Napoli/Amalfi bugten
Fra : Bent

Dato : 19-02-08 18:26

Nu er det jo tid til at planlægge ferie, derfor er der nogen der har
erfaringer med at være turist i disse områder, vi er blevet meget kraftig
advaret mod at kører både i Napoli og Sorrento området, efter sigende skulle
der ikke være færdselsregler den stærkeste vinder, og ikke mindst mod
mafiaen i området,
og det er endda af en herboende italiener der selv kommer fra dette området.
Så allle der har nogen der har erfarringer hefra både store og små vil vi
blive glade at hører fra. så på forhånd tak.

Bent

Fra : Gismo

Dato : 19-02-08 20:09

> [...]
> erfaringer med at være turist i disse områder, vi er blevet meget kraftig
> advaret mod at kører både i Napoli og Sorrento området, efter sigende

begiv dig ikke ud på disse kanter, hvis autocamper ligner en skraldebil
Var ganske kort i Napoli for nogle år siden, byen er møg beskidt og det er
ikke blevet bedre. Håber de får styr på det inden turisterne kommer.

Gismo.

Fra : T. Hartung

Dato : 19-02-08 22:00

"Bent" <benttilst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så allle der har nogen der har erfarringer hefra både store og små vil vi
> blive glade at hører fra. så på forhånd tak.

Njaaaa så slemt er det ikke - vi havde kun gode oplevelser i området og
trafikken er ikke være end andre steder - men du kan da læse lidt om det på
nedenstående link.

God fornøjelse

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-08 22:10

Bent skrev i 47bb110e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> området. Så allle der har nogen der har erfarringer hefra både store
> og små vil vi blive glade at hører fra. så på forhånd tak.

Napoliområdet er en lidt speciel oplevelse. Det er noget af det allermest
pragtfulde Italien og noget af det, der kan bekræfte enhver fordom man måtte
have.

Rent områdemæssigt er der gevaldig stor forskel på om man ser på
Sorrentohalvøen, der er rimelig fashionabel og ganske velholdt eller om man
kigger på storbyen Napoli eller de nord- og østlige naboskaber.

Jeg vil ikke advare mod at tage derned - jeg har gjort det uden
betænkelighed flere gange i de senere år og gør det sandsynligvis igen denne
sommer. Der er store oplevelser og området byder på noget af det
allersmukkeste man kan forestilles sig. Selve Napolibugten med Vesuv er helt
fantastisk:
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Napoli/slides/_dsc6648.html

Der er rigtigt mange steder at besøge, både i Napoli og omegnen. Hvor mange
ved f.eks. at Europas største kongeslot ligger i det nærliggende Caserta?
Vesuv er et formiddabelt syn - snyd dig ikke for gåturen op til krateret.
Pompei og Herculanum er top 10 seværdigheder. Og Sorrentohalvøen med
Amalfikysten er helt ufattelig smuk. For ikke at tale om de fantastiske øer,
der ligger ud for Napolibugten.
Men det er også rigtigt at området er mafialand - dernede hedder det bare
Camorra, eller med de lokales ord: Sytemet. Men da du næppe skal handle med
hverken mode eller asfalt eller vil deltage i byggeindustrien, er det næppe
dit problem. Jeg vil dog anbefale at man bliver væk fra de skumle kvarterer
inde i Napoli, hvis man er behængt med dyre kameraer og andre letomsættelige
værdier. Men på de store strøg og pladser er der ikke noget problem.
I øvrigt kan Napolis metro anbefales - den er i udsøgt grad ren og velholt
og stationerne er mange gange de rene kunstværker. Restauranter er rimeligt
billige og serverer udsøgt godt mad. Ind i mellem med fremragende campansk
vin til priser, der er lavere end du kan købe den i forretningerne. En lille
detalje: Hvis du camperer på Sorrentohalvøen vil du få anbefalet at tage
offentlig transport til Napoli. Vi har prøvet og det gider vi ikke mere. Vi
tager bilen. Lige ind til det Nationale Arkæologiske Musæum (hvor man i
øvrigt kan se pornografiske specialiteter fra Pompei og Herculanum, hvis det
har interesse. Man kan godt tage børnene med ). Ikke ret langt fra
Musæet ligger en underjordisk parkering hvor selveste mafiaen passer på din
bil (og de er ganske ærlige). Og lige overfor p-pladsen er nedgangen til
Metroen, som med fordel kan benyttes resten af vejen.

Vi har camperet både på Sorrentohalvøen og nord for Napoli ved Baia Domizia.
Og konen og jeg er uenige om hvor vi helst vil være. På Sorrentohalvøen har
vi boet på en meget charmerende plads i Vico Equense, der nærmest er en
bycamping. Der er OK bademuligheder, men en noget overfyldt lille strand.
Nord for Napoli har vi benyttet en ADAC superplatz, Baia Domizia.
Se her:
http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Pladser/Baia_Domizia/Baia_Domizia.htm

Og det blev så en længere smøre, håber du kan bruge det til noget.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Mht. traffik, ja så er der lidt forskel på, om man ser på det overordenede
vejnet eller det lokale. På det overordnede vejnet er det slående, at de i
virkeligheden kører meget langsomt i forhold til hvad vi er vant til i
Danmark. Men ude på det lokale, er mange regler suspenderede. Sildeben og
andre vejmalerier oversees med foragt. Til gengæld - hvis du ikke selv
udfordrer trafikken og blot tager det roligt, ja så er der sådan set ikke
noget problem. Problemerne dukker op, hvis du lader dig provokere og vil
vise at du ikke stikker op for bollemælk. Enhver campaner under 60 vil
prompte opfatte det som en udfordring, som man selvfølgeligt tager op så man
kan vise at man er en mand. Som du selv skriver: se om den stærkeste vinder.
Men hvis du kan styre dit machogen og tager det roligt og stilfærdigt får du
ikke en skramme og som sagt - det hele går gevaldigt langsomt. Men der er
ufatteligt mange traffikanter. Alt i alt opfatter jeg (som nordjyde) ikke
trafikken farligere end i København.