Klikker -> ros som belønning
Fra : Søren LH

Dato : 01-03-08 19:01

Hej,

Nogle her i gruppen har vist sagt at de bruger ros som belønning. Jeg
forstår her ros som lidt kæleri og kontakt med hunden. Kan man bruge det som
belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 01-03-08 19:25

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstår her ros som lidt kæleri og kontakt med hunden. Kan man bruge det
> som belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Tænker lidt, at klikket jo for hunden er lig med ros. Så bliver det bare
dobbelt ros - hvis altså hunden i forvejen har lært at forbinde klikket med
noget positivt....

Glæder mig til at høre, om der er nogen gode bud...
Kunne også være lidt nysgerrig i forhold til drift og brugen af klik-verbal
ros eller kæl.

Connie

Fra : pwh

Dato : 01-03-08 19:30

C.H, skrev:
> [...]
>>

> Tænker lidt, at klikket jo for hunden er lig med ros. Så bliver det
> bare dobbelt ros - hvis altså hunden i forvejen har lært at forbinde

Vel ikke mere dobbeltkonfekt end at rose og give en godbid

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-03-08 19:38

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Vel ikke mere dobbeltkonfekt end at rose og give en godbid

Hvis man bruger fløjte og godbid samt klikker har man stadig fødderne fri
til et højrespark når den ikke lystrer

Jeg har ikke forstand på klikker, men mon ikke det er en udemærket
træningsmetode til uopmærksomme hunde.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 01-03-08 19:45

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Hvis man bruger fløjte og godbid samt klikker har man stadig fødderne
> fri til et højrespark når den ikke lystrer

Intet som et højrespark i nyrene der hjælper på lydigheden

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-03-08 19:52

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> til et højrespark når den ikke lystrer
>
> Jeg har ikke forstand på klikker, men mon ikke det er en udemærket

Absolut, men bedst til opmærksomme hunde .

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 01-03-08 19:51

> Vel ikke mere dobbeltkonfekt end at rose og give en godbid

Nej, det er ikke sikkert....

Fra : Søren LH

Dato : 01-03-08 19:42

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Tænker lidt, at klikket jo for hunden er lig med ros. Så bliver det bare
> dobbelt ros

Hmm ... grundlæggende er klikket et signal til hunden om at lige om lidt
kommer der en belønning. Hverken mere eller mindre . Klikket er ikke ros
eller belønning i sig selv, så det er ikke dobbelt belønning.

Men det er da et frit land, så vi kan hver især bruge klikkeren som vi vil,
men det jeg nævner er den måde man normalt gør .

- hvis altså hunden i forvejen har lært at forbinde klikket med
> noget positivt....

Jamen man kan da også bruge den til "betinget straf", hvis man synes det er
smart

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 01-03-08 19:50

> [...]
> kommer der en belønning. Hverken mere eller mindre . Klikket er ikke
> ros eller belønning i sig selv, så det er ikke dobbelt belønning.

Det er jeg lidt usikker på

> Men det er da et frit land, så vi kan hver især bruge klikkeren som vi
> vil, men det jeg nævner er den måde man normalt gør .

Metoden er jeg helt enig med dig i - jeg tænker mere på, hvordan den
opfattes af hunden....

Jow jow

Connie

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-03-08 11:41

On 1 Mar., 19:01, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> [...]
> forstår her ros som lidt kæleri og kontakt med hunden. Kan man bruge det som
> belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Kan man ikke godt rose sin hund uden klikker? Dem jeg har set er på
størrelse med en husholdningstændstikæske, så dem gider jeg ikke slæbe
rundt på. Jeg synes det virker lidt for meget som en fjernbetjening
til hunden. En hundekiks, eller et par rosende ord kan jeg klare mig
med.

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 01-03-08 19:47

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> rundt på. Jeg synes det virker lidt for meget som en fjernbetjening
> til hunden. En hundekiks, eller et par rosende ord kan jeg klare mig

Til tider kunne det nu værer rart med en hundefjernbetjening med en
stor slukknap

/Jens

Fra : C.H

Dato : 01-03-08 19:48

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
rundt på. Jeg synes det virker lidt for meget som en fjernbetjening
til hunden. En hundekiks, eller et par rosende ord kan jeg klare mig

Fordelen ved klikket er, at man kan rose hunden langt mere præcist med
klikket - og det er jo en fordel, hvis man gerne vil have teknisk præcision
og hurtighed...

Connie

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 00:09

> Fordelen ved klikket er, at man kan rose hunden langt mere præcist med
> klikket - og det er jo en fordel, hvis man gerne vil have teknisk
præcision
> og hurtighed...

Men man skal vel være ret præcis med klikket for, at få den ønskede virkning
?

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-03-08 09:31

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> præcision
>
> Men man skal vel være ret præcis med klikket for, at få den ønskede

Det skal man, og det læres ret hurtigt.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 12:34

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Det skal man, og det læres ret hurtigt.

Ok. Jeg har ikke rigtigt vil bruge en klikker, for hvis man nu klikker på
det forkerte tidspunkt, så fremkalder man jo evt. en uønsket handling, fra
vovsens side...

Fra : Anette

Dato : 01-03-08 19:52

Kim Christensen wrote:
> [...]
> rundt på. Jeg synes det virker lidt for meget som en fjernbetjening
> til hunden. En hundekiks, eller et par rosende ord kan jeg klare mig

Jeg bruger godbid og ros, har ikke selv prøvet klikkermetoden - men efter
at have set flere der træner til LP 2 og LP3, med klikker, tror jeg at
fordelen ved klikkeren er at man kan "rose" med et klik i samme sekund som
hunden gør det rigtige - især på afstand.
Man skal ikke først dykke ned i lommen efter godbidden, og gå hen til
hunden, og "rosen" bliver ikke "væk" i en strøm af ord.

Set udefra ser det ud til at fungere rigitg godt med klikket i samme sekund
den gør det rigtigt, ros og opmuntring undervejs -samt godbid når øvelsen er
velgennemført......

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 01-03-08 19:55

> [...]
> som
> belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Kan man ikke godt rose sin hund uden klikker?

---------------

Sagtens

----------

Dem jeg har set er på
størrelse med en husholdningstændstikæske, så dem gider jeg ikke slæbe
rundt på. Jeg synes det virker lidt for meget som en fjernbetjening
til hunden.

---------

Men det er det ikke. Det er kommandoerne der er en fjernbetjening af hunden,
og det er faktisk meget smart

-----------

En hundekiks, eller et par rosende ord kan jeg klare mig
med.

----------

Jeg er ikke ude på at omvende nogen, jeg stiller bare et spørgsmål.

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-03-08 14:05

On 1 Mar., 19:46, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Til tider kunne det nu værer rart med en hundefjernbetjening med en
> stor slukknap

Hvad med en gummihammer?

Hilsen Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-03-08 14:13

On 1 Mar., 19:47, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:
> - og det er jo en fordel, hvis man gerne vil have teknisk præcision
> og hurtighed...

Jeg har et par hunde dar kan løbe meget hurtigt. Men deres hjerner
arbejder mere som Windows 95. Det går ikke voldsomt hurtigt, og
sommetider får de blå skærm.
(Info til Linux brugere: Den blå skærm i Windows er når intet fungerer
længere, og alt håb er ude)
Alligevel ville jeg ikke bytte, hverken med en border collie eller en
schæfer. Og så er det vist bare med at komme væk

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 19:59

> [...]

som
> belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Det burde man vel i prinippet kunne. Nu bruger jeg ikke klikkertræning, men
jeg har da lært Fimbe, at når jeg klikker med karabinhagen i hans snor, så
er det tid til, at komme i snor igen og han kommer da glad farende, når jeg
klikker.
Når jeg bare kalder på ham, får han som regel et fri igen bagefter.

Anyway- jeg vil nok finde alm. træning nemmere uden klikkeren...

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-03-08 20:36

> [...]
> forstår her ros som lidt kæleri og kontakt med hunden. Kan man bruge det
> som belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Jeg forstår det som at gufferne skal erstattes af ros i form af positiv
tilkendegivelse af en art?.

Jeg har aldrig indlært udelukkende med ros og clikker.

jeg bruger vel begge dele når jeg har gang i clikkeren, når de er ved at
være sikre i en given ting, går der længere og længere mellem gufferne, og
disse erstattes af verbal ros.
Som indlæring er clikkeren genial synes jeg, hundene fatter hurtigere hvad
der menes, når ellers clikket falder i rette øjeblik, og at det er en lyd de
hører ens hver gang og den er markant anderledes end hvad kan frembringes
fra mit stemmebånd.

Mht. størrelsen på clikkeren, har jeg disse fra Karen Prayer (mener også at
Kate Whinter har fået sådanne i sortimentet), en lille fiks en, hvor knappen
sidder udenpå, den er meget nem at have med at gøre.

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 01-03-08 21:09

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47c9b021$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> være sikre i en given ting, går der længere og længere mellem gufferne, og

Fint. Min tanke var heller ikke at bruge det i forbindelse med indlæring,
snarer til finpudsning og vedligeholdelse af noget der er indlært. Min tvivl
var egentlig om man skulle droppe klikkeren, når man belønner alene med kæl
og ros, men nu stillede jeg det mere bredt for at få et bredere spekter af
input.

Det er da et godt spørgsmål om man kan bruge ros og kæl som belønning i
indlæring (med eller uden klikker).

> [...]
> at Kate Whinter har fået sådanne i sortimentet), en lille fiks en, hvor
> knappen sidder udenpå, den er meget nem at have med at gøre.

Jeg bruger også disse (fra klikkershoppen.dk). De er nemmere at bruge med
handsker på.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 01-03-08 21:43

> [...]

Kate Whinter har fået sådanne i sortimentet), en lille fiks en, hvor knappen
sidder udenpå, den er meget nem at have med at gøre.

Jeg bruger så primært klikkeren til indlæring. Super redskab som er meget
præcis. Jeg syntes også at den fra Karin Prior var god i starten, men
klikket er simpelhen for lavt til C-arbejde, så jeg er gået over til de mere
traditionelle.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Søren LH

Dato : 02-03-08 21:05

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> præcis. Jeg syntes også at den fra Karin Prior var god i starten, men
> klikket er simpelhen for lavt til C-arbejde, så jeg er gået over til de

Er du figurant? (normalt er det jo figuranten der klikker i C-arbejde).

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 02-03-08 21:56

Er du figurant? (normalt er det jo figuranten der klikker i C-arbejde).

Mvh
Søren

Ikke nødvendigvis, jeg klikker når hunden gør det jeg vil have den til, det
er samtidig signal til figuranten om at give bid eller hvad nu belønningen
skal være. Under en rygtransport kan fig jo ikke se, når hunden går godt,
det kan hf...

Fra : Søren LH

Dato : 03-03-08 05:18

> [...]
> det er samtidig signal til figuranten om at give bid eller hvad nu
> belønningen skal være. Under en rygtransport kan fig jo ikke se, når

Ja, jeg bruger selvfølgelig også selv klikkeren til lydigheden. De
figuranter jeg har arbejdet med, med klikker, bruger i øvrigt samme type
klikker som jeg selv.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 01-03-08 21:35

> [...]

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Nej der skal mere til. Ros kan sagtens bruges, men når hunden gør det helt
korrekt så skal der klikkes. Belønning kan være små godbidder, bidepølse,
legesager, og under C-arbejde er belønningen at hunden får bid eller vinder
ærmet.

Fra : Bodil

Dato : 02-03-08 09:28

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Ja det kan man sagtens, klikket er ikke belønning, klikket er et signal til
hunden om at det du gør lige nu er rigtig der er en belønning undervejs.
Dvs klikket erstatter ikke på nogen måde belønningen der skal bruges lige så
meget belønning som hvis du arbejder uden klikker, klikket er bare en meget
præcis angivelse af hvornår hunden gør det helt rigtige.
Man kunne forstille sig en hund som flagre under fri ved fod, for at nå at
belønne denne hund i det split sekundet den er i den rigtige positionen kan
man bruge klikket, det gør nemlig at man ikke skal stå og rode med godbidder
for så måske at få hunden belønnet for at flagre fordi den allerede har
flyttet sig fra positionen inden godbidden bliver rodet frem.
Belønningen kan lige så godt være kæl og klap eller ros, bare hunden
opfatter det som belønning.
Bodil

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 08-03-08 11:13

> [...]
> forstår her ros som lidt kæleri og kontakt med hunden. Kan man bruge det
> som belønning med klikker? Er der nogen af jer der gør det?

Klik= nu kommer der noget du godt kan li´. Det kan være godbid, men hvis
hunden elsker at lege "kaste bold" er det det man gør.

Idet man klikker bryder man alligevel det man er i gang med, for at sige,
det du lige har gjort er godt.

Jeg har også hørt om en hanhund som var ligeglad med leg og godbidder, men
vild med en tæve i løbetid: Belønningen bestod i, at den fik lov til at
snuse til hende (hun sad i bur). DET kunne få ham til at gøre alt for at
opnå klikket og dermed belønningen.

Jeannie
http://ckcs.dk