Schæferhunde-typer
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 22-02-08 23:37

Mojn !!

Tænker på evt. at få en Schæfer. Ved, at der er flere typer. Er der
også en type der ikke "slæber" bagkroppen efter sig, det vil sige en,
der har en normal lige ryg, som andre hunderacer. ???
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Søren LH

Dato : 22-02-08 23:55

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også en type der ikke "slæber" bagkroppen efter sig, det vil sige en,
> der har en normal lige ryg, som andre hunderacer. ???

Jeg ved ikke om du vil kalde at afskydende kryds og en svagt hældende
ryglinie at bagkroppen slæber? For sådan er standarden.
Slæber bagkroppen her:
http://www.vizla.dk/IMG_4290-s1.jpg
http://www.vizla.dk/IMG_0368-s512.jpg

Schæferen er ikke rektangulær som andre hunde, men den har på trods af dette
(eller på grund af dette) vist sit værd som den mest udbredte brugshund i
politi, toldvæsen, militær, vagttjeneste, minesøgning m.v. verden over, så
det vil næppe give dig andre problemer end æstetiske .

Mojn...

Fra : JB

Dato : 23-02-08 09:08

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugshund i politi, toldvæsen, militær, vagttjeneste, minesøgning m.v.
> verden over, så det vil næppe give dig andre problemer end æstetiske .

Meget smuk hund med en flot ryglinie.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 23-02-08 00:09

> [...]
> også en type der ikke "slæber" bagkroppen efter sig, det vil sige en,
> der har en normal lige ryg, som andre hunderacer. ???

Tror ikke den kvadratiske schæferhund findes mere, men mon ikke det er knapt
så udpræget hos brugstyperne.
Min har det du ikke ønsker og det er en højavl.
Se den her. http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=50

Han var godtnok kun hvalp/unghund på det billede.
Kropsbygningen er ønskelig i schæferegi så hvis du ikke kan forlige dig med
det så find en anden race

Mener ikke det er så udpræget ved den hvide schæfer bla.

Fra : C.H

Dato : 23-02-08 10:40

> [...]
> også en type der ikke "slæber" bagkroppen efter sig, det vil sige en,
> der har en normal lige ryg, som andre hunderacer. ???

Jeg tror det bliver svært at finde en schæfer med en lige ryglinje - i så
fald vil jeg påstå at den er af lidt tvivlsom herkomst.
Sådan er en schæfer nu en gang. Men det er rigtigt, at der i typerne er lidt
forskel, hvor højavlen nok har en lidt mere skrå ryglinje end den af
brugslinjer.

Men - jeg ville ikke gå så hulens meget op i det, hvis jeg var dig. Hvis du
sikrer dig, at du køber en hund der stammer fra sunde aner med fornuftige
HD-status og et godt index, så er du nået meget langt. Dertil synes jeg det
er vigtigt, at man ikke kun vælger typen af schæfer ud fra dens udseende,
men også ud fra dens øvrige egenskaber.
Det kan godt være, at en schæfer af brugslinjer er en smule mindre
skrånende, men den er også en hund, som har brug for lidt mere aktivitet i
forhold til højalvshunden.
Og hvis man ikke bryder sig om det, så har man jo købt katten i sækken ved
at kun at holde fokus på ryglinjen..

Det er en pakke, hvor man kun i et vist omfang kan vælge ud, hvad man vil
have.

Du kan gøre meget ved at lave dit arbejde ordenligt inden du vælger hvalp -
både hjemme i stolen foran computeren, hvor du kan studere linjer og
sundhed, men også ude hos opdrætterne, hvor du kan se, hvordan hunden ser
ud, opfører sig og i øvrigt lever til dagligt.
Træningspladserne er også gode at besøge for at få afdækket det samme - og
folk er mere end villige til at tale om deres egen hund

Ellers er der jo - som John nævner - den hvide hyrdehund, som er en udpræget
familiehund med en form som de gamle schæfere havde...

Connie

Fra : Hm

Dato : 23-02-08 14:24

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers er der jo - som John nævner - den hvide hyrdehund, som er en
> udpræget familiehund med en form som de gamle schæfere havde...

Godt indlæg Conni

Hanne/ der har / har haft rigelige drifter i sine Højavls Schæfere

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-02-08 14:41

> [...]
> også en type der ikke "slæber" bagkroppen efter sig, det vil sige en,
> der har en normal lige ryg, som andre hunderacer. ???

Hej Hans
Nu er det der såkaldte dryppen med bagkroppen værst for tæverne synes jeg og
det er noget fanden har skabt, eller rettere noget der blev skrevet ind i
standarden omkring 1920erne.
Det får en schæfertøs til at se sky underdanig og lusket ud synes jeg.

Men blandt de uægte eller ikke stambogsførte hunde finder du sagtens en mere
lige schæferhund end hos udstillingslinjerne.

Men kig da også på nogle af de hollandske og bælgiske hyrdehunde. De er også
nogle dejlige hunde.

Mvh. Brian

Fra : jopa

Dato : 23-02-08 21:26

"Brian Olesen" <nomail@nowhere.dk> skrev

> Men blandt de uægte eller ikke stambogsførte hunde finder du sagtens en
> mere lige schæferhund end hos udstillingslinjerne.

Finder du også hos brugslinierne.
Har set op til flere kasseformede brugsschæfere.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-02-08 01:29

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "Brian Olesen" <nomail@nowhere.dk> skrev

> Finder du også hos brugslinierne.
> Har set op til flere kasseformede brugsschæfere.

Ja det er rigtigt. Men jeg synes problemet er størst hos tæverne. Jeg ved
ikke lige, om det er skilpader de ønsker at lave? De skal lige have et
skjold på og så også sænket forkroppen, så...

Jeg er jo selv helt totalt vild med Schæferhunden. Ingen hund er så skøn som
en rigtig schæfer. Eller sagt på en anden måde: Engang schæfer, altid
Schæfer!
Men lige der synes jeg altså filmen knækker for standarden.

Har da selv en halvsøster til Kato og hun er da dejlig. Men tøset og
underdanigt ser det altså ud med den der hængende bagklap.

Mvh. Brian
Mvh. Brian

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 14:53

> [...]
> ikke lige, om det er skilpader de ønsker at lave? De skal lige have et
> skjold på og så også sænket forkroppen, så...

Nu er det jo standarten og sådan skal de se ud.
Har bemærket at nogen brugslinieavlere glemmer det æstetiske når de avler.
De går formentlig efter helt andre ønsker med det resultat at der bliver
lavet mange små kassevogns lignende typer endog tit langhårede.
For mig at se er der ikke hoved eller hale i avlen af disse typer hunde.
Godt man har en rigtig schæfer med den helt rigtige bøjning

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim

Dato : 25-02-08 20:51

> "Brian Olesen" <nomail@nowhere.dk> skrev
> lavet mange små kassevogns lignende typer endog tit langhårede.

Det var da noget af en påstand.

Kim

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 20:53

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> Det var da noget af en påstand.

Hvis ikke synet bedrager så er det ikke en påstand men fakta

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim

Dato : 25-02-08 22:29

> "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> Hvis ikke synet bedrager så er det ikke en påstand men fakta

Jeg tror du skal en tur forbi en optiker, for dit syn må bedrager dig, jeg
kan gå med til at ikke alle grå er lige kønne, men det gælder bestemt også
for højavl, men at påstå at de "firkantede" grå tit er langhårede, den må du
længere ud på landet med.

Kim

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 22:41

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> men at påstå at de "firkantede" grå tit er langhårede, den må du længere
> ud på landet med.

Øhm jeg har da ikke påstået noget som helst.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim

Dato : 28-02-08 21:05

> "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> Øhm jeg har da ikke påstået noget som helst.

Tjae fakta er det da i hvert fald ikke, og så vil jeg mene det er en påstand
fra din side.

Kim

Fra : jopa

Dato : 28-02-08 21:10

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev

> Tjae fakta er det da i hvert fald ikke, og så vil jeg mene det er en
> påstand fra din side.

Jeg har senere korrigeret det til "pelsede" og dem må du da have set også

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Winther

Dato : 26-02-08 08:34

Langhår er ikke større problem hos brugssch. end hos højavl, det er ikke
ualmindeligt at der er et par stykker i et stort kuld. Der imod synes jeg
der er flere brugssch. som er lige lidt nok pelsede...der i blandt min.
Jeg er egentlig i tvivl om hvad det er i mener med karperygget, min er
højest midt på ryggen, men hun er da bestemt ikke overvinklet bag. Lige
hjemkommet fra avlskåring, her var der bestemt ikke nogen karperyggede
højavl, jeg vil kalde dem overbygget for, nogen endda så de næsten havde
hyænefacon og sammen med meget vinklede bagben så kunne de bare lægge fra
land i trav. Jeg tror bestemt også det er et problem, at der lægges så meget
vægt på den trav, da de skal have den ekstreme bygning for at den går
flottest. Og som hvalpe, der er de løse og slingre i bagparten og kan dårlig
slæbe kængurubenene efter sig, behændighed, den får de aldrig på samme måde
som brugsracerne...

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : jopa

Dato : 26-02-08 10:57

"Winther" <nobody@home.dk> skrev
> Der imod synes jeg der er flere brugssch. som er lige lidt nok pelsede...

Det var nok det ord jeg skulle have brugt i stedet.
Når de har så meget pels bliver de massive at se på

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : C.H

Dato : 25-02-08 21:49

"Brian Olesen" <nomail@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har da selv en halvsøster til Kato og hun er da dejlig. Men tøset og
> underdanigt ser det altså ud med den der hængende bagklap.

Egentlig tror jeg ikke, det er standarden, der fejler noget - den er længe
siden, at den blev lavet. Til gengæld kan der lægges meget ind under den -
diverse modefænomener som eksteriørdommerne jo med hård hånd styrer. I nogle
år er der blevet avlet lidt ekstreme hunde, både hvad angår vinkler og
størrelse... Jeg håber på - specielt efter at have set en grå i AVKL på HAS,
at der er håb for en opblødning, der får schæferen til at blive lidt mindre
ekstrem.

I øvrigt synes jeg trods alt, at de fleste er ok... Og hos de grå synes jeg,
at jeg ser flere med gode vinkler i forhold til overvinklede og
kasseformede. Jeg har aldrig set en grå, der var så kantet som den hvide
hyrde, eksempelvis....

Connie....

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-02-08 09:34

On 23 Feb., 10:39, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> Men - jeg ville ikke gå så hulens meget op i det, hvis jeg var dig.
> Og hvis man ikke bryder sig om det, så har man jo købt katten i sækken ved
> at kun at holde fokus på ryglinjen..

På dette sted ville jeg have været på pletten med en kvik bemærkning
om ryglinjer.
Helt ærligt, jeg synes stadig ikke at schæferens faldende ryglinije er
pæn, men efter at jeg har fået ham her i huset....

http://musikmuseum.dk/laby/jm.jpg
ADVARSEL ADVARSEL ADVARSEL - Ikke schæferbillede ;-P

siger jeg ikke så meget op i den slags mere.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 23-02-08 21:25

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev

[...]

Fuck og du generer Milo
Dette er sgu karpefacon for alle pengene.

Forøvrigt en smuk hund. Det sagde jeg ikke.
Havde en nabo der havde en sådan et par stykker.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-02-08 10:13

On 23 Feb., 17:34, Kim Christensen <SLETTESnemo...@yahoo.com> wrote:
Det indlæg kom lidt hurtigt af sted.

Det jeg ville tilføje var at detaljer mht udseendet er noget jeg kan
abstrahere fra hvis ellers hunden fungerer fint mentalt og fysisk.
Jeg har tilmed opdaget at den buede bagkrop kan være helt praktisk når
hunden (med den størrelse) ligger i arm under dynen. Det passer så
fint...;)

Jeg fornemmer nok at nogen schæfere slæber bagkroppen efter sig, og at
indavling af den buede ryglinje ikke kun har budt på lyksaligheder for
racen.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 23-02-08 22:34

[...]

Så længe du kun fornemmer og ingen konkret viden har på området sover jeg
roligt
Min krumryggede makker ligeså.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-02-08 15:22

On 23 Feb., 22:34, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> Så længe du kun fornemmer og ingen konkret viden har på området sover jeg
> roligt
> Min krumryggede makker ligeså.

Jo, men altså, når jeg ser en krumrygget schæfer gå så ser det altså
ud som om at bagenden dingler, som om der er for meget lejeslør på
bagakslen. Det ser ikke ligefrem meget sundt ud - og jeg tror heller
ikke at det er det. Mennesker der går på samme måde skubber ofte en
rolator foran sig :P

Hilsen Kim

Fra : C.H

Dato : 24-02-08 09:39

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

bagakslen. Det ser ikke ligefrem meget sundt ud - og jeg tror heller
ikke at det er det. Mennesker der går på samme måde skubber ofte en

__________________________________

Hej Kim...

Jeg er ganske enig med dig i, at der er nogen schæfere, der er så
overvinklede at de ligner noget der er løgn - og at de ser ud som om, de
lider af Wobbler.
Men det er da heldigvis ikke normen, og noget man kan se sig ud af ved at
udvælge sin hvalp med fornuft.

Men vinklerne er nu engang en del af schæferstandarden - og hvis man ikke
kan lide standarden, så er det måske ikke en schæfer, man er ude efter når
det kommer til stykket

Da vi skulle vælge hund, var jeg også opmærksom på vinklerne, da jeg ikke
var interesseret i en overvinklet hund - havde haft en i forvejen med
massive rygproblemer.
Men det er ikke så hulens svært at undgå, hvis man sætter sig ind i hundens
linjer og kigger på, hvordan forfædrene ser ud både på deres udseende og
deres sundhedsdata...
Som sagt før - det er en pakke, man køber, og det er en fejl at vælge en
hund ud fra ET kriterie alene...

Connie

Fra : jopa

Dato : 24-02-08 12:38

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev
> Men vinklerne er nu engang en del af schæferstandarden - og hvis man ikke
> kan lide standarden, så er det måske ikke en schæfer, man er ude efter når
> det kommer til stykket

Kim har selv købt en schæfer kan man se http://musikmuseum.dk/laby/jm.jpg

Det må være stamfaren til alle skrukryggede schæfere.
Pudsigt nok forhindrer den udprægede skrugryg ikke hunden i at være den
måske hurtigste hund der findes

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-02-08 01:26

> [...]
>
> Det må være stamfaren til alle skrukryggede schæfere.
> Pudsigt nok forhindrer den udprægede skrugryg ikke hunden i at være den

Hurtigst til hvad?
Uha en border er da langt langt hurtigere.

Brian

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 11:35

"Brian Olesen" <nomail@nowhere.dk> skrev

> Hurtigst til hvad?
> Uha en border er da langt langt hurtigere.

Så vidt jeg husker er den type hund forbudt til jagt da den løber vildtet
ind.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-02-08 09:04

On 25 Feb., 01:26, "Brian Olesen" <nom...@nowhere.dk> wrote:

> Hurtigst til hvad?
> Uha en border er da langt langt hurtigere.

Ja, men til hvad?
Hvis det er løbehastighed, min skrutryggede kan løbe ca 60 km/t på
fast underlag.
Jeg ved ikke hvad en border kan løbe.
Men jeg vil godt se en skrutrygget schæfer løbe med den fart..

Hilsen Kim

Fra : Søren LH

Dato : 25-02-08 18:12

> Hurtigst til hvad?
> Uha en border er da langt langt hurtigere.

Ja, men til hvad?
Hvis det er løbehastighed, min skrutryggede kan løbe ca 60 km/t på
fast underlag.

------------

Har du selv målt det?

Hvad er det præcist for en race (if any)?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 18:27

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Har du selv målt det?
>
> Hvad er det præcist for en race (if any)?
Ligner en Borzoi
Nu ved man jo præcist hvor hurtigt en greyhound kan løbe, og en en Borzoi
kan løbe hurtigere, 60-75 km/t.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Søren LH

Dato : 25-02-08 20:54

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Ligner en Borzoi
> Nu ved man jo præcist hvor hurtigt en greyhound kan løbe, og en en Borzoi
> kan løbe hurtigere, 60-75 km/t.

Uha, så kan den blive snuppet at politiet, hvis det sker i bymæssig
bebyggelse . Der er nu nok forskel på hvad en specialtrænet borzoi kan
løbe, og så den almindelige hundeejers. Ligesom at selvom der er mennesker
der har løbet 100 m på 10 sek, er der mange der vil have svært ved at gøre
det bare på det dobbelte.

Men imponerende er det

Jeg tror da forresten jeg vil have målt Vizla en af dagene, hun er ikke
langsom, men 75 km/t når hun nu nok ikke .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 25-02-08 18:30

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev
Men jeg vil godt se en skrutrygget schæfer løbe med den fart..

Nu kan en Borzoi kun løbe i ca 10 min hvorefter den falder bevistløs om af
træthed, og derefter kan schæferen let undulere det stykke pind

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-02-08 14:34

On 25 Feb., 18:11, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:

> Har du selv målt det?
>
> Hvad er det præcist for en race (if any)?

Målt ved løb på klippet græs mellem to punkter hvor jeg ved at
afstanden er 53 meter, på 3.3 sekunder.

53/3,3 = 16,06m/s = 57,8 km/t

Jaroff er en borzoi på knapt 3 år.
http://musikmuseum.dk/laby/jar14.jpg

Borzoi og whippet kan klare ca 60 km/t, men kun kortvarigt. Greyhounds
siges at kunne klare op til 70 km/t.

Hilsen Kim

Fra : Søren LH

Dato : 25-02-08 22:44

> [...]

> Har du selv målt det?
>
> Hvad er det præcist for en race (if any)?

Målt ved løb på klippet græs mellem to punkter hvor jeg ved at

---------

Flot!

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-02-08 14:42

On 25 Feb., 20:53, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:

> Uha, så kan den blive snuppet at politiet, hvis det sker i bymæssig
> bebyggelse

Min "lille" irske ulvehund forsøger dagligt at lege politi og snuppe
den skrutryggede. Lille Happy kan godt løbe rigtigt stærkt, på lange
lige stræk kan de lange ben godt få ham mistænkeligt tæt på Jaroff,
men Happy er tungere og har sammenlignet med borzoien en
accelerations, og bremseevne som en fuldtlæsset Tuborglastbil.
At se de to minder om de gamle tegnefilm med Road Runner og ræven der
hele tiden forsøger at fange den, uden at det nogensinde lykkes.

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-02-08 14:05

On 25 Feb., 14:53, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> For mig at se er der ikke hoved eller hale i avlen af disse typer hunde.

Halekuperet Schæfer - måske for at lette belastningen på bagakslen?
Jeg må indrømme at jeg bedst kan lide de langhårede schæfere af
udseende. OK, de er ikke så vejrbestandige, men hos mig ville en hund
ikke skulle ligge og fryse i en hundegård, men i stedet hygge sig
under dynen med sin herre. Der ligger allerede to hunde og venter på
mig, sengen er forvarmet.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 26-02-08 22:09

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev

Jeg må indrømme at jeg bedst kan lide de langhårede schæfere af
udseende.

Det er næsten sådan en du har.
En løbende pind

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-02-08 14:19

On 26 Feb., 22:09, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> Det er næsten sådan en du har.
> En løbende pind

Ja, og den løbende pind kan endda rejse ørerne helt op som ståører.
Det ser sjovt ud når han lige har haft ørerne liggende, hvor de kan
være helt usynlige. Kommer der en spændende lyd vokser der lige to
ståører ud af hovdet på ham.

Hilsen Kim