Kødben til min hund
Fra : lh

Dato : 15-02-08 06:12

Jeg kunne godt tænke mig at købe en stor knogle til min hund, men hvad køber
jeg?
Vil sige jeg med tidligere hunde har dårlige erfaringer med kødben, at de
fik forstoppelse og dårlig mave. Hvordan undgår jeg det, har det noget med
hvad jeg køber? Det er mest for at give hende lidt beskæftigelse og til at
arbejde lidt med tænderne og sådan. Hun skal ikke have det som "mad".
Det er en lille hund på 12.5 kilo. Men hun ELSKER tyggeben!

lh

Fra : lh

Dato : 15-02-08 06:30

Vil lige tilføje hun ikke er vant til at få rå ting af nogen art, så skal et
ben evt koges først. Hvad siger I?

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 06:32

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Vil lige tilføje hun ikke er vant til at få rå ting af nogen art, så skal
> et ben evt koges først. Hvad siger I?

næ, jeg ville nok give et "kedeligt" ben som der ikke er ret meget kød på.

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 15-02-08 06:50

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b523b8$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> næ, jeg ville nok give et "kedeligt" ben som der ikke er ret meget kød på.
>
> Mvh. Marie

Dvs det er bare at springe ud i det og se om hun tåler det eller ej?! Ja det
er det vel.........
lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 07:02

> [...]
> en meddelelse news:47b523b8$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Dvs det er bare at springe ud i det og se om hun tåler det eller ej?! Ja

hvis du er "bange" for en mavereaktion, kan man også godt købe massive
knogler der er behandlet efter alle kunstens regler i flere
dyreforretninger, de er helt hvide, kalkben tror jeg de bliver kaldt.
der findes også marvben i samme stil, som er fyldt med noget fastpresset
granulat, med kylling eller oksesmag, dem kan du genbruge når de er tømt, og
selv fylde noget i, feks hundens tørfoder der er blødt op i vand, og smidt i
fryseren.

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 15-02-08 07:36

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b52add$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> granulat, med kylling eller oksesmag, dem kan du genbruge når de er tømt,
> og selv fylde noget i, feks hundens tørfoder der er blødt op i vand, og

Det har jeg prøvet at købe, men de var ikke så interessante! Så skal hun
have noget andet end tyggeben nu skal det være et rigtigt kødben. Jeg kan
ikke vide på forhånd om hun høre til dem der kan tåle det eller ej, så jeg
må jo prøve mig lidt frem.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 07:59

> [...]
> ikke vide på forhånd om hun høre til dem der kan tåle det eller ej, så jeg

Nej, mine ser på mig som om jeg er åndssvag, jeg har et par gange fået
sådanne ben forærende af velmenende folk.. (-;
Men der må være nogle hunde der gider dem.

Jeg synes at du skulle se om du kunne ´finde et skrabet okseben, evt. de
såkaldte suppeben de ofte har på køl i supermarkedet, eller hvis du har en
slagter i nærheden, kan du få det som du vil.

Mvh.Marie

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 11:21

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse news:47b527f7$0$2105

> Dvs det er bare at springe ud i det og se om hun tåler det eller ej?! Ja
det
> er det vel.........

Ja, start med et lille kraftben- de ligger ofte på køl i supermarkederne.
Vores hunde får rå ben et par gange pr. måned og deres mave ( hos et par af
hundene ) reagere da lidt på det ind imellem, men det er god beskæftigelse
for dem og vi har aldrig bøvl med, at de skal have tømt analkirtler, som jeg
ved, at folk ofte har med hunde, der ikke får ben.

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 09:04

lh, skrev:
> Vil lige tilføje hun ikke er vant til at få rå ting af nogen art,

Jeg tror simpelthen at det er der dit problem ligger.
Inden mine hunde kom fast på barf klarede deres maver
heller ikke på samme måde at æde kødben,
mine fik dog mere tynd mave af det.
Dengang holdt jeg mig til hårde kødben som feks.
et marvben, det kunne/gad de ikke fortærer,
men nøjedes med at gumle i.

Efter et år på barf tror jeg nu at mine hunde kan
fordøje en brosten
Kan ikke huske hvornår jeg sidst har set dem få dårlig mave,
dog kan specielt griseknogle godt give hård afføring,
men det er såmænd kun godt, det modvirker stoppede analkirtler.

Så min anbefaling vil værer at du dropper det der tørfoderskod
og vænner din hunds mave til at skulle arbejde lidt
med noget lødig kost, det var løsningen for mine hunde.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-02-08 10:59

"lh" <com@comhere.dk> skrev

> Vil lige tilføje hun ikke er vant til at få rå ting af nogen art, så skal
> et ben evt koges først. Hvad siger I?

Mener at vide at kogte ben let splintrer så det skal være råt

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 12:07

jopa, skrev:
> "lh" <com@comhere.dk> skrev

> Mener at vide at kogte ben let splintrer så det skal være råt

Korrekt.
Ved dog ikke om et helt udkogt suppeben er farligt,
det tror jeg faktisk ikke.
Min gamle chef gav også altid sin Schæfer ben efter tilberedt kylling,
den havde aldrig problemer med det sagde han

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 06:30

> [...]
> arbejde lidt med tænderne og sådan. Hun skal ikke have det som "mad".
> Det er en lille hund på 12.5 kilo. Men hun ELSKER tyggeben!

køb en massiv okseknogle, lårbensknogle feks.
hunde der ikke er vandt til rå ben kan nemt få enten forstoppelse eller det
modsatte, andre hunde er som en skraldespand, tåler det hele.. (-;

Mvh. Marie

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 15-02-08 10:21

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b52345$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> hunde der ikke er vandt til rå ben kan nemt få enten forstoppelse eller
> det modsatte, andre hunde er som en skraldespand, tåler det hele.. (-;

I vores supermarked er de flinke til at skære "oksekraftben" i passende
stykker, så de passer til vores hunde, d.v.s. i 7-10 cms længde. De kan have
dem i en uges tid eller mere. Det er klart at kødet og marven får de
forholdsvis hurtigt ud, men de kan du godt lide at gnave lidt i de gamle.
Når de fårst har spist kødet og marven lugter de ikke, selv efter en uge.

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-02-08 11:25

> [...]
> arbejde lidt med tænderne og sådan. Hun skal ikke have det som "mad".
> Det er en lille hund på 12.5 kilo. Men hun ELSKER tyggeben!

Kender du ikke en der holder høns....

Så få en død høne, og stik hunden den...

Del den evt i nogle stykker.

M.V.H....Benny..

Fra : lh

Dato : 15-02-08 12:21

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> køber

> Kender du ikke en der holder høns....
>
> Så få en død høne, og stik hunden den...

Måske er det fra "gammel tid" men jeg har altid hørt og lært at hunde helst
ikke må få fjerkræben da de kan splintre nemmere og dermed ødelægge tarmene
hvis man er uheldig. Så nej, det må blive en "stor" okseknogle jeg får
fundet til hende.
Vil lige sige til Jens, at min hund får godt nok ikke "rå" mad, men hun får
sandelig meget andet end tørfoder. Bla dåsemad (af det bedre) men også mange
andre ting, men det er så tilberedt først som regel. I øvrigt elsker hun rå
gulerødder men det skader vel ingen steder?

lh

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 12:25

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse news:47b57593$0$15887

> [...]
tarmene
> hvis man er uheldig. Så nej, det må blive en "stor" okseknogle jeg får

De må gerne få fjerkræ, så længe det serveres råt.

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:49

Buffy, skrev:

> De må gerne få fjerkræ, så længe det serveres råt.

Nemlig, tænk bare på hvad katte og ræve æder

/Jens

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:49

lh, skrev:

> [...]
> helst ikke må få fjerkræben da de kan splintre nemmere og dermed
> ødelægge tarmene hvis man er uheldig. Så nej, det må blive en "stor"

Utroligt at vi skal blive ved med at mane den misforståelse mht fjerkræ
i jorden, det gælder kun for tilberedt mad.
Faktisk er fugleknogler de nemmeste for hunden at fordøje,
det er dem man lægger ud med når man starter på barf for at
lærer hundens mave at skulle arbejde, senere går man så over til
de mere hardcore knogler, der er svineben noget af det der kan give probs.

> [...]
> men også mange andre ting, men det er så tilberedt først som regel. I
> øvrigt elsker hun rå gulerødder men det skader vel ingen steder?

Men der er jo intet af det foder der stiller kræv til din hunds fordøjelse,
det er jo forarbejdet mad. Gulerødder rå passerer bare lige igennem,
men det har du nok selv observeret
Råt kød og ben og grøntsager, så vil din hunds fordøjelse begynde at
fungerer som det var tanken fra naturens side

/Jens

Fra : lh

Dato : 15-02-08 16:37

> [...]
> Råt kød og ben og grøntsager, så vil din hunds fordøjelse begynde at
> fungerer som det var tanken fra naturens side

Min hund har en glimrende fordøjelse og har sjældent dårlig mave.

lh

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 18:51

lh, skrev:

> Min hund har en glimrende fordøjelse og har sjældent dårlig mave.
>
> lh

Jamen så har du da intet at betænke dig på.
Køb du en stribe kyllingelår/vinger og håb på at din hund
ikke får salmonellaforgiftning fordi du mener at dens fordøjelse
fungerer helt efter bogen

Mine hundes fordøjelse fungerede da også glimrende på Olivers,
men de havde som sagt probs med kødben.
Så hvis du ikke vil barfe er det lidt som at ville blæse og have mel i munden.
Jeg synes du bør tage dine forholdsregler, ellers kan din hund blive alvorligt syg
hvis du er uheldig, det er det eneste jeg mener.
Om du gider barfe eller ej er mig bedøvende ligegyldigt, prøver bare at hjælpe

/Jens

Fra : lh

Dato : 15-02-08 19:07

> [...]
> hvis du er uheldig, det er det eneste jeg mener.
> Om du gider barfe eller ej er mig bedøvende ligegyldigt, prøver bare at

Min hund - og jeg - fungere fint med det mad hun får nu og det skal der ikke
ændres på - jeg vil bare give hende et rigtig kødben en gang imellem, i
stedet for de evindelige tyggeben. Mit spørgsmål var derfor - hvad er bedst
at give hende af ben og det har jeg så fået svar på.

lh

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 19:40

lh, skrev:

> [...]
> imellem, i stedet for de evindelige tyggeben. Mit spørgsmål var
> derfor - hvad er bedst at give hende af ben og det har jeg så fået

Fair nok
Mit råd er som sagt så hårdemarvben (de rigtige) og at du
holder dig fra bløde knogler som kan fortæres helt.
Det er nemlig sansynligt at din hunds mave lige skal vænnes
til at arbejde hårdt før at den kan klarer dem.
Da din hunds heller ikke skal have dækket sin ernæring via knogler
er det også fint nok med hårde kødben som jo fungerer som tandbørste.
Det er den anden vej rundt for mine, de skal helst have flest "bløde" ben
som de fortærer helt da det er en del af kosten for dem.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-02-08 13:32

> [...]
> andre ting, men det er så tilberedt først som regel. I øvrigt elsker hun

> gulerødder men det skader vel ingen steder?

Tja, jeg ved det ikke, men mine får samtlige ben fra fjerkræ.... Hvad enten
de er rå, eller tilberedt, og det har de fået i alle de år jeg kan huske, og
det er efterhånden blevet til nogle hunde, og rigtigt mange stykker fjerkræ,
og jeg har meget sjældent haft en hund, der har haft problemer med mave
eller tarme, hvor der bare har været en mikroskopisk chance for, at fjerkræ
kunne være årsagen. Ja de æder også dødfødte lam, og moderkagen er guf for
viderekommende.... Byg spises også med velbehag, fårepiller, sukkerroer,
hvede, hønsepiller, og ja, kattenesmad er naturligvis heller ikke fredet, æg
er også en lækkerbidsken, og det er komplette æg, blomme, hvider, og
skal.... Alt forsvinder....
Da Fie, som ganske ung hund, fik Allergi, fik vi gjort lidt brug af deres
sygeforsikring, og det er nu snart 6½ år siden, resten af tiden, har det kun
været, spild af penge )..... Og nej, gulerødder skader ingen.... Og
altså, lad være med at pakke hunden ind i vat.... Den er generelt set, et
rovdyr, og er derfor i stand til at konsumere næsten hvad som helst.

M.V.H....Benny..

Fra : Bodil

Dato : 17-02-08 14:40

> [...]
> altså, lad være med at pakke hunden ind i vat.... Den er generelt set, et
> rovdyr, og er derfor i stand til at konsumere næsten hvad som helst.

Mine hunde får også rå fjerkræsben og alle mulige andre ben, men aldrig
tilberedte, jeg har nemlig set en hund dø af det.
Dens tarme blev simpelthen revet itu af de meget spidse ben fra en stegt
and.
Hunden døde af bughinde betændelse, obduktionen viste at tarmene var itu.
Ben fra tilberedt fjerkræ og fra mange andre tilberedte knogler splintre
simpelthen, det gør de ikke rå.
Så at dine hunde har klaret det er fint men det kan gå galt og er nemt at
undgå ved simpelthen altid at give ben rå.

Fra : jopa

Dato : 17-02-08 14:51

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev >
> [...]
> tilberedte, jeg har nemlig set en hund dø af det.
> Dens tarme blev simpelthen revet itu af de meget spidse ben fra en stegt

Hvis blot man smider de 2 rørknogler væk skulle der ikke være risiko ved at
give resterne fra gril kyllingen.
Det har jeg gjort så længe jeg kan huske tilbage.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Bodil

Dato : 17-02-08 15:06

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> at give resterne fra gril kyllingen.
> Det har jeg gjort så længe jeg kan huske tilbage.

Muligt men jeg tør ikke løbe risikoen, og jeg tør da slet ikke råde andre
til det, det er nemt at undgå så hvorfor løbe risikoen?

Fra : lh

Dato : 17-02-08 16:01

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Muligt men jeg tør ikke løbe risikoen, og jeg tør da slet ikke råde andre
> til det, det er nemt at undgå så hvorfor løbe risikoen?

Min hund fik i går det dejligste store okseknogle MED brusk og andet godt
på, og den blev nydt efter alle kunstens regler og meget af dagen blev brugt
ude i solen på det. Og det bedste er at hun indtil nu faktisk ikke er blevet
syg af det.

lh

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:33

lh, skrev:

> [...]
> godt på, og den blev nydt efter alle kunstens regler og meget af
> dagen blev brugt ude i solen på det. Og det bedste er at hun indtil

Det er nemlig alletiders beskæftigelse, et godt holdkæftbolsje

Hvis det er et lidt større ben kan du save det igennem når det
er blevet kedeligt for hunden, så kan den komme til marven.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:29

jopa, skrev:
> "Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev >
>
> Hvis blot man smider de 2 rørknogler væk skulle der ikke være risiko
> ved at give resterne fra gril kyllingen.
> Det har jeg gjort så længe jeg kan huske tilbage.

Pudsigt nok skriver Billinghurst at han giver sine store hunde tilberedte
ben ind imellem, men samtidigt fraråder han at man gør det selv

/Jens (som kun giver rå ben)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-02-08 12:33

> [...]
> Så at dine hunde har klaret det er fint men det kan gå galt og er nemt at
> undgå ved simpelthen altid at give ben rå.

Hej Bodil

Jamen du kan da undgå, at hunden får noget galt i halsen....
Du skal bare lade være med at fodre den ..

Nu har mine hunde, spist ben fra Kyllinger i Ca 40 år.
Dem vi havde op gennem min barndom, fik det også, og ingen har haft
problemer med det.

Så umiddelbart, vil jeg tro, hvis du har set 1 hund dø af det... Så er du 1
ud af 1.000.000.000

Tarmbetændelse, er den hyppigste årsag til perforeret tarm.
Bughindebetændelse er den næst hyppigste, og som regel opstået, på grund af
en byld på tarmen, som er bristet. Dette kan så medføre, at tarmen bliver
så porøs at benstumper kan gå gennem tarmvæggen, men det er aldrig blevet
bevist, at det var benstumpen, der lavede hullet, og det er mig bekendt,
aldrig sket på et raskt stykke tarm. Dertil kommer, at der rent faktisk,
kan gå hul på tarmen, også uden hjælp fra benstumper, hvilket jo så igen vil
medføre, at tarmindhold, flyder ud i bughulen, og det kan vel ikke forundre
nogen, at dette vil medføre et værre svineri i bughulen, og ikke ligefrem
virker helbredsfremmende.... Men tro det, eller lad være.... Dette kan
faktisk, i lang tid, være helt symptomfrit, og endnu mindre
helbredsfremmende.

M.V.H....Benny..

Fra : Anette

Dato : 15-02-08 18:36

lh wrote:
> [...]
> Vil sige jeg med tidligere hunde har dårlige erfaringer med kødben,
> at de fik forstoppelse og dårlig mave. Hvordan undgår jeg det, har

Du kan undgå dårlig mave, ved at give hunden en kopfuld yougurth eller A38 i
tørfoderet , den dag den får kødben.
Surmælksprodukter regulerer maven - og defleste hunde kan lide det.

Derudover er det min erfaring at rå lammeribben ikke giver hverken
forstoppelse eller diarre.
- Og hundene ELSKER lammeribben, også dengang de var på tørfoder

Lammeribben kan være lidt besværlige at få fat på, men de fleste
gårdbutikker og lign har dem.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 19:01

Anette, skrev:

> Derudover er det min erfaring at rå lammeribben ikke giver hverken
> forstoppelse eller diarre.

Der vil jeg så lige indskyde at Angel ikke var god til lammeribben,
jeg købte en posefuld fra Allergårdens og hun stod og brækkede
de ubehageligste spidse splinter op dagen efter.
Hun har det nemlig med at sluge alt så snart det er slugbart
Tyson (den artige hund) pulveriserer altid knoglerne inden de
ryger ned i kloakken, det gider Angel ikke ulejlige sig med

/Jens (som ikke har testet lammeribben på Angel længe)

Fra : Anette

Dato : 15-02-08 19:12

pwh wrote:

> [...]
> de ubehageligste spidse splinter op dagen efter.
> Hun har det nemlig med at sluge alt så snart det er slugbart

Nu er Angel jo også en stor pige i forhold til ih's lille sag på 12, 5 kg

Mine 22-23kgs hunde gumler pænt ribbenene i sig, uden følgevirkninger - også
Paco - den lille nye som fik lammeribben første gang da han var 10 uger.
Det tog ham ca 3 timer - men han kæmpede bravt, med masser af lyde på og fik
myrdet det lammeribben ( som mest var brusk) - og han var råtræt bagefter
))
Nu - 14 uger gammel - kan han ondulere et kyllingelår, næsten lige så
hurtigt som de andre hunde - de lærer hurtigt, de små.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 19:44

Anette, skrev:

> Nu er Angel jo også en stor pige i forhold til ih's lille sag på 12,
> 5 kg

Det kan stadig gibbe i mig når jeg ser hvad hun bare sluger
Jeg er ikke sart, med de der spidse knoglestumper hun brækkede op
brød jeg mig ikke om at se.

> Nu - 14 uger gammel - kan han ondulere et kyllingelår, næsten lige så
> hurtigt som de andre hunde - de lærer hurtigt, de små.

De bliver nemlig ret drevne ret hurtigt.
Til at starte med var en ½ kylling da lidt af en opgave for mine,
speciet Angel, nu bruger Tyson vel 2 minutter og Angel 4

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 19:59

> Der vil jeg så lige indskyde at Angel ikke var god til lammeribben,
> jeg købte en posefuld fra Allergårdens og hun stod og brækkede
> de ubehageligste spidse splinter op dagen efter.

jeg vil også lige indskyde, at Emma her, også til tider har haft svært ved
at klare lammeribben, lammebenene er ok, lammehals ok, men ribben?
de to andre er fjogede med dem og der er ingen probs.

Mvh. marie