Køkkenbordsavl
Fra : pwh

Dato : 15-02-08 00:02

Meget løse planer.

Men går lidt og lusker med tanken om at sælge huset i kbh og flytte lidt ud.
Ville give en hel del luft i økonomien da grundskyld er dyr i Rødovre.

Faktisk så meget luft at jeg kan blive gældfri af huset og tjene en god
slat penge og altså bo billigt i det næste hus.

Tanken er så lidt afledt af ham der måske troede han kunne leve
af hundeavl for nylig, det bilder jeg mig ikke ind at jeg kan.
Men som hobbyavler (gerne meget seriøst, men i det små)
er det så ren tilsætning eller er der realistisk et overskud.
Kunne nemlig godt tænke mig at leve ½-tids af det.

Racen jeg ville satse på bliver nok Ridgeback (nej, ikke Rotter).
Det vælter sig nemlig med hjemmeavlere af Rotter, og Ridgeback
har jeg mange år været helt vild med, og de er en mangelvarer.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 00:24

> [...]
>
> Faktisk så meget luft at jeg kan blive gældfri af huset og tjene en god
> slat penge og altså bo billigt i det næste hus.

Det lyder da som en god ide. Der er jo gode penge i husene derover-
selvfølgelig ikke så meget som for 1 år siden, men alligevel.

> Men som hobbyavler (gerne meget seriøst, men i det små)
> er det så ren tilsætning eller er der realistisk et overskud.
> Kunne nemlig godt tænke mig at leve ½-tids af det.

Med ægte hunde burde det da kunne give et lille overskud. Ved da, at vi fik
chippet, vaccineret og sundhedstjekket vores hvalpe til ca. 500 kr. pr.
hvalp. Derudover kommer så foder, legetøj, tyggeben, ormekur og hvad de så
ellers gnasker i stykker undervejs- Bamse og hans søskende var meget glade
for vores tapet , men nu var rummene også temmelig møbeltomme lige på det
tidspunkt, da vi var midt i en flytning.
Med ægte hunde kommer så også tjek af forældre, udstillinger og hvad der
ellers høre til.

> Racen jeg ville satse på bliver nok Ridgeback (nej, ikke Rotter).
> Det vælter sig nemlig med hjemmeavlere af Rotter, og Ridgeback
> har jeg mange år været helt vild med, og de er en mangelvarer.

De er også nogen smukke hunde. Hvordan er de temperamentsmæssigt ? Ja, jeg
kender ikke så meget til racen.

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 00:38

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder da som en god ide. Der er jo gode penge i husene derover-
> selvfølgelig ikke så meget som for 1 år siden, men alligevel.

Ved ikke hvad niveauet var for et år siden, ved bare at det hus jeg
bor i nu kan sælges for ca 2.500000kr (gav selv 800.000 for 10 år siden)
og jeg kan købe et tilsvarende for ca 1.200000kr + en masse sparet
i ejendomskatter (giver ca 23.000kr/år i rødovre) 50-60km væk.

> Med ægte hunde kommer så også tjek af forældre, udstillinger og hvad
> der ellers høre til.

Skal jo også købe en god avlstæve, koster nok nemt 20kilo

> De er også nogen smukke hunde. Hvordan er de temperamentsmæssigt ?
> Ja, jeg kender ikke så meget til racen.

Jeg undersøgte en del mht racen i sin tid da jeg skulle have en hund mere,
for mig var der for meget jagthund i den til at den egnede sig til Kbh.
Ellers er den faktisk ikke helt ulig en Rotte af sind, meget vagtsom,
og noget reserveret, men som sagt mange af dem (specielt tæverne)
med et udtalt jagtinstinkt.
Jagtinstinktet og det at jeg vil gå med løs hund i byområde harmonerede ikke
syntes jeg, så derfor blev den valgt fra i sin tid.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 15-02-08 12:21

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:vh4tj.35$%e2.8@news.get2net.dk...

> [...]
> ikke
> syntes jeg, så derfor blev den valgt fra i sin tid.

he, det med jagtinstinktet er der sgu nogen der har glemt at fortælle de to
RR´er jeg har haft fornøjelsen af.
Især Mocka er totalt blæst for byttedrift. Hvilket jo sandt nok er ganske
praktisk når man bor i byen og en kat ind imellem tillader sig at rende over
vejen.
Min gamle Dino havde lidt mere, men var for velopdragen til at føre det ud i
livet ret tit.
Nøj der har Thea meget at lære endnu. (ja hun er jo så heller ikke en RR men
altså...)

vatgsom ja, reserveret - absolut - i hvert fald er det ikke en nuttehund som
f.eks en rotte eller lab. Kun for ejeren.

dejlig dejlig skøn vovse. Jeg har stadig ikke forliget mig med, at jeg nok
ikke har fysik til endnu en ridgeback den dag Thea og Mocka ikke er her
mere.
Der er bare ikke noget der er lige så godt :-/

BettinaP

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:12

BettinaP, skrev:
> [...]
> Især Mocka er totalt blæst for byttedrift. Hvilket jo sandt nok er
> ganske praktisk når man bor i byen og en kat ind imellem tillader sig

Jeg købte i sin tid en bog hjem om racen, og som jeg husker det stod der
at man kunne risikerer at ende op med en RR med udpræget jagtinstinkt.
Det chanche turde jeg så ikke løbe da et hundeliv konstant i snor
ikke er et værdigt hundeliv i mine øjne.
Har sidenhen snakket med flere RR ejere, og jagtinstinkt er vist ikke
så udpræget hos dem vi har her til lands.

> vatgsom ja, reserveret - absolut - i hvert fald er det ikke en
> nuttehund som f.eks en rotte eller lab. Kun for ejeren.

Også sådan jeg opfatter racen, passer perfekt til mit temperament
At det så samtidigt er en af de smukkeste racer trækker heller ikke ned.
Faktisk en meget facinerende race når man læser lidt om den.

/Jens

Fra : sdsf

Dato : 15-02-08 09:13

> [...]
>
> Faktisk så meget luft at jeg kan blive gældfri af huset og tjene en god
> slat penge og altså bo billigt i det næste hus.
Den tanke er du ikke ene om, den opstod hos mange samtidig
efter de seneste års prisstigninger:
http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/article1264525.ece

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 09:49

sdsf, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Den tanke er du ikke ene om, den opstod hos mange samtidig
> efter de seneste års prisstigninger:
> http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/article1264525.ece

Nu er tanken opstået hos mig fordi jeg regner med at skulle skifte arbejde
i løbet af året, ikke fordi jeg lugter penge, penge interesserer mig ikke
Tror at de lange liggetider kan hænge sammen med at folk bliver grådige,
feks. ligger der et hus 100 meter fra mig der har været til salg ca ½ år.
Jeg gik så lige ind på Reals hjemmeside for at chekke prisen,
knap 4.000000kr ville fjolserne have, det er det sgu ikke værd
Alt kan sælges, kun et spørgsmål om pris.
Fordelen for mig er at der ikke er meget til salg i Rødovre,
og at priserne er helt i top, prøv at chekke selv.
Det jeg evnt vil forlange for mit hus kan du ikke engang
købe en ordentlig lejlighed for, og hvad vælger folk så

/Jens (som ikke blev meget klogere på hundeavl af sdsf's indlæg)

Fra : Leyna

Dato : 15-02-08 10:00

On Fri, 15 Feb 2008 00:02:10 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Meget løse planer.
>
>Men går lidt og lusker med tanken om at sælge huset i kbh og flytte lidt ud.
>Ville give en hel del luft i økonomien da grundskyld er dyr i Rødovre.

Husene er billige i Jylland!

> [...]
>Men som hobbyavler (gerne meget seriøst, men i det små)
>er det så ren tilsætning eller er der realistisk et overskud.

Nu har jeg jo kun hørt det fra avlere, men medmindre man kører
decideret hundefabrikker, så er der vist ikke meget overskud i det.
For dem der hobbyavler er det med vægt på hobby.

Men et godt hus lidt udenfor Københavnsområdet skulle kunne give lidt
mere frihed både på den ene og den anden måde, men du skal så lige
tænke på, at så er en bil altså en nødvendighed, og det koster jo
osse.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 15-02-08 10:11

> [...]
> mere frihed både på den ene og den anden måde, men du skal så lige
> tænke på, at så er en bil altså en nødvendighed, og det koster jo

Og husk at der skal være god afstand til NÆRMESTE nabo (vistnok 100m), hvis
du vil have mere end 4 voksne hunde - så et sted på "Lars Tyndskids Marker"
skal du nok kigge efter.

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 10:22

Jeannie Kristensen (4700), skrev:
> [...]
> 100m), hvis du vil have mere end 4 voksne hunde - så et sted på "Lars
> Tyndskids Marker" skal du nok kigge efter.

En af formålene for mig med at flytte ud er netop at slippe for at bo
i et villakvarter, det er jeg blevet træt af efterhånden.
Nu er tanken heller ikke at få en større hundefabrik,
jeg bor jo alene og kan slet ikke overkomme en masse hunde,
og jeg har jo allerede to i forvejen, de holder nok nogle år endnu
Så en enkelt, max to tæver der må få hvalpe er min tanke.
Hannerne behøver jeg jo ikke have selv, den side af sagen
kan jeg jo betale mig fra

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 11:16

> En af formålene for mig med at flytte ud er netop at slippe for at bo
> i et villakvarter, det er jeg blevet træt af efterhånden.

Tænk så lige over ulemperne ved, at bo på landet også:
man sner inde, butikkerne ligger langt væk og gadelys er en by i Rusland, så
der skal medbringes gigantiske lommelygter, når man lufter hunde- det kommer
selvfølgelig også an på, hvor langt du vil ud af byen...

> Så en enkelt, max to tæver der må få hvalpe er min tanke.
> Hannerne behøver jeg jo ikke have selv, den side af sagen
> kan jeg jo betale mig fra

Det er nok ikke en kæmpe overskudsforretning, at du skal regne med, men det
er da også en oplevelse for dig.

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 11:50

Buffy, skrev:
> [...]
> Rusland, så der skal medbringes gigantiske lommelygter, når man
> lufter hunde- det kommer selvfølgelig også an på, hvor langt du vil

Det er jeg klar over, men det er nu ikke helt ud på det rene bøhland
jeg har planer om at flytte, udkanten af en mindre lansby tror jeg
vil passe fint, men alt det er jeg igang med at undersøge nu.

> Det er nok ikke en kæmpe overskudsforretning, at du skal regne med,
> men det er da også en oplevelse for dig.

Næh, men lidt tal på bordet fra folk der har erfaring ville værer rart.
Min Far kender så to avlere hvor han bor, han har lovet at spørge
dem lidt ud om økonomien i det, så må jeg håbe de vil svarer ham

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 12:24

> Det er jeg klar over, men det er nu ikke helt ud på det rene bøhland
> jeg har planer om at flytte, udkanten af en mindre lansby tror jeg
> vil passe fint, men alt det er jeg igang med at undersøge nu.

Ok- vi bor jo selv i en mindre landsby nu og nyder virkelig, at her er
gadelys om aftenen + børnene kan selv gå til og fra skole.
Er det hus eller nedlagt landbrug du kigger efter ?

> Næh, men lidt tal på bordet fra folk der har erfaring ville værer rart.
> Min Far kender så to avlere hvor han bor, han har lovet at spørge
> dem lidt ud om økonomien i det, så må jeg håbe de vil svarer ham

Hvad prisleje liggger Ridgen normalt i- er det omkring de 10.000 kr. ?
Ja, de må da kunne give nogen svar, hvis de vil ud med tallene....

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:16

Buffy, skrev:
> [...]
> gadelys om aftenen + børnene kan selv gå til og fra skole.
> Er det hus eller nedlagt landbrug du kigger efter ?

Det bliver nok et alm hus, der er ikke så mange nedlagte landbrug
i det område jeg kigger på (Holbækegnen).

> Hvad prisleje liggger Ridgen normalt i- er det omkring de 10.000 kr. ?
> Ja, de må da kunne give nogen svar, hvis de vil ud med tallene....

Vil tro de går for ca 10kilo hvis de har en god stambog,
de er som sagt en mangelvarer, kender et par stykker der har
måtte hente i udlandet for at kunne få en.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-02-08 12:38

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Det er jeg klar over, men det er nu ikke helt ud på det rene bøhland
> jeg har planer om at flytte, udkanten af en mindre lansby tror jeg
> vil passe fint, men alt det er jeg igang med at undersøge nu.

Min søn mangler en cnc operatør til at starte en ny linie op det var næsten
noget for dig
Husene herovre i de små landsbyer fåes for under en mille.

> Næh, men lidt tal på bordet fra folk der har erfaring ville værer rart.

Det er efterhånden en del år siden jeg avlede schæferhunde, men havde så
også kun en tæve.
Hvalpene gik som varmt brød.

Vi lavede 3 kuld med et genemsnit på 8-9 hvalpe og jeg mener at kunne huske
at de gik uden problemer for ca 5000,- stk.
Så var der lidt fratræk til dyrlæge/stambog og foder da de begyndte på det.

Har du 2 tæver af et godt efterspurgt mærke kan du vel godt uden større
problemer have en ekstra fortjeneste der kan betale terminen.

Fordelen ved at bo på landet er jo også at man har større muligheder for at
indrette noget hundegård eller lignende.

Dem jeg har købt Milo af har 2 tæver og de tager 10.000 pr hvalp og ingen
problemer med afsætning.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:25

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Min søn mangler en cnc operatør til at starte en ny linie op det var
> næsten noget for dig
> Husene herovre i de små landsbyer fåes for under en mille.

Jeg bliver på sjælland indtil videre, her bor min familie og venner,
de er bare flyttet ud af kbh efterhånden, så hvorfor ikke også mig.
Hvad laver din søn siden han skal bruge cnc folk ?

> [...]
> Har du 2 tæver af et godt efterspurgt mærke kan du vel godt uden
> større problemer have en ekstra fortjeneste der kan betale terminen.

Det skulle netop værer en del af fidusen for mig ved at flytte ud,
der bliver så ingen terminer der skal betales til kreditforeningen mere.

> Fordelen ved at bo på landet er jo også at man har større muligheder
> for at indrette noget hundegård eller lignende.

Nemlig.

> Dem jeg har købt Milo af har 2 tæver og de tager 10.000 pr hvalp og
> ingen problemer med afsætning.

Lyder godt, kunne værer jeg skulle slå mig på Schæfere i stedet for RR,
det ville så blive den hvide (Hvid Hyrdehund), den kan jeg huske der også
var mangel på da jeg i sin tid ville have en, dejlig race synes jeg.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-02-08 16:37

"pwh" <gætselv@.dk> skrev
> Hvad laver din søn siden han skal bruge cnc folk ?

Min ene søn er cnc operatør på Brd Gram i Vojens.
Svigersønnen er driftsleder samme sted, så der skulle nok have stået at
svigersønnen manglede en cnc operatør
De skal starte en ny linie op og har lige købt ny Italiensk robot til en
herregård siger de.
Har ikke så meget forstand på det udover jeg har været ude og glo på
monstromerne

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 18:22

jopa, skrev:
> [...]
> en herregård siger de.
> Har ikke så meget forstand på det udover jeg har været ude og glo på

Det er jo ovre ved jer det meste af industrien ligger,
men da der ikke ligefrem er mange på arbejde inden for mit fag
ser jeg ingen grund til at flytte efter det.
Men hvem ved, meget kan se anderledes ud om 5 år

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-02-08 12:42

> [...]
> bøhland jeg har planer om at flytte, udkanten af en mindre lansby
> tror jeg vil passe fint, men alt det er jeg igang med at undersøge

Nu bor jeg et pænt stykke fra Holbæk, (midt mellem
Holbæk-Kalundborg), men du skal se dig godt for. Priserne her i
området, selv i de små landsbyer som den jeg bor i, kan godt være
særdeles pebrede. Området her i Nordvestsjælland er dog ualmindeligt
dejligt, og man kan komme til København relativt hurtigt ad
Holbækmotorvejen. Der er mange skønne ejendomme til salg, men det er
svært at finde nogen til under 1½ million, og hvis du skal finde en
ejendom med minimum 100 m. til nærmeste nabo, så skal du være
heldig, men hvem ved........de findes da. Der er da altid
"håndværkertilbud", hvis hænderne selvfølgelig ikke er skruet helt
forkert på.

Jeg er dog sikker på, at du ikke vil fortryde at flytte på landet.
Det har vi i hvert fald aldrig fortrudt. Vi har 3 km. til stranden i
Havnsø, og det ville være et paradis for dine hunde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:36

Tove Krieger, skrev:
> [...]
> heldig, men hvem ved........de findes da. Der er da altid
> "håndværkertilbud", hvis hænderne selvfølgelig ikke er skruet helt

Prøv selv at gå ind på http://www.home.dk/ og søg på huse i holbækområdet
til 1.300000kr, det er altså til at finde noget.
Det med de 100m til nærmeste nabo er slet ikke et krav fra min side,
jeg har som sagt ingen ambitioner om at skulle have mere end 5 voksne hunde.
Let adgang til kbh er jeg ligeglad med, jeg skal ikke noget herinde
hvis jeg kvitter min nuværende arbejdsplads.
Et hus behøver heller ikke at værer flot for at tiltale mig, nye køkkener og
badeværelser tror jeg mere er en kvindeting, for mig skal det bare fungerer
Håndværkertilbud vil jeg ikke have, men gerne noget der trænger til istandsættelse
sådan rent kosmetisk, det kan jeg (og min Far) sagtens selv lave.

> Jeg er dog sikker på, at du ikke vil fortryde at flytte på landet.
> Det har vi i hvert fald aldrig fortrudt. Vi har 3 km. til stranden i
> Havnsø, og det ville være et paradis for dine hunde.

Lyder herligt, jeg og hundene elsker naturen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-02-08 13:32

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev

> [...]
> Nordvestsjælland er dog ualmindeligt dejligt, og man kan komme til
> København relativt hurtigt ad Holbækmotorvejen.

I disse tider med gode forbindelser kan det snart være ligemeget hvor man
bor, og arbejde fåes jo alle vegne.
Har man ikke et akut behov for absolut at ville være i nærheden af KBH så er
Fyn eller Sdr Jylland også optimalt og så er priserne jo også anderledes.

Rigtigt som du skriver.Det er skønt på landet nær ved skov og strand.
Jeg har 20 min til Vesterhavet og 1 km til nærmeste skov.

jeg savner bestemt ikke de år hvor jeg jobbede i KBH

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : jopa

Dato : 15-02-08 12:18

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev
> Tænk så lige over ulemperne ved, at bo på landet også:
> man sner inde, butikkerne ligger langt væk og gadelys er en by i Rusland,
> så

Overdrivelse fremmer forståelsen.
Hvilket år i sidste århundrede var det egentlig vi fik mere end 2 ugers sne
?
Mener vi skal mange år tilbage.
Sne hører fortiden til
Det skal da ikke afskrække nogen fra at flytte på landet.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 12:22

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mener vi skal mange år tilbage.
> Sne hører fortiden til
> Det skal da ikke afskrække nogen fra at flytte på landet.

jeg har også boet rigtigt på landet i en årrække, og mindes kun et år, vist
i 95-96?, hvor jeg måtte grave mig ud, ellers har det da været småting.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 12:29

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:47b574de$0$90264

> Mener vi skal mange år tilbage.
> Sne hører fortiden til

Ja, der har ikke været meget i de senere år, men det har været nok til, at
vi skulle skovles fri med en gummiged, hundemaden kunne ikke leveres og jeg
skulle kæmpe mig de ca. 500 meter over til naboen med sne til livet for, at
hente et par smøger.
Nå, men vi boede så også 1½ km. fra den nærmeste asfalteret vej.

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:39

jopa, skrev:
> [...]
> Mener vi skal mange år tilbage.
> Sne hører fortiden til
> Det skal da ikke afskrække nogen fra at flytte på landet.

*LOL*

Jeg var faktisk tæt på at svarer noget i den retning,
tror jeg var ude og rydde fortorv for sne 6-7 gange sidste år.
Men dog vil jeg købe en bil der egner sig til lidt grovere kørsel,
en Suzuki Ignis med 4 hjulstræk fåes for en fornuftig penge har jeg set.

/Jens (som nu får af vide af John at han skal købe en Opel)

Fra : Leyna

Dato : 15-02-08 16:56

On Fri, 15 Feb 2008 12:17:43 +0100, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev
>
>Overdrivelse fremmer forståelsen.
>Hvilket år i sidste århundrede var det egentlig vi fik mere end 2 ugers sne
>?

Kan godt ske at vi ikke har haft 2 ugers sne, men sidste år sneede vi
da inde. Ikke fordi der faldt enormt meget sne, men fordi det føg. Jeg
måtte kravle ud af et vindue for at få ryddet foran døren.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 18:01

> Kan godt ske at vi ikke har haft 2 ugers sne, men sidste år sneede vi
> da inde. Ikke fordi der faldt enormt meget sne, men fordi det føg. Jeg
> måtte kravle ud af et vindue for at få ryddet foran døren.

Ja, vi havde også nogen gigantiske driver, men der var vist også noget med,
at Sønderjylland på samme tid var helt snefrit.

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 15-02-08 11:16

> [...]
> Så en enkelt, max to tæver der må få hvalpe er min tanke.
> Hannerne behøver jeg jo ikke have selv, den side af sagen

Det er 5 voksne hunde (hunde over 18 uger) også dine "ikke produktive hunde"
tæller med, der er grænsen

Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v.:
§ 5. Etablering, udvidelse og ændring af hundekenneler og andre hundehold,
hundehandler og hundepensioner, herunder stalde og udendørs anlæg til hunde,
skal mindst opfylde følgende afstande:
1)
Hundekenneler og andre hundehold med 5 eller flere voksne hunde over 18
uger, samt hundehandler

a)
til nabobeboelse ..................
100 m

b)
til eksisterende, eller iflg. kommuneplanens rammedel, fremtidigt
byzone- eller sommerhusområde samt områder i landzone, der i lokalplan er
udlagt til boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til offentlige
formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lignende
200 m

100 meter er faktisk langt og det kan være vært at finde et hus med så stor
afstand til nærmeste nabo - samt 200 meter til f.eks. byzonen.

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 11:53

Jeannie Kristensen (4700), skrev:

> Det er 5 voksne hunde (hunde over 18 uger) også dine "ikke produktive
> hunde" tæller med, der er grænsen

Nu er 2 avlstæver + 2 hunde jeg har i forvejen = 4 hunde
sidst jeg regnede efter, så hvad er problemet med de 100 meter

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 12:19

> Nu er 2 avlstæver + 2 hunde jeg har i forvejen = 4 hunde
> sidst jeg regnede efter, så hvad er problemet med de 100 meter

Der skulle ikke være noget problem i det- man må gerne have 4 hunde i byen.

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 13:41

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Der skulle ikke være noget problem i det- man må gerne have 4 hunde i
> byen.

Nemlig
Udvikler tingene sig så må jeg bare flytte igen,
men nu lige en ting af gangen

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-02-08 16:49

On Fri, 15 Feb 2008 10:22:29 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Så en enkelt, max to tæver der må få hvalpe er min tanke.
>Hannerne behøver jeg jo ikke have selv, den side af sagen

Hov... Vores naboejendom er forresten til salg, og der er der allerede
indrettet hundegårde og alting.
Og så står det til 845.000!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 10:17

Leyna, skrev:

> Husene er billige i Jylland!

Det er der en grund til, ingen gider bo der
Bliver nu her på djævleøen indtil videre,
Holbækegnen er der jeg kikker mest i øjeblikket.

> Nu har jeg jo kun hørt det fra avlere, men medmindre man kører
> decideret hundefabrikker, så er der vist ikke meget overskud i det.
> For dem der hobbyavler er det med vægt på hobby.

Min logik siger mig bare at der bør værer et vist overskud alligevel,
Giver en tæve feks 6-8 hvalpe*10.000kr er der da stadig noget tilbage
til skattevæsnet (vil ikke gører det sort) og til at købe hundemad for
og betale dyrelæge. Tror så ikke man bliver fed af det,
og timelønnen skal man slet ikke regne på, men det ville som sagt værer hobby.
Men kunne den hobby gører at jeg kunne klarer mig med et ½-tidsjob
ville det værer perfekt for mig.

> [...]
> mere frihed både på den ene og den anden måde, men du skal så lige
> tænke på, at så er en bil altså en nødvendighed, og det koster jo

En god bil fåes nemt til 100.000kr, den kan jeg snildt købe pt hvis det var.
Som sagt bør der også komme ca 500.000kr ud af en hushandel,
det er jo stadig skattefri penge som jeg så evnt kan sætte i oblikationer.
Har regnet en del på det, og jeg kan ved at flytte bare lidt ud tillade
mig at gå 5-6000kr NETTO ned i løn om måneden, med samme levestandart.

/Jens

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 15-02-08 10:44

> [...]
> hobby.
> Men kunne den hobby gører at jeg kunne klarer mig med et ½-tidsjob

Så skal du LIGE tænke på alle de uforudsete hændelser:
-tæven går tom
-tæven får kun en levedygtig hvalp
-tæven får livmoderbetændelse og kan måske ikke få hvalpe
- en eller flere hvalpe viser sig at have en eller anden medfødt skavank
eller sygdom, som først viser efter den er solgt og du skal refundere et
beløb eller betale for en behandling
- tæven skal have kejsersnit

I mine øjne er en hobbyavler, én der vil gøre noget for at sørge for en høj
standard i racen, både eksteriør, sundhed og mentalitet.

Hvis du avler i DKK, er matadoravlsgrænsen for RR pt 15 (femten!) hvalpe
efter hver hund. D.v.s. at ingen han eller tæve må være forældre til mere
end 15 hunde i hele dens levetid. D.v.s. at du skal til udlandet for at
finde en hanhund og at din tæve ikke kan få mere end 2-3 kuld. Man kan
diskutere om matadoravlsgrænsen er for lav, men den er sat udfra antallet af
hunde i racen i DK og at en enkelt/enkelte hund/hunde ikke må blive for
dominerende i racen.

Matadoravlsgrænsen vil selvfølgelig stige, hvis antallet af hunde i racen
også stiger i DK.

Jeaanie
http://ckcs.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 12:02

> [...]
> skavank eller sygdom, som først viser efter den er solgt og du skal
> refundere et beløb eller betale for en behandling

Alt det kunne jeg godt selv gætte mig til, savner indput fra folk
der rent faktisk har beskæftiget sig med det.
Ellers ender det i det rene gætteri, kan jeg ikke bruge til en dyt
Så lidt konkrete tal på bordet ville værer rart.

> I mine øjne er en hobbyavler, én der vil gøre noget for at sørge for
> en høj standard i racen, både eksteriør, sundhed og mentalitet.

For mit vedkommende ville det værer glæden over at have hund
der drev værket, kunne det så gører at jeg kunne bruge mere tid
på det frem for et alm job ville det passe mig fint.
Jeg er som sagt indstillet på at arbejde ved siden af,
men helst ikke et 37 timers arbejde.

> [...]
> den er sat udfra antallet af hunde i racen i DK og at en
> enkelt/enkelte hund/hunde ikke må blive for dominerende i racen.

Se det var interrasante oplysninger, tak skal du have.

/Jens

Fra : JB

Dato : 15-02-08 10:27

> [...]
> har jeg mange år været helt vild med, og de er en mangelvarer.
>
> /Jens
>Man kan ikke basere udgifter på indtægt fra et hobbyopdræt. Man kan være
>heldig, at der et år er overskud. Men man kan også være uheldig og have et
>stort undeskud. Man skal have en god intægt på anden vis, for at være
>opdrætter. Men fordelen er så, at når man sælger hvalpene og får pengene,
>er udgifterne betalt. Men der er store udgifter, hvis man er seriøs. Man er
>også nødt til at have bil, for at køre på udstillinger. Og efter min mening
Du kan jo starte med at tage på forskellige udstillinger og se racen og
snakke med opdrættere og ejere. Du vil så kunne se de forskellige typer
indenfor racen. Hvis du stadigvæk har lyst til at være opdrætter, skal du
købe den bedste tæve, der er til at få for penge og udstille den. Hvis du
har været heldig, at den er fri for sygdomme og også lever op til
standarden, kan du lede efter en han til den. Da du går på udstilling og
følger godt med i, hvad der sker i racen, finder du så hannen og får tæven
parret. Så kommer der, om alt går vel, dejlige hvalpe, som du passer godt og
præger på bedste vis. Så får du forhåbentlig besøg af interesserede købere
hver uge, som du så kan overlade hvalpene til, når de er 8 uger.

Det er sjovt at være opdrætter, men det er også hårdt på flere måder.

Hilsen
Jytte (fhv. DKK opdrætter)

Fra : Battlefield's

Dato : 15-02-08 17:26

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hver uge, som du så kan overlade hvalpene til, når de er 8 uger.
>
> Det er sjovt at være opdrætter, men det er også hårdt på flere måder.

Hej
Er meget enig med Jytte.
For mig at se er det en "bagvendt" måde at gøre tingene på (altså den, som
Jens vil).
Man bliver ikke opdrætter ved at gå ud at købe en tæve af en race man kun
kender fra bøger, og så lade den få hvalpe.
Man bør have et vist kendskab til racen, før man starter som opdrætter.
Normalt har man en hund af en race man er glad for, og senere hen bliver man
så måske opdrætter. Man må besøge mange udstillinger, for at finde den type
indenfor racen, som man ønsker at arbejde med og prøve at forbedre. I øvrigt
skal man ikke regne med at seriøse opdrættere vil sælge en avlstæve af
topkvalitet til en total nybegynder. Man riskerer at blive snydt, hvis man
ikke selv kender til racen og får skabt sig nogle gode samarbejdspartnere,
hvor man evt. kan købe en egnet tæve.
Hvordan skal en nybegynder indefor en race overhovedet kunne vejlede sine
hvalpekøbere før man selv kender nok til racen og også til lige netop de
linier, man arbejder med?
Hilsen Vibeke

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 18:43

Battlefield's, skrev:

> [...]
> Man bliver ikke opdrætter ved at gå ud at købe en tæve af en race man
> kun kender fra bøger, og så lade den få hvalpe.

Rolig nu, som jeg skrev er det kun meget løse planer indtil videre
Folk som kender mig bare nogenlunde ved at jeg altid sætter mig grundigt
ind i alt hvad jeg beskæftiger mig med, så det ville self også gælde avl.
Derfor har jeg vel lov til at spørge til noget så basalt som økonomi.

> [...]
> senere hen bliver man så måske opdrætter. Man må besøge mange
> udstillinger, for at finde den type indenfor racen, som man ønsker at

Det er vel også godt nok hvis man bare har en plan om at avle sunde hvalpe,
behøver vel ikke ligefrem at skulle se det som det nye kald i sin tilværelse
at man vil tilfører racen en masse forbedringer.
Lad os nu lige holde tingene på en niveau hvor det hører hjemme

> I øvrigt skal man ikke regne med at
> seriøse opdrættere vil sælge en avlstæve af topkvalitet til en total
> nybegynder.

Til at starte med kunne en tæve af god kvalitet nok også gører det,
alt det ville jeg self sætte mig ind i. Men jeg kunne da forestille mig
at starte med en tæve fra gode linier fra hvalp af.
At jeg så senere hen beslutter mig for at hun skal have hvalpe
er vel min sag, ved mindre det bliver mig nægtet kontraktsmæssigt.

> Hvordan skal en nybegynder indefor en race overhovedet kunne vejlede
> sine hvalpekøbere før man selv kender nok til racen og også til lige
> netop de linier, man arbejder med?

Nu synes jeg der bliver lavet lidt for megen teknik ud af det,
det er stadig hunde vi snakker om her.
Så fandens stor forskel er der garanteret ikke på hvordan man
skal opdrætte en RR og de hunde jeg allerede har nu.
Som sagt vil jeg self sætte mig grundigt ind i det først og sikkert
tage tæven fra hvalp af, så får jeg allerede der en del erfaring.
Lav nu ikke hundehold om til rumfartsteknologi,
det er denne gruppe tit lidt tilbøjelig til

/Jens

Fra : Battlefield's

Dato : 15-02-08 22:18

> Nu synes jeg der bliver lavet lidt for megen teknik ud af det,
> det er stadig hunde vi snakker om her.

Ja, men hunde skal da også kun opdrættes med omhu. Efter min mening bliver
der lavet alt for mange hvalpe, hvor opdrætteren overhovedet ikke aner hvad
han/hun har med at gøre og det kommer bestemt ikke hverken hundene eller
hvalpekøberne til gode.

> Så fandens stor forskel er der garanteret ikke på hvordan man
> skal opdrætte en RR og de hunde jeg allerede har nu.

Muligvis ikke, men dem opdrætter du jo heller ikke )

> Som sagt vil jeg self sætte mig grundigt ind i det først og sikkert
> tage tæven fra hvalp af, så får jeg allerede der en del erfaring.

Tjah.. men mange gange viser det sig så at tæven har HD eller noget andet,
der gør den uegnet til avl, og hvad så? Skal hun stadig blive i huset, som
familiehund og tage pladsen op for en anden avlstæve, eller...?

> Lav nu ikke hundehold om til rumfartsteknologi,
> det er denne gruppe tit lidt tilbøjelig til

Det er der måske en grund til.
Det er ikke sådan bare lige at lave hundehvalpe af en vis kvalitet, som kan
blive skattede medlemmer af en ny familie.
Jeg sidder i et klagenævn for racekatteklubberne. Her ser vi desværre alt
for mange tilfælde af opdrættere, der sælger killinger uden at vide noget
som helst om den pågældende race. Når der så pludselig opstår problemer er
de nye købere nødsaget til at søge hjælp hos os, ofte efter flere langvarige
og forgæves diskussioner med opdrætteren. Og der er garanteret ikke forskel
på hunde- og katteavl i den retning.
Jeg synes at du fokuserer lidt for meget på pengene og for lidt på det
egentlige formål med at lave hvalpe, nemlig at få lavet nogle dejlige og
sunde hvalpe, der kan blive til glæde i deres nye hjem.

Hilsen Vibeke, opdrætter af siameserkatte siden 1990 og labradors siden 1966

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 09:01

Battlefield's, skrev:
> [...]

> egentlige formål med at lave hvalpe, nemlig at få lavet nogle dejlige
> og sunde hvalpe, der kan blive til glæde i deres nye hjem.

Den bemærkning viser med al tydelighed at du ikke har forstået
hvor jeg vil hen.
Jeg er og bliver realist, og realister skal have brød på bordet,
jeg kan ikke fylde min og hundenes maver med glæden over
at lave gode hvalpe.
Derfor bliver jeg nød til at vide om økonomien i sådan et projekt
kan hænge sammen før jeg evnt går i gang,
det ville da værer useriøst at gå den anden vej.

For er det ren underskudsforretning, så vil jeg ikke gå igang,
er det bare noget der lige løber rundt og jeg så bliver nødt til
at arbejde fultids, så vil jeg ikke gå igang.
Er det derimod noget der giver et vist overskud (ikke stort)
kunne jeg værer ret interrerseret i at prøve at få mig en tæve,
evnt en RR og se hvordan det går.
Går du tilbage til mit oprindelige indlæg forklarer jeg min økonomi
i det sådan i grove træk, så det behøver jeg vel ikke ridse op igen.

John er den eneste der har kommet med lidt tal man kan forholde sig til,
resten af svarene i denne tråd har ikke gjort mig meget klogere.

Kommer jeg så langt at jeg starter op vil jeg self stille de relevante
spørgsmål i den retning. I første omgang er jeg bare nysgerrig efter
at vide om det kan lade sig gører ud fra de præmisser jeg stiller op.
First thing first, som man jo siger

/Jens

Fra : JB

Dato : 16-02-08 09:16

> [...]
> spørgsmål i den retning. I første omgang er jeg bare nysgerrig efter
> at vide om det kan lade sig gører ud fra de præmisser jeg stiller op.

Hvordan det ville gå for dig, kan ingen vide og svare dig på. Måske får du
en supertæve, der får 10 flotte hvalpe, du kan sælge for 10000 kr, når de er
8 uger. Måske er det først din tredie tæve, der kan bruges til avl, og så
skal den have kejsersnit om natten, og kun to hvalpe overlever. Måske
overlever den heller ikke selv, så du står med moderløse hvalpe. Jeg har
selv haft hvalpe i pleje, hvor moderen døde under et kejsersnit.

Mit opdræt har ikke givet overskud, det har ikke engang løbet rundt, på
trods af at jeg kun har haft to kejsersnit. De racer, jeg har opdrættet, var
dengang svære at sælge, så der kunne gå flere måneder, inden de var solgt.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 09:55

JB, skrev:

> [...]
> hvalpe overlever. Måske overlever den heller ikke selv, så du står
> med moderløse hvalpe. Jeg har selv haft hvalpe i pleje, hvor moderen

Det var såmænd bare folks egne erfaringer med økonomien i det,
self kan ingen spå om hvordan det vil gå for mig.

> [...]
> på trods af at jeg kun har haft to kejsersnit. De racer, jeg har
> opdrættet, var dengang svære at sælge, så der kunne gå flere måneder,

Ok, trist at hører.
Men jeg vil så satse på en race der er let at sælge.
Læs Johns (Jopa) indlæg, dem han kender til
har ingen probs med afsætningen.
Bare de to blandingshunde jeg selv har gik da som varmt brød,
mistænker faktisk ham jeg fik Tyson (Lab/Schæfer) fra for bevidst
at få nogle hovsakuld
Tysons kuld var på 8*3500kr =28.000kr, hans udgift var lidt foder
til hvalpene + billig landdyrelæge, vil gætte på han har stoppet på
den helt rigtige side af 20.000kr direkte i foret
Angels (Lab/Rotte) kuld var på 8*3000kr, og det var et hovsakuld,
men hun havde kun udgift til første vacccination.
Chipning og anden vaccination betalte jeg selv, så hun har også
stoppet over 20 Kilo direkte i foret.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-08 10:09

> Men jeg vil så satse på en race der er let at sælge.

Boxerne er der stor mangel på, der er ventelister så lange hos div.
opdrættere, priserne for stambogsførte hvalpe ligger fra ca. 7-12000.
men igen, det kræver at du laver nogle gode sunde hvalpe, efter ditto
forældre, så jeg tror generelt at det kræver en længere årrække, før man kan
danne sig et egentligt billede af økonomien, og altså ikke basere det på et
enkelt kuld eller to.
-med mindre du bare vil lave tilfældige kuld uden stambog.

Mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 12:19

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Boxerne er der stor mangel på, der er ventelister så lange hos div.
> opdrættere,

Faktisk også det indtryk jeg har af racen når jeg en sjælden
gang imellem møder en Boxer.
Boxer kunne også værer en mulighed, også en skøn race,
dog er det mit indtryk at de er lidt sygdomsplagede,
men jeg kan da tage fejl.

> [...]
> forældre, så jeg tror generelt at det kræver en længere årrække, før
> man kan danne sig et egentligt billede af økonomien, og altså ikke

Helt enig, håbede også på at der var nogen her i gruppen
med en vis erfaring der ville melde ud.
Men penge er jo en uartig ting at spørge til

> -med mindre du bare vil lave tilfældige kuld uden stambog.

Kommer an på hvad du mener med "tilfældige kuld uden stambog"

/Jens

Fra : JB

Dato : 16-02-08 10:34

">
> [...]
> men hun havde kun udgift til første vacccination.
> Chipning og anden vaccination betalte jeg selv, så hun har også

Mange opdrættere af racehunde opdrætter ikke for pengenes skyld, man er
næremest ligeglad (derfor god anden indtægt). Det er glæden/æren ved at have
"lavet" en rigtig god hund, der går godt i udstillingsringen, og hvis det er
en brugshund på træningspladsen. Den fornøjelse er ubeskrivelig, og den der
for mange driver værket.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 12:24

JB, skrev:

> Mange opdrættere af racehunde opdrætter ikke for pengenes skyld,

Jeg har vist intet sted givet udtryk for at jeg ville gører det for pengenes skyld.

> [...]
> udstillingsringen, og hvis det er en brugshund på træningspladsen.
> Den fornøjelse er ubeskrivelig, og den der for mange driver værket.

Glæden ved at have hund er rigeligt til mig.
Fornøjelsen ved at få nogle kuld hvalpe kunne jeg så også
godt tænke mig, men det ville så kræve at jeg tog timerne
et andet sted fra, derfor håbet om at det kunne give et vist
overskud så jeg kunne gå færre timer på job.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-02-08 13:17

> [...]
> overlever den heller ikke selv, så du står med moderløse hvalpe. Jeg har
> selv haft hvalpe i pleje, hvor moderen døde under et kejsersnit.

Der er ingen grund til overdreven pesimisme
Nogen racer er bedre at avle på end andre.
Nogen racer har store problemer med fødsler andre klarer det selv gang på
gang uden problemer.
Det gælder om at holde sig fra de racer der er kendt for at have disse
problemer.

Jeg kender kun til schæfere og har selv avlet nogen kuld og det var stort
set lige i lommen
Min daværende tæve overraskede os en efterårsdag ved at have produceret et
flot kuld hvalpe i hundegården hvor den havde lavet en rede af blade og
andet skrammel den havde rodet sammen.
Vi havde enda lavet det så flot til den indenfor, men den foretrak åbenbart
at klare det selv.

Vi har nogen bekendte der avler et par kuld om året og de har aldrig mig
bekendt skulle lave kejsersnit eller haft sådanne problemer.
Skal ikke kunne sige at de ikke kommer, men valget af race spiller ind er
jeg overbevist om.

Jo jeg er overbevist om at har man den fornødne tid og lyst og den rigtige
hund/hunde kan man godt hente til lommepengene uden de store problemer.
Man skal selvf være obs på at visse klubber har forskellige krav til
godkendelse for avl.
Der kan man nemt skulle punge ud for en tæve der er godkendt til avl.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 13:44

jopa, skrev:
> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev

> Der er ingen grund til overdreven pesimisme

Tak John
Kender det også fra mit job, ved nye opgaver har mange en negativ indstilling,
de vil hellere ridse alle problemerne op i stedet for (som jeg) at tage en posetiv
indgangsvinkel til opgaven (derfor er jeg måske den højst lønnede på værkstedet)

> [...]
> gang på gang uden problemer.
> Det gælder om at holde sig fra de racer der er kendt for at have disse

Nemlig, men alt det hører anden face af projektet til.

> Jeg kender kun til schæfere og har selv avlet nogen kuld og det var
> stort set lige i lommen

Efter skat naturligvis

/Jens

Fra : Battlefield's

Dato : 16-02-08 15:46

> [...]
> kan hænge sammen før jeg evnt går i gang,
> det ville da værer useriøst at gå den anden vej.

Hej Jens
Tjah... jeg synes nu ikke at jeg har misforstået din hensigt. Nemlig at
kunne tjene penge på at opdrætte en eller anden race, som ikke er så
almindelig, at hvalpene vil blive svære at sælge. Det betyder mindre hvilken
race det bliver, som du selv skriver er du ikke racefanatiker.
Det er i mine øjne ikke den rette indgangsvinkel til at blive opdrætter.

> [...]
> Går du tilbage til mit oprindelige indlæg forklarer jeg min økonomi
> i det sådan i grove træk, så det behøver jeg vel ikke ridse op igen.

Overhovedet ikke!
Faktisk fatter jeg ikke at du spekulerer på den måde. Som Jytte skrev,
opdræt er hobby og hobby koster penge. For mig er der ingen sammenhæng
imellem opdræt og indtægt. Giver et kuld overskud, ja, så er det fint, men
giver det underskud, ja, så betaler man da bare. Vi sidder ikke og regner på
økonomien i opdrættet (så var vi nok også stoppet for mange år siden .

> John er den eneste der har kommet med lidt tal man kan forholde sig til,
> resten af svarene i denne tråd har ikke gjort mig meget klogere.

Her ser vi jo at det er økonomien, der tæller for dig. Jeg forstår faktisk
ikke, at du ikke er mere interesseret i de mere praktiske forhold.

Hilsen Vibeke,

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 16:22

Battlefield's, skrev:
> [...]
> racefanatiker.
> Det er i mine øjne ikke den rette indgangsvinkel til at blive

Det med at tjene penge skal jo læses i posetiv forstand.
Jeg kan med garanti tjene meget mere på at arbejde i mit nuværende
fag (finmekaniker) hvor industrien skriger på arbejdskraft.
Jeg er så villig til at gå ned i indtægt for at kunne dyrke min hobby.
Hvorfor det er en forkert indgangsvinkel ikke at værer racefanatiker
forstår jeg ikke, faktisk skræmmer de fleste fanatikere mig lidt
Det er vel ikke en brist i min personlighed at mange racer tiltaler mig,
at jeg så lige så godt kan have fornuften med i det og vælge en race
ud fra at der er fornuft i at avle den kan jeg intet forkert se i

> Overhovedet ikke!
> Faktisk fatter jeg ikke at du spekulerer på den måde. Som Jytte skrev,
> opdræt er hobby og hobby koster penge.

Pladder, jeg har da i mange år tjent gode penge på en anden af min hobbys
som går ud på at programmerer, den slags gider jeg bare ikke leve af fultid.
Så den rigtige hobby dyrket med fornuft kan bestemt give gode penge.
Er køkkenbordsavl så en hobby der er ren underskud,
jamen så er det ikke en jeg skal starte op på da jeg ikke mener
at et fuldtidsarbejde for mig kan kombineres med hundeavl.
Husk på at jeg er ene om husholdningen, så jeg skal stå for det hele selv.

> [...]
> fint, men giver det underskud, ja, så betaler man da bare. Vi sidder
> ikke og regner på økonomien i opdrættet (så var vi nok også stoppet

Hvis du aldrig har regnet på det kan du jo ikke på dette stadie
rigtigt hjælpe mig.
Men du kan så nok fortælle mig en masse om det praktiske
hvis jeg beslutter mig for at gå igang, det var bare ikke det rent
praktiske jeg spurgte til først, det er jeg 99% sikker på jeg nok klarer.

> Her ser vi jo at det er økonomien, der tæller for dig. Jeg forstår
> faktisk ikke, at du ikke er mere interesseret i de mere praktiske
> forhold.

Fordi kan økonomien ikke hænge sammen må jeg allerede droppe
ideen på det stadie, penge er og bliver altså også en del af det praktiske.
Ville ønske det ikke forholdt sig sådan, men desværre er jeg ikke rig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-02-08 16:49

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> [...]
> praktiske.
> Ville ønske det ikke forholdt sig sådan, men desværre er jeg ikke rig

Så lige et indslag i DR Update om en schæferavler der tilfældigvis bor 20 km
fra mig.
Han havde solgt sine hvalpe inden de var født
Mente at det var de mange indbrud og overfald i private hjem der var årsagen

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 17:09

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Så lige et indslag i DR Update om en schæferavler der tilfældigvis
> bor 20 km fra mig.
> Han havde solgt sine hvalpe inden de var født

Det tror jeg faktisk er ret almendeligt, det jeg erfarede de to gange
jeg selv skulle købe hund.

> Mente at det var de mange indbrud og overfald i private hjem der var
> årsagen

Til det formål er en RR også perfekt, den er faktisk i sin tid avlet
til den opgave ved siden af at den skulle jagte løver.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-08 18:07

> Det tror jeg faktisk er ret almendeligt, det jeg erfarede de to gange
> jeg selv skulle købe hund.

Det er meget almindeligt indenfor boxerne, det er sjældent at der er
"ledige" hvalpe efter fødslen, og ofte er der ventelister på hvalpe så de
faktisk på forhånd har solgt hele kuld i flere år i forvejen.

det er da også en vis tryghed at have en hund, man ved vil blive grim i
udtrykket i sådanne tilfælde, ikke at jeg tror at det sker her på vores
kanter, men man ved aldrig.
ligeledes at jeg ved, at mine børn er der ingen der skal være ubehagelige
overfor, så får de nemlig også røven på komedie.

Mvh. Marie

Fra : Hm

Dato : 16-02-08 18:13

> Så lige et indslag i DR Update om en schæferavler der tilfældigvis bor 20
> km fra mig.
> Han havde solgt sine hvalpe inden de var født

Der ligger nu ret mange hvalpe rundt omkring,
Grunden kunne måske også være- en kendt kennel- afkom efter en bestemt
avlstæve - avlshan.

Hanne/ som ikke tror det er så let

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 18:29

Hm, skrev:

> Hanne/ som ikke tror det er så let

Som sagt gik begge kuld af de hunde jeg har som varmt brød,
udbuddet er måske også mindre på sjælland.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-08 18:48

> Som sagt gik begge kuld af de hunde jeg har som varmt brød,
> udbuddet er måske også mindre på sjælland.

Jeg synes ofte at jeg ser hele og halve kuld havne på vores internat, kuld
som i lange tider har været annonceret både i avis og i forretninger, en
enkelt gang har der været tale om race hunde, og ellers er det div.
blandinger.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 19:31

> [...]
> kuld som i lange tider har været annonceret både i avis og i
> forretninger, en enkelt gang har der været tale om race hunde, og

Ikke for at snobbe med mine egne ½-ægte hunde.
Men inden for blandinger er der også stor forskel,
personligt ville jeg aldrig tage en X-blanding.
Så mine der er populære blandinger solgtes altså let.
Tyson's mor havde fået 1 eller 2 tilsvarende kuld før,
og de var solgt på ingen tid fortalte han mig.
Angels blanding ledte jeg længe efter, havde faktisk opgivet til fordel
for ren Rotte, så altid et spørgsmål om udbud og efterspørgsel og pris.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 16-02-08 19:48

> Som sagt gik begge kuld af de hunde jeg har som varmt brød,
> udbuddet er måske også mindre på sjælland.
>
> /Jens

Så får du også lige min historie:
Havde en rigtig god schæfertæve både hvad angik væsen og udseende - BHP II +
kåret i Polithundeforeningen +Avlskåret. Jeg ønskede så inderligt en hanhund
efter hende.
Fik Avlsvejledning i Schæferhunde klubben, da en passende hanhund kom til
Danmark fik jeg hende parret.

Det blev der en dødfødt hvalp ud af det !!!
Jeg havde haft udgifter til rejsen, parring = 1 hvalps pris, dyrlæge tjek
et par gange, ormekure, speciel foder + dyrlæge til sidst.
Så en masse udgifter, ingen hanhund kun en stor sorg.

Aldrig mere hundehvalpe !!!

Men jeg måtte have den hanhund, fik hende parret med en dejlig tysk hanhund.
Fik 9 skønne hvalpe - ingen problemer eller fejl med de hvalpe..
Jeg fik en skøn, skøn hanhund og der var et overskud, som kunne betale det
lille vidiocamera jeg havde købt til lejligheden.

Kuldet var solgt inden de var 8 uger, så jeg var heldig.

4 avlere her i området (hvoraf 2 var ret kendte) havde 3 uger senere kuld
liggende, som de ikke kunne komme af med, så man kan ikke regne med noget på
forhånd.

Hanne/ som vist fik skrevet en lidt lang historie

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 19:55

Hm, skrev:

> 4 avlere her i området (hvoraf 2 var ret kendte) havde 3 uger senere
> kuld liggende, som de ikke kunne komme af med, så man kan ikke regne
> med noget på forhånd.

Dem der har fået reserveret kuld lang tid inden tæven overhovedet er drægtig
kan nok godt regne med et salg på forhånd.
Hvis alle de 4 avlere du snakker om var Schæfere var der måske også
en overproduktion.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 16-02-08 20:05

> [...]
> kan nok godt regne med et salg på forhånd.
> Hvis alle de 4 avlere du snakker om var Schæfere var der måske også

Dem jeg snakker om plejede at kunne sælge deres kuld inden for 8-10 uger.
Dengang blev der registeret omkring 2400 schæfere.

Du får lige 2007 tallene:
2080 schæfere og 49 stk RR

Hanne

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 20:43

Hm, skrev:
> [...]
>
> Dem jeg snakker om plejede at kunne sælge deres kuld inden for 8-10
> uger. Dengang blev der registeret omkring 2400 schæfere.

Og hvilken race er der så nok størst mange på

/Jens

Fra : Hm

Dato : 17-02-08 08:49

> Og hvilken race er der så nok størst mange på
>
> /Jens

Fordi der kun er registeret 49 RR så er der jo måske heller ikke den største
efterspørgsel på dem

Nå, nu er vi vist derude hvor vi er ved at ryger af sporet.

Jeg forstår dig stadig godt, et større frihed, og mere tid til sine dyr,
lyder dejligt.
Jeg gjorde det selv for 10 år siden, lejede mit lille by hus ud, og købte et
lille landsted, hvor der var dejlig plads til begge mine hunde, fik høns og
det hele, det var skønt.
Jeg fik udlevet den drøm, solgte stedet (med god fortjeneste), og sider nu i
mit lille byhus, og siger godt at jeg gjorde det.
Så Jens gå i gang med at finde et dejligt sted, og så tag det derfra.

Hanne/ som bestemt syntes du skulle komme i gang

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 19:13

Hm, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi der kun er registeret 49 RR så er der jo måske heller ikke den
> største efterspørgsel på dem
>
> Nå, nu er vi vist derude hvor vi er ved at ryger af sporet.

Det er gruppens varemærke

> [...]
> sider nu i mit lille byhus, og siger godt at jeg gjorde det.
> Så Jens gå i gang med at finde et dejligt sted, og så tag det derfra.

Det er en lidt mere langsigtet plan.
Jeg skal lige have pudset mit hus/haven lidt op inden jeg får en
ejendomsmægler ud og vurderer, men det kan da godt nå at
ske i år at jeg flytter på landet.
Tanken skal jo også lige bundfælde sig først,
skal jo så også sige farvel til min arbejdsplads gennem 25 år.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-02-08 20:22

> [...]
> Han havde solgt sine hvalpe inden de var født
> Mente at det var de mange indbrud og overfald i private hjem der

Jeg læste på (jeg tror det var tekst-tv) at salget af hunde er gået
op, fordi folk er bange for indbrud. DKK fraråder hundekøb med det
formål, og foreslår alarmer i stedet for.

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 20:45

Tove Krieger, skrev:

> Jeg læste på (jeg tror det var tekst-tv) at salget af hunde er gået
> op, fordi folk er bange for indbrud. DKK fraråder hundekøb med det
> formål, og foreslår alarmer i stedet for.

Så en forsikringsmand på tv den anden dag,
han anbefalede lige det modsatte, alarmer havde tyvene
ikke den store respekt for, men en olm køter havde de sagde han

/Jens (som også fortrækker hunde frem for alarmer til det formål)

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-02-08 21:04

> [...]
> ikke den store respekt for, men en olm køter havde de sagde han
>
> /Jens (som også fortrækker hunde frem for alarmer til det formål)

Hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg da også selv foretrække
en hund til at passe på, der kan jo nå at ske en masse inden der når
hjælp frem, især i de tilfælde hvor beboerne bliver angrebet og
mishandlet, det har vi jo oplevet i vid udstrækning på det sidste.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-02-08 11:52

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

Jeg læste emnet som køkkenbordssavl og overvejede om Jens havde fået
sig en newf. :)

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 11:55

> "pwh" <gætselv@.dk> writes:
>
> Jeg læste emnet som køkkenbordssavl og overvejede om Jens havde fået
> sig en newf. :)

ROFL.... ((-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 12:12

Trine Kornum Christiansen, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> writes:
>
> Jeg læste emnet som køkkenbordssavl og overvejede om Jens havde fået
> sig en newf. :)

*ROFL*

/Jens (hvis hunde savler på gulvet i stedet for bordene)

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-02-08 21:11

pwh skrev:
> [...]
>
> Faktisk så meget luft at jeg kan blive gældfri af huset og tjene en god
> slat penge og altså bo billigt i det næste hus.

Sådan noget som det her: http://kortlink.dk/hundehus/4tae

Det er et pragtfuldt sted at bo

Venlig hilsen Dikte (som har boet 2 km væk - med hund)

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 21:40

Benedikte Brisson, skrev:

> Sådan noget som det her: http://kortlink.dk/hundehus/4tae

Der må gerne værer lidt længere til naboerne, jeg er træt af villakvarter.
Standen må også grne værer ringere, flot køkken og bad er ikke noget
jeg gider betale ekstra for, det skal bare fungerer

> Det er et pragtfuldt sted at bo

Herligt område
Området betyder langt mere end at huset er i flot stand for mig

/Jens

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 15-02-08 22:24

Jeg vil såmen godt udbrede lidt omkring min egen økonomi i forbindelse med
mit opdræt.

Ser man på min tæve som helhed ifbm. avl (hendes pris, hendes
sundhedsundersøgelser, udstillinger, prøver, træning osv) så har hun ikke og
vil aldrig tjene sig selv ind.

Men reelt set er mange af de udgifter de samme hvis jeg bare havde købt
hende som familiehund og blot udstillede for hyggens skyld.

Men ser man på de 2 kuld jeg har lavet på hende, så jo, mit første kuld gav
et mindre overskud. Men det var også et 100% ukompliceret kuld. Maggie havde
en nem fødsel, 8 velskabte hvalpe og ingen problemer hverken med Maggie
eller hvalpene. Samtidig var det jo et rent HD- og AA-frit kuld (og hvad jeg
ved af fri for andre sygdomsmæssige problemer), så jeg har heller ikke haft
udgifter til erstatning til hvalpekøbere. Men hvis nu en enkelt eller to
havde haft f.eks. HD, hvor jeg skulle have betalt erstatning til
hvalpekøberne, så havde enhver fortjeneste været væk.

Maggie's næste kuld er jo en helt anden historie. En dyr udenlandsk parring
(inseminering), kompliceret fødsel som endte i kejsersnit, 2 levende hvalpe.
Mit mål med denne parring var en hvalp til mig selv og det har jeg også
fået, men hun er langt den dyreste hvalp jeg nogensinde har haft (heldigvis
er hun det værd), for dette kuld har givet massivt underskud.

Og sådan vil det være. Hvis man er heldig med et 100% ukompliceret forløb
hele vejen igennem, så kan opdræt godt give overskud, men lige så tit giver
det altså et massivt underskud.

Heldigvis avler jeg fordi jeg holder så utroligt meget af min race og mine
hunde og fordi jeg absolut mener mine hunde har noget at tilføre deres race.
Det gør også at avlen er en hobby og en hobby skal jo koste penge, og det
gør den så!!!!!!!!!!

Så nej, forvent ikke at opdræt eller køkkenbordsavl, som du vælger at kalde,
det giver overskud.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 22:45

On Fri, 15 Feb 2008 22:23:51 +0100, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
<kenneljuelsgaard@jubii.dk> wrote:

<...>

>Så nej, forvent ikke at opdræt eller køkkenbordsavl, som du vælger at kalde,
>det giver overskud.

ååh, hvor er jeg glad for se sådan et indlæg - jeg var ved at skrive
om mine to hvalpe i et kuld væsentligt mere af interesse end
indtjening.
Det er da muligt man kan få et overskud til sin hobby (husk at tæven
skal udstilles for at skabe den fornødne interesse - naaah, måske dem
i DBA er ligeglade, men....ellers min. 1. præmie for avl).
Men kort og godt - 5 hvalpe balancerer måske - 6. hvalp giver et lille
bidrag til husholdningen - og derefter er der chance for overskud. Og
i meget lykkelige tilfælde og billige parringer balancerer det før,
men...ikke noget man skal satse tilværelsen på .
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : JB

Dato : 16-02-08 09:04

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> i meget lykkelige tilfælde og billige parringer balancerer det før,
> men...ikke noget man skal satse tilværelsen på .

Jeg er helt enig med Vibeke, Camilla og Ivan.

Man kan være heldig, og det giver overskud et år, men man kan lige så nemt
være uheldig, så man står med underskud.
Man skal have en god indtægt ved siden af, så kan man glæde sig, når det går
godt.

Hilsen
Jytte (der har haft 54 kuld hvalpe)

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 10:01

JB, skrev:

> Jeg er helt enig med Vibeke, Camilla og Ivan.
>
> Man kan være heldig, og det giver overskud et år, men man kan lige så
> nemt være uheldig, så man står med underskud.

Jo, men hvis det på sigt giver overskud kunne det have min interesse.
Har en fin buffer så jeg sagtens kan bærer et underskud af en kuld.

> Man skal have en god indtægt ved siden af, så kan man glæde sig, når
> det går godt.

Hvorfor skal jeg have en specielt god indtægt.
Som jeg skrev bliver jeg gældfri og får et overskud af salg
hvis jeg flytter på landet, bare det vil gører at jeg kan tillade
mig at gå 5-6000kr NETTO ned i indkomst om måneden.
Så faktisk skulle det ikke give meget overskud ved avl
for at jeg kan tillade mig at sige jeg kun arbejder ½-tids
og fokucerer på hundene resten af tiden.
Kan bare ikke lade sig gører hvis det konstant er en underskudsforretning,
det tror jeg så heller ikke en meter på, så ville der ikke værer så mange
avlere som der jo rent faktisk er, de kan ikke værer millionærer allesammen.

/Jens

Fra : JB

Dato : 16-02-08 10:17

newsxtj.7$Qd3.3@news.get2net.dk...

> [...]
> det tror jeg så heller ikke en meter på, så ville der ikke værer så mange
> avlere som der jo rent faktisk er, de kan ikke værer millionærer

Der er også mange der spiller Lotto, og også nogen der vinder. Jeg kender
selv en, der har vundet 100.000.

Jeg siger heller ikke, man skal være millionær, men man kan ikke regne med,
at et kuld hvalpe kan betale terminen. Det er fint at du kan gå ned i
indtægt ved at flytte, og det er dejligt at bo på landet. Jeg har selv boet
på landet i 23 år, det var den tid med hundeopdrættet.

Det kan jo være, du er en af de heldige, så du kan jo prøve.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 12:29

JB, skrev:

> Jeg siger heller ikke, man skal være millionær, men man kan ikke
> regne med, at et kuld hvalpe kan betale terminen.

Som skrevet mange gange før bliver der INGEN terminer at
betale hvis jeg flytter på landet, jeg bliver gældfri.

> Det kan jo være, du er en af de heldige, så du kan jo prøve.

Ja, hvor galt kan det gå
Endelig lidt optimisme i denne tråd.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 09:42

Ivan Madsen, skrev:
> [...]
> skal udstilles for at skabe den fornødne interesse - naaah, måske dem
> i DBA er ligeglade, men....ellers min. 1. præmie for avl).

Nu har jeg købt begge mine hunde gennem DBA,
så der ser jeg ingen probs i selv at sælge.
Bliver det for dyrt/kompliceret at avle med fine stamtavler
ville jeg ikke have skrupler ved at avle racerene hunde uden tavle.
Så længe de var sunde og raske må det vel værer fint nok.
Jeg kender da en del der glædestrålende fortæller at de har købt
deres racehund uden tavle af en hjemmeavler og sparet X-tusinde kr.
Det er jo typisk dansk at man kan lide at gører en god handel.
Så det ville måske mere værer vejen frem, så slipper man også
for alt bøvlet med udstillinger/stambøger/ect.

> [...]
> i meget lykkelige tilfælde og billige parringer balancerer det før,
> men...ikke noget man skal satse tilværelsen på .

Tak for det konkrete input
Men det kommer jo helt an på hvor stor en del af husholdningen
man skal bacerer indtjeningen på.
Formålet ville værer at skulle arbejde mindre til fordel for avl,
har som sagt ingen forventning om at skulle leve af det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-08 10:17

> [...]
> Så det ville måske mere værer vejen frem, så slipper man også
> for alt bøvlet med udstillinger/stambøger/ect.

Det er netop sådanne avlere der ødelægger racerne .
Nu kan jeg bedst tale for mine egen race, boxeren, vi har 4 herovre pt. som
alle er købt via "hobbyavlere der ikke gider bøvlet med stambøger" der er
skavanker med dem alle.
det er netop hobbyavlere der benytter sig af den store efterspørgsel og bare
avler løs uden tanke for sundhed, arvelige skavanker osv.

Mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 12:37

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Det er netop sådanne avlere der ødelægger racerne .

Vel ikke nødvendigvis.

> Nu kan jeg bedst tale for mine egen race, boxeren, vi har 4 herovre
> pt. som alle er købt via "hobbyavlere der ikke gider bøvlet med
> stambøger" der er skavanker med dem alle.

Måske er boxeren bare ikke en sund race, kender den dårligt.

> det er netop hobbyavlere der benytter sig af den store efterspørgsel
> og bare avler løs uden tanke for sundhed, arvelige skavanker osv.

Man behøver vel ikke blive hæmningløs og værer ligeglad med sunheden
fordi man ikke vil avle med stambog.
Kender selv alt for mange der har købt racehunde med fine tavler
som alligevel er endt op med sygdomsbefængte kræ.

Som udgangspunkt ville jeg da også foretrække at gå den
autoricerede vej, men fornemmer lidt i denne tråd at det faktisk
er alle de udgifter til det administrative der ødelægger økonomien.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-08 13:16

> Vel ikke nødvendigvis.

> Måske er boxeren bare ikke en sund race, kender den dårligt.

jo, så usund er den næppe, men der er en del arvelige faktorer der gør det
så vigtigt at kende det man avler på, dvs. teste forældredyr for disse ting,
en stor fordel er jo netop også at kunne kende linierne tilbage.
de ting som ofte er at finde hos boxeren er HD (som dog er minimal i forhold
til år tilbage), spondylose, (som netop er opdaget hos Emma her), AA, og
hjertefejl, alle ting som de seriøse avlere tester for og tager meget
alvorligt.
det er kun HD som er obligatorisk pt. men de andre er også under beslutning.
En del lider under allergi, hvad jeg og andre boxer-barfere kan bevise er
foderbetinget, ihvertfald hos boxeren. deres maver fungerer bare ikke
optimalt på tørfoder, sådan er det!. spørg enhver boxerejer på tørfoder, om
hunden prutter meget!.. ((-;
barf-boxere gør ikke..

> Man behøver vel ikke blive hæmningløs og værer ligeglad med sunheden
> fordi man ikke vil avle med stambog.

nej selvfølgelig ikke, men overdrivelse fremmer forståelsen (-;
men hvis du er indstillet på at avle sunde og racetypiske hvalpe, både
fysisk og mentalt, vil du vel selvfølgelig få stambog på hvalpene, hvis du
alligevel har gjort dig umage med at finde gode forældredyr, eller?

Min kusine har i en årrække været bosat i kenya, hun og manden er
sygeplejersker, de boede blandt folket i afsides egne, og havde en flok RR,
primært som beskyttelse, de kunne være frygtindgydende når det gjalt, og en
nødvendighed der hvor de boede, både af hensyn til vilde dyr og
befolkningen.
-men også en ting som RR oprindeligt er skabt til.
jeg kender et par stykker herovrefra, en han og en tæve, skønne dyr, så
absolut.

> Kender selv alt for mange der har købt racehunde med fine tavler
> som alligevel er endt op med sygdomsbefængte kræ.

selvfølgelig er det ikke en 100% garanti, men med lidt fornuft og recurch
kan man godt være rimeligt heldig.
Mange hvalpekøbere aner heller ikke hvad de skal se efter, og der er også
brådne kar blandt opdrættere der blæser højt og flot på sundheden, desværre.

> Som udgangspunkt ville jeg da også foretrække at gå den
> autoricerede vej, men fornemmer lidt i denne tråd at det faktisk
> er alle de udgifter til det administrative der ødelægger økonomien.

det er ikke det administrative der tager pengene, prøv at gå ind på DKK
hjemmeside, der ligger priser på reg. af hvalpe, så kan du få en fornemmelse
af det.
det er dyrlægeregninger, udstillinger, div. brugsprøver hvis det kræves for
racen, undersøgelser for div. arvelige sygdomme, parringer osv. der spiser
pengene.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 14:05

> [...]

> deres maver fungerer bare ikke optimalt på tørfoder, sådan er det!.
> spørg enhver boxerejer på tørfoder, om hunden prutter meget!.. ((-;

Ja ud fra det kan jeg hører at det ikke er boxere jeg skal satse på,
ingen grund til at opsøge problemerne.
Jeg er jo ikke racefanatiker, der er mange racer som jeg holder af
og som jeg gerne vil avle.

> nej selvfølgelig ikke, men overdrivelse fremmer forståelsen (-;

Nemlig
Håber da at du "kender" mig godt nok efterhånden til at vide
at mine dyrs velfærd/trivsel ligger mig stærkt på sinde,
og at penge i den forbindelse kommer i anden række.
Ikke for sjov skyld kun at jeg bruger ca 50% mere på foder
for at give dem mad som jeg mener hunde skal fodres.

> [...]
> fysisk og mentalt, vil du vel selvfølgelig få stambog på hvalpene,
> hvis du alligevel har gjort dig umage med at finde gode forældredyr,

Det ville jeg da foretrække, men vælter det læsset ville jeg som sagt
ikke have hæmninger ved at sælge dem uden stambog.
Så længe de var sunde og raske og folk fik en garanti
ser jeg ingen probs i det.
Det må værer folks eget valg om de vil have med stambog eller ej,
det skal jeg ikke gører mig til dommer over.
Dog ville jeg selv have med stambog hvis jeg skulle have en racehund,
ville ikke selv gide sparer de par kr, men folk er forskellige på det punkt.

> [...]
> -men også en ting som RR oprindeligt er skabt til.
> jeg kender et par stykker herovrefra, en han og en tæve, skønne dyr,

Det er faktisk en ret facinerende race (mødte faktisk en hvalp idag),
kunne nemt finde på at få en selv om det ikke bliver til avl.

> [...]
> Mange hvalpekøbere aner heller ikke hvad de skal se efter, og der er
> også brådne kar blandt opdrættere der blæser højt og flot på

Det er jo lige det.
Jeg kunne så slå på stueopdræt (som det ville blive) med hvalpe
der er opvokset på Barffodring, 2 gode argumenter for at købe
hvalpe hos mig for mange mennesker vil jeg gætte på

> [...]
> det er dyrlægeregninger, udstillinger, div. brugsprøver hvis det
> kræves for racen, undersøgelser for div. arvelige sygdomme, parringer

Alt det skal self undersøges grundigt.
Men en detalje som at fise på udstillig tror jeg at jeg ville
opfatte som en sur pligt, brugsprøver orker jeg slet ikke
Alt det der vil self værer parametre der styrer hvad race jeg
vil satse på, der er min fordel som sagt at jeg ikke er racefanatiker.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 16-02-08 12:32

> [...]
> Så det ville måske mere værer vejen frem, så slipper man også
> for alt bøvlet med udstillinger/stambøger/ect.

Jeg har fulgt med i hele tråden, og forstår godt dine overvejelser, og ved
at du ikke gør noget overilet og at du sætter dig ind i tingene, men må
indrømme, da du skrev dette, så blev jeg nok lidt skuffet.
At avle blandingshunde eller hunde uden stamtavler bare for at tjene penge,
der forstår jeg dig ikke.
Du kan jo ikke vide hvilke gener der ligger tilbage i de hunde, der er jo
rigeligt med hunde der bliver aflivet, hvorfor dog lave flere.
Ang. RR så er jeg også lidt tvivlende omkring det at lige starte som ny i
racen - jeg tror faktisk ikke det er så nemt.
Jeg forstår godt hvis du vil gøre forsøget, men at lave hvalpe, må da være
for at prøve, at forbedre racen ellers kan jeg ikke se hvorfor man skulle,
der er jo som sagt rigeligt med hunde.

Hanne/ som tror at Jens bare er mega "skruk" nu igen det lakker mod forår

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 13:32

Hm, skrev:
> [...]
> tingene, men må indrømme, da du skrev dette, så blev jeg nok lidt
> skuffet. At avle blandingshunde eller hunde uden stamtavler bare for at tjene

Blandingshunde har jeg på intet tidspunkt givet udtryk for at ville avle,
det kunne jeg ikke finde på, dem er der rigeligt af.
Der vil jeg også medgive at man ødelægger racerne hvis man målrettet
bare blander løs på kryds og tværs, det kunne jeg ikke finde på.
Bla derfor er begge mine hunde også neutralicerede,
jeg ser ingen grund til at sætte flere blandingshunde i verden.

> Du kan jo ikke vide hvilke gener der ligger tilbage i de hunde, der
> er jo rigeligt med hunde der bliver aflivet, hvorfor dog lave flere.

Øhhh, ikke enig.
Anskaffer jeg mig en tæve med gode papirer og får jeg hende parret
med en hen med gode papirer ved jeg da hvilke gener der er tale om.
Som sagt vil jeg nok satse på en race hvor der er mangel,
en RR kunne så værer et bud, kender flere der har måtte fise
til england/sverige/tyskland for at få en.
Bla derfor vil det nok ikke blive en Rotte,
dem er der et stort udbud af.

> Ang. RR så er jeg også lidt tvivlende omkring det at lige starte som
> ny i racen - jeg tror faktisk ikke det er så nemt.

Tror nok det skulle værer muligt at finde en der vil lægge hanhund
til mod gode ord og betaling

> Jeg forstår godt hvis du vil gøre forsøget, men at lave hvalpe, må da
> være for at prøve, at forbedre racen ellers kan jeg ikke se hvorfor
> man skulle, der er jo som sagt rigeligt med hunde.

Der er feks ikke rigeligt med RR da jeg undersøgte markedet i sin tid,
boxere siger Marie der også er mangel på, Hvid Schæfer som jeg ville
have haft i sin tid hang heller ikke ligefrem på træerne.
Så generelt er der måske rigeligt med hunde, men inden for en del
racer er der faktisk mangel, self dem jeg bør satse på.
Og da mange forskellige racer tiltaler mig bør det ikke værer problemet.

> Hanne/ som tror at Jens bare er mega "skruk" nu igen det lakker mod
> forår

Sådan kan du da godt vælge at tolke det.
Du kunne også tolke det som at jeg ser en åbning for at kunne
hellige mig mere min store interesse for hunde frem for arbejde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-02-08 14:01

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Sådan kan du da godt vælge at tolke det.
> Du kunne også tolke det som at jeg ser en åbning for at kunne
> hellige mig mere min store interesse for hunde frem for arbejde

Det er nok den rigtige indgangsvinkel.
En god avlstæve skal der invisteres i.

Så skal der tænkes på markedsføring som er en vigtig faktor i forbindelsen.
En flot hjemmeside med beskrivelser og gode billeder af dyrene.
Tit er det mund til mund der sælger.

ps Jens jeg har nu aldrig betalt skat af den fortjeneste jeg har haft.
Tror jeg heller ikke man skal.
Der findes noget som skattefar kalder bagatelgrænsen som jeg foretrækker at
det hører ind under

Har man kennelmærke slipper man ikke for at betale skat men har så fuld
fratrækning på alle udgifter.
Kennelmærke fåes også til småopdræt

Det er så ikke køkkenavl mere

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 14:17

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Det er nok den rigtige indgangsvinkel.
> En god avlstæve skal der invisteres i.

Intet problem hvis jeg kan handle hus som det ser ud.

> Så skal der tænkes på markedsføring som er en vigtig faktor i
> forbindelsen. En flot hjemmeside med beskrivelser og gode billeder af
> dyrene.

Hæ, og du kender vist en der kan strikke den slags sammen
Kan huske da jeg kiggede efter Rotter i sin tid, der var der en hjemmeside
fra en kennel hvor man ligefrem kunne putte en hvalp i "indkøbskurv"
det var en anelse ulækkert, det var en ren Rottefabrik med 8 tæver mener jeg.

> Tit er det mund til mund der sælger.

Og satser jeg på en "sjælden" race vil folk jo pr automatik spørge
til hvor folk har den hvalp fra, og er de tilfredse har man hurtigt en kunde.

> ps Jens jeg har nu aldrig betalt skat af den fortjeneste jeg har
> haft. Tror jeg heller ikke man skal.

Ved en hurtig Googling skulle man nu, moms er man vist fritaget for
når det bare er køkkenbordsavl.

> Der findes noget som skattefar kalder bagatelgrænsen som jeg
> foretrækker at det hører ind under

På det punkt er jeg nok en tøsedreng, der ville jeg primært
kører efter reglerne (det skal man jo skrive på internettet)

/Jens

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 16-02-08 17:49

> Har man kennelmærke slipper man ikke for at betale skat men har så fuld
> fratrækning på alle udgifter.
> Kennelmærke fåes også til småopdræt
>
> Det er så ikke køkkenavl mere

Hvis du avler mere end 3 kuld indenfor 5 år:

DKKs love:
"KENNELMÆRKE-BESTEMMELSER
(Fastsat af DKK's bestyrelse. Fra juli 2001)
Pkt. 1
Et kennelmærke kan kun have én underskriftsberettiget ejer.
Et DKK-medlem, der er fyldt 18 år, kan mod betaling oprette et kennelmærke.
Et kennelmærke skal oprettes efter avl af tre kuld hvalpe indenfor fem år.
Et kennelmærke kan kun bevares, så længe medlemskab af DKK opretholdes. "

Prisen på kennelmærke er 2.000 kr.

Kennelmærke og skat hænger ikke nødvendigvis sammen. Jeg avlede et kuld i
2007, samlet indtægt 40.000. Da det var første gang havde jeg udgtifter til
alt i forbindelse med fødsel og "efterfølgende" opbevaring af hvalpe,
røntgen af den gravide tæve, vaccinationer, chipmærkning, sundhedsattest og
en ikke obligatorisk øjen-lysning. Jeg købte også et kennelmærke.

Jeg var så heldig at jeg kunne "lease" tæven. Jeg har selv beholdt en
tævehvalp, som jeg forhåbentlig kan anvende til avl om 1-2 år.
Jeg har regnet ud at min kennel havde et overskud på ca. 5000 kr i 2007,
fordi jeg også har haft udgifter i f.m. udstillinger - hvilket jeg
naturligvis oplyser til skat.

Foder og alm. vaccinationer er ikke medregnet, ligesom udgifter til
hundetræning, ringtræning, loppemiddel og diverese plejemidler ikke er
medregnet. Dem ville jeg jo have haft, selvom hundene ikke skulle anvendes
til avl. Hvis jeg havde haft flere hunde og større omsætning tror jeg nok at
jeg kunne have drevet det som "forretning" og også have trukke disse
udgifter fra.

1 2008 har jeg ingen indtægter, da der ikke er hvalpe at sælge. Hvis min
tæve får hvalpe skal hun have mindst 3 sunde hvalpe, får det løber rundt. I
vores race ligger gennemsnittet af hvalpe på 3-4 stykker.

I øvrigt ligger der en ældre tråd, hvor regler for opdræt, skat, moms o.s.v.
blev drøftet.

Jeannie
Http://ckcs.dk

Fra : Hm

Dato : 16-02-08 16:32

..
> [...]
> Bla derfor er begge mine hunde også neutralicerede,
> jeg ser ingen grund til at sætte flere blandingshunde i verden.

Der må du undskylde, ganske enig det var ikke det du skrev, jeg lod mig vist
bare rive med, kunne simpelthen ikke forstå din indstilling.

> Øhhh, ikke enig.

det er vi så alligevel, det var ud fra min fejlagtige betragtning, at du
evt. ville avle blandingshunde

> Tror nok det skulle værer muligt at finde en der vil lægge hanhund
> til mod gode ord og betaling

du skal ikke regne med at få en rigtig god hanhund, såfremt din tæve ikke er
i top, selvom du har ordet og pengene i din magt

> Hvid Schæfer som jeg ville have haft i sin tid hang heller ikke ligefrem
> på træerne.

Det skal du måske kun være glad for - da der har været ret mange problemer
med dem.

> Sådan kan du da godt vælge at tolke det.
> Du kunne også tolke det som at jeg ser en åbning for at kunne
> hellige mig mere min store interesse for hunde frem for arbejde

Hanne/ som sagtens kan følge dig

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 17:03

Hm, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
> .
>
> Der må du undskylde, ganske enig det var ikke det du skrev, jeg lod
> mig vist bare rive med, kunne simpelthen ikke forstå din indstilling.

Helt ok.
Mit eksempel med mine egne blandingshunde kunne set i bakspejlet
godt tolkes forkert
Det var kun for at illustrerer at dem der har "avlet" mine hunde altså
har lavet en pæn slat penge på det som jeg ser det.

> det er vi så alligevel, det var ud fra min fejlagtige betragtning, at
> du evt. ville avle blandingshunde

Var jeg pengegrisk kastede jeg mig uhæmmet over at avle kamphunde
uden tavle, det tror jeg man kunne lave gode penge på.
Men det har jeg slet ikke samvittighed til, selv ved Rotteavl tror jeg at
jeg ville få kunder som jeg ikke følte mig tryg ved.
Dem jeg har mødt med RR's er søde og rare familiemennesker,
den race ville jeg godt lægge navn til

> du skal ikke regne med at få en rigtig god hanhund, såfremt din tæve
> ikke er i top, selvom du har ordet og pengene i din magt

Jeg er som sagt også indstillet på at ofre det en tæve med gode papirer koster.

> Det skal du måske kun være glad for - da der har været ret mange
> problemer med dem.

Hmm, har ikke fulgt racen længe, men det var da dengang mit indtryk
at de var rimeligt sunde i forhold til mange alm Schæfere.
Men alt det skal self undersøges grundigt inden valg af race.

> Hanne/ som sagtens kan følge dig

Faktisk var det Arne der med det samme topic satte mine tanker lidt igang
da jeg fik planer om at flytte på landet.
Ikke den anden vej rundt, flytter sikkert på landet om jeg skal avle hunde eller ej.
Arne lød bare som om at han ville baserer en hel husholdning på det,
det tror jeg så ikke på man kan, men en del af den måske.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 17:40

> Det var kun for at illustrerer at dem der har "avlet" mine hunde altså
> har lavet en pæn slat penge på det som jeg ser det.

Nu har de jo så heller ikke haft udgifter til udstillinger, tjek af tæven
osv. og sikkert heller ikke til parringen. Dyrlægen har de jo også sparet
væk.

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 19:02

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har de jo så heller ikke haft udgifter til udstillinger, tjek af
> tæven osv. og sikkert heller ikke til parringen. Dyrlægen har de jo
> også sparet væk.

Hvor har du fra at de sparede dyrelægen væk,
Tyson var da chippet og havde fået 2 gange vaccination
da jeg fik ham.
Angel fik jeg lidt før hun var 8 uger, så hun havde kun fået første vaccination.
Men dyrelæge var begge kuld da blevet chekket af.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 19:53

> Hvor har du fra at de sparede dyrelægen væk,

Synes jeg læste det i et af dine andre indlæg- jeg læste åbenbart forkert-
sorry.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 17:14

On Sat, 16 Feb 2008 09:42:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

<...>
> [...]
>Så det ville måske mere værer vejen frem, så slipper man også
>for alt bøvlet med udstillinger/stambøger/ect.

Det er vel som sådan OK - at jeg personligt ikke begejstret for
"racehunde" uden stamtavler betyder jo ikke, at hvalpene ikke kan
sælges. Og jeg ved da også, at hvis alt går glat kan der være et pænt
overskud på et kuld - men hvis det skal supplere husholdningen bliver
det vist med mere end en avlstæve. Hvis ikke tæven skal "skamrides"
bør hun jo højest få 4 kuld i sin levetid, hvis alle de etiske
retningslinier skal overholdes. (min 2 år før første kuld, mindst 1
løbetid uden parring mellem kuldene, højest 6-7 år ved sidste fødsel)

> [...]
>Formålet ville værer at skulle arbejde mindre til fordel for avl,
>har som sagt ingen forventning om at skulle leve af det.

Det har jeg forstået, men jeg forstod det bare sådan, at du ville
"trappe ned" og "lege" med hunde og de så skulle bidrage med x % af
husholdningen - og det er det nok for usikkert til. Nu kan jeg andre
steder i tråden se, at du har muligheder for at supplere, så er det da
et forsøg værd. Husk bare at sikre dig, de rigtige hvalpe kommer til
de rigtige købere - specielt en stor race som ridgebacks stiller jo
krav til ejerne.

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 17:36

Ivan Madsen, skrev:

> Det har jeg forstået, men jeg forstod det bare sådan, at du ville
> "trappe ned" og "lege" med hunde og de så skulle bidrage med x % af
> husholdningen - og det er det nok for usikkert til.

Det er også lidt tanken, men trappe ned vil jeg nok kunne gører
under alle omstændigheder ved at flytte ud, har rigeligt haft 37 timer/ugen
i mit liv til at det har min interesse. Bla derfor vil jeg gerne flytte ud for at slippe
for terminer og dyre ejendomsskatter.
Kunne hundeavl i det små så gører at jeg kunne trappe endnu længere ned
ville det for mig værer perfekt.

> Nu kan jeg andre
> steder i tråden se, at du har muligheder for at supplere, så er det da
> et forsøg værd.

Skaden er vel ikke større end at jeg prøver med et par kuld,
går det så ikke må jeg droppe den ide igen.
Var bare nysgerrig efter hvad jeg går ind til rent økonomisk,
det har jeg så fået et bedre billede af efterhånden, tak for det.

> Husk bare at sikre dig, de rigtige hvalpe kommer til
> de rigtige købere - specielt en stor race som ridgebacks stiller jo
> krav til ejerne.

Self
Jeg kan nok slet ikke slippe hvalpene når det kommer til stykket

Ps.
Det ville da også give mine nuværende hunde mere indhold i
tilværelsen at jeg havde lidt hobbyavl, Tyson er meget glad for hvalpe,
Angel skal nok lærer at blive det (hun bliver tanteskrap)

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 17:46

On Sat, 16 Feb 2008 17:35:53 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

<...>

>Self
>Jeg kan nok slet ikke slippe hvalpene når det kommer til stykket

Sidder lidt og kigger på ham, vi skal aflevere - det bliver squtte
sjovt Men vi har mødt de to unge mennesker, der skal have ham og
de skal nok give ham et godt hjem.

> [...]
>tilværelsen at jeg havde lidt hobbyavl, Tyson er meget glad for hvalpe,
>Angel skal nok lærer at blive det (hun bliver tanteskrap)

Jeg er også lidt spændt, når de små begynder at bevæge sig ud i
verden. Vi har jo en kuldsøster til Mor Hund boende (og Mor Hund er
chef), så afhængig af chefens indstilling kunne det godt være, moster
gav sig til at opdrage lidt. (det gjorde hun forleden, da hun mødte et
par hvalpe - de var lovlig flabede, så "hertil og ikke længere" knur).

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 19:17

Ivan Madsen, skrev:
> [...]
>
> Sidder lidt og kigger på ham, vi skal aflevere - det bliver squtte
> sjovt Men vi har mødt de to unge mennesker, der skal have ham og

Kan huske hende jeg købte Angel af,
hun fulgte via mail lang tid hendes opvækst.
Så selv folk der avler på blandinger uden tavler kan altså godt
værer engagerede i de hvalpe de har produceret

> [...]
> gav sig til at opdrage lidt. (det gjorde hun forleden, da hun mødte et
> par hvalpe - de var lovlig flabede, så "hertil og ikke længere" knur).

Jeg vil da ihvertilfælde mene af de hvalpe jeg evnt kommer til at avle har
alle muligheder for at blive godt socalicerede med lidt forskellige hunde
Det er meget sådan noget der trækker for mig, herligt at se hvordan
hunde opfører sig i flok.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-02-08 17:39

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> Bliver det for dyrt/kompliceret at avle med fine stamtavler
> ville jeg ikke have skrupler ved at avle racerene hunde uden tavle.
> Så længe de var sunde og raske må det vel værer fint nok.

Nej. Jeg ville aldrig købe en raceren hund uden stamtavle. Så langt
hellere et tilfældigt gadekryds. Der er en grund til at en hvalp er
ægte uden stamtavle, typisk arvelige sygdomme eller at forældrene ikke
er racetypiske. Man ser hele tiden annoncer i dba osv. om ægte hvalpe
efter forældre med flotte stamtavler. Men hvorfor har de så ikke
papirer på hvalpene? For så dyrt er det heller ikke, taget i
betragtning hvad man kan få ekstra for hvalpene hvis de er
stambogsførte.

Ekstra pris for stamtavle pr. hvalp for et kuld på 6 hvalpe, hvis
forældrene ellers opfylder kravene:
Medlemsskab af f.eks. DKK - 66 kroner
Stambogsføring - 427 kroner
Samlet pris - 493 kroner ekstra

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 17:45

> Men hvorfor har de så ikke
> papirer på hvalpene? For så dyrt er det heller ikke, taget i
> betragtning hvad man kan få ekstra for hvalpene hvis de er
> stambogsførte.

Nej, det er da nok ikke prisen, der er det afgørende for, om der er
stamtavle på hvalpen. Så enten fejler forældredyrene noget eller også har de
ikke fået den der 2. præmie på en udstilling eller hvad det nu er, der
kræves i dag.

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 19:24

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Nej. Jeg ville aldrig købe en raceren hund uden stamtavle.

Heller ikke jeg. Men mange vil gerne ved jeg.

> [...]
> stambogsførte.
>
> Ekstra pris for stamtavle pr. hvalp for et kuld på 6 hvalpe, hvis

Jamen så er jeg ved at værer en smule forvirret.
Samtlige gange i denne tråd har jeg fået af vide at det er åh så dyrt
at avle racehunde fordi de skal på udstilling, ect, ect
Det er vel for fanden kun hvis hvalpen skal have stamtavle at det er nødvendigt,
hvis jeg fravælger det er der ikke et menneske i danmark der kan forbyde mig
at få hvalpe på en raceren tæve, uden alt det bøvl med udstillinger + ect.

/Jens

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 16-02-08 19:36

> [...]
> mig
> at få hvalpe på en raceren tæve, uden alt det bøvl med udstillinger + ect.

Her står jeg så af, da det ikke virker seriøst på mig mere, nu er det kun et
spørgsmål om at tjene penge!!

Skide være med at der skal avles hunde som er racerene = opfylder de krav
der nu en gang er i den stambogsførende organisation, men du kan jo bare
starte din egen stambogsførende forening og lave stamtamtavler i den - det
koster kun printerpair og lidt blækpatron

Jeannie

http://ckcs.dk

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 19:46

Jeannie Kristensen (4700), skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Her står jeg så af, da det ikke virker seriøst på mig mere, nu er det
> kun et spørgsmål om at tjene penge!!

Det drejer sig om ikke at sætte penge til hvis det skal kunne lade sig gører,
det har jeg snart skrevet ret mange gange.
Men ok, alle "seriøse" kenneler her i Dk kører altså som en underskudsforretning
og folk gør det kun som en hellig pligt for at tilfører "deres" race noget godt.
Så vil jeg da også sige, så er jeg stået af, for den slags helligt snobberi.

> [...]
> jo bare starte din egen stambogsførende forening og lave
> stamtamtavler i den - det koster kun printerpair og lidt blækpatron

Quot mig for det sted hvor jeg skriver at jeg vil AVLE på hunde uden tavle,
at jeg kunne finde på at SÆLGE uden tavle bliver det jo ikke blandingshunde af.
Allerede sådan nogle småfanatiske og småsnobbede udmeldinger får da mig
til at miste lyste til at detage i alt det autoricerede mht raceklubber og udstillinger.

/Jens

Fra : Battlefield's

Dato : 16-02-08 20:54

(klip)
> [...]
godt.
> Så vil jeg da også sige, så er jeg stået af, for den slags helligt

Hej Jens
Problemet er nok at det altså ikke er en forretning at have et opdræt. Du
får det hele tiden til at lyde som en forretning, hvor der skal tjenes
penge.
Og ja! man skulle da, som opdrætter, gerne tilføre racen noget positivt,
hvor er vi ellers henne?
Hilsen Vibeke

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 21:21

Battlefield's, skrev:
> [...]
> Problemet er nok at det altså ikke er en forretning at have et
> opdræt. Du får det hele tiden til at lyde som en forretning, hvor der

Og nogle af jer får det til at lyde som et helligt kald.
Hvad er der galt i at have et overskud på en hobby,
det ser jeg altså intet forkert i.
For 4 milliontne gang ville jeg IKKE gører det for pengenes skyld,
dem kan jeg tjene meget lettere på anden vis med færre problemer/risiko.

Det er som om at et par stykker i denne tråd bare ikke vil forstå
hvad jeg mener, og åbenbart synes det er en forbrydelse gerne
at ville dyrke hunde som hobby og DELVIST kunne leve af det.

Flere burde sidde inde med konkret viden omkring økonomi,
men vil af uransagelige grunde ikke fortælle om det.
Spørger nogen mig hvad hundehold koster,
jamen så fortæller jeg da glad og gerne hvad jeg selv bruger.

> Og ja! man skulle da, som opdrætter, gerne tilføre racen noget
> positivt, hvor er vi ellers henne?

At avle sunde hvalpe er vel også at tilfører racen noget posetivt,
at jeg så har vilje til at gå ned i indtægt for at kunne gører det er
det så åbenbart ikke, jeg skal ligefrem have underskud før det er godt nok.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 09:31

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> Det er som om at et par stykker i denne tråd bare ikke vil forstå
> hvad jeg mener, og åbenbart synes det er en forbrydelse gerne
> at ville dyrke hunde som hobby og DELVIST kunne leve af det.

Men du vil gå på kompromis med for meget til at det er ansvarligt. Og
du vil ikke tro på dem der har udtalt sig om økonomi. Og dem der har
udtalt sig har været seriøse avlere, som gerne vil betale lidt ekstra
for at sælge ægte hvalpe.

> At avle sunde hvalpe er vel også at tilfører racen noget posetivt,

At avle sunde og uægte hvalpe tilfører ikke nogen race noget som helst
positivt.

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 19:23

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Men du vil gå på kompromis med for meget til at det er ansvarligt.

Uansvarligt på hvilken måde.

> Og
> du vil ikke tro på dem der har udtalt sig om økonomi. Og dem der har
> udtalt sig har været seriøse avlere, som gerne vil betale lidt ekstra
> for at sælge ægte hvalpe.

Jo da, der har været en 2-3 stykker der er kommet med noget konkret,
dem har jeg da pænt takket for det.
Folk der bare skal værer negative og svarer på noget jeg ikke har spurgt til
hjælper mig jo ikke meget med mit topic.

> At avle sunde og uægte hvalpe tilfører ikke nogen race noget som helst
> positivt.

Hvad er din definition på uægte.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 19:29

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> Uansvarligt på hvilken måde.

Flere hunde, som folk køber fordi de er billige og det jo er lige
meget med det stykke papir, som alligevel ikke betyder noget. Som
allerede vist, er det ikke papiret der er dyrt, men de krav der skal
være opfyldt for at få papiret. Og opfylder man ikke disse krav, så er
det uansvarlig hundeavl, da man i virkeligheden ikke aner hvad man
avler på.

> Hvad er din definition på uægte.

Det giver vist sig selv: Ikke-stambogsførte hunde.

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:10

> [...]
> være opfyldt for at få papiret. Og opfylder man ikke disse krav, så er
> det uansvarlig hundeavl, da man i virkeligheden ikke aner hvad man

Ok, så er vi enige.
Kunne aldrig finde på at sparer på de dyrelægecheck som racen kræver,
havde bare (måske fejlagtigt) fået den opfattelse at det var alt det
udstillingshalløj der var en stor udgift, nogen må have forklaret sig dårligt,
eller jeg har været tungt opfattende

> Det giver vist sig selv: Ikke-stambogsførte hunde.

Det er hvad jeg kalder ordkløveri.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 20:40

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> [...]
> alt det udstillingshalløj der var en stor udgift, nogen må have
> forklaret sig dårligt, eller jeg har været tungt opfattende

Udstillingsgebyret for en hund er på DKKs udstillinger 305 kroner, 2.
hund koster 265 kroner. Så kommer transport til udstillingen, men det
er så også det. Så er man heldig og har en god hund kan man klare
udstillingskravet en gang for alle for 610 kroner.

Nej, det er dyrlægeundersøgelserne der hiver tænder ud. Altså i
forbindelse med avlsgodkendelsen. Tom tæve, kejsersnit i helligdagene,
alle hvalpe dødfødte, betaling af parring og den slags kommer oven i
hatten.

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:52

> [...]
> er så også det. Så er man heldig og har en god hund kan man klare
> udstillingskravet en gang for alle for 610 kroner.

Det er til at have med at gører.

> [...]
> forbindelse med avlsgodkendelsen. Tom tæve, kejsersnit i helligdagene,
> alle hvalpe dødfødte, betaling af parring og den slags kommer oven i

Nu ser du igen negativt på tilværelsen, det sker vel trods alt
engang imellem at en fødsel går som den skal uden
kejsersnit, dødfødte hvalpe, meteornedslag og hvad stakkels
hunde ellers kan komme ud for
Man skal værer optimist, ellers kommer man ikke videre i livet

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 21:12

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> Nu ser du igen negativt på tilværelsen, det sker vel trods alt
> engang imellem at en fødsel går som den skal uden
> kejsersnit, dødfødte hvalpe, meteornedslag og hvad stakkels
> hunde ellers kan komme ud for

Det sker da heldigvis oftest. Men man skal bare være forberedt på det
andet. Det nytter jo ikke noget, at man er nødt til at lade hunden
ligge og dø, fordi man ikke har råd til at ringe til dyrlægen. (Og det
ved jeg jo godt, at du ikke kunne komme i tanke om, bare rolig.) Vi
kan jo lige høre Ivan hvad dyrlægeregningen løb op i for deres to små
nuttede tingester.

> Man skal værer optimist, ellers kommer man ikke videre i livet

Men man er også nødt til at være realist. Ellers ender man som John
McGuiness, som vandt 135 mio. kroner i lotte og som nu må på bistand,
da han blev ved med at skyde penge i sin favoritfodboldklub. Man skal
passe på med det sport!

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 21:43

> [...]
> McGuiness, som vandt 135 mio. kroner i lotte og som nu må på bistand,
> da han blev ved med at skyde penge i sin favoritfodboldklub. Man skal

Sport intererserer mig ikke en dyt
Men jeg synes nu jeg er et ret realistisk menneske,
bla derfor undersøger jeg altid tingene grundigt inden jeg går i krig.
Mht avl synes nogen af jer så jeg spurgte til det forkerte først,
men verden er desværre indrettet således at man ikke kan leve uden penge.
Så for at en ide skal fungerer for mig skal det økonomiske grundlag værer på plads,
jeg får dårlig mave hvis der ikke er luft i budgettet til uventede regninger.
Når det så er på plads tager jeg fat på det praktiske, det er altså
min måde at gører tingene på, spiller aldrig hasard med min økonomi.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 09:29

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> at jeg kunne finde på at SÆLGE uden tavle bliver det jo ikke
> blandingshunde af.

En hund uden stamtavle er pr. definition en blandingshund.

Har du overvejet hvem det er der vil købe en RR uden stamtavle? Vil de
behandle deres hund ordentligt. Har DE sat sig ind i hvad det er for
en hund? - En RR er ikke en nem hund at have med at gøre. Og når de nu
ikke vil betale for en ægte, vil de så betale for dyrlægeregningen,
når hunden bliver syg?

Mvh Trine

Fra : jopa

Dato : 17-02-08 14:26

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev

> En hund uden stamtavle er pr. definition en blandingshund.

En hund med eller uden stamtavle er pr definition blandingshund.
Nogen mere end andre

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 19:32

jopa, skrev:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev

> En hund med eller uden stamtavle er pr definition blandingshund.
> Nogen mere end andre

Og så er det ikke engang løgn

/Jens

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 19:31

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> En hund uden stamtavle er pr. definition en blandingshund.

Det er så din og ikke min definition.
Som sagt har jeg heller intet specielt ønske om at avle uden tavle,
men hvis det virklig er så besværligt med tavle vil jeg da overveje
at avle uden.

> [...]
> en hund? - En RR er ikke en nem hund at have med at gøre. Og når de nu
> ikke vil betale for en ægte, vil de så betale for dyrlægeregningen,

Kan vi nu for helvede ikke tage en ting af gangen.
Jeg har jo ikke engang en tæve endnu, prøvede bare at
finde ud af økonomien i hjemmeavl.

Og self behandle alle dem der har hunde uden stamtavle deres
dyr som det rene skidt, det gør jeg da selv.
Den slags vrøvl gider jeg slet ikke forholde mig til,
kan værer flere årsager til at folk ville købe en RR uden tavle,
feks kunne det måske værer eneste mulighed for at få en i Dk.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-02-08 04:53

On Sun, 17 Feb 2008 19:31:00 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er så din og ikke min definition.

Jeg må erkende, at jeg deler Trines definition. Enhver hund uden tavle
kan jo være hvad som helst. Den kan LIGNE en raceren, men derfor
behøver det jo ikke være tilfældet. Skal det være rigtig seriøst, så
skal det imo være med tavle.

> [...]
>kan værer flere årsager til at folk ville købe en RR uden tavle,
>feks kunne det måske værer eneste mulighed for at få en i Dk.

Ja, sådan er vi jo, os uden tavler på vores hunde.
Personligt synes jeg det er et letkøbt argument. Jeg er da selv en af
dem der ikke bare lige har 8-10k at smide på bordet for at få en fin
racehund, men det betyder sg* da ikke at mine hunde derfor går for lud
og koldt vand. Kommer der en akut situation, der kræver de 10k så
finder man ud af noget, men det skal være en akut situation. Jeg
bruger ikke bare lige 10k af et i forvejen trængt budget.

Og så lige til alle... En hund uden stamtavle er stadig en ægte hund.
Den er ikke raceren, men den er sg* stadig ÆGTE! : D
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-02-08 06:17

Leyna, skrev:

> Jeg må erkende, at jeg deler Trines definition.

Ordkløveri

> Ja, sådan er vi jo, os uden tavler på vores hunde.

Nemlig, vi køber da bare en ny

> Og så lige til alle... En hund uden stamtavle er stadig en ægte hund.
> Den er ikke raceren, men den er sg* stadig ÆGTE! : D

Bare vent til jeg begynder at avle racehunde, så skal der snobbes

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-02-08 13:09

On Mon, 18 Feb 2008 06:16:40 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Nemlig, vi køber da bare en ny

Overhovedet ikke. Vi får dem da foræret. Sådan noget bruger man jo
ikke penge på!

>Bare vent til jeg begynder at avle racehunde, så skal der snobbes

Snob du bare, men det bliver mine hunde altså ikke mindre ægte af!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-02-08 10:26

> Og så lige til alle... En hund uden stamtavle er stadig en ægte
> hund. Den er ikke raceren, men den er sg* stadig ÆGTE! : D

*HØRT*

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 09:25

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> [...]
> hvis jeg fravælger det er der ikke et menneske i danmark der kan
> forbyde mig at få hvalpe på en raceren tæve, uden alt det bøvl med

Selve stambogen koster ikke ret meget. Men hvis forældrene skal
avlsgodkendes skal de udstilles, fotograferes og alt efter race på
markprøve eller have andre dyrlægeundersøgelser.

Hvis du dropper udstillingerne har hvalpekøberne ikke en chance for at
vide at tæven er racetypisk. Hvis du fravælger fotograferingerne har
køber ikke en chance for at vide hvordan det ser ud med HD og AA.
Fravælger du markprøven, så er det jagtegenskaberne det gælder. Og
dropper du de evt. øvrige dyrlægeundersøgelser risikerer køber at ende
med andre arvelige sygdomme.

Ridgebacken har f.eks. et problem med en arvelig huddefekt. Og vil man
have stambog på hvalpene skal de undersøges ved fødslen og mindst en
gang af en dyrlæge indenfor 8 uger. Har de defekten kan de ikke
avlsgodkendes og må sælges til lavere pris.

Det er nok dyrlægeundersøgelserne der er dyre. De to nødvendige
udstillinger kan ikke koste alverden.

Og nogle, specielt de sjældne og efterspurgte, racer bliver i øvrigt
solgt med klausuler om at de skal have så og så mange kuld og skal
forsøges avlsgodkendt. Det gælder bl.a. broholmeren.

Jeg synes, ligesom mange andre, at du er ude på et skråplan. Du vil
gerne avle, men du vil avle for at tjene penge. Og du tror ikke på
folk, når de siger at det altså ikke kan lade sig gør på forsvarlig
vis. Du vil avle på godt forældremateriale, men du vil ikke have
hvalpene stambogsførte, fordi du mener at du kan spare på den måde og
altså tjene mere. Du vil vælge en hunderace, som du ikke kender, men
som er sjælden, fordi så kan du få en højere pris og nemmere slippe af
med hvalpene. Det er på ingen måde ansvarlig hundeavl!

Mvh Trine

Fra : Battlefield's

Dato : 17-02-08 12:22

> Selve stambogen koster ikke ret meget. Men hvis forældrene skal
> avlsgodkendes skal de udstilles, fotograferes og alt efter race på
> markprøve eller have andre dyrlægeundersøgelser.

(Klip)

TAK, Trine for 3 meget gode indlæg!!
Hilsen Vibeke

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 19:40

> [...]
> som er sjælden, fordi så kan du få en højere pris og nemmere slippe af
> med hvalpene. Det er på ingen måde ansvarlig hundeavl!

Ved du hvad Trine, nu irrerterer du mig efterhånden.
Du læser mine indlæg som fanden læser biblen, orker ikke at
blive ved med at gører rede for hvad jeg mener og har af bevægrunde.
Bla du har jo allerede besluttet dig for hvad jeg mener og har af hensigter,
spild af tid at forklarer det igen for dig.
Ligegyldigt hvad jeg skriver skal det vendes så det får en negativ klang,
orker ikke diskuterer med konsekvent negative mennesker.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-08 19:47

"pwh" <gætselv@.dk> writes:

> Bla du har jo allerede besluttet dig for hvad jeg mener og har af
> hensigter, spild af tid at forklarer det igen for dig.

Og du har allerede besluttet dig for at gøre som du selv vil. For du
mener jo at det er noget pjat, når folk siger at det ikke kan betale
sig.

Mvh Trine

Fra : jopa

Dato : 17-02-08 20:10

> [...]
>
> Og du har allerede besluttet dig for at gøre som du selv vil. For du
> mener jo at det er noget pjat, når folk siger at det ikke kan betale

Det er ikke ok at skrive at det ikke kan betale sig.
Der findes jo masser af avlere og mon de gør det alene for deres blå/brune
øjnes skyld ?

Selvfølgelig kan man med den/de rigtige tæver lave til en ekstra indtægt
hvis ellers man er opsat.

Jeg har da lavet nogen kuld hvor det var almost overskud.
Kender nogen i schæferhundeklubben der laver et rimeligt overskud med 2
tæver.
De kan ikke leve af det men har det også som hobby.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:23

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Og du har allerede besluttet dig for at gøre som du selv vil.

Skal jeg fortælle dig en hemmelighed Trine, det gør jeg altid
Derfor kan jeg jo godt lytte til andre.

> For du
> mener jo at det er noget pjat, når folk siger at det ikke kan betale
> sig.

Skal vi rette den til at nogen folk siger det.
Flere har da meldt ud at det godt kan give overskud,
men deres indlæg læser du måske også som du læser mine
Andre igen har så slet ikke regnet på det, og kan defor ikke
udtale sig (men gør det alligevel), så jeg vil sige at der er ret
delte meninger i denne tråd.

Næh problemet for et par stykker har været at jeg tillod mig at
koble usselt mammon på hundeavl, det er fyfy.
Selv om jeg da synes at mit formål med at ville "tjene" på det
burde værer ædelt nok i den sammenhæng.

Se skulle jeg virklig gører noget for hunde i Dk startede jeg jo
et lille internat op, i stedet for at begynde at avle hunde som der
jo er rigeligt af i forvejen herhjemme.
Faktisk synes jeg ved nærmere eftertanke at avlerne i denne
tråd burde skamme sig en smule, tænk på at for hver hvalp
i producerer bliver der aflivet en internatshund, skam jer

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 20:33

On Sun, 17 Feb 2008 20:22:47 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Skal jeg fortælle dig en hemmelighed Trine, det gør jeg altid
>Derfor kan jeg jo godt lytte til andre.

du er jo ikke bedre end vi andre )

> [...]
>Andre igen har så slet ikke regnet på det, og kan defor ikke
>udtale sig (men gør det alligevel), så jeg vil sige at der er ret

Der vil vel blive overskud på den lange bane - forhåbentlig hvis ikke
du løber ind i store problemer. Men ikke noget, jeg turde basere en
del af husholdningen på, kort og godt!

>Næh problemet for et par stykker har været at jeg tillod mig at
>koble usselt mammon på hundeavl, det er fyfy.
>Selv om jeg da synes at mit formål med at ville "tjene" på det
>burde værer ædelt nok i den sammenhæng.

Du har selvfølgelig ret i, at det at ville tjene på det sætter dig i
kategorien "hundehandlere" - og de står lavt i fødekæden ) Helt
ærligt så forsøger jeg at råde dig fra at basere noget som helst på
hundeavl - tag gevinsten hvis den kommer, men hav noget andet bagved
til at bakke op. Det har det så og det er helt fint.

> [...]
>tråd burde skamme sig en smule, tænk på at for hver hvalp
>i producerer bliver der aflivet en internatshund, skam jer

Nu tvivler jeg på, der bliver aflivet specielt mange af min race på
internaterne - de er ganske efterspurgte, men jeg anerkender, at du
kan have ret i andre sammenhænge.

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:44

Ivan Madsen, skrev:

> [...]
> hundeavl - tag gevinsten hvis den kommer, men hav noget andet bagved
> til at bakke op. Det har det så og det er helt fint.

De kalder mig Jens hundehandler ude i byen
Jeg er da ikke blevet afskrækket fra at prøve at starte op,
mister jeg X-tusinde kr på det så skidt pyt med det.
Viser det sig så til gengæld på længere sigt at der er muligheder i det
er det jo kun dejligt, men jeg skal jo starte et sted.

> Nu tvivler jeg på, der bliver aflivet specielt mange af min race på
> internaterne - de er ganske efterspurgte, men jeg anerkender, at du
> kan have ret i andre sammenhænge.

Det skulle self læses som en joke
Alle internater med respekt for sig selv nægter da også at tage OES'er,
så det er den simple forklaring på det

/Jens

Fra : jopa

Dato : 17-02-08 20:43

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Næh problemet for et par stykker har været at jeg tillod mig at
> koble usselt mammon på hundeavl, det er fyfy.

Vi lever jo i Jantelovens navn hvor hvert initiativ bliver mistænkeliggjort

Jeg syntes da det er fint hvis nogen lavede lidt håndører på deres
interesse.
Om det kan løbe rundt vil kun kunne afgøres ved at prøve ikke ved at sige at
det ikke giver overskud overhovedet.
Selvfølgelig kan der tjenes lidt penge på avl.
Der kan tjenes penge på al ting blot man viser initiativ.

Nu kender jeg kun til *schæferhunde og ved at visse linier og deres
opdrættere har solgt hvalpene inden de kommer ud
*(mit kendskab er efterhånden yderst periferisk efterhånden da jeg ikke mere
deltager på klubbasis eller lign)

Jeg skal om føje år pensioneres ha ha
og jeg er da somme tider hookt på at få en tæve til mig og Milo.

Jeg ville så nok forsøge at købe en avlsgodkendt tæve eller selv skrabe den
andenplads hjem det kræver på udstilling.

Det gør skam intet at man har fremtidsplaner, selvom man måske får andre
planer hen af vejen.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 20:57

jopa, skrev:

> Jeg skal om føje år pensioneres ha ha
> og jeg er da somme tider hookt på at få en tæve til mig og Milo.

En til jer hver, er din frue med på den

> [...]
> skrabe den andenplads hjem det kræver på udstilling.
>
> Det gør skam intet at man har fremtidsplaner, selvom man måske får

En del af fornøjelsen er jo også planlægningen, en slags forspil,
men det kan vi ikke forlange at kvinder forstår sig på

/Jens

Fra : jopa

Dato : 17-02-08 21:18

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> En del af fornøjelsen er jo også planlægningen, en slags forspil,
> men det kan vi ikke forlange at kvinder forstår sig på

Rigtige mænd gider ikke forspil

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Xenon

Dato : 17-02-08 18:15

4> Det er vel for fanden kun hvis hvalpen skal have stamtavle at det er
> [...]
> mig
> at få hvalpe på en raceren tæve, uden alt det bøvl med udstillinger + ect.

Hej Jens.

Nu skuffer du mig lidt, du vil springe over hvor gærdet er lavest.
Hvis der ikke er stambog på en hund, så er den i mine øjne ikke raceren.

jeg har været i brugshundesporten i mange år, været træner, siddet i
bestyrelser i forskellige klubber, jeg har set et hav af racerene hunde uden
stanbøger og de hænger mig langt ud af halsen.
Lige nu er jeg Formand i en Rottweilerklub og der kommer en del med hunde
uden stambog, der er bare et lille probs i det, de kan ikke deltage i
arrangementer på lige fod med dem med stambog, for det giver klubbens love
ikke lov til. det er der ingen der fortalte dem da de købte hvalpen. det er
sq da synd for folk der bliver bidt af hundesporten og så ikke kan deltage,
fordi der var en grådig opdrætter der ikke fortalte alt. Samtidig spilder
disse såkaldte opdrættere min tid, fordi jeg skal bruge tid på nogle hunde
jeg faktisk ikke gider at have med at gøre.
Jeg har mange gange undersøgt hvorfor der ikke var stambog på disse hunde
og det viste sig, at ved en stor del af dem , at der var fejl på forældre
dyrene, de opfyldte ikke kravet til at få en stambog.
Hvis man avler hvalpe uden stambog, hvem er det så lige der skal afgøre om
tæven er god nok til at avle, ejeren? næppe....alle synes ejne børn er
kønnest.
Hvis man vil lave et racehundeopdræt så skal man være meget seriøs med
forældre dyrene ellers ender det i l,,, og lagkage.

Man kan godt få et opdræt til at give et godt overskud, det kræver hårdt og
seriøst arbejde. Jeg kender nogle brugskenneler der giver overskud, det er
blevet en forretning, men men men det har taget dem mange år. man skal
først skabe sig et navn ved at vise resultater, få solgt nogle hunde til de
rigtige menesker eller endda give hunde væk til seriøse folk, der så viser
dem frem og det sker ikke fra dag til dag.

Claus

Fra : pwh

Dato : 17-02-08 19:53

Xenon, skrev:
> [...]
>
> Nu skuffer du mig lidt, du vil springe over hvor gærdet er lavest.
> Hvis der ikke er stambog på en hund, så er den i mine øjne ikke

Som skrevet flere gange før vil jeg klart foretrække at gå den autoricerede vej.
Men visse personer i denne tråd fik altså provokeret mig hårdt nok til
at skrive at jeg kunne finde på at sælge uden stamtavle.
Jeg har da selv en ide om at udgifterne til at få hvalpene stambogsført opvejes
af at de kan sælges dyrere.
Men skal det umuliggører at jeg evnt kan få mig en tæve og nogle kuld hvalpe
at de skal stambogføres kunne jeg rent moralsk godt finde på at sælge uden.
Men jeg tror også det ville værer at opsøge problemerne.

> Hvis man vil lave et racehundeopdræt så skal man være meget seriøs med
> forældre dyrene ellers ender det i l,,, og lagkage.

Min umiddelbare plan var kun at købe mig en tæve, self med stamtavle.

> [...]
> resultater, få solgt nogle hunde til de rigtige menesker eller endda give hunde væk til
> seriøse folk, der så viser dem frem og det sker

Det lyder da fint, det var nu ikke det store overskud jeg havde
ambitioner om at få, bare som supplement til husholdningen.
Bliver desværre bare nødt til at tænke i penge også,
opdræt tager jo tid, og den tid skal jeg jo tage fra alm arbejde.

Tak for et meget brugbart indlæg Claus

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-02-08 09:31

Camilla Juelsgaard Jørgensen, skrev:
> Jeg vil såmen godt udbrede lidt omkring min egen økonomi i
> forbindelse med mit opdræt.

Tak, det var det jeg eftersøgte.

> [...]
>
> Men reelt set er mange af de udgifter de samme hvis jeg bare havde
> købt hende som familiehund og blot udstillede for hyggens skyld.

Det ville så også værer min indgangsvinkel, jeg ville nok under alle
omstændigheder få en hund mere hvis jeg flytter på landet.
Så udgiften til tævens "drift" vil jeg ikke direkte regne ind i udgifterne.
Det jeg ville indregne var de udgifter der kan opstå i forbindelse
med at hun skal have hvalpe.

> [...]
> haft f.eks. HD, hvor jeg skulle have betalt erstatning til
> hvalpekøberne, så havde enhver fortjeneste været væk.

Lyder godt

> [...]
> og det har jeg også fået, men hun er langt den dyreste hvalp jeg
> nogensinde har haft (heldigvis er hun det værd), for dette kuld har

Ikke så godt.
Men du har så også kun 2 kuld at regne på,
på længere sigt bliver økonomien måske ganske god.
Som min økonomi er kan jeg sagtens bærer at der til tider
er underskud, bare det ikke er hvergang.

> Og sådan vil det være. Hvis man er heldig med et 100% ukompliceret
> forløb hele vejen igennem, så kan opdræt godt give overskud, men lige
> så tit giver det altså et massivt underskud.

Det er klart.
Derfor vil jeg nok også satse på en race der ikke er så plaget
af sygdomme, feks. RR er en meget sund race.

> Så nej, forvent ikke at opdræt eller køkkenbordsavl, som du vælger at
> kalde, det giver overskud.

Det var trist at hører.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-02-08 00:19

On 16 Feb., 21:21, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]

> Spørger nogen mig hvad hundehold koster,
> jamen så fortæller jeg da glad og gerne hvad jeg selv bruger.

Min tidligere nabo avlede et stambogsført kuld på 7 hvalpe i 1990. Den
sidste hvalp flyttede hjemmefra i en alder af 20 uger, efter at der
var sket nedslag i prisen. Selvom det var en race der normalt er god
afsætning på (tysk ruhår), var efterspørgslen ikke så stor endda. Der
blev fra opdrætters side ikke sparet på noget til hvalpene, og der
måtte dyrlægeassistance til fordi der var en dødfødt hvalp der
blokerede udgangen. Jeg kender ikke præcise tal, men manden omtalte
det som en underskudsforretning, og det forblev hans eneste kuld.

Den opdrætter i Finland hvor fra jeg importerede min spinone har 2-3
kuld om året, og avler på 3 forskellige, ret sjældne racer. Hun kalder
det en dyr hobby. Dyr oversat fra expensive - ikke animal ;)

For næsten et års tid siden hentede jeg Happy som er en irsk ulvehund
hos sin opdrætter. Happy er ikke, og har aldrig været stambogsført.
Normalt er der god afsætning på den race. Men på det tidspunkt var der
efterspørgsel på hanner, og kuldet bestod næsten kun af tæver. Der er
et par stykker der ikke er flyttet hjememfra endnu. Ulvehunde spiser
godt skulle jeg hilse og sige. Der bliver ikke meget overskud af det
kuld, sikkert tværtimod.

Trods de manglende papierer er Happy en god og sund hund. De
helbredsproblemer han har haft har været pådragede på grund af alt for
meget livslyst.
Hvis jeg havde plads (men det har jeg ikke, 4 hunde er absolut nok for
mig) ville jeg ikke have noget problem med at hente en hvalp fra samme
opdrætter, trods de manglende papirer, og advarlser i caps-lock på
specialklubbens hjemmeside.

> At avle sunde hvalpe er vel også at tilfører racen noget posetivt,
> at jeg så har vilje til at gå ned i indtægt for at kunne gører det er
> det så åbenbart ikke, jeg skal ligefrem have underskud før det er godt nok.

Nu avler jeg ikke, selv om nogen synes det ser sådan ud. Men jeg har
for år tilbage kvittet et godt betalt job i industrien for at kunne
arbejde hjemmefra, og ikke behøve at lade mine hunde være alene mere
end nogle få timer et par gange om ugen. Det giver ikke så meget på
lønkontoen, men på alle andre områder ser jeg det som en fordel. På
sundhedssiden har jeg noteret mig at hvor jeg tidligere var forkølet
flere gange i året, og fik influenza lige så snart der var tilbud på
det, så kan jeg efterhånden ikke huske hvornår jeg sidst har været
forkølet, og da slet ikke hvornår jeg sidst har haft influenza, til
trods for at jeg færdes ude med hundene i al slags vejr.
Hvis man tager springet lander man sommetider lidt anderledes end
planlagt, men jeg fortryder ikke at jeg gjorde det, til trods fo rat
jeg efterhånden arbejder med noget helt andet end jeg havde planlagt..

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 19-02-08 21:47

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> planlagt, men jeg fortryder ikke at jeg gjorde det, til trods fo rat
> jeg efterhånden arbejder med noget helt andet end jeg havde planlagt..

En million gange tak for et realistisk og godt indlæg Kim,
du har forstået hvor jeg vil hen, det er nok svært for nogle

/Jens