Hjælp til at finde cv
Fra : Kim

Dato : 08-02-08 22:38

Hej

Jeg er total nybegynder ang. campingvogne, men vil godt prøve med en
cv. Men der findes jo mere end ti forskellige, så jeg vil godt have
lidt hjælp til at finde en med mine krav.
Der skal være så vi kan lave så der kan sove to i den ene ende,
dinette til to i den anden ende, køkken med køl og gaskomfur, gasvarme
og et toilet.
Vognen skal have lav egenvægt helst under 700kg. Det må gerne være en
ældre vogn, da vi lige skal se om det er os. Jo mindre jo bedre. Lige
nu klarer vi os med en combicamp, men vil gerne have lidt mere luksus

Vognen skal bruges til at køre rundt med, og max holde på samme plads
i to dage, derfor en lille en der er billig at køre med.

Mvh. Kim Hansen.

Fra : N. Lindhard

Dato : 09-02-08 08:21

Hej Kim

Vi startede med at leje en (gammel) vogn en uge og fandt på den måde ud
af, hvad vi ønskede (og som testvognen ikke havde):

- rigtig gode springmadrasser i stedet for gammeldags skum (de er dejlig
kølige om sommeren og varme nok om vinteren)
- senge, der ikke kræver knirkende hæve-/sænkebord og flytning af
ryghynder, før man kan lægge sig
- mulighed for at lade den ene sove længe, mens den anden drikker
morgenkaffe ved et bord i vognen
- enkeltsenge af samme grund, så man ikke skal kravle over hinanden for
at komme ud af sengen
- lys indretning
- fluenet ved vinduer og dør.
- mulighed for opredning til en eller to gæster i nødsfald.

Vores bil må maks. trække 1000 kg, så det gav også en begrænsning.

Vi valgte året efter at købe en ti år gammel vogn (af samme familie som
testvognen). I dag havde vi måske tilføjet elektrisk gulvvarme til
ønskesedlen, men det kan jo eftermonteres. Vi har dog selv eftermonteret
stabilisator. Vi har ikke savnet varmt vand (det fås på campingpladsen).
Til gengæld er det lækkert med skydedør mellem "soveværelset" og resten
af paladset.

Held og lykke med eftersøgningen!

Nic

Fra : Jens

Dato : 09-02-08 12:01

"Kim" <sletksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vognen skal bruges til at køre rundt med, og max holde på samme plads
> i to dage, derfor en lille en der er billig at køre med.

Pas på ikke at købe for småt da i så hurtigt kan blive trætte af at i ikke
kan komme forbi hindanden i vognen.
jeg har selv hafte en adria 432PX og vil mene den er perfekt til jeres behov
f.eks denne
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp
99 er så en af de kritiske årgange (96-99) mht fugt i Adria, så en uafhængig
fugttest før et evt køb vil jeg anbefale.
Hvis i vil have fortelt så køb et commodore pga af vognens korte længde, det
giver en god rummelighed.
Her er en med fortelt
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53577470
Mvh
Jens

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-02-08 15:40

Hej Kim

Et forslag:

Tag ind til en større campingvognsforhandler, og kik de brugte vogne
igennem. Ikke nødvendigvis for at finde et godt tilbud, men for at se de
forskellige indretninger og modeller.

Når I så finder en der passer Jer, så tjek samme model hos andre forhandlere
og på nettet inden I handler. Så har I selv dannet Jer et indtryk af
priserne inden I handler.

Vi har selv haft en del brugte vogne gennem tiden, og min erfaring er, at
man faktisk kan få meget vogn for kr. 10.000 - 20.000,-, og når I så vil af
med den igen, så får man såmænd størstedelen af pengene hjem igen.

Kim Olsen

Fra : Kim

Dato : 09-02-08 16:22

Jeg har kigget på en Sprite Alpine som har det hele, har de nogle
dårligdomme eller dårlige årgange? noget specielt jeg skal kigge
efter?

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-02-08 17:06

> Jeg har kigget på en Sprite Alpine som har det hele, har de nogle
> dårligdomme eller dårlige årgange? noget specielt jeg skal kigge
> efter?

Sådan en har jeg ligget i for 25 år siden - som fastligger og med to
blebørn. Det lyder sjovt i dag, men dengang var det vild luksus selv om
vognen vel var 20 år gammel

Mvh Maria

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-08 12:18

Kim skrev i s9ipq3l47qgt30du9o4rm6nquf307hc2us@4ax.com dette:

> Jeg er total nybegynder ang. campingvogne, men vil godt prøve med en
> cv.

Der starter vi jo alle

> Der skal være så vi kan lave så der kan sove to i den ene ende,
> dinette til to i den anden ende, køkken med køl og gaskomfur, gasvarme
> og et toilet.

Det burde være meget let - det er jo nærmest standardindretning.

> Vognen skal have lav egenvægt helst under 700kg.

Hvis din bil sætter en begrænsning,er du selvfølgeligt nødt til at rette dig
efter det. Men ellers ville jeg nok overveje en så lille cv baseret på egne
erfaringer.
Jeg har haft en vogt af den størrelse, da jeg på et tidspunkt havde en 10
pers. bus og ikke var i besiddelse af hængerkort til en sådan, hvorfor
max.påhængsvægt var 750 kg. Det blev til en nedvejet Münsterland Siesta
(størrelsen var vistnok 360), som i øvrigt fungerede ganske OK.
Meeeen: Det var den ringeste vogn at køre med, jeg har haft. Og jeg har på
et tidspunkt lånt en vogn på ca. 900 kg. Den kørte også elendigt. Så de helt
små vogne kan rent aerodynamisk godt vise sig at være nogle ustabile
banditter at hænge på krogen. Så kan du rent bilmæssigt gå lidt op, ville
jeg nok anbefale det rent køreteknisk. Ud over det funktionelle i at have
lidt mere plads indendørs.

> Vognen skal bruges til at køre rundt med, og max holde på samme plads
> i to dage, derfor en lille en der er billig at køre med.

Hvor billig den er at køre med afhænger nok mest af vindprofilen og ikke så
meget af om der er et par hundrede kg. mere eller mindre. Kig evt. efter
franske vogne - de plejer at være optimerede mht. aerodynamik.

vh
jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Kim

Dato : 11-02-08 17:03

> [...]
>jeg nok anbefale det rent køreteknisk. Ud over det funktionelle i at have

Det er en Mitsubishi Colt 5dørs 2005, som må slæbe 1000kg med bremser.
Men jeg syntes at 1000kg er lige i overkanten til den lille motor
1500ccm. Jeg har dog ikke prøvet at slæbe nogen cv. med den, så jeg
ved ikke hvordan den går med de mange kg. efter.

Mvh Kim

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-08 17:47

Kim skrev i k2s0r3d986oi5mbilq0o5gdsjondgubmqa@4ax.com dette:

> [...]
> 1500ccm. Jeg har dog ikke prøvet at slæbe nogen cv. med den, så jeg
> ved ikke hvordan den går med de mange kg. efter.

Du får fantastisk meget mere campingvogn ud af at acceptere et par hundrede
kg. mere. Alt det basale vejer jo alligevel det samme så det er først lidt
mere væg, gulv og loft, der bliver tilføjet. Og som nævnt før. Kun op ad de
stejle bakker får vægten noget at sige - langt den største modstand kommer
fra vinden og der betyder en lille meter i længden intet. Det er nærmest min
opfattelse at lidt mere længde gør vognen mere stabil. Men, når du har
fundet en vogn, sø prøv at hægte den bagefter og nup en prøvetur. Det har
jeg altid kunnet få uden diskussion.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 11-02-08 18:41

Jan skrev ;
> Du får fantastisk meget mere campingvogn ud af at acceptere et par
> hundrede kg. mere. Alt det basale vejer jo alligevel det samme så det er
> først lidt mere væg, gulv og loft, der bliver tilføjet.

Det må du sørme uddybe - denne udtalelse Jan ?

Hvis Kim kun må køre med 1000 Kg bremset på krogen , kan det da ikke
anbefales at hægte større vægt på ????

Og 1500 ccm motor , tjae det er jo ikke alverden når det går op af bakkerne
i Jylland eller rundt omkring i det store udland . Det giver i hvertfald en
del røren med Gearstangen. - Det er næsten lige for man kan forslå en
CombiCamp(Teltvogn) i stedet.
Husk det vigtigste er at laste vognen korrekt ved kørsel med påhæng (d.v.s.
hoveddelen af vognens vægt placeret tæt på aksel) Efter trekant princip !
Prøv eventuelt hanses-campingsider.dk hvor du kan indsætte både bil og
campingvogn i en specielt udviklet testbase - der giver udtryk for dit
vogntog.

Held og lykke.

Kim

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-08 20:18

Kim Bonnesen skrev i 47b0888e$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:
> Jan skrev ;
>
> Det må du sørme uddybe - denne udtalelse Jan ?
>
> Hvis Kim kun må køre med 1000 Kg bremset på krogen , kan det da ikke
> anbefales at hægte større vægt på ????

Det har jeg bestemt heller ikke tænkt mig at anbefale. Men udgangspunktet
var et ønske om en vogn med en egenvægt på under 700 kg. Og så er der da et
stykke op til 1000 kg.

> Og 1500 ccm motor , tjae det er jo ikke alverden når det går op af
> bakkerne i Jylland eller rundt omkring i det store udland .

Nåeh - jeg har kørt ikke så få 1000 km. med en Toyota Hiace med 68 KH under
sædet og en Münsterland på krogen. Hvad bakker i Jylland angår, så har de
været ganske overkommelige og alperne er også klaret som en mis. Der er jo
sådan set en grund til at der er gearstang i bilen. At det så er sjovere med
2 l. TDI det er da helt klart, men da jeg hhavde HiAcen var det dog ikke
slemmere end at jeg tog den og lod den kraftigere mazda 626 stå hjemme i
indkørslen.

> Det giver
> i hvertfald en del røren med Gearstangen. - Det er næsten lige for
> man kan forslå en CombiCamp(Teltvogn) i stedet.'

Ja, så synes jeg da godt nok du skulle tage et par minutter til at læse
tråden før du kommenterer. Udgangspunktet for spørger var jo netop at han
kører rundt med en combicamp. Så det vil jo ikke give meget mening at
foreslå ham en teltvogn.

> [...]
> trekant princip ! Prøv eventuelt hanses-campingsider.dk hvor du kan
> indsætte både bil og campingvogn i en specielt udviklet testbase -

Er det mig du anbefaler dette?
I øvrigt er den pågældende test hovedet under armen - den er galt
afmarcheret både mht. min CV og min bil. Den gi'r jeg ikke meget for.

vh
jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 11-02-08 22:53

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> tråden før du kommenterer. Udgangspunktet for spørger var jo netop at han
> kører rundt med en combicamp. Så det vil jo ikke give meget mening at

Sorry den overså jeg !

> Er det mig du anbefaler dette?

NEJ - men andre har vel lov at prøve?
(At laste vognen ordentligt - tjae det var bare et råd)
> I øvrigt er den pågældende test hovedet under armen - den er galt
> afmarcheret både mht. min CV og min bil. Den gi'r jeg ikke meget for.

OK , men tror nu nok den giver et godt finger peg.
Kim

Fra : Jørn Gilreiner

Dato : 11-02-08 18:37

> [...]
> 1500ccm. Jeg har dog ikke prøvet at slæbe nogen cv. med den, så jeg
> ved ikke hvordan den går med de mange kg. efter.

Hej.

Jeg turede lidt rundt i Sverige sidste år (ca. 1300km på 10 dage), med en
Bürstner Fun 350 CV (900kg) efter en Colt 1.5..
Må sige at bilen gjorde det ganske udmærket. 5. gear er dog ikke noget jeg
brugte meget. Bilen kørte i snit omkring 11km/l med CV bagefter, så alt i
alt - Ganske godt klaret..
Du skal ikke være nervøs for at hægte max. vægt bagefter, Colt'en skal nok
klare det, måske ikke den bedste bjergbestiger, men frem skal du nok
komme...

Mvh. Jørn