HD - ØV
Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-02-08 21:42

Min yngste lab.tæve Sia er blevet HD- og AD-fotograferet.

Albuerne er i orden, men den ene hofte er B og den anden D, øv, øv, øv.

Hun får i forvejen fiskeolie, Arthro-Care og Vitalanimin, jeg vil øge
doserne til det dobbelte fra i morgen. Og så vil jeg begynde at gå til
hundesvømning med hende for yderligere at styrke muskulaturen.

Heldigvis har hun ingen symptomer, har en masse muskler i sine bagben,og det
er lykkedes at få hende ned på 30 kg, men dyrlægen foreslog yderligere
vægttab og en masse motion. Det sidste bliver lidt svært for mig at
honorere, da vi i forvejen går en timelang tur ved stranden to gange
dagligt.

Hendes opdrætter anbefalede endvidere knuste bukkehornsfrø, som ved flere
lejligheder har haft god effekt på gigtplagede hunde, om det også kan virke
forebyggende på gigt, ved jeg ikke.

Har I andre gode forslag?

Hun får p.t. Eagle Packs Holistiske hundefoder og får kun 150 gram x 2 - så
jeg har svært ved at mætte hende med mindre portioner.
Kan I anbefale et lødigt slankefoder, så hun ikke skal føle sig kronisk
sulten?

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 13-02-08 22:07

A. S. Nielsen, skrev:

> [...]
> 2 - så jeg har svært ved at mætte hende med mindre portioner.
> Kan I anbefale et lødigt slankefoder, så hun ikke skal føle sig

El-Kama vil jeg da anbefale, du skal så selv tilsætte kød,
men i sig selv kan jeg ikke forestille mig at det feder spor.
El-Kama fungerer som grøntsagsdel og fyld i mine hundes kost
http://husdyrhelse.com/group.asp?group=19

/Jens (hvis hunde er kronisk sultne uanset fodermængde)

Fra : BettinaP

Dato : 14-02-08 11:41

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message
> [...]

> lejligheder har haft god effekt på gigtplagede hunde, om det også kan
> virke forebyggende på gigt, ved jeg ikke.

Hej Anelise

Glucusamin er en fantastisk opfindelse. Jeg har brugt det på mine egne knæ
de sidste 2-3 år og det har gjort en kæmpe forskel for mig.
En jeg træner med har en dejlig lab på 5 år som også plages af gigt. Han
(altså hunden) får en sprøjte med glucosamin når det begynder at blive koldt
og det holder vist noget med 4-5 måneder. Det tager en stor del af hans
gener.

Spørg din dyrlæge. Med mindre Sia er allergisk overfor skaldyr, så er det
helt genialt.
(glucosamin er udvundet af rejeskaller)

BettinaP

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-02-08 12:04

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hans gener.
>
> Spørg din dyrlæge. Med mindre Sia er allergisk overfor skaldyr, så er det

hej Bettina
tak for svar. Jeg giver i forvejen ArthroCare-plus, der indeholder
glucosamin og chondroitin. Jeg har hidtil givet vedligeholdelsesdosis, men
fordobler nu til behandlingsdosis.

Heldigvis har hun (endnu ?) ingen symptomer.

Kender du til et godt slankefoder ?

mvh Anelise

Fra : pwh

Dato : 14-02-08 13:20

A. S. Nielsen, skrev:

> Kender du til et godt slankefoder ?

Hvad var der galt med El-Kama :-?

/Jens

Fra : Battlefield's

Dato : 14-02-08 14:12

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> jeg har svært ved at mætte hende med mindre portioner.
> Kan I anbefale et lødigt slankefoder, så hun ikke skal føle sig kronisk

Øv da, Anelise!
Men hvis du ikke har planer om hvalpe, behøver det ikke at betyde noget. Vi
havde en Labrador (født i 1976) med HD, der fint blev 13 år (og døde af
livmoderbetændelse). Hun blev brugt lidt på jagt/markprøver uden problemer.
Hun haltede ikke en eneste gang i sit liv
Vi har altid lært at det vigtigste ikke er meget motion, men regelmæssig
motion. D.v.s. at man ikke pludselig går flere kilometer en enkelt dag hvor
vejret er godt
Man skal også passe på med spring (også de naturlige) og trapper.
Måske skal man passe på med at give alt for mange forskellige tilskud, det
er ikke noget jeg ved noget om, men man kunne godt forestille sig at de ikke
nødvendigvis "arbejder" godt sammen.
Hilsen Vibeke, og de 3 lab-drenge

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-02-08 15:48

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke noget jeg ved noget om, men man kunne godt forestille sig at de

hej Vibeke

tak for svaret.
Jeg har også selv tidligere haft en lab.tæve med "let" HD, født i 1979. Hun
blev også gammel, 12½ år og havde først de allersidste år behov for lette
smertestillende tabletter i stil med Idotyl og Treo, hun døde af lungekræft
(jeg er ikke-ryger og boede også dengang på landet

Men D er jo ikke en "let" form for HD, og det gør mig bekymret. Som sagt har
hun ingen symptomer. Jeg har ingen trapper, og hun går næsten altid løs -
træk i linen er heller ikke godt for svage hofter.

Jeg har bestemt mig for igen at fodre med Olivers, denne gang Weight
Loss-udgaven, som er bestilt idag.

mvh Anelise

Fra : Søren Jensen

Dato : 14-02-08 19:39

> Men D er jo ikke en "let" form for HD, og det gør mig bekymret. Som sagt
> har hun ingen symptomer. Jeg har ingen trapper, og hun går næsten altid
> løs - træk i linen er heller ikke godt for svage hofter

Hej

Hvem har bedømt hundens hofter

er det en dyre læge som du bruger normalt ,eller det dkk.

jeg har erfaret( ikke på egne hunde) at dyrelæger og dkk ikke bedømmer ens
, hvis dyrlægen feks. siger A hofter , kan dkk sige C og så dømmes der C
hofter
eller dyrlægen siger C kommer den måske hjem i A fra dkk er set flere gange.

tag billederne med til flere dyrelæger eller få dem taget om hos en anden,
og se hvad de siger

Hilsen Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-02-08 19:51

> Men D er jo ikke en "let" form for HD, og det gør mig bekymret. Som sagt
> har hun ingen symptomer.

æv, og så ung en hund!

Da jeg var ude hos min dyrlæge og få røntgenfotograferet Emma, var der et
ejerpar med en mops der sad og ventede sammen med os, vi faldt i snak, og de
fortalte at hunden i årevis havde lidt af sart mave, og nu var de kommet så
vidt at det måtte være sidste chance for den 5 årige hund. Den blev også
røntgenfotograferet, ind i mellem de billeder vi tog af Emma.

Da vi tog den sidste serie billeder af Emma, fik jeg lov til at se
billederne af mopsen, og både dyrlægen og ejerne var blevet noget
forbavsede, for billederne viste at den ene hofte var helt gal, virkelig
gal!, i hvilken grad overhørte jeg, men i forhold til den gode hofte, så den
yderst kritisk ud..
Det havde de aldrig set nogen symptomer på!, den løb rundt, haltede aldrig,
gik på trapper osv. uden at de nogensinde havde set noget usædvanligt..

Dyrlægen sagde da også, at der var meget forskel på, hvordan hundene
reagerede på HD, nogen havde virkelig svær grad, og mærkede ikke noget
videre til det, andre reagerede voldsom på selv milde grader, så det er nok
individuelt.

Som Søren skriver, så prøv at få taget billederne om hos en anden dyrlæge,
der er nogle der er bedre til sådanne ting end andre, og få et par andre
øjne på sagen.
Og så er der behandlingsmuligheder for HD, prøv at søg på det, jeg faldt
over flere beskrivelser, da jeg søgte på Emmas spondylose.

Og ellers så gør du det rigtige, lad være med at overbelaste, men hold hende
i form, god ernæring og tilskud som du gør.

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-02-08 23:02

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b48d9f$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Og ellers så gør du det rigtige, lad være med at overbelaste, men hold
> hende i form, god ernæring og tilskud som du gør.

Jeg bryder mig ikke om at nævne dyrlægens navn, men han er en yderst erfaren
mand, der tidligere har siddet i flere år i DKK´s HD-bedømmelses udvalg -
eller hvad det nu er, det hedder
Han foreslog, at hofterne blev omfotograferet om ½ år, fordi der _kunne_ ske
en ændring til det bedre - men det kunne også være, at resultatet blev det
samme. Jeg regner med at følge hans råd, og først derefter bliver billederne
indsendt til DKK.

Jeg ved godt, at der ofte ikke er overensstemmelse mellem røntgenbilledet og
den kliniske tilstand og er specielt glad for, at Sia slet ingen symptomer
har, p.t. i hvert fald. Jeg har også i disse dage hørt om labber med D-
eller E-hofter, der er med på jagt i hele jagtsæsonen uden at have symptomer
fra hofterne, og disse historier "labber" jeg jo i mig

Og så starter vi hundesvømning i Årslev på næste torsdag, det glæder jeg mig
til, for Sia er en rigtig vandhund. Jeg har for flere år siden prøvet det
med Molly, min tidligere lab, efter en knæoperation, dengang foregik det
lidt uden for Roskilde og var en stor succes. Hunden kom sig hurtigt og
elskede svømmeturene.

Tak for jeres svar.

mvh Anelise

Fra : pwh

Dato : 14-02-08 23:30

A. S. Nielsen, skrev:

> Tak for jeres svar.

Selv tak, spørg du bare en anden gang

/Jens (som vist er i Anelises killfilter)

Fra : Anette

Dato : 15-02-08 00:09

pwh wrote:

> Selv tak, spørg du bare en anden gang
>
> /Jens (som vist er i Anelises killfilter)

Tag det ikke så fortrydeligt op - det er ikke altid at alle indlæg kommer
frem hos alle.
Jeg har i hvert ofte modtaget indlæg hvor jeg får en masse svar - men ikke
det originale indlæg eller også er der "huller" i tråden

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 00:23

Anette, skrev:

> [...]
> Jeg har i hvert ofte modtaget indlæg hvor jeg får en masse svar - men
> ikke det originale indlæg eller også er der "huller" i tråden

Self en mulighed, så er der i det tilfælde en uforbeholden
undskyldning fra min side.

/Jens (som ikke oplever den slags probs)

Fra : pwh

Dato : 14-02-08 20:37

A. S. Nielsen, skrev:

> hej Vibeke
>
> tak for svaret.

Sådan ren nysgerrighed Anelise, har jeg jokket dig over tæerne,
eller er der en anden speciel grund til at jeg ikke bliver behandlet
på samme høflige måde, som man må forvente, når man svarer
på dit indlæg, mig ignorerer du bare totalt.
Er du helst fri for min mening er det da rart for mig at vide,
så gider jeg da ikke bruge 2 sekunder på dig i fremtiden.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 15-02-08 00:55

Hej Anelise

ØV - hvor træls - men godt at hun tilsyneladende ikke mærker noget til det.
Jeg har ingen forslag , andet end hvad du i forvbejen gør. Hundesvømning vil
hun elske og det vil gøre hende godt.

Og....på forhånd: Undskyld jeg bringer det op igen.....

Foder ?- har du overvejet at råfodre/barffodre ( igen?)
Det er god motion og beskæftigelse at bruge så lang tid på at spise som
hundene gør når de råfodres.
( mine bruger hele kroppen når der skal tages hul på en solidt kødben

Jeg synes det er nemmere at regulere på vægten, med råfoder end det var på
tørfoder.
Jeg havde det skidt med at skære ned på tørfoderet, det var jo "så lidt" de
fik i forvejen.
Det var jo passende mængde - men det føltes bare som om det var meget lidt -
og det var hurtigt overstået med at spise det.
Det er nemmere nu, at skifte kød ud med noget mere kalorie let f.eks fisk
og regulere grøntsagsmængden op, når vægten er i overkanten.

Og min oplevelse er at mange hunde med HD og/eller gigt, mærker mindre eller
slet intet til det når de råfodres.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-02-08 01:10

Anette, skrev:
> Det er nemmere nu, at skifte kød ud med noget mere kalorie let f.eks
> fisk og regulere grøntsagsmængden op, når vægten er i overkanten.

Også min tanke, og erfaring.
Motion er dog nr1 mht vægttab, specielt svømning kan anbefales,
også den bedste form for motion hunde med dårlige led kan få.

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 11:02

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og min oplevelse er at mange hunde med HD og/eller gigt, mærker mindre
> eller slet intet til det når de råfodres.

Hej Anette

Jeg har faktisk de sidste dage haft selvbebrejdelser over, at jeg i det hele
taget har barffodret Sia, fra hun var 3 mdr., til hun var 9 mdr. gammel, for
sæt nu at det er derfor, hun har fået HD.
Min veninde, der selv barfer, har gjort, hvad hun kan, for at fortælle mig,
at det ikke er derfor. Blandt andet har Sias kuldsøster også fået
konstateret HD, dog i lettere form (B/C), så det må jo også bero på en
uheldig forældrekombination, selv om begge forældre er HD-frie i 5
generationer bagud.

Hvad angår vægt og barf, så har jeg før barfperioden haft åleslanke labber
(vægt 28-30 kg), efter overgang til barf tog både Molly og Sally i løbet af
3-4 uger lige så mange kg på, og det er først nu, hvor jeg igen fodrer med
tørfoder, at Sally har tabt et par kg og nu vejer ca. 32, efter at hun siden
september kun har fået 100 gram x 2..
Jeg tror, det er noget specielt for labber, at de tager på af ingenting.

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 11:12

> [...]
> konstateret HD, dog i lettere form (B/C), så det må jo også bero på en
> uheldig forældrekombination, selv om begge forældre er HD-frie i 5

Selv om forældredyrene er fri for HD, kan det jo alligevel ske at hvalpene
får det.
Jeg tror bestemt ikke at du skal bebrejde dig selv fordi du har Barfet, slet
ikke.
Barf centret kører i øjeblikket en undersøgelse med netop barf og HD, jeg er
ret spændt på at se resultatet.
Jeg har da også haft mine tvivl ind i mellem, det tror jeg de fleste har.

I louis kuld er der også et par stykker der har HD, selv om hans ophav er
fri for alle de her arvelige skavanker som mange boxere lider under, sjovt
nok, så er de to med HD, begge tørfoderhunde, mens resten er fortsat med
barfen - Loui kuld er opvokset på barf.
Så med min opfattelse af hvordan du har fodret tidligere, tror jeg bestemt
ikke at du bør bebrejde dig selv noget.

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 11:21

> [...]
> siden september kun har fået 100 gram x 2..
> Jeg tror, det er noget specielt for labber, at de tager på af ingenting.

Jeg kan godt se, det kan misforstås - det er altså dagligt, at Sally får 100
gram x 2

Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 11:31

> Jeg kan godt se, det kan misforstås - det er altså dagligt, at Sally får
> 100 gram x 2

LOL... stakkels hund, tror da pokker hun har fået skavanker hvis hun er
blevet sultet så meget.. ((-;

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 11:40

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b569c9$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> LOL... stakkels hund, tror da pokker hun har fået skavanker hvis hun er
> blevet sultet så meget.. ((-;
>
> Mvh. Marie

Nu er det altså Sia, der har fået skavanker den gule Sally på snart 6
år er heldigvis fit for fight

Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 11:53

> [...]
> en meddelelse news:47b569c9$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Nu er det altså Sia, der har fået skavanker den gule Sally på snart

nårhh ja, det står der jo også.. GG..
Jeg har det modsatte problem med Emma nu, hun har jo altid været til den
buttede side, ihvertfald efter en måneds tid her i huset, nu er hun
radmager, virkelig tynd, skrupsulten hele tiden.
hun skal holdes på fedtfattig mad, små hyppige måltider.. men lige lidt
hjælper det.
Hun har tabt sig yderligere, det er virkeligt sørgeligt at se på. så hellere
en med lidt sul på ribbenene.

Mvh. marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 12:03

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b56f22$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> hjælper det.
> Hun har tabt sig yderligere, det er virkeligt sørgeligt at se på. så

Hvardan går det ellers med Emma? både mavemæssigt og med hendes spondylose?

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 12:20

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> Hvardan går det ellers med Emma? både mavemæssigt og med hendes
> spondylose?

Maven har ikke været noget problem siden hun fik behandling mod mavesår. hun
har kastet op en enkelt gang siden, ellers intet.
spondylosen er jo som den hele tiden har været, for den har hun rendt rundt
med meget længe.
Men jeg ligger nok mere mærke til hendes adfærd, bevægelser osv. end
tidligere.
hun er blevet mere krumrygget, og når hun så også er så tynd, så ses det
meget.

det største problem er bugspytkirtlen, som der ikke er andet at gøre ved,
end at forsøge at holde hende på fedtfattig, proteinfattig kost, og dermed
måske undgå tilbagefald.

Emma stresser også mere end tidligere, som jo også er med til at sætte
forbrændingen i vejret, så det er lidt en skrue uden ende lige nu.

hun er færdig med medicinkuren her til weekenden, så må vi se.

Inderst inde er jeg nok mest stemt for at give hende fred, men jeg bløder,
når jeg så ser hende glad og fuld at liv, som vores tur på stranden i går,
hendes fettish med mågerne (hun er vild med måger), og så igen, når vi så er
hjemme igen, går der en time med uro hos hende, og så går hun omkuld og
virker meget træt og uoplagt. hun er som en jo-jo.
Jeg forsøger nok med en smertestillende periode, for er det smerter der
forsager stressen, så vil hun kunne holdes mere jævn. Men igen, det er mig
lidt imod, at skulle holde dyrene kørende med smertestillende.
jeg er meget i vildrede.

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 17:02

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47b5754d$0$89174$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> forsager stressen, så vil hun kunne holdes mere jævn. Men igen, det er mig
> lidt imod, at skulle holde dyrene kørende med smertestillende.

hej Marie

Nu er jeg ikke helt klar over, hvad Emmas bugspytkirtel fejler, men hvis den
ikke producerer enzymer nok - hvilket jeg får en fornemmelse af på grund af
din beskrivelse af hendes diæt - så findes der et præparat, der hedder
Pankreozym, som indeholder disse enzymer.
Jeg ved det, fordi min tidligere nabos schæfer, som jeg passede, når de var
på ferie, skulle have en teske af dette granulat over sit foder, netop på
grund af nedsat enzymproduktion i bugspytkirtelen. Hun fik det i flere år og
blev over 10 år gammel.
Bare et forslag, som du evt. kan tale med dyrlægen om.

Du kan tro, jeg kan sætte mig ind i, hvordan du har det. Man går og vogter
på, hvordan den syge hunds livskvalitet er - jeg var igennem det samme med
Molly i de 1½ år, hvor hun fik prednison for sin blodsygdom. Man glæder sig,
hver gang hunden nyder livet på gåturene og spiser sin mad med appetit, men
er alligevel tit i tvivl. Først da der tilstødte en pludselig forværring i
form af en inflammation netop i bugspytkirtlen, syntes jeg, at det blev for
svært for Molly og fik hende aflivet akut.

Rigtig god bedring til Emma.

mvh Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 17:26

> [...]
> år og blev over 10 år gammel.
> Bare et forslag, som du evt. kan tale med dyrlægen om.

Her er et link, hvor du kan læse om sygdommen:

http://www.netdyredoktor.dk/sw8052.asp

men som sagt, jeg kan ikke huske, om det lige var det, der var i vejen med
Emma.

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-02-08 17:31

> [...]
> grund af din beskrivelse af hendes diæt - så findes der et præparat, der
> hedder Pankreozym, som indeholder disse enzymer.

produktionen af enzymer er mere end rigelige, så det er faktisk det modsatte
problem, bugspytkirtlen er multifundtionel, den styrer faktisk mange ting,
så er der først "ged" i den, kan der nemt fører mange andre uheldige
tilstande til.
Hun har bla. fået syreneutraliserende medicin, som jeg synes har hjulpet
hende rigtigt meget. da hun før i tiden tit har kastet op, sådan umotiveret
og lige pludseligt, nogle gange i forbindelse med at hun har ligget og
hyggegnavet på et massivt ben (maven tror den får mad og producerer
mavesyre). Men det har hun kun gjort en enkelt gang siden.
Hendes akutte sygdom for et par uger siden var en akut
bugspytkirtelbetændelse, samtidig med blødende mavesår, maven er som skrevet
ok pt.

> [...]
> år og blev over 10 år gammel.
> Bare et forslag, som du evt. kan tale med dyrlægen om.

ja, i visse tilfælde kan det behandles med succes og med lidt omtanke i
hverdagen kan hunden få et fint liv.

> [...]
> forværring i form af en inflammation netop i bugspytkirtlen, syntes jeg,
> at det blev for svært for Molly og fik hende aflivet akut.

det er så hårdt, og man ser pludselig på sin hund på en helt anden måde end
tidligere, og specielt med Emma, som jeg har lagt så uendeligt meget arbejde
i, og har været så stolt af, fordi hun kom sig så fint, efter vi overtog
hende

> Rigtig god bedring til Emma.

tak

Mvh. Marie

Fra : Rene Hansen

Dato : 15-02-08 21:50

A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev:
>Min yngste lab.tæve Sia er blevet HD-
>og AD-fotograferet.
>
>Albuerne er i orden, men den ene hofte
>er B og den anden D, øv, øv, øv.

SNIP

>Venlig hilsen, Anelise

Hej Annelise

Det er rigtig surt sjov at få den besked.
Vi har en schæfer/rottweiler blanding som fik konstateret HD-D i
begge hofter.
Han var ca 10 måneder gammel på det tidspunkt, og et par af
gutterne i hundeklubben foreslog at aflive ham og starte på en
frisk.
Heldigvis beholdt vi Fenris, og han er nu lidt over tre år.
Han får Glucosamin hver dag, og det går rigtig godt.
Der er nogle enkelte gange hvor han trækker lidt på et ben når
det er rigtig koldt og han lige har ligget og sovet.
Da Fenris var omkring 1 år gammel fik vi en tæve fra internatet
i Rødovre som "aflastningspædagog."
Det var bl.a. fordi Fenris i den grad var blevet en teenager, og
fruen og den dengang 12-13 årige datter var ikke helt tryg ved
ham når han legede lidt for vildt med dem.
Jeg er sømand, og fruen har et fuldtidsjob, så vi blev enige om
ta prøve med en hund mere, og det blev så Molly som var indbragt
af politiet, så det eneste vi vidste var at hun var ca 2 år og
en OES-blanding.
OES-delen er vi ikke helt sikre på, men der er mange ting i
hende...
Vi er overbeviste om at hun har tilhørt en narkoman eller en
spritter, for sådan noget som at være indendøre eller gå i snor
var helt uhørt, og der var flere tegn.
De to hunde er nu uadskillige (og forresten kastreret og
sterilliseret), og de har hele huset og hele gårdspladsen
(landbrugsejendom), og de lever virkelig livet her.

Det svære bliver jo nok at vi ikke har Fenris så lang tid som vi
måske kunne, for hvis/når han får smerter er det jo den tunge
gang til dyrlægen.
Vi håber at vi ser det i tide så han ikke skal lide unødigt, og
vi skal også lige udover det med at det er synd for ham at
aflive ham...
Det er det nemlig ikke, det er mere synd for os når han skal på
sin sidste rejse, men det skal altså ikke gå udover ham.

Hold da op, det blev et langt indlæg

Fenris, Molly, Mette, Amanda og Rene

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 22:21

"Rene Hansen (slet JEEPQ)" <spamjunkie@JEEPQnot.me> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er det nemlig ikke, det er mere synd for os når han skal på
> sin sidste rejse, men det skal altså ikke gå udover ham.

Tak for dit svar, Rene.

Der er nu heldigvis ingen, der har foreslået mig at aflive Sia, som heller
ingen symptomer har p.t., men jeg har da lige som jer haft den tanke, at hun
nok ikke bliver så gammel, som jeg havde håbet.
Det er ekstra hårdt, synes jeg, fordi Sia er Mollys "afløser", og Molly
måtte for 1½ år siden aflives i en alder af kun 6 år - dog ikke på grund af
HD, men fordi hun fik en blodsygdom.
Det glæder mig at høre, at jeres Fenris har et godt liv trods to D-hofter -
hvilket glucosaminpræparat giver I ham?

mvh Anelise

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 15-02-08 22:37

Hej Anelise

Superærgeligt med Sia's hofter, men som mange af de andre skriver er det jo
ikke sikkert at hun bliver mærket af det.

Og du gør jo heldigvis rigtig meget for at støtte op omkring hende og øge
chancen for at hofterne ikke kommer til at genere hende.

Jeg vil dog foreslå dig at spørge din dyrlæge angående Cartrophen
injektioner.

Lidt informationer: http://www.netdyredoktor.dk/sw10558.asp

http://www.netdyredoktor.dk/sw745.asp (godt nok om hest, men virkningen er
den samme på hund)

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-13402/Cartrophen+Vet.,+injektionsv%C3%83%C2%A6ske,+opl%C3%83%C2%B8sning+100+mg-ml.doc

Et godt lægemiddel, som har bedst effekt inden slidgigten sætter ind (som
hos Sia) og som jeg kender mange som har rigtig gode erfaringer med.

Man giver 4 injektioner med 1 uges mellemrum og derefter en gang hvert halve
år.

Det kunne bestemt være en mulighed, men ellers synes jeg du gør det absolut
rigtige for hende.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-02-08 23:10

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:47b6061a$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> halve år.
>
> Det kunne bestemt være en mulighed, men ellers synes jeg du gør det

hej Camilla
tak for dit svar - det vil jeg gøre.

Jeg har lige sendt dig en privat mail.

venlig hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 16-02-08 09:54

> [...]
> halve år.
>
> Det kunne bestemt være en mulighed, men ellers synes jeg du gør det

hej Camilla

nu har jeg fået en tid til den første injection hos min lokale dyrlæge, der
godt kendte præparatet, men mente, at det kun havde effekt, når der var
konstateret slidgigt, eller når man havde opereret i leddet.

Da jeg sagde, at jeg var klar til at tage til Randers for at få Sia
behandlet, ville han alligevel godt give hende injectionerne

Nu håber jeg så bare, at hun undgår de beskrevne bivirkninger, som kan opstå
i forbindelse med behandlingen.

Mange tak for rådet.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 19-02-08 15:09

> [...]
> behandlet, ville han alligevel godt give hende injectionerne
>
> Nu håber jeg så bare, at hun undgår de beskrevne bivirkninger, som kan

Idag fik Sia så den første Cartrophen-injection hos dyrlægen, heldigvis uden
bivirkninger af nogen art.

Da jeg har 47 km til dyrlægen og har en faglig fortid i sundhedsvæsenet,
aftalte vi, at jeg selv giver hende de næste 3 injectioner med en uges
mellemrum, det gør det hele lidt lettere.

mvh Anelise