Lummer-lys
Fra : Jens

Dato : 26-02-08 20:31

Hej

Jeg kunne tænke mig at lave den samme "lummer-belysning" i min LMC som
findes i de Hobby vogne jeg har haft.

Som jeg husker det består belysningen af en række pinol pærer (12V 5W ?) der
er monteret i åbne fatninger rundt ved rundsiddegruppen (f.eks. i en Hobby
460 UFe). Jeg ved at nogen trækker en LED-lysslange - men jeg vil hellere
have ordentlig lys. (Måske er det i virkeligheden små skruefatninger med
skruepærer (cykkelpærer) der sidder der ???

Hvor kan man købe den slags åbne fatninger?

Mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 26-02-08 20:52

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skruefatninger med skruepærer (cykkelpærer) der sidder der ???
>
> Hvor kan man købe den slags åbne fatninger?

Er der een der har en sådan Hobby og at der kan fortælle mig:

1. Hvor mange pærer der er rundt i rundsiddegruppen (10-15 stykker?)
2. Hvor store de er (Volt og Watt) ?
3. Sidder de i serie 2 og 2 eller hvad (det kan måske være 12V's pærer der
er serieforbundet 2 og 2 så de kun får 6V hver)

Mvh
Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-02-08 21:19

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Hvor mange pærer der er rundt i rundsiddegruppen (10-15 stykker?)

Flere end det. De sidder med ca. 10 cm afstand.

> 2. Hvor store de er (Volt og Watt) ?

12V 4W

> 3. Sidder de i serie 2 og 2 eller hvad (det kan måske være 12V's pærer der
> er serieforbundet 2 og 2 så de kun får 6V hver)

Nej, det er pærer der sidder i en bajonetfatning i en lang metalskinne, med
fælles minus til alle pærer.

Problemet med den løsning er, at man ender op med et relativt stort
strømforbrug. Hvis jeg selv skulle lave det nu, så ville jeg vælge en af
slangerne med dioder. De kan nu findes med en lystemperatur der svarer til
almindelige glødelamper, altså ikke det kolde blålige lys, og så bruger de
ikke ret meget strøm.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens

Dato : 26-02-08 21:44

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindelige glødelamper, altså ikke det kolde blålige lys, og så bruger de

Tak for det hurtige svar - jeg overvejer slangeløsningen.

/Jens

Fra : Jens

Dato : 26-02-08 22:22

">
> Tak for det hurtige svar - jeg overvejer slangeløsningen.
>
> /Jens

Du kan kigge på www.dioder.dk de har et righoldigt udvalg til rimelige
priser.
Mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 27-02-08 10:47

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> almindelige glødelamper, altså ikke det kolde blålige lys, og så bruger de

Hmmm!

Hvis jeg så lige regner lidt på det kommer jeg frem til følgende:

Længen på lysbaldakinen rundt i en 460 UFe er vel mindst 4 meter - og hvis
de sidder med 10 cm's afstand er der ca. 40 pærere.

40 * 4W = 160 W - kan det virkelig passe at der brændes 160 W af i det lys -
så meget ser det ikke ud til som jeg husker det!

/Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-02-08 19:23

"Jens" <mugarbefjern@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Længen på lysbaldakinen rundt i en 460 UFe er vel mindst 4 meter - og hvis
> de sidder med 10 cm's afstand er der ca. 40 pærere.

Tja, måske er det ikke 10 cm., men lidt mere. Lad os bare sige at det er i
omegnen af 30 stk...

> 40 * 4W = 160 W - kan det virkelig passe at der brændes 160 W af i det
> lys - så meget ser det ikke ud til som jeg husker det!

Selvom at man nøjes med at regne med 30 pærer - eller blot 20 pærer, så er
det stadig et højt forbrug, specielt hvis man tænker på, at det ikke er til
meget andet end hyggebelysning. En af grundene til det relativt lave
lysudbytte er, at der er tale om almindelige glødelamper, hvor en stor del
af effekten på blot 4W pr. pære omsættes til varme og ikke lys.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Trelborg, fjern xxx

Dato : 28-02-08 20:02

Jeg har haft en Hobby med "lummer-lys" - det er vældig hyggeligt, der var
ca.35 pærer rundt i en siddegruppe - 12 volt.
Når de lige er lidt gamle betyder det at du altid skal have en håndfuld
liggende i en skuffe, for der går altså jævnligt en.
Overvej lige diode-løsningen igen. På "ferie for alle" kunne jeg se, at der
er flere af de nye vogne som er gået over til den løsning.
Ikea har en OK løsning, som enten er hvid eller multi-farvet. Det er ikke en
slange, men en fleksibel stang - ca. 6 mm bred og ca. 3 mm høj - det er bare
nem at bruge og montere.
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70115564
..

Fra : Jens

Dato : 29-02-08 13:47

"Trelborg, fjern xxx" <trelborgxxx@kabelmail.dk> wrote in message
> [...]
> en
> slange, men en fleksibel stang - ca. 6 mm bred og ca. 3 mm høj - det er

Jeg har nu bestilt 5 meter "varm hvid" diodeslange hos www.dioder.dk. Pris
49 kr pr meter - strømforbrug 80 mA pr meter = 0,4A = ca. 5 W ialt ! Dette
er noget billigere end Ikea-løsningen.

Jeg skal nok aflægge rapport her i tråden når jeg har fået det installeret.

Mvh
Jens

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-02-08 21:14

> [...]
> er noget billigere end Ikea-løsningen.
>
> Jeg skal nok aflægge rapport her i tråden når jeg har fået det

Spændene, jeg skal også til det, da vores nuværende slange ikke har det så
godt efter næsten konstant brug de sidste 10 måneder.

Jeg ville dog også købe Lysdæmper til max. 30 dioder - m. knap den iht til
dioder.dk klare op til 7 m.slange så slangen kan skrues ned efter behov.

Hvor i landet bor du ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Ole JN

Dato : 01-03-08 08:31

Jørgen pas på med diodelys og lysdæmpning, det er ikke så smart, hvis der
skal kunne dæmpes bør der anvendes lysslanger med de små glædelamper, de kan
dæmpes.
Har selv udvidet mit hyggelys, men med de lysslanger som Fendt også anvender
originalt, dette er en slange med små glædepære, yderligere er disse slanger
kun 10 mm. i diameter så de ikke fylder så meget.
Ole

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 01:22

"Ole JN" <xjuelx@bluewin.ch> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvender originalt, dette er en slange med små glædepære, yderligere er
> disse slanger kun 10 mm. i diameter så de ikke fylder så meget.

Hej Ole.

Du må uddybe det nærmere at hvorfor jeg ikke skulle kunne dæmpe dioderne ?

Jeg ved godt at de ikke fungere på samme måde som en glødepære, men
selvfølgelig kan du sænke lysstyrken med en modstand i serie, i det her
tilfælde en en variabel modstand som kan klare op til 600 mA.

Fra : BigMac

Dato : 02-03-08 08:35

"Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du må uddybe det nærmere at hvorfor jeg ikke skulle kunne dæmpe dioderne ?
>
> Jeg ved godt at de ikke fungere på samme måde som en glødepære, men

jo det er det samme når vi taler omm 12 volt

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 10:17

> jo det er det samme når vi taler omm 12 volt

Og du mener, at oms lov ikke gælder der ?

Fra : BigMac

Dato : 02-03-08 11:27

> Og du mener, at oms lov ikke gælder der ?

hvad mener du med det, har jeg ophævet den da?

Ved 50 Hz AC vil du kunne se dioden blinke, men ikke ved 12 volt DC

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 14:09

> hvad mener du med det, har jeg ophævet den da?
>
> Ved 50 Hz AC vil du kunne se dioden blinke, men ikke ved 12 volt DC
øhh hvem har talt om 50 Hz ?????

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 14:11

> hvad mener du med det, har jeg ophævet den da?
>
> Ved 50 Hz AC vil du kunne se dioden blinke, men ikke ved 12 volt DC

Du har stadig ikke forklaret hvorfor at jeg ikke kan dæmpe dioderne med et
potmeter ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-03-08 18:40

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Ved 50 Hz AC vil du kunne se dioden blinke, men ikke ved 12 volt DC

Så skulle man da være udstyret med et usædvanligt syn. Jeg kender ikke
nogen, der kan se en blinkfrekvens på 50 Hz.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : BigMac

Dato : 02-03-08 19:02

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Så skulle man da være udstyret med et usædvanligt syn. Jeg kender ikke
> nogen, der kan se en blinkfrekvens på 50 Hz.

så kender du 1 nu

og hvis du bevæger LEDèn vil de se det somm streger --- --- --- ---

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 19:54

> Så skulle man da være udstyret med et usædvanligt syn. Jeg kender ikke
> nogen, der kan se en blinkfrekvens på 50 Hz.

Hej Jan.

det er der nu en del der kan, eks er der rigtig mange der kan se lysstofrør
blinke, de fleste kan se det ved ikke at kigge på røret men lade lyset komme
ind fra siden.

Fra : Jens

Dato : 01-03-08 16:16

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Lidt nord for Århus.

Jeg ved ikke hvorledes den lysdæmper www.dioder.dk virker men med en
pul-bredde-regulator kan man sagtens dæmpe lyset fra lysdioder - man kan
også bare sætte en modstande i serie med slangen.

Mvh
Jens

Fra : BigMac

Dato : 02-03-08 08:37

> Lidt nord for Århus.
>

> Jeg ved ikke hvorledes den lysdæmper www.dioder.dk virker men med en
> pul-bredde-regulator kan man sagtens dæmpe lyset fra lysdioder -
Hvilken puls vil du regulere??

Det er ikke tale om AC men DC, så det er jo bare at regulere spændingen
ned....

Styr evt strømmen med et effekt potentiometer

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 02-03-08 09:39

BigMac skrev:
> [...]
> ned....
>
> Styr evt strømmen med et effekt potentiometer

Lysdioder skal have en vis spænding for at lyse så hvis du bare sætter
en variabel modstand i serie bliver reguleringen ikke lineær.
Derfor regulerer man ofte med pulserende DC, så er lyset afhængigt af
hvor lang pulsen er i forhold til pausen og der er ikke noget tab i
effektpotmeteret.

../Lars

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 10:19

> [...]
> Derfor regulerer man ofte med pulserende DC, så er lyset afhængigt af hvor
> lang pulsen er i forhold til pausen og der er ikke noget tab i

Ahh endelig en der ved hvad han svare på, det er nemlig den helt rigtige
måde at regulere på, modsat som jeg skriver et potmeter, men det er billigt
og nemt at få fat i.

Fra : BigMac

Dato : 02-03-08 11:23

"Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> skrev i en meddelelse

> Lysdioder skal have en vis spænding for at lyse så hvis du bare sætter en
> variabel modstand i serie bliver reguleringen ikke lineær.
ja ja - men hvorfor gør det så besværligt, når 2 modstand og et potmeter kan
gøre det.
Det behøver da ikke være 100% linært.

> Derfor regulerer man ofte med pulserende DC, så er lyset afhængigt af hvor
> lang pulsen er i forhold til pausen og der er ikke noget tab i
> effektpotmeteret.

så brug da en regulator...

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 02-03-08 13:14

BigMac skrev:
> "Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> skrev i en meddelelse

> ja ja - men hvorfor gør det så besværligt, når 2 modstand og et potmeter kan
> gøre det.
> Det behøver da ikke være 100% linært.
Det vil selvfølgelig også virke - det var bare for at forklare hvor
pulserne kommer ind i billedet.

> så brug da en regulator...

Eh - ja, så er det bare den der bliver varm. Med mindre du med
"regulator" mener en pulsbreddemodulator.
Kun en sådan forhindrer dette tab.

Fra : Jens

Dato : 02-03-08 13:39

> [...]
> ned....
>
> Styr evt strømmen med et effekt potentiometer

Jeg vil lave en PWM (Pulse Width Controller) der med en frekvens på nogle
hundrede Hz sender en puls på 12VDC igennem slangen med en varierende
pulsbredde (varieres med et potentiometer) på mellem 5% og 95% - så kan
lysstyrken reguleres fra næsten slukket til "næsten" fuld knald.

Et alm. effekt-potentiometer (5-10W) på 100 ohm kan også bruges -
reguleringen behøver jo ikke at kunne NASA-godkendes, bare man kan dæmpe
lyset.

/Jens

Fra : Jens

Dato : 15-03-08 22:33

> [...]
>
> Et alm. effekt-potentiometer (5-10W) på 100 ohm kan også bruges -
> reguleringen behøver jo ikke at kunne NASA-godkendes, bare man kan dæmpe

"Lummer Lyset" er nu installeret (5 m diode-slange).

Slangen er monteret under frontlisten under skabene rundt ved siddegruppen.

Slangen er tilsluttet 12V uden yderligere dæmpning og det ser fint ud - det
lyser ikke for meget så lysdæmper bliver der ikke brug for.

Slangen er en "varm-hvid" diodeslange fra www.dioder.dk.

Mvh

Jens

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 05-04-08 11:07

> [...]
>
> Slangen er tilsluttet 12V uden yderligere dæmpning og det ser fint ud -
> det lyser ikke for meget så lysdæmper bliver der ikke brug for.

Kan du ikke give et direkte link til slangen? Jeg har ledt en del nu og
det nærmeste jeg kommer er rør - der ikke er fleksible.

Var de lette at sætte fast - og hvad brugte du?

Kent.

Fra : Kent \(bærbar\)

Dato : 05-04-08 11:27

"Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det nærmeste jeg kommer er rør - der ikke er fleksible.
>
> Var de lette at sætte fast - og hvad brugte du?

Nu har jeg fundet det, men hvordan satte du slangen fast?

Kent.

Fra : Jens

Dato : 07-04-08 21:36

"Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Kent (bærbar)" <KentChr@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Nu har jeg fundet det, men hvordan satte du slangen fast?
>
> Kent.

Jeg har ikke haft behov for at dæmpe den, men en 5 meters slange kan dæmpes
med en 10-30 ohms modstand. Hvis du anvender et potentiometer skal du huske
at det skal kunne tage 1 watt så et almindeligt små-signals potentiometer er
nok for lille (= bliver varmt). Brug i stedet en fast modstand.

Jeg monterede min slange bag den liste der sidder ned under overskabene helt
inde mod vognen (altså længst væk fra vinduerne). Jeg satte den fast med
kabel-sko til kraftkabel hvor sømmet blev udskiftet med en lille træskrue op
i bunden af overskabet.

Min lyser med fuldt knald og styrken er ok for mig, men jeg synes generelt
at den "varm hvide" slange lyser en anelse grønt i.f.t. min 20W halogen
lampe over bordet. Jeg kan emaile nogle billeder hvis det har interesse.

Min slange kan ses ude fra igennem vinduet - men det genere ikke mig - måske
kun dem uden for

Mvh
Jens

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-04-08 16:05

> [...]
>
> Slangen er tilsluttet 12V uden yderligere dæmpning og det ser fint ud -
> det lyser ikke for meget så lysdæmper bliver der ikke brug for.

Jeg har også monteret denne slange, jeg er dog glad for at kunne dæmpe den,
da lyser ret kraftigt.
Men det potmeter man kan købe hos dioder er på 1Kohm er for voldsomt så jeg
skal enten have en modstand hen over potmeteret eller ændre det til et 100
ohms. potmeter.
Ang monteringen, der brugte jeg de gamle lister hvor den oprindelige
lysslange havde sidet, åbentbart er 11 måneders konstant brug (om aftenen)
for meget for alm. gløde pære.