camp let hastighed
Fra : Brian

Dato : 24-02-08 12:37

hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 21:25

Brian wrote:
> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let

max. 130 i normalt vejr, 110 i regnvejr. Vejr, vind og vejforhold kan give
andre begrænsninger. Vi har også oplevet at trafikradioen har snakket om
lavere hastighed pga. forurening hvis der har været tæt trafik.
Men, under normale omstændigheder, det samme som uden anhænger - også selvom
den ikke har bremser.

Per.

Fra : Anette

Dato : 24-02-08 21:44

Per Olsen wrote:

> [...]
> trafik.
> Men, under normale omstændigheder, det samme som uden anhænger - også

Per - Har du en side der beskriver det du fortæller her?

Undskyld, men jeg kan ikke finde nogen steder at man må køre så stærkt med
Camplet. Tværtimod...sider som denne
http://driving.drive-alive.co.uk/driving-in-france.htm

....skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg - uanset
hvilken type "trailer" man har efter bilen.
Altså samme hastighed som lastbiler o.s.v
Det virker også lidt ulogisk at man kun må køre 80-90 med campingvogn eller
trailer, også må race afsted med camp-let...gør det ikke?

/ Anette

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 24-02-08 22:00

Anette skrev:

> [...]
> Det virker også lidt ulogisk at man kun må køre 80-90 med campingvogn eller
> trailer, også må race afsted med camp-let...gør det ikke?

I Frankrig (Og Belgien) er hastighedsgrænserne uafhængige af anhænger:
http://www.campingferie.dk/h1_campingpladser/s/hastigheder.asp

/Lars Sch-M

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 25-02-08 14:41

Jeg kan ikke se det skulle være farligere at køre 130 med en CL i Frankrig
når man må køre 130 med en CV dernede !! dog ikke hvis man har en tempo 100
godkendelse så må man kun køre 100 , hvor har disse franskmænd deres logik
gemt henne ??? Har selv kørt med CL Royal dernede og kørt 140 , ingen
problem i det P.G.A. deres gode betalingsmotorveje.

Fra : Knud

Dato : 25-02-08 21:33

Hej Bent
"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47c2c5f2$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> franskmænd deres logik gemt henne ??? Har selv kørt med CL Royal
> dernede og kørt 140 , ingen problem i det P.G.A. deres gode

Mener stadig ikke, at hverken en CV eller Camplet er bygget til 120-140
km/t.
Ved ikke om det dig jeg møder på Sydmotorvejen med 120 km/t og CV-en
slingrende efter sig?
Men indrømmet, hvis du ikke er væltet, så er du er i Rødby 7 minutter
før mig.
Mvh knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-02-08 14:33

"Knud" <manden-i-syd@mand.invalid> skrev i meddelelsen

> Mener stadig ikke, at hverken en CV eller Camplet er bygget til 120-140
> km/t.

Jeg har flere gange efterlyst nogen der har papirer på at en campingvogn er
godkendt til mere end 100 km/t. De papirer har jeg hverken set eller hørt om
nogen steder.

De 4 cv´er jeg har haft er alle godkendt til max. 100 km/t.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Brian

Dato : 24-02-08 13:31

On 24 Feb., 20:37, Brian <brian.w...@gmail.com> wrote:
> hvor stærkt må man kører i frankrig med camp let

ok så er det barer at holde på

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-02-08 22:34

>ok så er det barer at holde på

Hej Brian

Inden du sådan lige kører ned og ræser af sted med din CLer så tjek lige
dækkene på den, om de er godkendt til den hastighed og samtidig skal de ikke
være for gamle.

Og husk at selv en lille trailer kan hive en stor bil rundt.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Sten Bo

Dato : 25-02-08 14:27

"Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Det gør kun ondt den sidste ½ m.

Hilsen Sten

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-03-08 23:44

> "Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse

> Det gør kun ondt den sidste ½ m.
>
> Hilsen Sten

Hvis det er camplet efter en landcruiser så er risikoen for at blive revet
rundt hvist meget lille :D

Har selv haft en camp let efter terranoen og må da nok indrømme at efter de
første 50km glemte jeg sku den var bagefter og nålen røg op på 130-140kmt

Erik

Fra : Sten Bo

Dato : 08-03-08 09:38

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de
> første 50km glemte jeg sku den var bagefter og nålen røg op på 130-140kmt

Det er vist længe siden at Jørgen har kørt med en camp-let. Men han har vist
flyttet en combi-camp et par kilometer for et par år siden -. og det er nok
derfra respekten kommer

For øvrigt har jeg studset over teksten i camp-lets indskud i artiklen i 15
marts 08 campingferiebladet om opnåelse af tempo 100 med cam-pletten.

Hvor jeg mener der er et par fejl. Bladet kommer her i netudgaven
http://www.campingbladet.dk/default.asp?publicationGuid=330

Men er ikke lagt ind i nu. I skal ,til da, hente det hos forhandlerne.

Fint nok at man beregner vægten på en bil hvor cam-pletten hverken har
bremser eller støddæmpere. CL vægt under 0.3 af bilens tjenestevægt. Så ok.

Men så går det galt. Der står noget om vægt 1,1 - med bremser. og det er så
det.

Reglerne siger med støddæmpere og bremser. Men uden slingrekobling C-L
total op til 0.8 af bilens tjenestevægt.

Hvis man skal køre 1 - 1 altså camp-letten total der er 500 kg. og
tjenestevægten på bilen 500 kg. Så skal der da være slingrekobling. ??

Jeg ved ikke hvor den 1,1 kommer fra. banal fejl selvfølgelig, Grin...

men at man glemmer støddæmperne er da fatalt - især da at det er det, der
indtil modellerne i i år, har forhindret camp-let ejere at få den tempo
100. Der ku ikke sættes dæmpere på akslen.

Ok, hvis man køre. 0.3 af bilens tjenestevægt. camplet 500 kg og bilen over
1667 kg er det ok.

Er det mig der læser artiklen forkert: Har camp-let fået en særlig
godkendelse.

Og det her til Jørgen L ære.

Da du Jørgen, var den første der mig bekendt kom med den 0.3 vægtmulighed.
Havde læst på lektien. Og jeg har så nævnt den i debatten 6-7 gange
efterfølgende.

De camp-let folk læser åbenbart også på nettet og er oppe på tærende.

Men kan i forklare mig hvad jeg har overset.

Mvh Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 08-03-08 09:49

> [...]
>
> De camp-let folk læser åbenbart også på nettet og er oppe på tærende.
>

> Men kan i forklare mig hvad jeg har overset.

Igen..
Er der noget der hedder CL - 500kg vægtforhold 1.1 med bremser (men uden
støddæmpere og uden den slingrekobling) ? Der står, skal tjenestevægt bil
være minimum 455 kg.

Hvad er det for et hul de har fundet. Det må i så fald også gælde for CC.

Jeg forstår det stadig ikke.

Sten

Fra : niels w

Dato : 24-02-08 14:19

On 24 Feb., 21:44, "Anette" <a...@def.es> wrote:
> ...skriver MAX 90 km på motorvej når totalt vægten er under 3500kg - uanset
> hvilken type "trailer" man har efter bilen.

Hej Anette!
Står der ikke "over 3500 kg"?

mvh
Niels W.

Fra : Anette

Dato : 24-02-08 22:25

niels w wrote:

> Hej Anette!
> Står der ikke "over 3500 kg"?

JO...(shit) - jeg kan ikke læse idag ....undskyld
Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med camplet.....men
okay ..

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 22:49

Nu står der jo heller ikke at man _skal_ køre 130.
Men nu er den jo ikke så tung så 130 er egentlig ikke noget problem, men det
er da klart at man skal være opmærksom på nogle ting især det der med
dækkene, vægtforhold ml. bil og påhæng (især hvis den ikke har bremser),
vejens stand mv. det er jo nogle små hjul den har og den kan også hoppe når
den ikke har støddæmpere...
De franske (betalings)motorveje er generelt i meget bedre stand end
herhjemme, så det kan altså lade sig gøre..

Per.

Fra : Ivan, Århus

Dato : 24-02-08 22:49

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
[klip]
> JO...(shit) - jeg kan ikke læse idag ....undskyld
> Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med
> camplet.....men okay ..

Næh, ved 130 km/t er en Camp-Let lettet fra underlaget.
Den hænger HELT stabilt ca 5 cm over jorden.
Jeg har prøvet det 3 gange.*)

Hilsen Ivan, Århus

*) Første - Sidste - Eneste

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-02-08 23:55

> Næh, ved 130 km/t er en Camp-Let lettet fra underlaget.
> Den hænger HELT stabilt ca 5 cm over jorden.

Niks, og heller ikke ved 140 km/timen - det var godt nok en fejl fordi jeg
glemte at den var på, men det var bestemt ikke et problem.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-02-08 23:54

> Det lyder bare vanvittigt i mine ører at man må køre 130 med
> camplet.....men okay ..

Den vejer stort set ikke noget, den er glat og rund, og du mærker ikke du
har den på. Ingen problemer i det. Det er meget værre med en trailer med ½
m2 grus i.

Mvh Maria

Fra : Anette

Dato : 25-02-08 23:26

Maria Frederiksen wrote:
> Den vejer stort set ikke noget, den er glat og rund, og du mærker
> ikke du har den på. Ingen problemer i det. Det er meget værre med en
> trailer med ½ m2 grus i.

Det er muligt - men det lyder nu ikke særlig betryggende alligevel-synes
jeg.
Jeg har oplevet musikere køre med deres grej i trailere på vej hjem kl
kvalme om natten på motorvejen - hvor traileren lystigt hoppede slingrende
afsted - med 130-150 i timen - og jeg skulle ikke nyde noget af at overhale
sådan en. ( er selv musiker - i kassevogn)
Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke nok
til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.

/ Anette

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-02-08 14:35

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen
> Maria Frederiksen wrote:

> Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke
> nok til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.

Hvis det passer, så har motorcykler et problem ;)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-02-08 18:53

> Der er som regel kun 2-300kg i sådan en musikertrailer - og det er ikke
> nok til at holde skidtet nede på jorden ved den hastighed.

Men de har sjældent et glat låg og godt nok er jeg ikke musiker, men sidst
jeg så, fyldte det en del i højden - og altså en del mere end en CampLet.
Det er højde og sideflade, der giver problemer, ikke vægt.

Mvh Maria

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 27-02-08 16:50

Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
trykker camp letten ned mod vejen , hvilket ikke ligefrem får den til at
flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt med
vejbanen.

Fra : Ivan, Århus

Dato : 27-02-08 17:34

> [...]
> flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
> hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt

Det var nok også gas med flyveriet. Men den bliver MEGET stille og MEGET
stabil ved de høje hastigheder.
Da jeg prøvede med 140 km/t checkede jeg varmen i både dæk og i nærheden af
lejerne ved pauser/optankning, og der var ikke noget bemærkelsesværdigt.
Det mest bemærkelsesværdige var, så kort turen fra Bordeaux til Århus var
blevet.

Hilsen Ivan, Århus

Fra : Bjarne

Dato : 27-02-08 20:09

Ivan, Århus wrote:

> [...]
> meddelelse news:47c5869b$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Det var nok også gas med flyveriet. Men den bliver MEGET stille og MEGET

Det der er interessant er hvad der sker, hvis du skal lave en
katastrofeopbremsning eller en undvigemanøvre. Specielt hvis der ikke er
bremser på dimsen.

mvh,
Bjarne

Fra : Ivan, Århus

Dato : 27-02-08 21:12

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> Det der er interessant er hvad der sker, hvis du skal lave en
> katastrofeopbremsning eller en undvigemanøvre. Specielt hvis der ikke er
> bremser på dimsen.

Der sker ikke alverden. Nu har jeg ikke prøvet, for jeg kørte kun så tjept,
fordi jeg havde en fransk motorvej helt for mig selv.
Det er mere interessant, hvad der sker, hvis jeg holder stille bagest i en
kø og der kommer en lastbil, som ikke har set at jeg holder bagest i en kø.

Hilsen Ivan, Århus

Fra : ls

Dato : 27-02-08 22:09

"Ivan, Århus" <bakkehegnetSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kø og der kommer en lastbil, som ikke har set at jeg holder bagest i en

Nu er jeg ikke selv nogen helgen i trafikken. Jeg har da selv prøvet at
drysse afsted med CV og 120 km/t og kører da ofte mere end 100..
Men at påstå der ikke sker alverden hvis skal undvige, katastrofebremse
eller andet ved de hastigheder og fuldt lastet trailer skal man da vist være
mere end almindeligt naiv for at påstå.

vh
ls

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-02-08 22:58

> [...]
> eller andet ved de hastigheder og fuldt lastet trailer skal man da vist
> være mere end almindeligt naiv for at påstå.

En camplet vejer ikke alverden fuldt lastet - det er ikke som en trailer,
der kan overlæses med grus eller fliser.

Mvh Maria

Fra : ls

Dato : 28-02-08 17:27

> En camplet vejer ikke alverden fuldt lastet - det er ikke som en trailer,
> der kan overlæses med grus eller fliser.

Alverden er jo relativt. 750 kg er vel nok til alligevel at lave ravage + at
det er en forholdsvis stor kasse. Endelig skal man huske at undervogn og
hjul kun er dimensioneret til vognens totalvægt så uanset hvor meget eller
hvor lidt alverden er så er campletten læsset til maks hvis ikke over som så
mange cv'ere også er.
Som sagt skal jeg hverken bestemme eller kritisere at der bliver kørt
hurtigt men tag dog og vær ærlige over for jer selv. Jeg selv kører som sagt
også for stærkt men jeg går da ikke og bilder mig selv ind at der ikke sker
mere hvis jeg kører galt med 120 end hvis jeg kører galt med 80.

ls

Fra : Ivan, Århus

Dato : 28-02-08 17:46

"ls" <ar_fjern_go.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> sagt også for stærkt men jeg går da ikke og bilder mig selv ind at der
> ikke sker mere hvis jeg kører galt med 120 end hvis jeg kører galt med 80.

Hvor kom de 750 kg fra ?

CampLet vejer ca 200 kg + det man lægger på efterfølgende.
Vi kørte på en tom fransk motorvej med en forvogn på 2600kg og en CampLet på
ca 300 kg.
Frit udsyn flere km frem, så min fantasi kan ikke række til dit scenarie.

Hilsen Ivan, Århus

Fra : ls

Dato : 28-02-08 23:09

> "ls" <ar_fjern_go.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]
>
> Frit udsyn flere km frem, så min fantasi kan ikke række til dit scenarie.
>
> Hilsen Ivan, Århus

Hvilket scenarie? Det eneste jeg påstår er at der nok sker lidt mere end
"ikke alverden".
Men vi ser jo nok forskelligt på hvad "ikke alverden" er og det skal der jo
være plads til

mvh
ls

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-02-08 21:20

> Alverden er jo relativt. 750 kg er vel nok til alligevel at lave ravage

Den vejer ikke andet end 200 kg, når den er pakket. Så kan man fylde et par
dyner, lidt sengetøj og lidt tallerkener i den, og så er den altså FULD.
Sætter man en cykel ovenpå, så kan man med lidt god vilje nå op på de 450
kg, den max må veje, men ejg vil påstå at det er svært.

Mvh Maria

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 29-02-08 12:00

Stadigvæk er loven i frankrig at man må køre 130 km/t med trailer og camp
let samt cv , hvis der er sket en masse ulykker med den hastighed var reglen
nok blevet ændret , og alverdens aviser havde skrevet om alle disse uheld ,
eller hvad ??

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-02-08 17:51

> [...]
> flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
> hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt

Nej, jeg vidste ikke at det var derfor, jeg vidste bare at det ikke er et
problem.

Mvh Maria

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-02-08 18:48

"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Åbenbart er du ikke klar over at vinden flower af hen over bilen og dermed
> trykker camp letten ned mod vejen ,

Der sker det modsatte - nemlig at vinden trækker vognen op. Derfor er man
nødt til på hurtige køretøjer at lave forskellige fixfaxerier (spoilere,
undervogn m. skørter) for at holde køretøjet ned.

vh
jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 19:39

> Der sker det modsatte - nemlig at vinden trækker vognen op. Derfor er
> man nødt til på hurtige køretøjer at lave forskellige fixfaxerier
> (spoilere, undervogn m. skørter) for at holde køretøjet ned.

Er det ikke mest formel 1 racere med en egenvægt under 100 kg. og en
hastighed på 300+ ?
Men de kan selvfølgelig også have en camp-let på slæb, der findes jo også
campingvogns-rally.

Per.

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-02-08 20:01

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke mest formel 1 racere med en egenvægt under 100 kg. og en
> hastighed på 300+ ?

Nej, vinden løfter under alle omstændigheder, så presset mod undergrunden
bliver mindre. Men det er klart, at der skal en vis fart til før man
ligefrem letter. Det er ren fysik. Hvis luften presses op over traileren,
vil den have en højere hastighed end neden under og iflg. Bernoullis princip
medfører det et lavere tryk, svarende til at der sker et løft. Det er det
princip, der giver en flyvinge opdrift.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : T. Hartung

Dato : 28-02-08 18:27

> [...]
> flyve, der må jo være en grund til at frankrig tillader den hastighed,
> hvilket de nok ikke ville gøre hvis disse trailere aldrig havde kontakt

Det kan nemt vise sig at være lige modsat - når vinden ryger hen over bilen
skabes der undertryk bag bilen dette vil hive op i Campletten, ligesom en
fly-vinge - undertryk på oversiden.

Modsat vil vinden også blive presset ned under bilen og derved skabe
overtryk under bil og camplet. Dette virker også løftende.

På et tidspunkt vil disse trykforskelle dog blive udlignet om det sker
ved/"midt på" camplet eller efter camplet må en vindtunnels vist hellere
afgøre.
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Sten Bo

Dato : 29-02-08 08:45

"T. Hartung" <T.Hartung@NOmail.dk> skrev i en meddelelse

,

> På et tidspunkt vil disse trykforskelle dog blive udlignet om det sker
> ved/"midt på" camplet eller efter camplet må en vindtunnels vist hellere
> afgøre.
> --

Ikke nødvendig med CC

På Combi Camp /Venezia Valley Country med køresejl (godt navn) presenning
sat,
har der bag vores biler, lift back typen, lang skrå bagrude, altid være tryk
nedad på den forreste del af combicamben og løft ca. 1/3 fra bagenden, så
presenningen buler opad lidt før køkkenet der sidder på bagsmækken begynder.

Presenningen dækker i den integrerede udgave vi har også ud over køkkenet.
Med den kvalitet køresejl vi har nu løftes det stykke måske 10 cm når man
køre over 100 110 eller fra 80 med meget modvind. Det til Panda, der kun
dækkede selve vognen var frygteligt, blødt og blev sat med elastikker i
siderne - og kunne, hvis man kørte rigtig stærkt stå op i en ballon.
Fuldstændig afsindigt. Folk gav det gerne nogle bånd på tværs og jeg
brugte også i stedet for elastikkerne, strips .

Der er et 5-6 cm mellemrum mellem vognkassen og køkkenkassen og jeg har
engang foreslået, at der burde være en vindafviser under bunden fra
vognkassen - åben et par cm under køkkenet, så der i hos dem der kører
stærkt blev vacum under presenningen. (Plastik skærm popnittet på
vognrammen. I det hele taget burde den være helt glat i bunden. Forslag til
hurtige cc ejere.

Dækkene på Country er H dæk 210 km/t og den kører på 185.60 14" lastindeks
475 kg . vognen har både bremser og støddæmpere.

Jeg har engang med Venezia, dæk 205 x 80 - 10" last 500 kg også bremser og
støddæmpere, nat, solo og uden for lands lov og ret, kuling på tværs - lige
prøvet over et par km, kørt 170 gps fart - uden overhovedet at kunne mærke
at den var med. Vognen vejede Tikøb mølle 575 kg (tot 750 kg).

Der er et eksempel (rygte) at folk, kaldt hjem, er kørt hjem fra Frankrig på
en nat 200 kmt hvor de kunne. Stor bil - og folk der er kørt hjem fra Ungarn
på 18 timer. Og der er dem der af sammen grund kun køre om natten, gider
ikke trafikbøvl.

Hvis bilen er til det, er hastigheden IKKE problemet. Det er, som før sagt
den sidste ½ meter, hvis der springer et dæk eller man skal lave en undvige.

Men countryen er fremragende til slalom mellem hullerne på en jord skovvej,
kørte 80 og den følger bare med når bilen er passende stiv. Køreglæde og
drenget. Ja.

Hold jer til dåsemad i køleboksen. Og tænk så på dyr, på familie, de kære og
andre trafikanter.
Man er jo ikke alene i verden

Sten