støddæmpere på Adria Altea 432
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 13:44

Det ser ud til at jeg skal have eftermonteret støddæmpere på min Adria Altea
432 DK (´04) så jeg kan få en tempo 100 godkendelse.

Er der nogen der har gjort sig erfaringer med selv at montere dem, er det
besværligt, er der nogen faldgruber eller andet man skal være særlig
opmærksom på ?

Findes der evt. en form for vejledning eller lignende man kan smugkigge på
inden man kaster sig ud i projektet ?

Alternativt, hvis man vælger at betale sig fra det, hvad kan det mon koste ?

Jeg går ud fra at det er en standard ALKO undervogn og at monteringen burde
være nogenlunde ens uanset mærket af campingvognen, men har jeg ret i det ?

Er der andet jeg burde have spurgt om ?

Mange hilsner

Per.

Fra : Flemming Ambus

Dato : 18-03-08 20:20

Hej Per Godt råd! få det lavet hos et værksted så der er gananti på det er
ikke så dyrt og så er det rigtige der er monteret

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 15:54

Flemming Ambus wrote:
> Hej Per Godt råd! få det lavet hos et værksted så der er gananti på
> det er ikke så dyrt og så er det rigtige der er monteret

Det lyder som om du har prøvet og ved hvad det koster ?

Efter alt hvad jeg har læst, hørt og kigget mig til, er proceduren følgende:

-Vognen løftes og hjulet afmonteres.
-Gummiproppen fjernes fra akslen.
-Stikbeslagene puttes ind i hullet på akslen og spændes sammen med
støddæmperen.
-støddæmperen spændes fast på vangen af vognen (midterste hul)
-hjulet monteres igen og vognen sænkes.

Herefter gentages det hele i den anden side.

Ja, det hele skal kontrolleres og efterspændes. Ja, man kan ligeså godt
kontrollere bremserne når man alligevel har hjulet afmonteret.

Jeg ved ikke hvad værkstedet tager for denne operation (men er vældig
nysgerrig)
Jeg har undersøgt priserne på støddæmpere hos en forhandler i nærheden af
Køge. Jeg kan ikke huske priserne præcist, men de var flere hundrede kroner
dyrere...

Mvh. Per