Køkkenbords avl.
Fra : Xenon

Dato : 21-02-08 16:35

Hej Jens
det her er køkkenbords avl af værste skuffe.. Denne mail har jeg fået som
Formand i en lille Rottweilerkreds

------------------
Nu har jeg siddet og kigget rundt på nettet flere steder og kan ikke rigtig
finde noget om indavl, og hvad loven osv siger omkring dette.

Så derfor tager jeg nu henvendelse til jer ang. Dette.

Det er således at min nabo har Rottweiler, dog uden papir, men siger de er
ægte, det er jo så hans sag. Men han har en han og en hun som er far og
datter. Og nu er det så anden gang han avler hvalpe på dem.

Her set en af de andre hvalpe fra før og den er ved at have ødelagt tænder.
(alt dette er før jeg kom her ud i området). Men at han så igen har valgt at
lave hvalp på dem kan jeg bare ikke have.

Han ville ha jeg skulle se dem. Der er 8 og en var død født. Lagde mærke
til at 2 af dem havde lang hale 1-2 1/3 hale og resten ingen hale. Jeg synes
det er så forkasteligt at han gør det. Og vil vide om der er en lov osv
omkring dette. Nogen der evt kan tage ud og kigge på de hvalpe??

Har intet imod racen, selvom jeg selv har en Dobermann. Men går bestemt
ikke ind for indavl.

--------------------

De hvalpe her, risikerer vi at få ud i vores kredse i Rottweilerklubben, det
skal vi bruge tid på.
Når man avler på hunde uden stambog er der overhovedet garanti for hvad der
er avlet på eller hvad der kommer ud af det.
Tænk på de arme menesker der får købt hund sådan et sted.
Der er kun en måde at avle på og det er med stambog.

Claus

Fra : Winther

Dato : 21-02-08 16:57

Ja så tænker man lige en ekstra gang på de mennesker som som højt og flot
proklamerer at det er lige meget med stambogen, for den skal de ikke bruge
til noget, -samtidig med at de kalder os andre snobber, fordi vi kun køber
med stambog....
--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 19:37

Winther, skrev:
> [...]
> flot proklamerer at det er lige meget med stambogen, for den skal de
> ikke bruge til noget, -samtidig med at de kalder os andre snobber,

Den slags mennesker har jeg så endnu ikke mødt.
Men jeg har mødt et par stykker der har hygget sig over at have
"sparet" nogle penge ved at købe uden tavle.
Kender så også folk der tydeligvis er endt op med blandinger
eller hunde med alvorlige fejl.
Ville aldrig selv købe en racehunde uden tavle.

/Jens

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 21-02-08 21:19

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til noget, -samtidig med at de kalder os andre snobber, fordi vi kun køber

Faktisk havde en egentligt stambog ingen betydning overhovedet da vi valgte
at få kampvognen. Faktisk gik vi bevidst efter en blandingssag fordi snart
sagt alle de "etablerede" racer lider af en eller anden form for
metaltræthed.
Der var en svag skelen til racer og baseret på tidligere erfaringer lød en
Sankt Rottweiler som et godt bud da denne lille klump stod til salg 250 km
væk i Fredericia på et dyreinternat. Hun opfyldte alle forventninger til den
slags små søde hvalpe, sjov og livlig + en lille smule dum.

Stambogen....jo, moren var rottweiler, den mødte vi på internatet. Fyren var
Sankt Bernard.
Internatet havde foretaget dyrlægekontrollen og hun var klar afrejse for
1500 kr. inkl. en lille pose hundemad og et halsbånd.
Vi havde såmænd gerne betalt 5000 for hende...

Nu er hun snart 5 år, stadig utrolig livlig og sjov, også stor og klodset,
men kollosalt stærk. C.H. her fra gruppen har prøvet kræfter med hende og
alle er enige om at der ikke er skabt ondt i hende.

Hvem kunne vide at hun ville få konstateret HD i svær grad efter kun 4 år.
Så noget tyder på at racehundenes degenerering er slået igennem også på
blandingerne.
På en tidspunkt skal vi nok aflive hende, sikkert tidligere end hvad der
syntes fair, men sådan er livet jo.

Mht. snobberi med stambogen håber jeg at jeg har gjort det klart at langt de
fleste blandingshundeejere overhovedet ingen holdning har til stambøger. Man
vil sgu bare have en sød og rar hund.
Der er selvfølgelig mennesker som snobber med stambog og folk der gør det
modsatte, men mon ikke de fleste vælger hunden efter hvad der føles rigtigt,
uanset stambogen.
Det gjorde vi og vi keder os kun, hvis vi vælger det!

Michael

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 21:30

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev
> Hvem kunne vide at hun ville få konstateret HD i svær grad efter kun 4 år.
> Så noget tyder på at racehundenes degenerering er slået igennem også på
> blandingerne.

Øhm det har formentlig ikke direkte reference til det at have stambog.
En mand på 120 kg har større chancer for at få slidgigt i knæ og hofter end
en mand på 70 kg

De store hunderacer lige så uanset stambog eller ej.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 21-02-08 21:42

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Øhm det har formentlig ikke direkte reference til det at have stambog.
> En mand på 120 kg har større chancer for at få slidgigt i knæ og hofter

Det kommer vel an på om manden på 120 kg burde have vejet 70... ;c)

Mht. hundene tror jeg at de sygdomme der er "skabt" er pga. avl.
Min helt personlige holdning.

Michael

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 21:49

Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev

> Det kommer vel an på om manden på 120 kg burde have vejet 70... ;c)

Det har intet med det at gøre, men faktummet er at vægt slider på ledene.
Spørg enhver fagperson.
Desuden er der et overtal af overvægtige der får lavet hofter og knæ.

> Mht. hundene tror jeg at de sygdomme der er "skabt" er pga. avl.
> Min helt personlige holdning.

Hofteledsdysplasi findes udbredt hos tungere racer

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-02-08 16:57

> [...]
> Tænk på de arme menesker der får købt hund sådan et sted.
> Der er kun en måde at avle på og det er med stambog.

Jeg kan kun nikke anerkendende.. lige præcis derfor..
Og det er vel det samme indenfor alle racer, jeg ser det jo også ret tit hos
"min" race, boxeren.

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 19:32

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev
> Har intet imod racen, selvom jeg selv har en Dobermann. Men går bestemt
> ikke ind for indavl.

Aldrig ?

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Xenon

Dato : 21-02-08 21:20

> Aldrig ?

Jeg har ikke skrevet noget om indavl, det stod i den email jeg modtog.

Claus

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 21:32

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev

> Jeg har ikke skrevet noget om indavl, det stod i den email jeg modtog.

Ok sorry sådan læste jeg det ikke

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 19:33

Xenon, skrev:
> Hej Jens
> det her er køkkenbords avl af værste skuffe.. Denne mail har jeg fået
> som Formand i en lille Rottweilerkreds

Grim historie.
Men læste du det svar jeg gav dig i den anden tråd ???
Jeg er nu "under bordet" begyndt at undersøge mht
det rent praktiske i at avle helt ægte hunde,
ser ikke ud til at være så kompliceret som nogen vil gører det til.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 19:41

"pwh" <gætselv@.dk> skrev
> Jeg er nu "under bordet" begyndt at undersøge mht
> det rent praktiske i at avle helt ægte hunde,

Ok du er ved at fatte det.
Avl skal ikke foregå på køkkenbordet, men under.
Så mangler du blot også at få dem ned af sofaen og sengen.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 19:50

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev
>
> Ok du er ved at fatte det.

John, har jeg ikke alle dage været langsomt opfattende

> Avl skal ikke foregå på køkkenbordet, men under.

Ok, stueopdræt lyder nok pænere.

> Så mangler du blot også at få dem ned af sofaen og sengen.

Dream on

Ps.
var forbi ejendommægleren som solgte mig mit hus for 10 år siden,
han mente at 2.5 mille var at sætte prisen for lavet, godt at vide

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 19:55

"pwh" <gætselv@.dk> skrev
> var forbi ejendommægleren som solgte mig mit hus for 10 år siden,
> han mente at 2.5 mille var at sætte prisen for lavet, godt at vide

Ja priserne er opskruede derovre.
Det er så en fordel når man skal sælge, men knap så stor fordel så længe man
betaler ejendomskat med mere.'
Der ved de godt hvad de skal have.

Kan da godt forstå at du vil lidt væk fra byen og ud i naturen det er også
lækkert.
Vi regner med at du holder os opdateret

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 20:03

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev
>
> Ja priserne er opskruede derovre.
> Det er så en fordel når man skal sælge, men knap så stor fordel så
> længe man betaler ejendomskat med mere.'
> Der ved de godt hvad de skal have.

Det er ved at værer helt sindsygt.
Bare på ejendomsskatter kan jeg sparer 17000kr/år
ved at flytte 60-70km væk.
Så alt lagt sammen betaler jeg for meget for at arbejde i kbh.

> Kan da godt forstå at du vil lidt væk fra byen og ud i naturen det er
> også lækkert.
> Vi regner med at du holder os opdateret

Det bliver så et langt stræk, meget skal jo passes sammen.
Men ikke urealistisk at det sker i år.

/Jens (som takker for interessen)

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 20:07

> Det er ved at værer helt sindsygt.
> Bare på ejendomsskatter kan jeg sparer 17000kr/år
> ved at flytte 60-70km væk.

Uhh- det var da en ordenlig slat, at du skal af med nu så. Vi er sat til
1200 kr. pr. år nu. Betalte 9000 kr. pr. år, i det gamle hus.

> Det bliver så et langt stræk, meget skal jo passes sammen.
> Men ikke urealistisk at det sker i år.

Selvfølgelig skal man altid have tingene til, at klappe. Glæder mig til, at
høre mere.

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 20:29

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Uhh- det var da en ordenlig slat, at du skal af med nu så. Vi er sat
> til 1200 kr. pr. år nu. Betalte 9000 kr. pr. år, i det gamle hus.

Jeg giver +25.000kr/år incl vand/renovation her,
så har jeg da ikke snydt nogen

> Selvfølgelig skal man altid have tingene til, at klappe. Glæder mig
> til, at høre mere.

Jow, men igen, jeg har boet her i 11 år, så længe har jeg
aldig boet nogle steder, så det er på tide med nye græsgange

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-02-08 20:49

> Jeg giver +25.000kr/år incl vand/renovation her,
> så har jeg da ikke snydt nogen

Her i Føllenslev (Kalundborg Kommune) giver vi 6.114,- pr. år incl.
vandafledning og renovation, så det kan da helt givet betale sig for
dig at flytte på landet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 20:15

On Thu, 21 Feb 2008 19:32:52 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]

Den historie behøves jeg vel ikke sige, at jeg kun kan ryste på
hovedet af. Desværre foregår det i alt for stort omfang, ikke altid så
groft, men ofte parres for snævert og for mange gange med samme
kombination.

> [...]
>det rent praktiske i at avle helt ægte hunde,
>ser ikke ud til at være så kompliceret som nogen vil gører det til.

Kompliceret og kompliceret. Man skal naturligvis sikre sig, at
parringen er fornuftig (også med racens øjne hvis det skal være helt
perfekt) og at hundene er sunde. Der er så afhængig af race en række
præmieringskrav/sundhedskrav og ofte stiller racens specialklub
skrappere krav for at sætte et kuld på hvalpelisten end DKK gør. Til
gengæld er et kuld fra en attraktiv parring nok lidt mere værd eller
lettere at sælge end en parring, specialklubben ikke vil anerkende.
Der er selvfølgelig noget papirarbejde med hvalpene, især hvis den
skal til Norge, har vi opdaget )
Ellers kommer man da langt med sund fornuft - og det er min
fornemmelse, at du også er udstyret med dette selv om du provokerer af
og til
Men at gøre det til en del af økonomien - betragt et godt kuld om ikke
som en lottogevinst så ikke som noget, der kan forventes at gå lige så
godt om 1½ år. Dyrlæger er ikke gratis, når der er behov for dem - og
de tager sig ganske pænt betalt for de nødvendige attester.
Vi havde behov for HD-fotografering, øjenlysning for PRA,
vaccinationer, pas osv. Det løber op altsammen - og groft sagt ryger
der en hvalp til dyrlægen før fødslen - en hvalp til
chipning/registrering/vaccinationer/øjenlysning osv - en hvalp til
parring. Så kommer scanninger om tæven nu er drægtig og eventuelle
kriser. Måske lidt højt sat at sige at 5 hvalpe balancerer og 6 er
overskud, men så træk en enkelt fra hvis der ikke opstår problemer.
Vi havde da også drømt om, at Fancy kunne give et bidrag til
udstilling/mad, men må se i øjnene, at det bliver en dyr lille pige,
vi får gående. Fred med det - vi tog chancen af interesse og nyder
hvert øjeblik med de to små - og glæder os til, hvad de evt. kan give
til racen og er spændte på at se den lille pige vokse op og
selvfølgelig blive champion ) (drømme er gratis ) Den lille
dreng, der skal til Norge og skræmme buhunde ser også lovende ud.
Og så tilbage til tegnebrættet og overveje om vi tør gentage parringen
- tæven er en fin-fin mor og ifølge dyrlægen en "fin fødemaskine",
desværre gik noget bare galt.
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 20:37

Ivan Madsen, skrev:

> [...]
> til racen og er spændte på at se den lille pige vokse op og
> selvfølgelig blive champion ) (drømme er gratis )

Jamen det kan da også værer at jeg ender op med at sige det samme,
og så bilde mig selv ind at det er selvfinancierende
Gider da ikke sidde og regne ud kr for kr hvad det koster så længe
der er råd til dagen af vejen.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-02-08 21:00

> [...]
> og så bilde mig selv ind at det er selvfinancierende
> Gider da ikke sidde og regne ud kr for kr hvad det koster så længe

Jeg synes da også at du skal tage chancen Jens. Det er et stort
spring, men jeg tror ikke at du et øjeblik vil fortryde det. Vi har
boet på landet i snart 30 år, og det er bare så dejligt at bo hvor
der er god plads og frisk luft. Dine hunde vil også elske det.

Jeg er heller ikke i tvivl om, at du vil få stor glæde af at "lave"
hunde selv. Du er jo en meget pligtopfyldende far for de to du har
nu, så de vil helt sikkert ikke komme til at mangle hverken omsorg
eller kærlighed. Hvis det så skulle vise sig, at det måske kun lige
kan løbe rundt, så har du da i hvert fald glæden ved at bruge tiden
på noget du brænder for. Jeg er godt nok også spændt på at høre hvad
det udvikler sig til.

Fra : pwh

Dato : 21-02-08 22:33

Tove Krieger, skrev:
> [...]
> kan løbe rundt, så har du da i hvert fald glæden ved at bruge tiden
> på noget du brænder for. Jeg er godt nok også spændt på at høre hvad

Tak skal du have Tove
Forestil dig den oplevelse det vil værer for mine hunde.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 21-02-08 22:56

pwh wrote:
> Forestil dig den oplevelse det vil værer for mine hunde.

....og for dig

Vi tog "det store spring" for godt 15 år siden. Flyttede fra Høje-Taastrup
til Fyn. Fra lejlighed til nedlagt landbrug.
Kulturchok!!! ...heldigvis især på den fede måde.

Og det er det hele værd. Ingen naboer så tæt på at det generer, hverken den
ene eller den anden vej.
Ingen larm fra trafik hele døgnet - men heller ingen gadebelysning

Til gengæld ...beruselsen ved at se en havørn glide majestætisk ud over
skoven eller se viberne danse forførende hen over marken med deres høje
"synthezier-skrig"
og den eneste lyd der flænger luften når man kommer hjem, er ens egne hunde
der glade står op ad hegnet og byder velkommen

Vi vil ikke tilbage. Det eneste vi savner er en "storskrald-container henne
om hjørnet" ...nu skal vi køre 5-6km for at komme af med den slags affald

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-02-08 09:04

On Thu, 21 Feb 2008 22:56:11 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Og det er det hele værd. Ingen naboer så tæt på at det generer, hverken den
>ene eller den anden vej.

Til gengæld naboer der sladrer og finder på groteske historier om dig
og dine "dræberhunde". Hvisken i krogene og at skyde udyrene, og
generelt uvenlige hilsener når man endelig møder nogen.
Chikane når man går med 3 hunde i flexliner (prøver at jagte både
mennesker og hunde), og familiebesøg hvor man selvfølgelig har
lillebror Brian med der mener at hans cross maskine er totalt egnet
til at køre sådan en grusvej totalt op, og ligger og drøner frem og
tilbage i timevis, mens man råber og skriger ad alle der bare er i
nærheden af vejen.

"Duften" af gylle som hænger over området i ugevis, og som er til stor
fare for at ødelægge ens tøj totalt, hvis man har fået hængt det ud på
et forkert tidspunkt.

>Ingen larm fra trafik hele døgnet - men heller ingen gadebelysning

Og det er så noget man lige skal undersøge grundigt først. Jeg troede
heller ikke der ville være nogen trafik på vores elendige lille
grusvej, men deri har jeg taget grusomt fejl. Den bliver flittigt
brugt som gennemkørsel. *SUK*

>Vi vil ikke tilbage. Det eneste vi savner er en "storskrald-container henne
>om hjørnet" ...nu skal vi køre 5-6km for at komme af med den slags affald

Jeg savner den lokale købmand indenfor en radius af 3 km. Men der er
over 5 km til købmanden og det er noget nær en katastrofe at løbe tør
for kaffe eller tobak, hvis ikke lige man har bil.

Og så er der insektplagen hele sommerhalvåret. Det vrimler med både
myg og fluer, og man fatter ikke at der kan være SÅ mange insekter på
ET sted... indtil man opdager at bondemanden, som i forvejen har et
horn i siden på en, har placeret sin lækre dynge gødning lige uden for
ens have indtil det på et tidspunkt behager ham at få den spredt på
marken. Sidste søson lå den der i 3 mdr. og gav næring til millioner
af fluer.

Jojo, der er skam dejligt på landet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 22-02-08 18:32

Leyna wrote:
> Til gengæld naboer der sladrer og finder på groteske historier om dig
> og dine "dræberhunde". Hvisken i krogene og at skyde udyrene, og
> generelt uvenlige hilsener når man endelig møder nogen.

Stakkels dig - det er da nogle rædselsfulde naboer at have.
Vi har en enkelt en af den slags her, men han er skør i bøtten, er alle vi
andre enige om

> Chikane når man går med 3 hunde i flexliner (prøver at jagte både
> mennesker og hunde),

Vi er flere, der går med mange hunde, så der bliver ikke sagt noget - bare
kræene har snor på og/eller er under kontrol.

> [...]
> til at køre sådan en grusvej totalt op, og ligger og drøner frem og
> tilbage i timevis, mens man råber og skriger ad alle der bare er i

Lang haveslange? Grusvej med bump?Partisansøm?

> "Duften" af gylle som hænger over området i ugevis, og som er til stor
> fare for at ødelægge ens tøj totalt, hvis man har fået hængt det ud på
> et forkert tidspunkt.

Her smider landmanden en seddel i postkassen en uges tid før han kører
gylle,
så vi har en chance for at få vasket inden da og evt aflyse middagen på
terrassen
Ikke mindst holde hundene væk fra hans marker de næste dage. Philana ELSKER
at rulle sig i "gylle-pytterne".
En duftende fornøjelse vi andre ikke finder helt så attraktiv...

> Jeg savner den lokale købmand indenfor en radius af 3 km. Men der er
> over 5 km til købmanden og det er noget nær en katastrofe at løbe tør
> for kaffe eller tobak, hvis ikke lige man har bil.

Vi har kun 1½ km ned i byen, som har 2 supermarkeder og en døgner - så det
er ikke noget problem her.

> [...]
> ens have indtil det på et tidspunkt behager ham at få den spredt på
> marken. Sidste søson lå den der i 3 mdr. og gav næring til millioner

Aaaddrrr!!
Vi har masser af fuglekasser og fodrer fugle hele året, hvilket tiltrækker
rigtig mange forskellige - og de fleste af dem hjælper os om sommeren med at
holde myg og fluer væk. Jeg mangler bare at finde et dyr som gider æde alle
de forbistrede edderkopper, der bruger deres liv på at væve hvert eneste
hjørne og krog i huset ind klistret spindenvæv

> Jojo, der er skam dejligt på landet.

Absolut - Jeg vil ikke bytte hverken natur eller naboerne her, ud med
trafik-og menneskelarm døgnet rundt, gadelys, fortove eller den totale
anonymitet de fleste byer byder på.

Fra : Leyna

Dato : 22-02-08 21:57

On Fri, 22 Feb 2008 18:31:33 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Absolut - Jeg vil ikke bytte hverken natur eller naboerne her, ud med
>trafik-og menneskelarm døgnet rundt, gadelys, fortove eller den totale
>anonymitet de fleste byer byder på.

Sjovt nok, så vil jeg nu heller ikke bytte, selvom vi ikke har været
alt for heldige med omgivelserne her og heller ikke med de
omkringboende, men her er alligevel rigtigt mange plusser.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 23-02-08 12:00

Leyna, skrev:

> Sjovt nok, så vil jeg nu heller ikke bytte, selvom vi ikke har været
> alt for heldige med omgivelserne her og heller ikke med de
> omkringboende, men her er alligevel rigtigt mange plusser.

Så må i jo flytte

Nu er jeg heller ikke så naiv at tro at det er bare plusser at flyte på landet,
men de områder jeg pt kigger på er heller ikke ude på landet
sådan i yderste konsekvens.
Men som sagt ser jeg også på økonomien i det, og det koster mig
altså dyrt at bo her i Rødovre, selv om jeg i det store hele er
tilfreds med stedet og mit hus, guld kan købes for dyrt

/Jens

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 21-02-08 21:45

> [...]
> det rent praktiske i at avle helt ægte hunde,
> ser ikke ud til at være så kompliceret som nogen vil gører det til.

Jeg sidder lige og kigger her til venstre for mig. Der i kurven ligger der
en skabning af to racer.
Hun ligner en hund, hun gør som en hund, hun løber efter bolde som en hund
og hun savler som en hund.
Spørgsmålet er så... Er hun i virkeligheden en hund?

Michael

Fra : Anette

Dato : 21-02-08 23:36

Michael Kirkegaard wrote:
> [...]
> hund og hun savler som en hund.
> Spørgsmålet er så... Er hun i virkeligheden en hund?

Godt spørgsmål - her er også en der agerer sådan, okay hun gør ikke, hun
knirker bare, men nogle påstår at det er en kat

/ Anette
www.philana.dk