hunden har knurret af vores baby
Fra : Brian Christensen

Dato : 25-02-08 17:29

Hej med jer!

Jeg har brug for et råd!

Vi har en utrolige sød og blid Boerboel tæve på snart 2 år.

Vi har haft hende fra lille hvalp og har aldrig haft problemer med
agressivitet overfor hverken os voksne eller vores 2 store børn på 9-10 år.
Hun har heller ikke problemer med andre hunde - lige bortset fra en enkelt
gang for et år siden, hvor hun var oppe og sloges med 2 amerikanske
bulldogs, men ikke noget der elleres har påvirket hendes omgang med andre
hunde.

Vores mindste datter er 15 mdr og vi har ikke observeret problemer før.
Men idag har vi oplevet at hunden har knurret af barnet - ikke sådan rigtigt
knurret, men et lille brum da barnet var ved at kravle forbi hunden samt en
gang da barnet var ovre og plaske i hundens vandskål!

Hunden har altid haft mad stående i skålen, så vi har ingen problemer med
f.eks. at fjerne dens mad, heller ikke de store børn - (det er dog ikke
noget vi praktiserer)

Vi har også trænet øvelser med de store børn (bla den øvelse hvor hunden
ikke må spise godbidden før vi siger JA), og hunden har ingen problemer med
dominans over for dem!

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal tolke hundens signaler, om den blot er
usikker eller om den vitterligt kunne finde på at bide eller lign.

Hele situationen gør mig utryg, så jeg håber at I kan komme med et par gode
råd!

mvh Brian

Fra : Ralph

Dato : 25-02-08 18:33

"Brian Christensen" <brian@fjerndettefamilienviborg.dk> skrev i en
meddelelse news:47c2ecdb$0$99018$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> rigtigt knurret, men et lille brum da barnet var ved at kravle forbi
> hunden samt en gang da barnet var ovre og plaske i hundens vandskål!

20 år gamle erfaringer:

Vi fik - med vilje - vores første hund og vores første barn på samme tid,
hunden lærte børn at kende og omvendt. Da vores datter kom i kravlealderen
begyndte hun at følge efter hunden overalt, ind under sofa, op ad trappen,
ned ad trappen, til sidst blev det for meget for hunden - den knurrede efter
hende så hun blev bange og begyndte at græde, så fik hun lidt mere respekt
for den, og holdt lidt mere afstand og gav den frikvarter engang imellem -
hunden bed aldrig en eneste og Marie er MEGET glad for hunde endnu.

--
Ralph

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 18:35

> [...]
> rigtigt knurret, men et lille brum da barnet var ved at kravle forbi
> hunden samt en gang da barnet var ovre og plaske i hundens vandskål!

Kan godt forstå du er bekymret.
Har selv haft en tæve der knurrede af vores søn da han var lille.
Ikke at den gjorde ham noget, men vi turde ikke tage chancen.
Tæven var en udstationeringshund som vi leverede tilbage.
Den var dierekte misundelig på den lille tror jeg.
Vi turde ikke tage chancer

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Anette

Dato : 25-02-08 19:17

Brian Christensen wrote:

> Hele situationen gør mig utryg, så jeg håber at I kan komme med et
> par gode råd!

Kan godt forstå at det gør dig utryg - men undgå at overreagere.
Din hund er vant til børn - så mon ikke hun bare opdrager på "den lille
uhøflige menneskehvalp"?
Mon ikke hun bare lærer jeres barn at det er HENDES vandskål og HENDES
madskål.

I hundes verden er det IKKE tilladt hvalpe at tage noget som helst fra
voksne.Hvorimod det omvendte er tilladt
I din hunds verden er det en fornærmelse/uhøflighed at jeres lille barn får
lov til at tage hundens ting - ergo hunden overtager opdragelsen og det hun
ser som en uopdragen hvalp.
Der bliver brummet - ikke knurret i første omgang, men brummet bare hvalpen
kigger på det ben en voksen hund ligger med.
Det er ikke et "jeg angriber" brummen - men et " Du holder dig væk ellers
bliver jeg sur" brum.

Hvis det var min hund ville jeg se det an. Sørge for at de to ikke var
sammen uden opsyn.
Lære barnet at det er IKKE okay at tage hundens ting og pladser. Vise hunden
at familien respekterer at den har sine steder som kun er dens og at den kan
være helt tryg de steder.
MIne 3 børn lærte som helt små at de skulle lade hunden være dens pladser og
dens skåle var det kun mig der måtte røre. Ikke fordi hunden brokkede sig
hvis de var i nærheden af hans skål - men fordi jeg ville have det sådan.
Det er ikke så svært at lære dem. Ungerne får også lært lidt respekt for
levende væsenerr på den måde

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-02-08 19:18

"Brian Christensen" <brian@fjerndettefamilienviborg.dk> skrev i en
meddelelse news:47c2ecdb$0$99018$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Vi har en utrolige sød og blid Boerboel tæve på snart 2 år.

Efter hvad jeg ved om boerboel racen, er de ret sent mentalt udviklede,
omkring 2-3 års alderen. dvs. når de fleste af de andre racer er "faldet på
plads" og har lagt unghundenykkerne fra sig, kan boerboel`en stadig være
umoden.
det kan være årsagen, at hun simpelthen har en form for usikkerhed overfor
jeres barn.
(jeg synes iøvrigt at boerboel`en er en af de smukkeste af de store

Jeg kan godt forstå jeres uro, det er en stor hund og en lille barn.

I skal over en lang periode være meget obs på hendes signaler overfor
barnet, og omvendt.
tæven skal være sikker på sin position i familien og skal respektere at den
lille tumler rundt.

I skal gøre samværdet med den lille til noget positivt for hende, noget der
er hyggeligt og ikke noget negativt.
Stille ros og evt. godbidder når den lille er i nærheden, tumler forbi ol.
jeg ville "nøjes" med et roligt NEJ, når og hvis hun knurrer.(hvis hun ved
hvad et nej betyder?)

ellers vil jeg råde jer til at få fat i en god adfærdsbehandler og få
ham/hende ud og se problematikken, da det er et svært og alvorligt emne at
råde om, når man ikke kender hverken jer eller hund, andet end hvad men kan
tolke ud fra hvad I skriver.

Mvh. Marie

Fra : Hm

Dato : 25-02-08 21:27

> "Brian Christensen" <brian@fjerndettefamilienviborg.dk> skrev i en
> meddelelse news:47c2ecdb$0$99018$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Hej
Jeg er måske lidt pivet ang. den situation, men jeg ville være meget,
meget obs på problemet, hvis den gør det igen.
Det er en stor hund.
Nogle hunde kan ikke finde ud af hvad der foregår når børn kravler og når de
begynder at gå med vaklende skridt, de kan blive meget usikre på barnet.
Det er svært at give råd ang. dette, når man ikke har set hvordan det
foregik.

Hanne