Felt søg/frit søg
Fra : JB

Dato : 28-02-08 11:05

Er der nogen, der har gode ideer til hvordan jeg får min collie til at søge
efter genstandene på træningspladsen? Når jeg selv lægger felt på stranden
eller i skoven, søger han fint og kommer med genstandene. Men på
træningspladsen, mener han, at jeg selv kan finde de åndsvage genstande.

Han er kanp 5 år, og han har lært at søge fra han var lille. Jeg har tidl.
trænet DKK lydighed med ham. Han søgte fint og tog genstanden ved
næseprøvetræningen. Men nu, hvor vi er begyndt i DCH, nægter han at søge på
træningspladsen.
På grund af flytning har vi ikke trænet i næsten to år, men nu er vi begyndt
igen.

Han er ikke noget naturtalent i den retning, men ved ihærdig træning, er det
dog lykkedes at lære ham at apportere. Det er heller ikke afleveringen af
genstandene, der er problemet, det er selve søget.

Jeg håber på, at det vil ændre sig, når han lærer pladsen mere at kende og
vænner sig til de andre hunde. Men hvis nogen har en god ide, vil jeg blive
vældig glad.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 28-02-08 19:40

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg håber på, at det vil ændre sig, når han lærer pladsen mere at kende og
> vænner sig til de andre hunde. Men hvis nogen har en god ide, vil jeg

Hej Jytte,

For mig lyder det som om det er et spørgsmål om lige at give ham tid til at
vænne sig til de andre hunde. Hvis han er i høj stress på grund af de andre
hunde kan han jo ikke koncentrere sig om den slags arbejde. Hvis du ikke har
gjort det i et par år, sker der vel ikke noget ved at vente en måneds tid
eller to endnu.

Hvis muligheden er der, kan du jo evt. lave øvelsen på så stor afstand af de
andre hunde, at han måske kan koncentrere sig.

Desuden: Er belønningen god nok? Kan du finde en større belønning? Jeg må jo
køre Vizla i høj stress og stærk belønning, for at sikre hendes
opmærksomhed. Med godbidder går det ikke. Hun er jo ikke en meget sikker
hund, så hun vil også gerne have check på hvad der sker i omgivelserne.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 28-02-08 20:04

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opmærksomhed. Med godbidder går det ikke. Hun er jo ikke en meget sikker
> hund, så hun vil også gerne have check på hvad der sker i omgivelserne.

Hej Søren.

Det er også mit håb, at han vænner sig til pladsen og de andre hunde, så han
vil søge der også. Han er stresset ingen tvivl om det. Vi skal også på
pladsen holde vores anden colliehan væk fra ham. Men det er irriterende, når
jeg ved han kan, at han så bare vender hovedet væk, når jeg beder ham om at
søge. Men at træne hund kræver jo tålmodighed og selvbeherskelse, det ved
jeg jo godt.
Måske er belønningen ikke god nok, jeg giver ham kødboller, som han kun får
der på pladsen, og han vil da gerne have dem. Træneren foreslår ruskeleg,
det vil han da også godt sådan inden for rimelighedens grænse.
Men det er sjovt at komme igang igen.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 28-02-08 21:37

> [...]

> får der på pladsen, og han vil da gerne have dem. Træneren foreslår
> ruskeleg, det vil han da også godt sådan inden for rimelighedens grænse.

Du kan også belønne med at kaste en bold med snor, og når han kommer ind med
den, så lave ruskeleg.

Jeg tror at jo mere du laver ruskeleg og byttedrift med ham, jo mere vil han
synes det er sjovt (den enkelte session skal selvfølgelig stoppes inden det
bliver kedeligt). Derefter vil det være en større motivation end kødboller.

Da Vizla var lille brugt jeg råt kød til de øvelser der krævede ekstra stor
motivation (fremadsendelse og indkald). Det var først senere hun blev glad
for ruskeleg/byttedrift.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 28-02-08 21:57

> [...]
>schæferhund eller labrador. Sommetider tror jeg ,at han leger ruskeleg med
>mig, fordi han mener, jeg synes, det er sjovt.
Han er i hvert fald noget anderledes end de andre hunde, jeg har haft. Begge
vores collier er meget længe om at lære noget. Men det lykkes da
efterhånden.

Hilsen
Jytte

Fra : Is

Dato : 28-02-08 20:03

> [...]
> eller i skoven, søger han fint og kommer med genstandene. Men på
> træningspladsen, mener han, at jeg selv kan finde de åndsvage

Var det en ide, først at lave et par apport øvelser. Så er hunden
"varmet op" til at hente. Så får du en anden til at kaste/lægge
apporten ind, medens du og hunden kigger den anden vej. Send derefter
hunden ind i feltet.

Erik Isager

Fra : Winther

Dato : 28-02-08 21:09

Endnu bedre, lad hunden se det blive kastet ind, så er der mere drift på
hunden.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : JB

Dato : 28-02-08 21:31

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Også en god ide.

Hilsen
Jytte

Fra : JB

Dato : 28-02-08 21:30

> [...]
> "varmet op" til at hente. Så får du en anden til at kaste/lægge
> apporten ind, medens du og hunden kigger den anden vej. Send derefter

God ide, det vil jeg prøve.

Hilsen
Jytte

Fra : Kasper

Dato : 29-02-08 00:03

> Jeg håber på, at det vil ændre sig, når han lærer pladsen mere at kende og
> vænner sig til de andre hunde. Men hvis nogen har en god ide, vil jeg
> blive vældig glad.

Vores shund blev meget mere opmærksom når man kørte foderet noget ned til
man skulle til træning.

i starten fik han noget inden vi tog afsted, men efter vi startede med at
give ham når vi kom hjem bled godbidderne mere værd. evt kan man også hvis
man foder om morgenen gå ned på ½ portion, og give 1½ om aftenen, så er der
meget mere vilje til at arbejde for maden

Kasper

Fra : Winther

Dato : 29-02-08 07:26

Det er hundens byttedrift der bruges, så selvfølgelig skal hunden ikke
fodres inden...

Fra : JB

Dato : 29-02-08 09:37

> [...]
>
> --
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Jeg kunne ikke finde på at fodre ham inden træning. Men han har ikke meget
byttedrift i sig. Det tog meget lang tid og mange godbidder at lære ham at
apportere. Men alle hunde kan jo lære alt, bare føreren er tålmodig, så jeg
regner da med at han på et tidspunkt lærer det på træningspladsen. Som sagt
gør han det fint på rolige steder. Det er "bare" at finde den rigtige
metode.

Hilsen
Jytte