El-vandpumpe i gaskassen?
Fra : N. Lindhard

Dato : 12-02-08 18:27

Jeg har i DCUs blad læst, at det fra 1990 (eller var det 1992?) har
været ulovligt med elledninger i gaskassen. Det er der nu alligevel i
vores Home-car årgang 1995, da vandbeholderens vandpumpe sidder side om
side med gasflaskerne.

Er der nogen, der har erfaringer med, om der kan opsættes en effektiv
skillevæg, når der kun er én fælles bred klap på gaskassen?

Eller skal jeg bare stole på, at det også vil gå godt fremover? Der var
ingen bemærkninger til syn, men jeg spurgte heller ikke.

Nic.

Fra : Carsten Stage

Dato : 12-02-08 19:55

"N. Lindhard" <nl@dksl.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har i DCUs blad læst, at det fra 1990 (eller var det 1992?) har været
> ulovligt med elledninger i gaskassen.

Nu er det ikke altid, at man skal eller kan tillægge artiklerne i DCU's blad
den store sandhedsværdi...

Det er sikkerhedsstyrelsen, der idag udstikker reglerne for, hvordan gas-
og elanlæg skal adskilles. Sidst jeg chekkede stod der blot "tilstrækkelig
adskilt".

Grunden til at jeg chekkede var, at der i min daværende vogn var afsat plads
til batteri i gaskassen og adskillelsen bestod blot af et simpelt trælåg
over batteriet. Direkte forespurgt fik jeg svaret, at det var at anse som
"tilstrækkeligt adskilt"...

> Er der nogen, der har erfaringer med, om der kan opsættes en effektiv
> skillevæg, når der kun er én fælles bred klap på gaskassen?

Det er ikke lige til at lave en gastæt adskillelse. Jeg går ud fra, at
gaskassen er "utæt" i bunden, så udsivende gas alligevel vil forsvinde ned
under gaskassen. I så fald er der ikke den store fare for, at der kan
ophobes gas nok, til at der opstår umiddelbar eksplosionsfare.

> Eller skal jeg bare stole på, at det også vil gå godt fremover? Der var
> ingen bemærkninger til syn, men jeg spurgte heller ikke.

Jeg vil nok gå ud fra, at forholdet er OK, for så vidt at vognen er født på
den måde.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : N. Lindhard

Dato : 12-02-08 20:51

Carsten Stage wrote:

> [...]
> kan ophobes gas nok, til at der opstår umiddelbar eksplosionsfare.

> Jeg vil nok gå ud fra, at forholdet er OK, for så vidt at vognen er født

Tak, Carsten

Jeg vil dermed hvile mit hoved trygt på puden i aften!

Nic.