Ipaddr
Fra : Carsten

Dato : 04-03-08 10:24

Hvis man logger ind via telnet/ssh, er det så muligt at skrive en
kommando på en terminalskærm og få oplyst den IP adresse man har logget
ind fra.

Carsten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-03-08 10:27

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> writes:

>Hvis man logger ind via telnet/ssh, er det så muligt at skrive en
>kommando på en terminalskærm og få oplyst den IP adresse man har logget
>ind fra.

finger, last, who og et par stykker mere...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-08 10:29

Carsten skrev:

> Hvis man logger ind via telnet/ssh, er det så muligt at skrive en
> kommando på en terminalskærm og få oplyst den IP adresse man har
> logget ind fra.

Man vil som regel kunne se værtsnavnet med w eller who, og så er det
det en forholdsvis enkel sag at slå IP-adressen op.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-03-08 10:33

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> writes:

> Hvis man logger ind via telnet/ssh, er det så muligt at skrive en
> kommando på en terminalskærm og få oplyst den IP adresse man har
> logget ind fra.

Ja, kommandoerne w og who kan vise dig hvor du er logget ind fra. Hvis
du er logget ind flere gange fra forskellige steder, kan du finde den
rigtige linje med kommandoen tty.

(Det er dog ikke alle programmer der opdatere den database w og who
slå op i, men for mig virker det næsten altid)

//Makholm

Fra : Niels Baggesen

Dato : 04-03-08 16:39

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
> Ja, kommandoerne w og who kan vise dig hvor du er logget ind fra. Hvis
> du er logget ind flere gange fra forskellige steder, kan du finde den
> rigtige linje med kommandoen tty.

ellers brug "who am i"

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Carsten

Dato : 04-03-08 11:07

Tak for det

Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-03-08 18:11

nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) writes:

> ellers brug "who am i"

Her gik jeg og troede at 'who am i' og whoami var det samme...

Fra : Alex Holst

Dato : 04-03-08 21:36

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> wrote:
> Hvis man logger ind via telnet/ssh, er det s? muligt at skrive en
> kommando p? en terminalsk?rm og f? oplyst den IP adresse man har logget
> ind fra.

ssh(1) sætter nogle environment variables som kan være lettere at
arbejde med, hvis du skal lave noget automatik. Afhængt af din shell bør
du kunne gøre noget i stil med:

athena$ set | grep SSH_
SSH_AUTH_SOCK=/tmp/ssh-LwBrQ18667/agent.18667
SSH_CLIENT='192.168.42.12 52602 22'
SSH_CONNECTION='192.168.42.12 52602 192.168.42.5 22'
SSH_TTY=/dev/ttyp0

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/