt.
Min egen ville aldrig få lov til at parre sig hvis nogen spurgte.
Har de først fået smag for det så er det ligesom kvinder, de vil have mere

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 03-03-08 19:21

jopa, skrev:
> Min egen ville aldrig få lov til at parre sig hvis nogen
> spurgte.

Gud forbyde at der også bliver sat flere Milo'er i verden

/Jens

Fra : jopa

Dato : 03-03-08 20:20

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Gud forbyde at der også bliver sat flere Milo'er i verden

Ja da skal ikke have for mange konkurrenter.
Nu kan han formentlig ikke blive far da han er tvekønnet tror jeg.
Han sidder stadig ned og tisser som en tæve.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 03-03-08 21:14

jopa, skrev:

> Han sidder stadig ned og tisser som en tæve.

Har Angel aldrig lært, noget akavet med at vride sig
og stå på et ben, kønt er det sgu ikke

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-03-08 21:39

> Har Angel aldrig lært, noget akavet med at vride sig
> og stå på et ben, kønt er det sgu ikke
>
> /Jens

Stå på ét ben ?????? Kan du ikke tage et billede hvor hun gør det ?
Det kunne jeg da godt tænke mig at se.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 04-03-08 05:50

Tove Krieger, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Stå på ét ben ?????? Kan du ikke tage et billede hvor hun gør det ?
> Det kunne jeg da godt tænke mig at se.

Når jeg ikke kan tælle kan jeg da heller ikke finde ud af at tage billeder
Mente self et BAGBEN din ordkløver.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-08 10:33

> Når jeg ikke kan tælle kan jeg da heller ikke finde ud af at tage
> billeder Mente self et BAGBEN din ordkløver.
>
> /Jens

Nååh ja. Det kunne du jo bare have "sagt"

Fra : Leyna

Dato : 04-03-08 23:22

On Tue, 4 Mar 2008 10:32:53 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Nååh ja. Det kunne du jo bare have "sagt"

Jeg ville da stadig gerne se den stå på kun et bagben!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk