hundenes top 10 liste
Fra : Battlefield's

Dato : 10-02-08 16:17

Hejsa
Kan nogen mon hjælpe, vi har fået til opgave at finde den hunderace, der
efter sigende skulle være nr. 10 (og altså nederst) på en liste over de 10
mest intelligente hunderacer.
Vi kan ikke selv huske hvor listen var offentliggjort.
Hilsen Vibeke

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-02-08 16:49

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:47af1585$0$2979$ba624c82@nntp06.dk.telia.net
> [...]
> nederst) på en liste over de 10 mest intelligente hunderacer.
> Vi kan ikke selv huske hvor listen var offentliggjort.

Det lyder efter denne liste, som om det skulle være australske
hyrdehunde. Det synes jeg lyder mærkeligt. De skal da være vakse når
de skal genne får sammen:

http://www.asiden.dk/dumme-og-intelligente-hunde/

Det fryder mig, at schæferen er nr. 3 på listen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 10-02-08 17:03

> [...]
> sammen:
>
> http://www.asiden.dk/dumme-og-intelligente-hunde/
>
> Det fryder mig, at schæferen er nr. 3 på listen.

Det er ikke en liste over intelligens, men en liste over
lydighedsintelligens. Altså kun én ud af vistnok seks forskellige slags
intelligens en hund kan have. Lydighedsintelligens er evnen til at lære at
være lydig. Se hele listen her, samt lidt tilnyttet info:
http://www.vizla.dk/intelligens/index.htm

Mvh
Søren

Fra : Battlefield's

Dato : 10-02-08 17:49

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

Hej begge

Tak for listerne. Nu har familien fundet ud af at den hund de søgte var en
Beagle!!
Hvordan de havde fået det til at den skulle ligge nederst på en Top 10 liste
ved jeg ikke.

Hilsen Vibeke

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-02-08 19:27

Battlefield's skrev:
> [...]
> Beagle!!
> Hvordan de havde fået det til at den skulle ligge nederst på en Top 10 liste

Fordi den ligger sammen med Mastiff på den store liste - på top 10 er
den ikke kommet med.
En Beagle er en meget trodsig hund

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-02-08 19:29

> [...]
> slags intelligens en hund kan have. Lydighedsintelligens er evnen
> til at lære at være lydig. Se hele listen her, samt lidt

Jamen en slags intelligens er det da under alle omstændigheder.

Jeg ville mene at lydighedsintelligensen er den vigtigste, det ser
da også ud til at schæferen stadig er nr. 3.

At en Beagle skulle være mindre intelligent undrer mig, jeg synes da
at det er en sød og ikke mindst klog lille hund. Da den er meget
egenrådig ligesom gravhunden, kan det da godt være at
lydighedsintelligensen ikke er så stor hos den race.

Fra : Søren LH

Dato : 10-02-08 20:04

> [...]
>
> Jamen en slags intelligens er det da under alle omstændigheder.
>
> Jeg ville mene at lydighedsintelligensen er den vigtigste, det ser da også

Hmm.... ikke "stadig", der eksisterer (vist) kun denne ene undersøgelse.

> [...]
> ligesom gravhunden, kan det da godt være at lydighedsintelligensen ikke er

Ja, jeg har da snakket med en der havde været mester i lydighed (LP) på
højeste plan i DK med Beagler. Så den skal i hvert fald ikke være i bunden.

Og det med hvor god en hund er til at lære lydighed - metoderne er jo også
forskellige i de forskellige race-milieu'er, så hele hitlisten skal nok
tages med forbehold. (Alene det at schæferen ikke er nr. ét antyder jo at
man må tage alle mulige forbehold )

Mvh
Søren

Mvh
Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-02-08 20:24

Søren LH skrev:
> [...]
> højeste plan i DK med Beagler. Så den skal i hvert fald ikke være i bunden.

En enkelt svale gør ingen sommer. Nu der bliver snakket DCH og DKK
andetsteds og i relation hertil kan man jo notere sig at Beagler
traditionelt ikke træner i disse almene foreninger, men i deres egen
Beagle klub. Det har sine grunde. Beagler er nok på sin vis kloge, men
de er egenrådige, trodsige og ganske i deres instinkters vold (så selv
hvis man har gjort sig til herre over deres "JEG" skal det gerne ske at
dens "ID" skider det et stykke, for at beskrive det med psykologitermer).
Dette fordrer ikke at racen kommer særligt højt på den liste.

Fra : Søren LH

Dato : 10-02-08 21:01

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "ID" skider det et stykke, for at beskrive det med psykologitermer).
> Dette fordrer ikke at racen kommer særligt højt på den liste.

Hmm..... ved nærmere eftertanke kan det da forresten også godt være at det
var i Beagleklub-regi at han var mester

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 11-02-08 06:01

Min hund (Islandsk Fårehund) er slet ikke med. Og det er en meget klog
hunderace - endnu et tegn på det er en lidt overset race!

lh

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-02-08 07:42

lh skrev:
> Min hund (Islandsk Fårehund) er slet ikke med. Og det er en meget klog
> hunderace - endnu et tegn på det er en lidt overset race!

Vores er heller ikke med, men sådan er det jo.
Hvis du finder bogen og sætter dig ind i materialet kan du faktisk selv
teste din hunds lydigheds/arbejdsintelligens, og på den baggrund placere
den i korrekte gruppe. Altså ikke nøjagtig placering og ikke for hele racen.
Du kan osse teste dens IQ, eller den adaptive intelligens, som
forfatteren kalder det.
Alt sammen meget spændende og informativt hvis man kan forholde sig til
stoffet med den fornuft, forbehold og skepsis som det kræver.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 10-02-08 17:04

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
10
> mest intelligente hunderacer.
> Vi kan ikke selv huske hvor listen var offentliggjort.

Her er også lidt der måske kan bruges ;
http://www.bionyt.dk/126hunde/

Forståelse for nye kommandoer: under 5 gentagelser

Adlyder første kommando: 95% af gangene eller bedre

Placering
Race
1 Border Collie
2 Dværgpuddel
3 Schæferhund
4 Golden Retriever
5 Dobermann
6 Shetland sheepdog
7 Labrador retriever
8 Papillon
9 Rottweiler
10 Australsk cattle dog

Fra : Ralph

Dato : 10-02-08 23:52

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Du behøver ikke alle disse lister, Riesenschnauzer er den klogeste - min er
ihvert tilfælde.
Og også den sødeste.

--
Ralph

Fra : Harald Blaatand

Dato : 11-02-08 13:07

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> "Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du behøver ikke alle disse lister, Riesenschnauzer er den klogeste - min
> [...]
Ja,og ved Bullterrier skriver de ;">Adlyder første kommando: 30% af
gangene eller bedre<"
Det kan da ikke passe,de har sgu da vendt op og ned på listen ,jeg tror de
må være gode til at hjælpe blinde og folk med andre handikap

Jeg undrer mig også,jeg har både Labrador og Flat-coated Retriever,i følge
listen er *Lab nr 7 og *Flat nr 18,ingen af dem virker specielt dumme eller
kloge,men den flat coatede virker meget lærenem,så hvordan den forskel fra
plads 7 til 18 opstår ved jeg ikke.

- -