problemhund (når han er alene hjemme)
Fra : mvn

Dato : 15-02-08 10:50

vi har snart mistet en del på hans
konto,gipsvægge,gulvmåtter,lister,paneler,ja.... gider ikke remse det
hele op...

labrador/en smule broholmer,nu ca. 15 mdr gammel,havde ham fra
hvalp,hvor han startede i bryggerset,der røg gipsplader glasvæv m.m. i
den periode,så prøvede vi at lukke ham ud i hele huset iført
mundkurv(den der nylon mundkurv) den har han nu for 5 uger siden lært
at tage af,og nu er vi jo så lidt på røven mht ideer,vi vil jo helst
have ham uden mundkurv så han kan bide fra sig ved indbrud osv,og
selvfølgelig have sin frihed.... men ikke på bekostning af 200-500 kr
ødelagte ting pr. dag.

han bliver luftet hver morgen,ca. 15 min,eftermiddag ca. 20 min,efter
aftensmad ca. 15 og natluftning ved 23 tiden ca. 15 min......

er dette for lidt for en sådan stor hund ?

hvor meget må man cykle med ham,uden at have konsekvenser for
hoftedys(et eller andet) samt selvfølgelig andre led/knogle skader ?

vi har overvejet hundegård,men igen......tyve besøg,kulde om
vinteren,samt det at skulle sættes i "skammekrogen" når vi går + evt.
problemer når han senere i livet skal ind igen om han så højest
sandsynligt får tilvændingsproblemer der når han nu er vant til at gå
ude og må spise og tygge i alt andet gør at vi ikke er meget for den
løsning

vi har lagt gamle bluser og strømper ud så han kan "fornemme" at vi er
der,eller får en slags tryghed

evt forslag til hvad man kunne gøre ?

og vigtigst........ passer det alle siger at de som hvalpe smadre
alt.... og så kommer det på retur omkring 1. års alderen ?

sagt med et håb..... går det over ???

Martin

Fra : Anette

Dato : 15-02-08 19:03

mvn wrote:
> og vigtigst........ passer det alle siger at de som hvalpe smadre
> alt.... og så kommer det på retur omkring 1. års alderen ?
>
> sagt med et håb..... går det over ???

For nogle går det over når de bliver voksne og fornuftigere - men for andre
bliver det ved, hvis man ikke lærer dem at det er okay at være alene.
Det er unaturligt og imod hundens instikter at være alene/forladt af
flokken.

Træning... træning... træning - er efter min mening, det eneste der dur i
det lange løb.

Prøv at læse her - der er flere muligheder/forslag til hvordan det kan
gribes an.
http://netdyredoktor.dk/sw42905.asp

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 15-02-08 19:13

"mvn" <mediccaster@gmail.com> skrev
vi har snart mistet en del på hans
konto,gipsvægge,gulvmåtter,lister,paneler,ja.... gider ikke remse det
hele op...

Ikke for at lyde hellig, men min har aldrig ødelagt noget overhovedet.
Tror tit det er racebestemt, og mon ikke i med den alder den har nu blot vil
fortsætte desværre.

Hundegård når den er alene hjemme kunne løse lidt af problemet.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 15-02-08 11:51

On 15 Feb., 18:50, mvn <mediccas...@gmail.com> wrote:

> og vigtigst........    passer det alle siger at de som hvalpe smadre
> alt.... og så kommer det på retur omkring 1. års alderen ?
>
> sagt med et håb.....   går det over ???

Min schæfer er lige passeret de 12 mdr. og fra 10-12 mdr. gnavede hun
lidt i inventaret i det rum hvor hun var alene, men det er gået over
igen. Tager typisk 2-3 måneder før end de vender tilbage til det som
de var inden.

Hvis din er 15 mdr. så skulle den meget gerne være ovre dette stadie
nu?

En kammerat sagde at man skulle regne med at en hvalp koster omkring
10.000 i ødelagt inventar. Der er selvfølgelig forskel på racer, men
det er de færreste som går helt fri.

Jeg lufter min 20 min inden jeg går på arbejde og igen ca. 45-60 min.
når jeg kommer hjem. Jeg er så heldig at bo ved siden af et stort
grønt område hvor kvarterets hunde mødes til fri lej når deres ejere
kommer hjem fra arbejde. Er vejret godt så får hun lov til at være i
haven til det bliver mørkt (kun hvis jeg er hjemme), men bortset fra
de sidste par dage, har hun ikke været der de sidste par måneder, kun
lige inden jeg går i seng for at kunne tisse af.

Hvis du har mulighed for at aktivere din hund så den bruger hovedet og
bliver mentalt træt, så har den ikke samme behov/trang til at gnave i
ting. Prøv at tage ham med i en hundeskov eller til et sted hvor der
er andre hunde som løber fri. Når han har lejet et godt stykke tid,
vil du se at han er meget rolig når I kommer hjem.
Han har behov for aktivering og at være en del af flokken når I er
sammen, så kan han bedre bruge tiden mens han er alene til at sove og
slappe af.

Du kan også give den div. tyggeting og håbe at det hjælper. Jeg har
med fordel brugt denne shop og købt det de kalder "politistav"
http://www.larsenshundeartikler.dk/Guf.htm samt deres "dobbelte
griseører" Hvis han skal forkæles kan man putte en smule leverpostej
ind i midten, så er han beskæftiget i et godt stykke tid.
http://www.larsenshundeartikler.dk/ører.htm

Jeg vil tro at det kan hjælpe dig af med lidt af problemerne. Vigtigst
er at den møder andre hunde som den kan leje med og få brugt mere
energi end du kan brænde af ved at gå med den, næsten uanset hvor
langt du går.

Chr.
www.cmnielsen.dk
www.shortlink.eu

Fra : Hm

Dato : 15-02-08 20:13

Hvis du har mulighed for at lave en god hundegård, så ville jeg nok prøve
det, men vær opmærksom på at hunden evt. kan finde på at stå og gø.
De fleste hunde har faktisk intet mod en hundegård, når de lige finder ud af
hvad det går ud på.

Den skal jo kun være der. når i ikke er hjemme, så jeg tror bestemt ikke det
bliver et problem hvis i senere vil have den til at gå indenfor.

Jeg tror I bliver nød til at bryde det mønster I har nu.

Min schæfertæve på 2½ år er ikke trænet til at være alene hjemme, da jeg
enten har hende med eller jeg er hjemme sammen med hende.
Hun kan sagtens være alene hjemme enkelte gange op til 8 timer uden nogen
problemer.

I har ikke mulighed for at have den med i bilen i et dejligt stort bur, og
så lufte den en til to gange, så kunne det jo også være en mulighed for at
komme ud af den dårlige vane.

Hanne/ som selv har haft hunden med i bilen da hun var hvalp

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 15-02-08 20:47

Christian Møller Nielsen frembragte:

> [...]
> er at den møder andre hunde som den kan leje med og få brugt mere
> energi end du kan brænde af ved at gå med den, næsten uanset hvor

Rigtig god beskrivelse af løsningen!
Kender det alt for godt, selv om jeg vil beskrive vores hvalp som
yderst velopdragen, i forhold til spørgeren oprindelige spm.
Jeg sover på sofa sammen med ham, en gang om ugen, det gør ham også
meget hengiven (det betyder 6 dage om ugen hvor jeg ikke gør det, så
han håber at dagen i dag er dagen hvor han ikke skal gå ovenpå for at
passe på mig).
Kai

Fra : Leyna

Dato : 15-02-08 19:55

On Fri, 15 Feb 2008 09:50:17 -0800 (PST), mvn <mediccaster@gmail.com>
wrote:

>og vigtigst........ passer det alle siger at de som hvalpe smadre
>alt.... og så kommer det på retur omkring 1. års alderen ?
>
>sagt med et håb..... går det over ???

Det tror jeg, og det er i hvert fald på væsentligt retur her. Oy har
osse ødelagt sin del i hvalpetiden. Oy er ligesom din hund 15 mdr. nu,
og han kan nu være alene hjemme uden at huset er splittet ad i atomer,
eller at vi skal ud at investere i nye gulvtæpper, dyner, puder eller
tøj. Så jeg tror at det går over... Jeg håber i hvert fald (lige som
dig)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kasper

Dato : 15-02-08 21:37

"mvn" <mediccaster@gmail.com> wrote in message
vi har snart mistet en del på hans
konto,gipsvægge,gulvmåtter,lister,paneler,ja.... gider ikke remse det
hele op...

Hej

Vores erfaringer med vores labrador er at han er utrolig social og kan ikke
lide at være alene...
Da vi fik ham var menningen han skulle sove i køkkenet, så den første uge
sov jeg med ham derude, og ryggede roligt længere og længere mod
soveværelset, men han var meget opmærksom på mig, og ville helt være med
mig.
vi lavede så et stakit i hjørnet af køkkenet, og det kunne holde ham inde de
næste par uger, men han skreg som et barn når han blev lukket derude og vi
gik i seng, det gik selfølgelig også i step så det ikke kom på en gang det
hele. Men efter ca 14 dage, hvor han blev ved med at holde os vågen det
meste af natten, måtte vi bøje os, hvilket i princippet ikke er korrekt, men
vi skulle også have en hverdag til at fungere, så han fik et tæppe for enden
af sengen (ikke i sengen), og han var/er uderst tanknemmelig, og sover den
den dag i dag (1,5år). Men han skulle stadig være bag hans stakit når vi
ikke var hjemme, og det havde meget traumer over, i starten når han ikke
sov, så prøvede han at komme ud og se hvor vi dog var, men han kunne ikke
det første stykke tid, men han savlede meget i hjørnet ud af til.. efter 1
md måske så kunne han hoppe over det hegn på måske 1,2meter, han var måske 3
mdr.. jeg byggede det højere og det blev ikke bedre, til sidst kom han også
over det... i mellem tiden trænede vi utrolig meget med at lade ham være
alene i køkkenet mens vi gik ind i stuen og kom ud til ham efter 1-2-5 min
inden han startede med at hyle.. men det hjalp ikke rigtigt...

Det største gennembrud kom da han fik hele huset, og kunne komme ud til
fordøren og se vi virkelig tog afsted, så begyndte det at gå rigtig godt, og
efter vi er flyttet for 1 år siden har det bare været perfekt.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men måske :)

Kasper

Fra : Bodil

Dato : 15-02-08 22:29

--
"mvn" <mediccaster@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja men hvad laver du med hunden? den keder sig måske.
En gå tur 3 gange dagligt er ikke meget til at udfylde dagen.
Lav noget med hunden, ikke motion det virker ikke men næse arbejde hvis ikke
du gider spor så spred i det mindste dens mad på en plæne og lad den søge
efter den en halv times tid.

Fra : jytte

Dato : 16-02-08 10:34

> [...]
>
> og vigtigst........    passer det alle siger at de som hvalpe smadre
> alt.... og så kommer det på retur omkring 1. års alderen ?

Hejsa

Pu ha det er ikke sjovt så længe det står på. Jeg mindes med gru min
første border collie. Hun åd også alt, når hun var alene hjemme. Og
det er bestemt ikke muntert at komme hjem og finde sin dyne splittet
ad i atomer - den fyldte rigtig rigtig meget Vi forsøgte rigtig
mange ting, men endte med en hjemmebygget hundegård, som hun kom ud i,
når hun skulle være alene hjemme. Der fandt hun så desværre ud af at
kravle over hegnet, så hun en dag lå på trappen da vi kom hjem, så det
endte med at hun kom ind igen. Med flere ødelæggelser til følge. Men
så pludselig fra den ene dag til den anden var det ovre, og hun
ødelagde aldrig flere ting. Da det stoppede, var hun ca. halvandet år.
Og så blev hun ellers til den skønneste hund i verden Så der er
da håb om at jeres hund også stopper...

Mvh Jytte M

Fra : mvn

Dato : 17-02-08 00:09

On 16 Feb., 18:33, jytte <mollie-...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> da håb om at jeres hund også stopper...
>
> Mvh Jytte M- Skjul tekst i anførselstegn -

det lyder godt :)