Fordøjelse
Fra : lh

Dato : 18-02-08 05:58

Min hund kastede op i nat, og det er der så vidt ikke noget underligt i, men
det, der undrede mig er at jeg ved så godt som 100% at hun ikke har fået
noget som helst at spise siden ca klokken 17 i går og hun kastede noget
ubestemmeligt op klokken ca 4 her i nat. Vi mennesker har, så vidt jeg ved,
kun noget i mavesækken 4-6 timer afhængig af hvad vi har spist, men hvad er
det "normale" for en hund? Det hun har kastet op må vel næsten være noget
ufordøjeligt, der ikke kunne komme ud den anden vej?
Hun virker på ingen måde syg, så det er ikke det, der er problemet - ikke på
nuværende tidspunkt i hvert fald.

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-02-08 10:33

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ufordøjeligt, der ikke kunne komme ud den anden vej?
> Hun virker på ingen måde syg, så det er ikke det, der er problemet - ikke

Hunde har det lige som katte, og de er begge, rovdyr, så der er flere
muligheder, for de har jo en ting, som i hvert fald er til stor forskel fra
os mennesker.... De er pelsdyr. De slikker sig meget, og sluger dermed en
masse hår. Dertil følger der en masse andre ting med ned, sammen med den
kost de selv finder ... Og det er jo velkendt, at de spiser græs, helt
og alene, for at kaste op.
Hvis man har forstoppelse, vil yderligere føde, komme frem til stoppet, og
den normale reaktion, når det ikke kan komme længere, er at vende om, og
vende tilbage til maven, og opkast vil være næste trin i naturens orden.
Stoppet vil for det meste, opløse sig selv, og alt vil vende tilbage til
normalen. Noget, som har været fremme ved et stop, er sjældent til
umiddelbart at genkende, og ligner ofte noget, der skulle have været den
anden vej ud, hvilket jo også er korrekt, men som regel meget tyndere, men
mindst lige så ildelugtende ( for os ) ... Så et gæt, hun har slugt et
eller andet, som har været lidt for stort, som for en kort, fungerer som en
stopklods.... Men det bør rette sig i løbet af max 2 dage. Du kan jo give
hende lidt blid massage på maven.

M.V.H.....Benny..

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-02-08 11:06

> [...]
> være noget ufordøjeligt, der ikke kunne komme ud den anden vej?
> Hun virker på ingen måde syg, så det er ikke det, der er problemet - ikke

hej lh

du har tidligere fortalt, at din hund fik en okseknogle den 16.2. - det kan
sagtens være noget fra den, som hun har kastet op. Det gjorde mine hunde
ofte, da jeg lige var begyndt at barffodre dem, siden vænner maven sig til
at fordøje ben.

mvh Anelise