Min hund er fjendtlig over for andre hunde~
Fra : PDA

Dato : 25-02-08 08:28

Kære Gruppe.

Overskriften var ikke nem, for det lyder som om problemet er større end det
er, og teksten er lidt lang. Men -

Vi har en 3 årig toller, kastreret, fået den for 3 mdr. siden. Meget
velopdragen, kan alle alm. kommandoer, stille og rolig, er fint alene hjemme
om dagen, glad, god ved børn, en rigtig mønsterhund som har gået til masser
af træning på hundeskole.

Vi går med den både i snor og uden. Men en gang imellem bliver den arrig på
andre hunde. Den gør helt vildt, knurrer og trækker meget hårdt i snoren for
at komme hen til den anden hund. Det kan både være en stor hund
(Bernersennen i går), mellemstore (to pudler vi møder jævnligt) eller små.
Det sker ikke når den går frit, da hilser den glad på andre hunde, snuser
lidt og vi går videre. Og det er kun nogle gange, men det er de samme hunde.
I går i haven, der er indhegnet, gik den helt amok over en anden hund der
meget fredeligt kom gående i snor på fortovet. Og vores hund var tæt på at
hoppe over havelågen for at komme ud. Jeg får den til at dække og den ligger
pibende på jorden med adrenalinet pumpende.

Der sker jo ikke noget, da vi holder snoren/der er hegn. Men det er
ubehageligt, med en vis grund får man jo fjendtlige blikke fra de andre
hundes ejere og det er ikke sjovt at være nervøs når vi møder andre hunde.

Så, jeg har to konkrete spørgsmål....

1. Hvad er det der trigger den? Det er umuligt for os at se et fællestræk
for de hunde den bliver arrig på. De er meget fredelige og ser bare lidt
forundrede på vores når det sker.

2. Hvad gør man? Skælder ud? Overtaler den anden hunds ejer (- det vil være
svært!) til at lade vores komme tæt på og se hvad der sker? Siger "dæk", det
vil den gøre, indtil den anden er forbi?

Mange hilsener

PDA

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 14:31

"PDA" <xpda81x@xhotmailx.com> skrev i en meddelelse news:47c26e07$0$90268

> 1. Hvad er det der trigger den? Det er umuligt for os at se et fællestræk
> for de hunde den bliver arrig på. De er meget fredelige og ser bare lidt
> forundrede på vores når det sker.

Vil jeres hund gerne dominere eller er den som regel den føjelige, når i
møder andre hunde ?
Vores Coco er også gal på nogen hunde, hvor han også er vældig glad for
andre. Det er som regel hunde, der er større end ham selv, at han bliver gal
på- hvalpe af alle størrelser er han dog glade for, at hilse på.

Vores Bingo har som regel ingen problemer med andre hunde- hun vil dog gerne
lige fortælle dem, at hun bestemmer. Hun kan også flippe skråt, når hun er i
snor, så jeg har ofte spurgt den anden ejer om de ikke kan hilse uden snor,
for så er der intet og den anden hund bliver lynhurtigt uinteressant for
hende- kan det måske være det samme, der gør sig gældende hos jer ?

> [...]
det
> vil den gøre, indtil den anden er forbi?

Skælde ud vil hunden nok bare opfatte, som om, at i hjælpe den med, at "gø",
så tror ikke, at det er løsningen.
Det med, at overtale den anden ejer til, at lade hundene hilse er nok den
bedste løsning- måske er jeres hund bare lidt usikker- det er vores Biva og
hun klapper i og snuser pænt, så snart hun kommer over og hilse på.

I kan også aflede den med en dæk-øvelse eller andet til den anden hund er
forbi, men det ville da også lige være rart, at se om problemet ikke
forsvandt, hvis han fik lov til, at hilse på et par gange....

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-02-08 16:07

> [...]
> for de hunde den bliver arrig på. De er meget fredelige og ser bare lidt

det er formentlig "bare" det at den er i snor.

> 2. Hvad gør man? Skælder ud? Overtaler den anden hunds ejer (- det vil
> være svært!) til at lade vores komme tæt på og se hvad der sker? Siger
> "dæk", det vil den gøre, indtil den anden er forbi?

du skal træne den i at forholde sig i ro når i passerer andre hunde, få den
i sit, eller dæk og tal stille og vær så rolige som muligt, hav gode guffer
med som ekstra ros når den holder sig roligt.

Jeg har også ind i mellem "problemer" med min han, som ellers er superglad
for alle andre hunde, men det at være i snor og være forhindret i at hilse
"ordenligt" stresser ham, men da det er mig der bestemmer om han skal eller
ej, har jeg lært ham at sætte sig må sin mås, det kræver en del træning og
tålmodighed.
Det er jo ikke altid muligt og ønskeligt, at vore hunde skal hilse på alt og
alle, så at lære hvornår det er ok, og acceptere det, er vigtigt.

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 25-02-08 23:19

PDA wrote:
> 1. Hvad er det der trigger den? Det er umuligt for os at se et
> fællestræk for de hunde den bliver arrig på. De er meget fredelige og
> ser bare lidt forundrede på vores når det sker.

Formentlig - som andre også skriver - at han er i snor. Det føler han som en
hindring i evt at skulle forsvare sig eller stikke af hvis der er fare på
færde - og derfor råber han for at få den anden hund til at gå væk.
Lad være med at lade dig gå på atf at andre kigger forundrede på jer. Der er
oceaner at hunde der har problemer med at møde andre hnde når de er i snor -
og i den situation er det dig og din hund det drejer sig om, ikke de andre-
Pyt med dem.

> 2. Hvad gør man? Skælder ud? Overtaler den anden hunds ejer (- det
> vil være svært!) til at lade vores komme tæt på og se hvad der sker?

Nej - ikke skælde ud, det hjælper ikke. Så tror din hund bare at du også
hidser dig op fordi der virkelig er fare på færde og så bliver den mere
ivrig for at få den anden hund til at gå væk.
Heller ikke prøve at gå tæt på/hilse på, når du er usikker på hvad din hnd
gør. Du risikerer at den fremmede hund reagerer meget negativt på at din
hund har "sagt" den skal gå væk, med andre ord du risikerer at vise din hund
at der er god grund til at være bange for andre hunde, når han er i snor.

> Siger "dæk", det vil den gøre, indtil den anden er forbi?

Dæk er en god ting - det får ham til at stresse ned . Men prøv at dække ham
af ligeså snart du har set den anden hund ( helst inden han ser den )
Ros ham stille for at ligge pænt - og giv ham masser af godbidder, mens du
stadig roser så længe han ligger stille.Bliv ved indtil den anden hund er
gået forbi og er væk igen.
Dermed kan du lave det adfærdsbehandlerne kalder "kontrabetingning" altså få
han til at tænke på "Godbidder" når han ser en anden hund, i stedet for at
tænke på at skulle være bange eller stikke af.
Det tager lang tid at omprogrammere - så vær selv så tålmodig og rolig som
du kan.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : PDA

Dato : 26-02-08 08:05

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> at tænke på at skulle være bange eller stikke af.
> Det tager lang tid at omprogrammere - så vær selv så tålmodig og rolig som

Tak for alle jeres svar.

Det ser ud til at taktikken med afledning og f.eks. en dækkommando er vejen.
prøvede det i morges, godt nok ved en avisuddeler den altid gør af, og det
gik fint. Og det er osse rigtigt, at den jo ikke behøver at hilse på alle.

Med hensyn til at årsagen til problemet er, at den er i snor, er det
underligt, at det kun er måske en ud af tyve hunde den bliver arrig overfor.
Og oplevelsen (- mit oprindelige indlæg) af, at den uden snor, men i haven,
går amok over en anden hund på det modsatte fortov.... mystisk.

Men I har givet os noget at arbejde med. Tak igen.

Vh

PDA

Fra : pwh

Dato : 26-02-08 22:00

PDA, skrev:

> Men I har givet os noget at arbejde med. Tak igen.

Prøv det.
Og virker det ikke kan jeg og John (Jopa)
give et par alternative, men måske ikke helt så
pædagogiske råd

/Jens (som ikke sværger til pladder pædagogisme mht hunde)

Fra : Anette

Dato : 26-02-08 23:56

pwh wrote:

> /Jens (som ikke sværger til pladder pædagogisme mht hunde)

Det gjorde jeg såmænd heller ikke før jeg "mødte mit Waterloo".
Det tumbede lille 5mdr gamle kugleskøre køter gjorde at jeg kunne tage al
den erfaring jeg havde fra
5 andre hunde, plus alle de mange hunde jeg er vokset op sammen med, og
kaste over venstre skulder
- og bede om hjælp til at "få hul igennem" til den overstressede krudtugle.

Ja, rigtig - det var da vi fik Philana for lidt oer 3 år siden. Og ved du
hvad ? - det hjalp lynhurtigt
Hun er en superlækker møghund i dag. En hund som jeg ville have ødelagt
fuldstændig og sandsynligvis ville have været nødt til at få aflivet, hvis
jeg havde holdt hårdt på den erfaring jeg havde og hvis jeg havde brugt de
metoder jeg kendte. I stedet valgte jeg at lære noget om hvad der foregår i
hovedet på den type hund - og det er både hun og jeg - samt 3 andre hunde
glade for i dag.

Ligesom med udvikling af f.eks alternative fodringsmetoder ( BARF) er der
også sket en udvikling indenfor hundetræning/opdragelse p.g.a. øget viden om
hundeadfærd. Kæft, trit og retning er oldnordisk, outdatet og giver ikke så
gode, hurtige resultater som de nyere blidere metoder - slet ikke hvis man
har at gøre med en bøwlehund..

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 00:17

> [...]

> jeg havde holdt hårdt på den erfaring jeg havde og hvis jeg havde brugt de

Ja, forskellige hunde kræver jo forskellige metoder. Jeg har heller aldrig
været tilhænger af godbidder, men det virker jo faktisk godt med Bamse....

Fra : pwh

Dato : 27-02-08 09:30

Buffy, skrev:
> "Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Ja, forskellige hunde kræver jo forskellige metoder. Jeg har heller
> aldrig været tilhænger af godbidder, men det virker jo faktisk godt
> med Bamse....

Som udgangspunkt må hunden indrette sig efter mine metoder,
og ikke omvendt.
Et spørgsmål om at værer 100 gange mere stædig end den
Jeg ville føle det som et nederlag at skulle indrette mig efter
hvordan en hund syntes at tingene skulle forgå.
Jeg bestemmer suverænt alt, det er så ikke det samme som
at jeg ikke kan føje mig efter hundens ønsker.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 27-02-08 18:48

Buffy wrote:
> Ja, forskellige hunde kræver jo forskellige metoder. Jeg har heller
> aldrig været tilhænger af godbidder, men det virker jo faktisk godt
> med Bamse....

Det var jeg heller ikke - men med mine madglade hunde er godbidder suveræne
til at holde opmærksomheden fanget.
Når der skal læres nyt bruger jeg mange godbidder, og efterhånden som det
sidder fast trappes godbidderne ud - de skal gøre mere for at få en godbid.
Mine er ligeglade med legetøj eller ros, så godbidder er for mig/os det
bedste "lokkemiddel"

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 18:59

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Mine er ligeglade med legetøj eller ros, så godbidder er for mig/os det
> bedste "lokkemiddel"

Her er Bingo så totalt ligeglad med godbidder, hvorimod legetøj og ros er
sagen.

Har også trappet lidt ned på godbidderne til Bamse, men de har været gode
til, at lære ham, at gå pænt. Derudover har han haft en tendens til, at gø
af folk, som vi gik forbi- hvor jeg så har afledt med en stille-kommando og
en godbid og det har altså virket- nu klapper han i og kigger på mig, når vi
går forbi folk.

Bamse er så også bedre til, at bruge sin næse, da han er så madglad- Bingo
bruger vist udelukkende sine øjne, så hvis hun ikke lige har set, hvor
hendes bold eller frisbee er landet, så kan hun altså ikke finde den. Hun
forsøger dog, da jeg har lært hende ordet søg.

Fra : pwh

Dato : 27-02-08 09:25

Anette, skrev:

> [...]
> og kaste over venstre skulder
> - og bede om hjælp til at "få hul igennem" til den overstressede

Man har et standpunkt til man tager et nyt

> Ja, rigtig - det var da vi fik Philana for lidt oer 3 år siden. Og
> ved du hvad ? - det hjalp lynhurtigt

Vi taler jo også her om en genbrugshund, du kender vel efterhånden
min indstilling til dem.

> [...]
> outdatet og giver ikke så gode, hurtige resultater som de nyere
> blidere metoder - slet ikke hvis man har at gøre med en bøwlehund..

Det kommer helt an på hvad du mener med kæft, trit og retning om det
er sådan jeg opdrager mine hunde, og vil opdrage dem jeg får i fremtiden.
Jeg opdrager som skrevet mange gange før med 99% ros og 1% ris,
men mine hunde er ikke et øjeblik i tvivl om hvem der bestemmer.
Det tog sin tid mht Angel før hun fattede det, hun er ret så stædig,
Tyson var såmænd nem nok, sikkert hans Schæferblod
Jeg vil vove den påstand at jeg har nogle af Rødovres mest velopdragne
og omgængelige hunde idag, har snart ikke tal på de gange de er blevet
rost af folk på gaden, både af hundeejere og folk uden hunde.
Så et eller andet bilder jeg mig ind at jeg gør rigtigt.
Det er stadig min faste overbevisning at hunde fungerer bedst med at
kende deres plads og vide hvor de har en, en verden der er sort/hvid.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 27-02-08 18:45

pwh wrote:
> Det kommer helt an på hvad du mener med kæft, trit og retning om det
> er sådan jeg opdrager mine hunde, og vil opdrage dem jeg får i
> fremtiden.

Nej det er det ikke - det ved jeg godt - men du Kan bruge relativt hårde
metoder på dine hunde - hvor mine ville melde sig helt ud, hvis jeg f.eks
råber ad dem eller bliver vred. Især Philana får helt tomme øjne, hun bliver
110% passiv og hørelsen lukker ned.....og så står man der med alle
talenterne, inderligt klar over at man selv har ski.. i nælderne

>Jeg opdrager som skrevet mange gange før med 99% ros og 1%
> ris,

Ligesom de fleste af os andre - det er nok bare måden at fortælle andre
hvordan man selv gør der er forskellig mellem dig og mig.
Du er lige så "pladder pædagoisk" som jeg er *LOL*

> men mine hunde er ikke et øjeblik i tvivl om hvem der bestemmer.

Det er mine sq heller ikke et sekund i tvivl om - men det hindrer dem ikke i
at melde sig ud når noget bliver for
hektisk eller jeg bliver for sur.

> Det er stadig min faste overbevisning at hunde fungerer bedst med at
> kende deres plads og vide hvor de har en, en verden der er sort/hvid.

Det har de også, og det kan man sagtens nå til ved at være "pladder
pædagoisk"

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 27-02-08 20:21

Anette, skrev:

> Det har de også, og det kan man sagtens nå til ved at være "pladder
> pædagoisk"

Jeg tror nu også det har meget at gører med hvad type person man er
hvordan man takler sine hunde, og det indretter hundene sig sikkert efter.
Den samme hund vil jeg tro ville udvikle sig helt forskelligt i forhold til
hvem den blev opdraget af, så det er primært op til ejeren hvordan
hunden udvikler sig vil jeg mene.
Jeg tror ikke på at sunde og raske hunde er født som problemhunde,
det er ejeren der på et tidspunkt har svigtet, og så kommer problemerne.
Lidt brutalt sagt burde mange mennesker afholde sig fra at have hund,
da de enten ikke evner eller gider at opdrage den.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 27-02-08 20:34

pwh wrote:
Lidt brutalt sagt burde mange mennesker afholde sig fra
> at have hund, da de enten ikke evner eller gider at opdrage den.

Enig - men endnu bedre ville være om folk gad at sætte sig ind i hvad det er
for en slags hund de vil købe/anskaffe sig.
Hvordan er dens psyke -sådan generelt set. Er den robust eller er den en
følsom sjæl?
Der er himmelvid forskel på at træne/opdrage de forskellige racer.
Hvor man nærmest kan hoppe ovenpå en labrador uden den bliver fornærmet,
bliver f.eks en border dødforskrækket over et tramp i gulvet.
Hvor en OES næsten ikke tager noget som helst råberi personligt, bliver en
PON eller schapendoes anspændte og stressede.

Selvfølgelig er store individuelle forskelle på de enekelte hunde også, og
oven i det kommer så den tryghed man selv skal føle ved valget af
træningsmetode.....

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-02-08 21:38

> [...]
>
> Selvfølgelig er store individuelle forskelle på de enekelte hunde også,
> og oven i det kommer så den tryghed man selv skal føle ved valget af

Jeg ser også forskellen på mig og min mand her, og vores relation til
hundene.
han er langt mere "gammeldags" i sine opdragelsesmetoder end jeg er. Hvor
han ofte har himmelvendte øjne tilovers for mange af mine påfund som han
aldrig selv ville "nedværdige" sig til at gøre.
Men sjovt nok, så er der ingen af MINE vovser der gider ham andet end højst
nødvendigt.
Går han, ja, så løfter de da hovedet, men bliver liggende hvor de er, går
jeg, så spæner de efter.
Beder han Loui om at gå hen og ligge sig, kan det da godt være at han gør
det, men kun måske, beder jeg ham om det gør han det prompte 1. gang.
Han kommanderer, jeg siger det stille og/eller bruger kropssprog.

Det er så mest med boxerne det er sådan, Ebbe, terrieren er ligeglad, han
har også et andet sind end de to andre, vi kan da begge få fingeren, hvis
det ikke lige passer i hans kram.. ((-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 27-02-08 21:51

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jeg ser også forskellen på mig og min mand her, og vores relation til
> hundene.
> han er langt mere "gammeldags" i sine opdragelsesmetoder end jeg er.

Jeg føler mig så ikke spor gammeldags i mine metoder

> [...]
> højst nødvendigt.
> Går han, ja, så løfter de da hovedet, men bliver liggende hvor de er,

Der har mine hunde det med mig som dine har det med dig.

> Beder han Loui om at gå hen og ligge sig, kan det da godt være at han
> gør det, men kun måske, beder jeg ham om det gør han det prompte 1.
> gang. Han kommanderer, jeg siger det stille og/eller bruger kropssprog.

Det er også mig imod at kommanderer med dyr eller mennesker.
Faktisk er det lidt af en "sport" for mig at bruge så dæmpede signaler
overfor mine hunde som muligt, faktisk utroligt så lidt man kan klarer sig med.
Feks råber jeg meget meget sjældent af mine hunde, de hører jo ganske fint
Til gengæld virker det som en lynnedslag i dem hvis jeg en sjælden gang gør det.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 27-02-08 22:16

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Jeg ser også forskellen på mig og min mand her, og vores relation til
> hundene.

Her er den ingen forskel på opdragelsesmetode - andet end jeg nok er mere
tålmodig, når det gælder om f.eks stå stille
og vente på at en hund af sig selv kommer på plads
Min bedre halvdel var ABSOLUT ikke til hunde, før det arme menneske ramlede
ind i undertegnede.
Der blev lusket en dejlig, godmodig, rar, hjemløs,voksen labrador ind ad
bagdøren - og så var hunde ikke helt så rædselsfulde mere
Min mand og jeg bruger samme kommandoer, samme "pladder pædagogik". Pt
aftaler vi "indsatsområder" når det gælder hvalpen.
Paco er PON med stort P - så selvom han kun er 16uger, så er han faldet så
godt til i flokken at han lige skal se hvor langt han kan gå og stadig være
beskyttet af Philana. Han kan så ikke gå så langt som han tror Selvom
man er en nuttet hvalp, der omsider er blevet lang nok til at nå, slipper
man ikke godt fra at stjæle frokosten fra køkkenbordet

Hundene reagerer mest på mig, jeg tror det er fordi jeg er den der fodrer og
den der sætter aktiviteter, der gælder dem, i gang.
Jeg er også det "onde menneske" der sætter dem på børste bordet og forsøger
at drukne dem under bruseren

> Det er så mest med boxerne det er sådan, Ebbe, terrieren er ligeglad,
> han har også et andet sind end de to andre, vi kan da begge få
> fingeren, hvis det ikke lige passer i hans kram.. ((-;

*LOL* Prøv at lade Jens låne en Cairn til et par ugers ferie - og den lille
jordfræser skulle nok få lært både Angel og Tyson om alle de mange
muligheder der er for at omgå en ordre ))))))))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-02-08 06:22

> *LOL* Prøv at lade Jens låne en Cairn til et par ugers ferie - og den
> lille jordfræser skulle nok få lært både Angel og Tyson om alle de mange
> muligheder der er for at omgå en ordre ))))))))

GGG....

Der kan man virkelig se tankegangen lyse, når det er at han får den ide, at
han netop skal omgå en ordre, UDEN at få for meget ballade ud af det...
men ikke for det, Ebbe er en utroligt omgængelig og nem hund i det daglige,
han er såmænd det "mindste problem" her i huset. Robust, fornuftig og
ligevægtig -altid.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 08:22

> [...]
>
> Der kan man virkelig se tankegangen lyse, når det er at han får den
> ide, at han netop skal omgå en ordre, UDEN at få for meget ballade ud

Tror du tillægger hunde menneskelige egenskaber.

/Jens (som ikke tror på at hunde spekulerer ret meget)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-02-08 09:05

> Tror du tillægger hunde menneskelige egenskaber.

nøhh det er imod mine principper..

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 28-02-08 09:16

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47c66b18$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> nøhh det er imod mine principper..
>
> Mvh. Marie

Hundene opdrager skam også os.

Når vi går med hundene på stranden, får de lov til at løbe, som de vil. Der
er høje klinter, og vi kan på lang afstand se, om der kommer nogen. Der er
kun et par steder, hvor hundene kan komme op på markerne, og det får de ikke
lov til, så der bliver de kaldt tilbage.
Vi har lært dem indkald ved at give en godbid, når de kom. Men når der ikke
bliver kaldt, vanker der jo heller ingen godbidder. Når vi så nærmer os de
forbudte steder, er der gerne en af collierne, der begynder at gå op på
marken, mens han holder skarpt øje med os. Vi kalder så med det samme, og
hele flokken kommer stormende, og de får allesammen en godbid.

Jeg er sikker på, de gør det for at få den godbid, jeg kan se det på
udtrykket i ansigterne.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 09:24

JB, skrev:

> Hundene opdrager skam også os.

Hvis de får lov til det styrer de da hele huset

> [...]
> allesammen en godbid.
> Jeg er sikker på, de gør det for at få den godbid, jeg kan se det på

Det finder jeg da intet mystik i at de har erfaret at når bliver kaldt tilbage
fra et bestemt sted at de så får en godbid, det er vel helt normal adfærd.
Det er også det jeg har imod godbidsopdragelse, hunden skal ikke adlyde
fordi den får en belønning, men fordi det skal den bare.
Det skal indpodes fra hvalpestadiet, godbidder mener jeg er et skråplan.

/Jens (som aldrig belønner med andet end ros)

Fra : JB

Dato : 28-02-08 09:42

> [...]
> Det skal indpodes fra hvalpestadiet, godbidder mener jeg er et skråplan.
>
> /Jens (som aldrig belønner med andet end ros)

Jeg har aldrig påstået, at det er mystisk. Det er helt normal adfærd.

Du har dine metoder, jeg har mine.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 12:10

JB, skrev:

> Jeg har aldrig påstået, at det er mystisk. Det er helt normal adfærd.

Næh, men når du trækker eksemplet ind i en debat omkring intelligens
opfattede jeg det som at du lagde en del i deres opførsel.
Det er jo også sådan man kan lærer dem at give pote, det lærte jeg
Tyson i sin tid med en godbid på et øjeblik, og så kedede det mig

> Du har dine metoder, jeg har mine.

Man bruger self de metoder man synes der virker bedst.
Jeg vil bare stadig vove den påstand at godbidsmetoden er den nemme,
og rosemetoden er mere holdbar i længden da man ikke har
købt sig til lydighed.
Men faktisk bruger du sikkert også "min" metode,
lur mig om der ikke følger en hel del ros med den godbid du giver,
om det så er godbidden eller rosen som der bliver værdsat mest afhænger
nok en del af hundens madglæde og dens glæde for ejeren.
Mange der træner seriøst bruger jo også bolde/bidepøller som belønning,
det er da med garanti glæden over den opmærksomhed som hunden opnår
fra ejerens siden som er belønningen for den, bolden i sig selv er sekundær.

Ps.
Lille sjov detalje fra vores tur idag.
Vi kommer forbi Boxerklubbens træningsplads hvor der står et par store A'er,
Tyson snupper dem uden probs, Angel har jeg lige skullet hjælpe over hidtil,
idag fik hun så taget det uden hjælp, det har da været med rosemetoden
at jeg har lært hende det, men det har også taget sin tid

/Jens (som ikke har travlt når han opdrager sine hunde)

Fra : JB

Dato : 28-02-08 12:31

> [...]
> Det er jo også sådan man kan lærer dem at give pote, det lærte jeg
> Tyson i sin tid med en godbid på et øjeblik, og så kedede det mig

Det er noget hunden selv finder på på vores strandtur. Jeg kommanderer ham
jo ikke derop. Måske fordi han vil have en godbid, måske fordi han vil have
opmærksomhed.
En af vores dværgpinschere hopper op på de store sten ved stranden. Hun har
lært sig det selv, fordi vi har rost hende, når hun hopper op på stenen. Så
nu gør hun det meget ofte, hvis hun ikke lige er i gang med noget andet.

> [...]
> det er da med garanti glæden over den opmærksomhed som hunden opnår
> fra ejerens siden som er belønningen for den, bolden i sig selv er

Selvfølgelig bruger jeg også rosemetoden hele tiden, når hunden gør noget
godt. Den kan man jo også bruge på afstand.

> [...]
> at jeg har lært hende det, men det har også taget sin tid

/Jens (som ikke har travlt når han opdrager sine hunde)

Der har jeg så brugt den mere hårde metode, for at få collien over A-et. Han
lader sig nemlig ikke lokke til hvad som helst. Så han blev tvunget over to
gange, så kunne han godt selv.

Vi har også måttet bruge tvangsmetoden, for at få collierne gennem vand.
Første gang, vi skulle uden om nogen sten og igennem vandet, nægtede de. Vi
kunne kalde og lokke og gå, det var de helt kolde overfor. Så måtte vi op
over skrænterne, det ville de så godt. Næste gang, vi skulle igennem vandet,
var det med tvang og line på. Siden dengang er der ingen problemer med at få
dem gennem vandet.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 13:54

JB, skrev:

> Det er noget hunden selv finder på på vores strandtur. Jeg
> kommanderer ham jo ikke derop. Måske fordi han vil have en godbid,
> måske fordi han vil have opmærksomhed.

Netop fordi han har koblet indkaldet med en godbid,
hunde der er trænet til at give pote for en godbid tager sikkert
også selv tit initiativ til at give pote, for at få en godbid.

> [...]
> Hun har lært sig det selv, fordi vi har rost hende, når hun hopper op
> på stenen. Så nu gør hun det meget ofte, hvis hun ikke lige er i gang

Nemlig, rosemetoden er genial

> Selvfølgelig bruger jeg også rosemetoden hele tiden, når hunden gør
> noget godt. Den kan man jo også bruge på afstand.

Nemlig, den godbid kan man roligt "sparer" væk og "nøjes" med ros

> [...]
> A-et. Han lader sig nemlig ikke lokke til hvad som helst. Så han blev
> tvunget over to gange, så kunne han godt selv.

Tvangsmetoden har jeg også til tider måttet bruge, men det har kun
været til ting der har været bydene nødvendigt at de lærte.
Hoppe over et A er ikke vigtigt for mig at de kan/vil

> [...]
> gang, vi skulle igennem vandet, var det med tvang og line på. Siden
> dengang er der ingen problemer med at få dem gennem vandet.

Det kan værer et tveægget sværd at tvinge hunden.
Da Tyson som unghund ikke turde svømme gav jeg ham en dag
et puf så han kom ud på det lidt dybere i damhussøen.
Efter den episode gik der lang tid før han turde nærme sig mig mere
end 2 meter når vi var nede ved vandkanten, så fejl fra min side.
Igen var det tålmodighed og lokken der løste det problem,
idag er han Rødovres største vandhund
Så tvang bruger jeg kun meget nødtvungent og kun i situationer
hvor hunden skal kunne udfører en given handling,
ellers må den såmænd selv om den gider ditten eller dat

/Jens

Fra : JB

Dato : 28-02-08 19:32

> [...]
>
> Nemlig, rosemetoden er genial

> Nemlig, den godbid kan man roligt "sparer" væk og "nøjes" med ros

Godbidden kan forstærke rosen, så hunden nemmere lærer, hvad man vil have
den til. Men der er meget forskel på, hvor hurtigt de forskellige racer
lærer. Collien er ikke hurtig, den skal have det gentaget mange gange med
masser af ros og godbidder. Schæferhunden og labradoren er meget nemmere at
lære noget, det er jo også derfor, de er så udbredte.

> Tvangsmetoden har jeg også til tider måttet bruge, men det har kun
> været til ting der har været bydene nødvendigt at de lærte.
> Hoppe over et A er ikke vigtigt for mig at de kan/vil

Det er vigtigt for mig, fordi øvelsen er en del af et træningsprogram.

> [...]
> hvor hunden skal kunne udfører en given handling,
> ellers må den såmænd selv om den gider ditten eller dat

Jeg kunne nu ikke finde på at smide mine hunde i vandet. Jeg er glad for, at
de ikke gider svømme. Så kunne jeg komme hjem med våde collier hver dag uha
uha.

Jeg går nu heller ikke ind for tvang, hvis det kan undgåes. Men engang i
mellem kan det være nødvendigt. F.eks. kurerer vi køresyge ved at køre
langt. Ikke noget med 5 min i bilen hver dag. Nej hvis en hvalp bliver
køresyg, kører vi et par hundrede km med den, så er den ikke køresyg, når vi
kommer tilbage, og den bliver det ikke mere.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 20:55

> Det er vigtigt for mig, fordi øvelsen er en del af et træningsprogram.

Det er jeg med på.
Jeg havde bare ondt af Angel da hun var misundelig på at Tyson kunne,
men presse hende ville jeg ikke, men da gerne hjælpe hende på vej

> Jeg kunne nu ikke finde på at smide mine hunde i vandet. Jeg er glad
> for, at de ikke gider svømme. Så kunne jeg komme hjem med våde
> collier hver dag uha uha.

Nu smed jeg ham ikke ligefrem i vandet, han fik et puf da han alligevel
gik og soppede rundt i søen
Det har så altid været et ønske fra min side at de ville svømme,
det er den bedste motion specielt de tungere hunde kan få.
Også genialt til at køle dem ned om sommeren, så det arbejde
jeg bevidst hen imod med begge mine at de lærte.

> Jeg går nu heller ikke ind for tvang, hvis det kan undgåes. Men
> engang i mellem kan det være nødvendigt.

Helt enig, engang imellem skal man presse dem til at overskride
nogle grænser, men alt med måde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-02-08 21:08

"pwh" <gætselv@.dk> skrev
> Da Tyson som unghund ikke turde svømme gav jeg ham en dag
> et puf så han kom ud på det lidt dybere i damhussøen.

Her er så et billede af 2 rigtige vandhunde ved Fanø strand i lørdags.
Bemærk Milo's kusine hun har lige været ude på 10 cm hvor hun dårligt kunne
bunde

www.jp-web.dk/fano.jpg

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 21:16

jopa, skrev:
> [...]
>
> Her er så et billede af 2 rigtige vandhunde ved Fanø strand i lørdags.
> Bemærk Milo's kusine hun har lige været ude på 10 cm hvor hun dårligt

*LOL*
Det er garanteret 2 billeder af Milo før og efter han har været
i vandet du har klippet sammen. Vidste at det bare var pels det hele

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-02-08 21:29

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> *LOL*
> Det er garanteret 2 billeder af Milo før og efter han har været
> i vandet du har klippet sammen. Vidste at det bare var pels det hele

Tror godt du kan ane den gode foderstand.
De er forøvrigt hurtige de små gravhunde.
Så skægt ud når Milo galoperede efter den og den pludselig stoppede og og
Milo fortsatte.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-02-08 09:10

On Thu, 28 Feb 2008 21:29:14 +0100, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>"pwh" <gætselv@.dk> skrev

>Tror godt du kan ane den gode foderstand.

Jeg går ud fra at det er Milos du mener?
Jeg tænkte faktisk selv på om ikke han havde lagt sig lidt ud, men det
kunne jo være billedvinklen!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 09:57

Leyna, skrev:

> Jeg går ud fra at det er Milos du mener?
> Jeg tænkte faktisk selv på om ikke han havde lagt sig lidt ud, men det
> kunne jo være billedvinklen!

Og jeg var for høflig til at skrive at han er blevet flæskefed

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 13:09

> [...]
> idag fik hun så taget det uden hjælp, det har da været med rosemetoden
> at jeg har lært hende det, men det har også taget sin tid

Vi har sådan en A-lignende ting på børnenes skole, med en rutchebane på den
anden side- den vil hundene gerne gå over. Fandt dog et stort sort rør på en
legeplads forleden, hvor jeg lige ville lokke Bingo og Biva igennem- det var
ikke nemt, men de kom da halvvejs ind efter, at jeg selv havde ligget og
kravlet rundt inde i røret og kaldt opmuntrende på dem. Vi må forsøge
igen snart, for det burde vel kunne lykkedes, at få lokket dem hele vejen
igennem.

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 13:58

Buffy, skrev:
> [...]
> opmuntrende på dem. Vi må forsøge igen snart, for det burde vel
> kunne lykkedes, at få lokket dem hele vejen igennem.

Sådan et rør er nok grænseoverskridene
Der ligger også et på den træningsplads vi kommer forbi,
jeg fik lært Tyson at rende igennem ved at smide en pind ind
så den lå i midten. Til at starte med bakkede han så ud når han
nåede pinden, men ret hurtigt krøb han hele vejen igennem.
Angel har jeg ikke fået leget den leg med endnu,
men hun møver da gerne ind under sengen efter en bold af sig selv

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 28-02-08 15:12

On Thu, 28 Feb 2008 12:09:52 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Vi kommer forbi Boxerklubbens træningsplads hvor der står et par store A'er,
>Tyson snupper dem uden probs, Angel har jeg lige skullet hjælpe over hidtil

Hmmmm... Det er nok ikke lige agility du skal træne med Angel!

Jeg kom engang forbi Schæferklubbens agilitybane (som der var fri
adgang til, og som på daværende tidspunkt var totalt øde) med min
lille chihuahua-blanding. Så vidt jeg ved har hun aldrig prøvet sådan
noget før og hun var 11 år (eller der omkring) på det tidspunkt, og
hun klare både A'er (det er altså meget store forhindringer for sådan
en bette hund), gang på bom og vippe. Det eneste jeg bestemt ikke
kunne få hende til var at gå gennem røret. Ikke om hun ville derind.
Men stadig imponerende af sådan et bette skravl og så i den alder.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 15:48

Leyna, skrev:

> Hmmmm... Det er nok ikke lige agility du skal træne med Angel!

Næh, hun egner sig bedre til traktortræk eller rendegravning
I foregårs overraskede hun mig nu ved at lege meget med en anden hund.
En luftebekendt har en AmBull hanhund på 7mdr, den var altså ret så sjov
at lege brydekampe med, den vejer endnu kun sølle 30kg, men den var
klart mere behændig end hende. Så hun måtte bide i græsset på et tidpunkt,
så fik Nico self kniven af hende, den respektløse muskelhundehvalp

> [...]
> kunne få hende til var at gå gennem røret. Ikke om hun ville derind.
> Men stadig imponerende af sådan et bette skravl og så i den alder.

Agility egner sig nok bedst til hunde i den lettere ende af skalaen
Men på den anden side skal hunde helst veje mindst 40kg for at man
kan kalde dem rigtige hunde

/Jens

Fra : Anette

Dato : 28-02-08 20:45

pwh wrote:
> Jeg vil bare stadig vove den påstand at godbidsmetoden er den nemme,
> og rosemetoden er mere holdbar i længden da man ikke har
> købt sig til lydighed.

Det er noget VRØVL at man køber sig til lydighed. godbidden giver
opmærksomheden og gives som belønning.
OG godbidderne udfases efterhånden som hunden lærer øvelsen.
Nogle vælger at blive ved med at give godbidder for samme øvelse, men det
sætter faktisk hunden tilbage i træningsforløbet, så det er en skidt idé.

Der er ingen grund til at nedgøre brugen af godbidder - for det virker på de
fleste hunde.
Mange hunde responderer ikke på ros eller legetøj ( mine 4 f.eks)

Men
Om man bruger ros, godbid eller legetøj - er fløjtende ligegyldigt, bare det
virker på hunden.
Og hunde ER forskellige.

2 af mine hunde kan sagtens køre en hel agilitybane igennem - uden
godbidder, men skal der læres noget nyt, så kommer godbidderne frem igen.
Min stresshund, Andy - er bange for alt nyt, men tør godt vove forsøget med
en godbid "monteret" på næsen. Godbidden fjerner hans opmærksomhed fra hans
egen angst.
Hvalpen synes alting er vildt sjovt - netop med godbidden på næsen, og jeg
synes da det er herligt lege sådan en lille trold på 16uger, frem til næsten
at være på omgangshøjde med de andre, hvad angår "hverdagsopdragelse" ( gå
pænt i snor, indkald, sit, dæk, stå stille ( og tie stille) inden man skal
ud af døren, ligge ordentligt på børstebordet - uden at æde børsten, køre i
bil uden piveri o.s.v - samt en masse små tricks
Og om han får en del af sit foder på den måde - gør det noget?.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 21:10

Anette, skrev:

> Det er noget VRØVL at man køber sig til lydighed. godbidden giver
> opmærksomheden og gives som belønning.
> OG godbidderne udfases efterhånden som hunden lærer øvelsen.

Hvis den udfases er det også fint nok i mine øjne.

> Nogle vælger at blive ved med at give godbidder for samme øvelse, men
> det sætter faktisk hunden tilbage i træningsforløbet, så det er en
> skidt idé.

Hvorfor så overhovedet starte

> Der er ingen grund til at nedgøre brugen af godbidder - for det
> virker på de fleste hunde.
> Mange hunde responderer ikke på ros eller legetøj ( mine 4 f.eks)

Det er ikke for at nedgører brugen af godbidder.
Læs lige den sammenhæng jeg skriver det i, og det er i forbindelse
med alm lydighed jeg taler om. Der skal en hund ikke værer lydig
i mine øjne fordi den får en belønning, det skal det sgu bare værer
Hvad folk bruger af metoder når de leger for at lærer hunden en
ny leg hurtigere har jeg ingen probs med, da det jo kun er leg.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 28-02-08 22:04

pwh wrote:
> Der skal en hund ikke værer lydig
> i mine øjne fordi den får en belønning, det skal det sgu bare værer

En hund er heller ikke lydig fordi den får en godbid. Den er lydig fordi den
enten gerne vil være det eller føler sig truet til at være det.
Som du selv skriver : hunden opfatter sort / hvidt.
Som hundeejer vil man vel helst have sin hund til at vælge at være lydig
p.g.a. den gerne vil.?

Om man så kan "programmere" hunden med godbid, ros, legetøj eller hvad der
nu tricker hunden, er vel underordnet.

Uanset hvilket motivationsmiddel man bruger, bruger man det vel kun til at
lære hunden hvad det er man gerne vil have den til at gøre, ikk?
Den kan jo ikke vide hvad vi vil have den til, hvis den ikke får en eller
anden tilkendegivelse af hvad der er rigtigt.
Når øvelsen er lært forsvinder rosen/godbiden/legetøjet. Man bliver jo
heller ikke ved med at rose sin hund for at tisse på græsplænen, vel

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 22:21

Anette, skrev:

> [...]
> det. Som du selv skriver : hunden opfatter sort / hvidt.
> Som hundeejer vil man vel helst have sin hund til at vælge at være

Enig, den skal se en fordel i at værer det og en stor ulempe ved ikke
at værer det.

> Om man så kan "programmere" hunden med godbid, ros, legetøj eller
> hvad der nu tricker hunden, er vel underordnet.

Ikke for mig.
Jeg foretrækker at fokus er på mig og ikke en dum godbid.
En godbid kan ethvert fjols stikke den, derfor foretrækker jeg
at bruge mig selv som belønning, ham husker jeg også altid at få med

> Når øvelsen er lært forsvinder rosen/godbiden/legetøjet. Man bliver jo
> heller ikke ved med at rose sin hund for at tisse på græsplænen, vel

Faktisk roser jeg stadig tit mine hunde for indlærte færdigheder,
dog ikke for ikke at tisse på gulvet.
Men feks får de da ros når de sørger for at skide de steder
hvor jeg slipper for at skulle samle op
Går de pænt over vejen som de skal falder der da også ofte
tit lige et "fint" af fra mig, det bliver jeg ikke et fattigere menneske af
Bilder mig da ind at de værdsætter at hører en glad stemme,
og håber de så kombinerer det med at de gjorde noget korrekt.

Men nu værdsætter mine hunde modsat dine også ros meget,
så derfor roser jeg dem i sagens natur nok også en del.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 09:15

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> nøhh det er imod mine principper..

Dvs at struktureret tankevirksomhed ikke er en speciel
menneskelig egenskab i dine øjne, det er det i mine.
Min overbevisning er at hunden tænker sort/hvidt,
finere nuancer tror jeg ikke på der er.

/Jens (hvis hunde tripper for at komme på Volden)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 11:31

> Min overbevisning er at hunden tænker sort/hvidt,
> finere nuancer tror jeg ikke på der er.

Hmm- lidt foregår der nok i hovedet på dem ind imellem- i hvert fald synes
jeg, at Bingo virker meget klog nogengange. Hvis hun har leget med en anden
hund- specielt en hvalp vi ofte møder og vi så skal gå hver sin vej, går
Bingo efter mig og det gør hvalpen, så også ind imellem. Ejeren fløjter og
kalder så efter sin hund og så render Bingo lige hen til ejeren og afleverer
hvalpen, før hun render efter mig igen.

Hun vil stadig nødigt slippe sit legetøj. Hun forstår fint kommandoen slip,
men tygger og tygger og samler op igen, inden jeg får fat i det. Plejer så,
at have to ting med, så jeg kan bytte med hende og det virker også. Hun
havde dog smidt den ene ting væk en dag og så ville hun jo nødigt slippe
igen- så hun rendte hen til, at sted, hvor der lå en stor pind for ligesom,
at vise mig, at hvis jeg bare samlede den op, så kan hun ikke lade være med,
at slippe sit legetøj. Måske lægger jeg for meget i hendes tankevirksomhed,
men synes lige netop, at der foregår lidt i hovedet på hende.

Da Fimbe havde fået et hul i siden, kom hun også hen og lagde tyggeben foran
ham.

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 11:55

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm- lidt foregår der nok i hovedet på dem ind imellem- i hvert fald

Det gør der da helt sikkert, ellers var de da ikke til at holde ud at omgåes
Det er bare hundetanker og ikke i menneskelig forstand, tror slet ikke vi
kan sætte os ind i hvad der foregår inde i knolden på dem.
Og så begynder mange at tolke deres handlinger ud fra et menneskeligt synpunkt.

> [...]
> imellem. Ejeren fløjter og kalder så efter sin hund og så render
> Bingo lige hen til ejeren og afleverer hvalpen, før hun render efter

Sådan tolker du det, hvad der egentligt foregår i knolden på hende
får du aldrig opklaret, det er jo svært at spørge hende

> [...]
> slip, men tygger og tygger og samler op igen, inden jeg får fat i
> det. Plejer så, at have to ting med, så jeg kan bytte med hende og

Det gjorde Tyson også som hvalp, jeg lærte ham det på den måde at
legen bare stoppede hvis han drillede mig, gad han ikke afleværer
bolden var det da hans eget problem, så blev den bare ikke kastet mere

> Måske lægger jeg for meget i hendes tankevirksomhed, men synes lige
> netop, at der foregår lidt i hovedet på hende.

Tror bare ikke du skal opfatte hendes tankevirksomhed i menneskelig forstand.
Men self foregår der da noget, ellers kunne man da ikke lærer en hund
alt det som en hund jo rent faktisk evner at lærer.

> Da Fimbe havde fået et hul i siden, kom hun også hen og lagde
> tyggeben foran ham.

Hunde er jo et meget socialt dyr, så intet mystisk i det for mig

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 12:11

> Sådan tolker du det, hvad der egentligt foregår i knolden på hende
> får du aldrig opklaret, det er jo svært at spørge hende

Nej- det gør jeg jo ikke.

> [...]
> Men self foregår der da noget, ellers kunne man da ikke lærer en hund
> alt det som en hund jo rent faktisk evner at lærer.

Selvfølgelig tænker de ikke som mennesker. Bingo og til tider også Fimbe
virker dog en anelse klogere end de andre.

> Hunde er jo et meget socialt dyr, så intet mystisk i det for mig

Ingen tvivl om, at de er sociale dyr. Schæfere og så lige Bingo er dog de
eneste hunde, at jeg har set aflevere ben til andre hunde.

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 12:26

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Nej- det gør jeg jo ikke.

Du skrev da at "så render Bingo lige hen til ejeren og afleverer hvalpen"
Det læser jeg da som om at du tolker det som en bevidst fornuftig
handlig fra hendes side, kan også bare værer at hun reagerer på
den anden ejers fløjt og håber på en godbid, jeg aner det ikke

> Selvfølgelig tænker de ikke som mennesker. Bingo og til tider også
> Fimbe virker dog en anelse klogere end de andre.

Min Angel er da også klart klogere end Tyson.
Har da grinet flere gange når hun har narret et kødben fra ham ved at
fise vuffende ud i haven efter en opdigtet ræv, når Tyson så er røget på
den har han ikke noget kødben mere
Men tror ikke det er noget hun spekulerer over, hun har sikkert bare erfaret
at den handling giver det resultat, ikke meget planlægning i det.

> Ingen tvivl om, at de er sociale dyr. Schæfere og så lige Bingo er
> dog de eneste hunde, at jeg har set aflevere ben til andre hunde.

Det kunne mine heller ikke finde på
Dog ser jeg tit Tyson slikke Angel tør når hun har været ude og bade,
men det er nok mere instinkt end noget andet.

/Jens (hvis hunde er frokostsultne nu efter en tur på +15km på Volden)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 13:04

> kan også bare værer at hun reagerer på
> den anden ejers fløjt og håber på en godbid, jeg aner det ikke

Godbidder er ikke noget, der motiverer Bingo overhovedet, så det er i hvert
fald ikke grunden.

> [...]
> Har da grinet flere gange når hun har narret et kødben fra ham ved at
> fise vuffende ud i haven efter en opdigtet ræv, når Tyson så er røget på

Ja, den bruger vores hunde også og det virker jo ofte efter hensigten.

> Dog ser jeg tit Tyson slikke Angel tør når hun har været ude og bade,
> men det er nok mere instinkt end noget andet.

Bamse slikker også de andre hunde, hvis de er våde- tror også, at det er et
naturligt instinkt, der ligger hos nogen hunde.

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 13:41

Buffy, skrev:

> Bamse slikker også de andre hunde, hvis de er våde- tror også, at det
> er et naturligt instinkt, der ligger hos nogen hunde.

Det er sjovest når min kat går igang med det arbejde,
Angel ser så meget betænkelig ud, hun er lidt bange for den kat
Tyson sætter stor pris på det, men opgaven er nok for stor for katten

/Jens (som tit har fået tørret hår af sin kat)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 14:32

> Det er sjovest når min kat går igang med det arbejde,
> Angel ser så meget betænkelig ud, hun er lidt bange for den kat
> Tyson sætter stor pris på det, men opgaven er nok for stor for katten

Ja, Bibi ser altså også noget skeptisk ud, når kattene går igang med, at
vaske hende.

Bamse vasker bare igen, så katten er ved, at drukne....

Fra : Anette

Dato : 28-02-08 20:18

Buffy wrote:
> Bamse slikker også de andre hunde, hvis de er våde- tror også, at det
> er et naturligt instinkt, der ligger hos nogen hunde.

Adfærdsforskere mener at netop det at hunde slikker på hinanden ( og deres
ejere ) efter et bad, er en del af floksammenholdet.
Så hunden med slikkeriet siger " jeg kender dig, selvom du lugter forkert" -
agtigt

Nej, Jens det er ikke at menneskeliggøre hunden, det er at forklare fra
menneske til menneske hvad der - måske - foregår i hundens hoved

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 20:45

Anette, skrev:

> [...]
>
> Nej, Jens det er ikke at menneskeliggøre hunden, det er at forklare
> fra menneske til menneske hvad der - måske - foregår i hundens hoved

Øhh ikke forstået i den sammenhæng,
jeg har da ikke skrevet at slikkeriet er at menneskeliggører hunden..
Hvad der foregår inde i knolden på en hund er og bliver gætteri,
så kan du henvise til alle de adfærdsforskere du orker,
jeg ændrer ikke mening på det punkt

/Jens

Fra : Anette

Dato : 28-02-08 20:28

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Der kan man virkelig se tankegangen lyse, når det er at han får den
> ide, at han netop skal omgå en ordre, UDEN at få for meget ballade ud
> af det... men ikke for det,

*GGG*

Nogle hunde er nogler luskebukse - jo, det lyser ud af øjnene " hva' kan jeg
nu finde på?...."
Philana har det udtryk, når hun står og ser på de andre, der ligger med
kødben.
Jeg tror hun ret konsekvent synes de andre altid får de bedste kødben -
hvert fald bedre end hendes
( ja, Jens - DET var en menneskeliggørelse )
Hun ser på dem, ser sig så omkring, tilbage igen - og ræser så gøende ud i
haven eller ud til hoveddøren. Vender rundt og holder øje med om de andre
kommer - det gør de ikke. De har luret hende. - og SÅ kommer udtrykket for
alvor frem. Der skal tænkes grundigt for at få de ben fra dem.
Selv Paco har luret hende, når hun kommer legehoppende med en bold i munden,
og tilfældigt "taber" den ved siden af ham - nix, hun får ikke hans kødben.
Han går bare væk - og knurrer ad hende.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 21:01

Anette, skrev:

> [...]
> - hvert fald bedre end hendes
> ( ja, Jens - DET var en menneskeliggørelse )

Lige en egenskab som misundelse tror jeg nu også hunde deler med os
Tyson ser da altid langt efter det kødben som Angel har fået,
og det på trods af at han altid vælger først.
Pudsigt nok hænger det stadig ved Angel fra hun var hvalp og hun fik sidst,
at Tyson stadig skal vælge først, hun tager simpelthen ikke benet hvis hun
får lov til at vælge først

/Jens

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 08:19

Anette, skrev:

> *LOL* Prøv at lade Jens låne en Cairn til et par ugers ferie - og
> den lille jordfræser skulle nok få lært både Angel og Tyson om alle
> de mange muligheder der er for at omgå en ordre ))))))))

Nu ville Jens jo aldrig anskaffe sig en voksen Cain
Og hvis jeg ved at en given race har nogle egenskaber der ikke
er forenelige med mit eget sind ville jeg heller aldrig få en fra hvalp.
Så for mig at påstå at jeg ville kunne gører en Cain lydig hvis jeg
havde den fra hvalp ville værer useriøst af mig, jeg ved det ikke.
Men hvis man fra start af med en given race har den indstilling
er slaget jo også tabt på forhånd som jeg ser det.

Som sagt kæmpede jeg længe med Angel, hun var og er bestemt
en dame med sine egne meninger om hvordan tingene skal foregå.
Faktisk er det først ved at værer 100% på plads nu hvor hun er 4 år,
det har krævet tålmodighed og stædighed så du tror det er løgn.
Kan garanterer dig for at hun hos mange andre ville værer endt
på et internat fordi folk ikke kunne styrer hende.
Så en bette cain ville ikke skræmme mig

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-02-08 08:44

> Nu ville Jens jo aldrig anskaffe sig en voksen Cain
> Og hvis jeg ved at en given race har nogle egenskaber der ikke
> er forenelige med mit eget sind ville jeg heller aldrig få en fra hvalp.

LOL..så er det jo netop en cairn du skal have.. for som jeg har forstået
dig, så er du lige så stædig og vedholdende som en cairn er!
Det perfekte match!.. (((-;

Det er nu det jeg finder så herligt ved netop cairnen, at de til en vis
grænse har deres egenrådighed, uden på nogen måde at være "dum".
Når jeg leger med boxerne, feks. med bold, kan Ebbe da godt være med til at
lege, men lige pludselig, så kan man se på ham at, " arhhh nu kan i sgu
selv, jeg er gået -barnerøve...." og så skrider han, ligeledes når han er
løs, på stranden feks. han kommer når jeg kalder i langt de fleste tilfælde,
men så lige netop kommer der en fantastisk færd forbi hans formidable
lugtekolbe, og så kan jeg sgu godt vente de par minutter det tager at finde
ud af denne fantastiske lugt.. verden går jo ikke i stå, fordi jeg skal stå
og vente på ham vel? synes han at tænke..
Nikkedukker er der nok af.. (-;

Jeg ville heller aldrig feks. forliges med en bordercollie, de er meget
smukke og fantastisk lærenemme og kloge, ingen tvivl om det, men de vil bare
ikke passe til mig, det er faktisk meget få racer jeg egentlig rigtig gerne
vil have.
Jeg kan godt lide, at der er denne her personlighed, at de kan tænke lidt
selv uden at spørge om lov altid. selvfølgelig skal de være ordentligt
opdragede, men det er for mig ikke altid det samme.
Jeg kom til at tænke på en fra gruppe her, med en beagle, husker ikke
navnet, som en overgang underskrev sit navn med "jeg har en beagle -fordi
alle kan kalde en labrador til sig... "
Den har jeg smilet ad mange gange..

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 09:11

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> LOL..så er det jo netop en cairn du skal have.. for som jeg har
> forstået dig, så er du lige så stædig og vedholdende som en cairn er!
> Det perfekte match!.. (((-;

Det ville da værer synd for hunden, den vil altid tabe sådan
en kamp med mig, ingen grund til at få en race jeg ville stresse.
Jeg ville da hellere skærer en arm af end at indrette mig under en hund

> [...]
> til at lege, men lige pludselig, så kan man se på ham at, " arhhh nu
> kan i sgu selv, jeg er gået -barnerøve...." og så skrider han,

Det oplever jeg da også tit med Angel når jeg leger med mine hunde,
tror såmænd da bare hun pludselig bliver mæt af at rende efter bolde.
Jeg tillægger hende ikke spor tankevirksomhed i retning af at hun har
en mening om at Tyson er en barnerøv (hvad han nu er)

> [...]
> godt vente de par minutter det tager at finde ud af denne fantastiske
> lugt.. verden går jo ikke i stå, fordi jeg skal stå og vente på ham

Det viser jo også med al tydelighed at du har accepteret hans adfærd,
klart at hunden da udnytter det fuldt ud, det ville mine da også gører.

> Nikkedukker er der nok af.. (-;

En hund skal ALTID adlyde et indkald, det kan betyde liv eller død for den.

> Jeg kan godt lide, at der er denne her personlighed, at de kan tænke
> lidt selv uden at spørge om lov altid. selvfølgelig skal de være
> ordentligt opdragede, men det er for mig ikke altid det samme.

Jamen det med at "tænke selv" sværger jo meget til i opdragelsen af hunde.
Synes at alt for mange mennesker kommanderer i tide og utide med deres hunde,
giv den dog lige en chanche for at vise at den godt selv evner at gører det korrekt.
Den filosofi har bragt mig meget lang mht mine egne kan jeg love dig,
og gør at vi kan gå nogle rigtigt behalige ture sammen da jeg ikke konstant
skal holde check på hvad de har gang i, jeg ved det 99% på forhånd.
Ros for at gører det rigtigt af sig selv, og bebrejdelse for at gører det
forkerte har været genialt i opdragelsen har jeg erfaret.

> [...]
> navnet, som en overgang underskrev sit navn med "jeg har en beagle
> -fordi alle kan kalde en labrador til sig... "

Tja, jeg synes nu at de fleste labber jeg møder er ret så ulydige
Beagler møder jeg kun få af, alle smaskulydige

/Jens (som synes ulydighed hører katte til, ikke hunde)

Fra : jopa

Dato : 28-02-08 12:28

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen

> *LOL* Prøv at lade Jens låne en Cairn til et par ugers ferie - og den
> lille jordfræser skulle nok få lært både Angel og Tyson om alle de mange
> muligheder der er for at omgå en ordre ))))))))

Eller hunden ville blive ødelagt.
Vi holder jo alle hund rimeligt forskelligt, og race efter vores egen
habitus
Jeg ville aldrig have en hund jeg ikke kunne træne lynhurtigt til at adlyde
mine ordrer, og jeg forlanger at ordrene adlydes prompte.
En af grundene til at jeg vælger højavlsschæfer er at der er knapt så meget
knald på og de lider af behagesyge.

Har aldrig brugt godbider, ikke at jeg ikke giver den godbider.
Både hunden og vi har det meget bedre hvis førerskabet er på plads og de ved
ikke noget bedre end at blive rost.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 14:06

jopa, skrev:
> "Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen

> Eller hunden ville blive ødelagt.

Før mig med garanti.

> [...]
> En af grundene til at jeg vælger højavlsschæfer er at der er knapt så
> meget knald på og de lider af behagesyge.

Nemlig.
Jeg har da også valgt "racer" ud fra at de skulle kunne opdrages til lydighed.
Vidste da godt at det Rotteblod jeg fik med hos Angel ville kunne gører
hende lidt stædig til at starte med, men så var jeg jo ligesom forberedt
Men da Rotter jo er brugshunde vidste jeg at der burde værer lys i enden af tunnelen.

> Har aldrig brugt godbider, ikke at jeg ikke giver den godbider.

Også sådan her, mine får da tit godbidder, men skal ikke arbejde for dem.

> Både hunden og vi har det meget bedre hvis førerskabet er på plads og
> de ved ikke noget bedre end at blive rost.

Sådan fungerer det da bedst for mine, de bliver helt kåde når jeg roser dem,
og meget ulykkelige hvis jeg riser dem.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 28-02-08 20:53

pwh wrote:
> Sådan fungerer det da bedst for mine, de bliver helt kåde når jeg
> roser dem,

Og mine 4 har fra dag 1 været bedøvende ligeglade med ros.
De ser på mig med et vurderende udtryk, sådan et "hvad vil du?"-agtigt -
uanset hvor superglad jeg lyder.
Og det ligger til racerne.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 21:13

Anette, skrev:

> Og mine 4 har fra dag 1 været bedøvende ligeglade med ros.
> De ser på mig med et vurderende udtryk, sådan et "hvad vil
> du?"-agtigt - uanset hvor superglad jeg lyder.
> Og det ligger til racerne.

Holder dine hunde da ikke af dig :-?
Jeg ville da ikke kunne trives med hunde eller mennesker der
ikke satte pris på at jeg udtrykte min glæde over dem.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 28-02-08 22:20

pwh wrote:
> Holder dine hunde da ikke af dig :-?
> Jeg ville da ikke kunne trives med hunde eller mennesker der
> ikke satte pris på at jeg udtrykte min glæde over dem.

Ork jo - jeg er den bedste og sjoveste i verden - i følge dem.)))
Men ros som indlæring preller bare af. De er glade, topmotiverede - men gør
ingenting før jeg "viser vej"
Ros er supergodt når vi f.eks racer rundt på agilitybanen. De kender alle
forhindringerne ( de fik godbidder første gang de skulle forcere dem)
og mine glade rosende tilråb mellem ordrerne øger hastigheden og deres lyst
til at gøre det.

Men - indlæring af nyt = godbidder i deres verden

Tunnellen f.eks Med en godbid kan du lokke Angel igennem en tunnel i første
hug - hun vil superstolt, glad og med selvtilliden struttende komme ud til
dig i den anden ende. Med kun ros, kan det tage "100 år og en blommesæson"
før hunden fatter hvad den skal hele vejen igennem.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 28-02-08 22:26

Anette, skrev:

> Men - indlæring af nyt = godbidder i deres verden

Hvem har lært dem det

> [...]
> komme ud til dig i den anden ende. Med kun ros, kan det tage "100 år
> og en blommesæson" før hunden fatter hvad den skal hele vejen igennem.

Du bekræftiger mig bare i at godbidder bliver brugt fordi man har travlt,
jeg skal ikke nå noget med mine hunde, det tager den tid det tager

/Jens

Fra : Anette

Dato : 29-02-08 00:48

pwh wrote:
> Hvem har lært dem det

Det har jeg da - fordi det virkede, modsat ros...og?
Hvis det virker efter hensigten kan det så ikke være lige meget hvilken
metode man vælger?
Mine hunde er jo ikke labrador eller lab.blandinger - her er nok brug for
lidt højre grad af motivering

> Du bekræftiger mig bare i at godbidder bliver brugt fordi man har
> travlt, jeg skal ikke nå noget med mine hunde, det tager den tid det
> tager

Jeg bekræfter kun at godbidder er EN af mange metoder, at lære hunden det
man vil.
Din metode er ikke bedre end min eller omvendt.

Jeg er personligt bedøvende ligeglad med hvilken metode hundeejere vælger -
bare det virker, og det ikke indeholder fysisk eller psykisk vold mod
hunden.
Du har det bare - her i NG - en lille tendens til at affærdige brugen af
godbidder, som værende tøsepjat.
Det synes jeg ikke er fair overfor alle os som har hunde der er en smule
mere komplicerede end labber og som ønsker en aktivering, der udgør mere end
end løbeture uden snor.
Jeg har selv haft lab/schæfer - og han var "et stykke kage" at træne med i
forhold til alle de andre hunde jeg har haft og har, og 95% af de hunde jeg
træner og træner sammen med

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 07:30

Anette, skrev:
> Du har det bare - her i NG - en lille tendens til at affærdige brugen
> af godbidder, som værende tøsepjat.

Jeg har aldrig kaldt det tøsepjat, jeg har argumenteret for hvorfor jeg
mener det er en dårlig ide i forbindelse med at lærer LYDIGHED.
Så kan man værer enig eller ej, jeg er i mine gode ret til at have min filisofi
mht hundeopdragelse, ligesom du har lov til at have din.

Du har bare en lille tendens til at komme med dine meninger som den
endegyldige sanhed, for det har du nok læst et sted i en bog vil jeg tro.
Hvis jeg ud fra egne erfaringer mener noget andet er det vel min gode ret,
hvorfor er det så vigtigt for dig at overbevise mig om at du har ret.

> Det synes jeg ikke er fair overfor alle os som har hunde der er en
> smule mere komplicerede end labber og som ønsker en aktivering, der
> udgør mere end end løbeture uden snor.

Kan garanterer dig for at min Angel ville have taget pusten fra mange,
og kan garanterer dig for at det er mere krævende af en hund at gå
løs i trafikken altid end at fise lidt rundt på en træningsbane.
Pas på du ikke nedgør de krav jeg stiller til mine hunde,
de er sikkert nok større end dem du stiller til dine.
Begår mine hunde fejl kan de dø af det, begår hunde på en
træningsbane fejl koster det bare point, forskellen på leg og alvor.

> Jeg har selv haft lab/schæfer - og han var "et stykke kage" at træne
> med i forhold til alle de andre hunde jeg har haft og har, og 95% af
> de hunde jeg træner og træner sammen med

Min Tyson var/er såmænd også nem nok, har jeg hele tiden skrevet,
heller ikke en blanding jeg nogensinde skal have igen, passer ikke til mig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-02-08 09:08

On Fri, 29 Feb 2008 07:29:59 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Så kan man værer enig eller ej, jeg er i mine gode ret til at have min filisofi
>mht hundeopdragelse, ligesom du har lov til at have din.

Så så Jens. Ro på!
Man har et standpunkt til man tager et nyt.
Jeg var totalt enig med dig i at man IKKE skulle bruge godbidder til
indlæring. Måske mest fordi Vaks aldrig har udvist den ringeste
interesse for godbidder... men Oy var sg* nær 1 år før han blev
renlig, og han lystrede ikke FØR jeg begyndte med godbidder. Som
Anette skriver, så fattede han bare minus af min ros, men noget der
kunne gunles på, DET forstod han.

Jeg tror ikke Anette angriber dinbe metoder, men hun giver udtryk for
at du måske udtrykker dig en smule firkantet ind imellem.

>Min Tyson var/er såmænd også nem nok, har jeg hele tiden skrevet,
>heller ikke en blanding jeg nogensinde skal have igen, passer ikke til mig.

Nu ved jeg ikke hvad der er i Oy, men helt ærlig så synes jeg han har
været den mest fatsvage hund jeg nogensinde har stiftet bekendtskab
med. Han er laaaaaang tid om at lære, og så har han det dér
irriterende look, som om det er mig der er lidt skør i bøtten. Dér kan
jeg følge Anette HELE vejen!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 10:12

Leyna, skrev:

> Så så Jens. Ro på!
> Man har et standpunkt til man tager et nyt.

Det er rigtigt
Indtil videre har jeg så dette standpunkt og argumenterer ud fra det.

> [...]
> renlig, og han lystrede ikke FØR jeg begyndte med godbidder. Som
> Anette skriver, så fattede han bare minus af min ros, men noget der

Jo, men nu gør du vel også som Anette siger at du har taget godbidden
væk fra den del af træningen, så lyder det for mig også fornuftigt nok.
Jeg brugte heller ikke godbidder ret længe til Tyson, de interrerserede ham ikke,
men ros reagerede han fint på, så den metode brugte jeg også til Angel.

> Jeg tror ikke Anette angriber dinbe metoder, men hun giver udtryk for
> at du måske udtrykker dig en smule firkantet ind imellem.

Det gør jeg måske også nok, men hundeopdragelse er også lidt
firkantet eller sort/hvidt for mig.
Så længe jeg klart giver udtryk for at det er mine egne tanker der
kommer til udtryk, og ikke siger at det den endelige sanhed
synes jeg ikke der bør værer nogen problemer i det

> Nu ved jeg ikke hvad der er i Oy, men helt ærlig så synes jeg han har
> været den mest fatsvage hund jeg nogensinde har stiftet bekendtskab
> med. Han er laaaaaang tid om at lære,

Tyson er heller ikke for hurtig i knoppen
Men til gengæld sidder det 110% fast når han først har fattet pointen.
Angel lærer meget hurtigt nyt, men skal lige huskes på det hun ikke
er enig i ind imellem, det kunne jo værer forbuddet var blevet ophævet

/Jens

Fra : Anette

Dato : 29-02-08 18:45

Leyna wrote:
> Jeg tror ikke Anette angriber dinbe metoder, men hun giver udtryk for
> at du måske udtrykker dig en smule firkantet ind imellem.

Tak, Leyna

> . Han er laaaaaang tid om at lære, og så har han det dér
> irriterende look, som om det er mig der er lidt skør i bøtten. Dér kan
> jeg følge Anette HELE vejen!

Det der udtryk.....iiihhhh, hvor skal jeg hode godt fast i mit
temperament...

TIl gengæld er det så rart når man finder et eller andet der giver "hul
igennem" til hunden

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-02-08 23:16

On Fri, 29 Feb 2008 18:45:28 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Det der udtryk.....iiihhhh, hvor skal jeg hode godt fast i mit
>temperament...

Jeg var mere bekymret for om Oy måske var lidt retarderet. Ind imellem
kan han godt se sådan ud!

>TIl gengæld er det så rart når man finder et eller andet der giver "hul
>igennem" til hunden

Man sidder tilbage med den gode følelse af "Ahhhh! Han KAN lære." *GG*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 23:57

Leyna, skrev:

> Man sidder tilbage med den gode følelse af "Ahhhh! Han KAN lære." *GG*

Jamen da klassisk fejl som jeg selv har begået,
fejlen ligger ikke hos hunden, men ens egen måde at
formulerer sit budskab til den.

/Jens (som formulerere sig med tæsk, eller mange tæsk)

Fra : Anette

Dato : 01-03-08 00:52

Leyna wrote:

> Jeg var mere bekymret for om Oy måske var lidt retarderet. Ind imellem
> kan han godt se sådan ud!

*ROFL*

Jow - kender det

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 01-03-08 00:56

Anette, skrev:

> *ROFL*
>
> Jow - kender det

Har i overvejet om jeres hunde rent faktisk er retarderetede

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 01-03-08 08:16

On Sat, 1 Mar 2008 00:56:12 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Har i overvejet om jeres hunde rent faktisk er retarderetede

Oy er bestemt ikke retarderet, men jeg er ret overbevist om at han har
humor. Han har i hvert fald taget r*ven på mig et par gange.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 29-02-08 18:54

pwh wrote:
> Du har bare en lille tendens til at komme med dine meninger som den
> endegyldige sanhed, for det har du nok læst et sted i en bog vil jeg
> tro.

Vi kan jo hver især kun skrive ud fra egen erfaring - og det ser måske
firkantet ud på skrift.
Der mangler ligesom et smil , eler glimt i øjet, et venligt toneleje.
Jeg kan kun skrive det der virker for mig - ligesom du kun kan skrive det
der virker for dig.
Det gør jo ikke min metode ringere eend din eller din ringere end min, vel?

> Pas på du ikke nedgør de krav jeg stiller til mine hunde,
> de er sikkert nok større end dem du stiller til dine.

Jeg nedgør ABSOLUT ikke hvad du har opnået med dine hunde. HVis mine indlæg
har kunnet tolkes i den retning så beklager jeg meget.
Mine krav til mine hunde er bare anderledes, end de krav du stiller til
dine.
Mine har basislydigheden på plads - så de ikke kommer til skade ude i
virkeligheden, men derudover er de i en næsten konstant indlæringsperiode.
Fordi de som hyrdehunde har godt af at bruge hovedet. Det stiller andre krav
end at skulle vedligeholde ...øøøh hva kan man kalde det..."brugs-lydighed"

Derudover træner hundene og jeg ikke til konkurrencer - vi træner fordi det
er sjovt og fordi det giver deres liv mere indhold end nok så mange km
lufteture.
Det er så min måde at have hyrdehund på - andre træner konkurrenceagility -
andre bruger deres hyrdehunde til det de egentlig skal bruges til - nemlig
som arbejdshunde på får. Men ens for dem alle er at de skal bruge hovedet
hver dag.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 19:16

Anette, skrev:

> [...]
> Der mangler ligesom et smil , eler glimt i øjet, et venligt toneleje.
> Jeg kan kun skrive det der virker for mig - ligesom du kun kan skrive

Helt enig, men jeg gør personligt altid opmærksom på at det er mine
egne tanker jeg lægger til grund for mine udtalelser.
Synes som sagt du har det lidt med at skulle fortælle mig
at tingene hænger sammen på en helt betemt måde.
Det ved ingen i verden da hundehold ikke er en eksakt "videnskab"

> Det gør jo ikke min metode ringere eend din eller din ringere end
> min, vel?

Man kan måske sige at din metode er ringere for mig,
og min ringere for dig

> Jeg nedgør ABSOLUT ikke hvad du har opnået med dine hunde. HVis mine
> indlæg har kunnet tolkes i den retning så beklager jeg meget.

Synes bare at dit eksempel med labber og snorfri gåture havde en klar adresse,
misforstod jeg dig er det da mig der beklager, for det skrev du jo ikke

> Derudover træner hundene og jeg ikke til konkurrencer - vi træner
> fordi det er sjovt og fordi det giver deres liv mere indhold end nok
> så mange km lufteture.

Det er mine hunde da også klart misundelige på, men den slags gider
deres ejer ikke, men bestemt optimalt for dine at du gider.
Jeg har nok mine hunde som de fleste andre for min egen skyld
og ikke for hundenes, så de må indordne sig under hvad jeg gider.
Gåture er så noget jeg selv elsker, faktisk en væsentlig årsag til
at jeg fik hund, så jeg fik noget selskab på turene
Men Angel blev da primært købt til Tyson, jeg havde faktisk nok i en,
så jeg er da villig til at strække mig langt for at de trives godt

/Jens

Fra : pwh

Dato : 01-03-08 03:41

pwh, skrev:

> Min Tyson var/er såmænd også nem nok, har jeg hele tiden skrevet,
> heller ikke en blanding jeg nogensinde skal have igen, passer ikke
> til mig.

Det skal self ikke forståes som at jeg ikke holder af Tyson.
Han er min første egen hund som jeg elsker over al evne,
ville hellere miste et par fingre end at miste min Tyson.

/Jens (hvis Tyson ligger og snorker lydigt)

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 13:57

> Tunnellen f.eks Med en godbid kan du lokke Angel igennem en tunnel i
første
> hug - hun vil superstolt, glad og med selvtilliden struttende komme ud til
> dig i den anden ende.

Forsøgte faktisk, at smide en godbid ind i tunellen til til Biva, men hun
skulle sandelig ikke derind. Hun kunne lige kigge ind, da jeg selv kravlede
ind og Bingo kom et stykke ind til mig -der er sgi ikke meget plads sådan et
sted.

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 15:48

Buffy, skrev:
> [...]
> hun skulle sandelig ikke derind. Hun kunne lige kigge ind, da jeg
> selv kravlede ind og Bingo kom et stykke ind til mig -der er sgi ikke

Jeg prøvede da også i sin tid forgæves at lokke både Tyson og Angel
til at svømme ved at smide godbidder i vandet, det virkede ikke.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 16:31

> Jeg prøvede da også i sin tid forgæves at lokke både Tyson og Angel
> til at svømme ved at smide godbidder i vandet, det virkede ikke.

Jeg fik Bingo i vandet ved, at smide en bold i- men nu er hun jo også skør
med legetøj.

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 18:39

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik Bingo i vandet ved, at smide en bold i- men nu er hun jo også
> skør med legetøj.

Tyson kom ud af sig selv en dag vi var ved en sø hvor bunden skrånede
så blidt at han kunne gå roligt ud til han blev vandbåren.
Angel kom ud en dag ved at hun i vandkanten i damhussøen legede vildt
med et plasticrør og pludselig svømmede uden hun havde opdaget det.
Så jeg har lært at med de ting man kan give tid, der skal man gører det,
så finder hundene ud af det i deres eget tempo

/Jens (som heller ikke bryder sig om at blive presset til noget)

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 19:17

> Så jeg har lært at med de ting man kan give tid, der skal man gører det,
> så finder hundene ud af det i deres eget tempo

Så er der måske håb for Biva endnu.

Sidste år ville hun ikke nærmere end 3 meter fra vandkanten. Nu kan hun godt
gå i vandkanten- Bamse er jo vældig vandglad og hvis hun vil lege med ham,
når der er vand i nærheden, må hun altså ned til vandet.

Bølgerne larmede dog lidt for meget på stranden forleden, så de fik lige et
Buf med på vejen:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/229000439.jpg

Fra : pwh

Dato : 29-02-08 20:06

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der måske håb for Biva endnu.

Skal man aldrig opgive
Det havde jeg faktisk gjort mht Angel og svømme,
og så snød hun altså mig og sig selv en dag.

Fra : pwh

Dato : 27-02-08 21:45

Anette, skrev:

> [...]
> det er for en slags hund de vil købe/anskaffe sig.
> Hvordan er dens psyke -sådan generelt set. Er den robust eller er den

110% enig

/Jens (som ikke skal have for følsomme hunde)

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-02-08 14:16

On 25 Feb., 08:28, "PDA" <xpda...@xhotmailx.com> wrote:

> 2. Hvad gør man? Skælder ud? Overtaler den anden hunds ejer (- det vil være
> svært!) til at lade vores komme tæt på og se hvad der sker? Siger "dæk", det
> vil den gøre, indtil den anden er forbi?

Ikke skælde ud. Jeg har med held brugt at rose hunden inden den bliver
agressiv, altså når han har set en anden hund, som endnu er for langt
væk til at gø ad. Derved bliver sikkerhedsafstanden betydelig mindre.
Skældud opfattes enten som at hjælpe med at gø, eller endnu en
trussel.
Derudover virker det at aflede med et eller andet. Når man er afsted
med flere hunde må de ale have en godbid. Det har medført at den
ældste som slet ikke er ham der har problemet sstraks sætter sig og
ser på mig når vi ser en anden hund.
Afledning kan f.eks også være at knipse med fingrene uden for hundens
synsfelt.

Men hvordan ter de hunde sig som han ikke kan lide? Min "problemhund"
kan f.eks. ikke døje spidshunde som har halen liggende hen ad ryggen.
Det er et meget dominerende signal.

Hvis hunde der af natur er angstbidere bliver kastreret kan det gøre
alting meget mere kompliceret. Angstbidere går ofte umotiveret til
angreb for at dække over deres usikkerhed, og her behøver ofret ikke
have opfordret til noget overhivedet. Kastrerede hunde ved udmærket at
de ikke lugter af hanhund mere, og det bliver de nødt til at dække
over ved at angribe inden den hund man møder overhovedet får anledning
til at snuse.

Hilsen Kim