Bluetooth og Ubuntu
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 09:41

Greetings!

Jeg har købt mig en BT-dongle, men jeg kan ikke få den til at spille
sammen med min mobiltelefon (en Sony-Ericsson W810i). Det virker fint i
Windows, men det er jo ikke mit primære OS... :-/

Jeg kan se telefonen når jeg har startet hcid, men der er ingen
forbindelse til noget. Jeg kan ikke browse telefonen, jeg kan ikke
browse PC'en, jeg kan intet.

BT-dongle: ISSC
OS: Ubuntu 7.10

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-03-08 15:34

Jesper Poulsen skrev:
> [...]
>
> Jeg kan se telefonen når jeg har startet hcid, men der er ingen
> forbindelse til noget. Jeg kan ikke browse telefonen, jeg kan ikke

Virker donglen i linux/ubuntu med andet udstyr / PC'ere ?

problemet er om det er donglen eller anvendelses softwaren i ubuntu
der er svært at bruge.
Start med at lede efter "low level" (CLI) vejledning så du kan teste
om donglen virker. Check også log-filer !!!

Husk at enheden du vil finde skal være sat op til søgbar
og evt. have en kode.

Jeg fik den anden uge min sony-ericson T68i til at virke med linux (ubuntu)
SÅ vidt jeg kan se kan standard bluetooth applikationer i ubuntu ikke
anvendes fornuftigt med T68i.
Man skal pille i /etc/bluetooth/ filer, se at man kan få en bluetooth virtuel serielport
til at virke (/dev/rfcomm0) og installere bla. wammnu (bygger på gammu).
Se bla. på http://pratyeka.org/rfcomm/
Så kunne jeg læse og skrive telefonbog og SMS'er. :)

Jeg ved ikke om det er noget specielt for den gamle t68i, men helt simpelt var
det ikke, det tog det meste af en eftermiddag at rode med opsætning,
google efter vejledninger/tips osv.

PS.
bluetootsh headset har jeg anvendt med ubuntu + skype i lang tid,
jeg skulle bruge modulet "snd-bt-sco"

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 16:05

Frank Damgaard wrote:

> Virker donglen i linux/ubuntu med andet udstyr / PC'ere ?

Jeg har ikke andet udstyr.

> Start med at lede efter "low level" (CLI) vejledning så du kan teste
> om donglen virker. Check også log-filer !!!

Om den virker?
Den virker i Windows, så jeg ved at den virker. Der er bare nul
forbindelse til omverden nu. Intet. Den ser intet og den kan ikke ses.
Jeg kan slet ikke komme i kontakt med den. Den har jeg kunnet, men efter
en genstart var det slut.

Måske jeg bare skulle finde mig en anden.

> Så kunne jeg læse og skrive telefonbog og SMS'er. :)

Jeg skal bare læse og skrive filer (billeder/musik). Telefonen bruges
som kamera og musikafspiller og intet andet.

> PS.
> bluetootsh headset har jeg anvendt med ubuntu + skype i lang tid,
> jeg skulle bruge modulet "snd-bt-sco"

Det har jeg ingen intensioner om. Min telefon er ustabil på
USB-forbindelsen efter at der er kommet en større Memory Stick i, så nu
skal jeg ha' fundet en alternativ forbindelse til det.
Hvilken BT-dongle anvender du?

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-03-08 16:11

On 2008-03-03, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
> forbindelse til omverden nu. Intet. Den ser intet og den kan ikke ses.
> Jeg kan slet ikke komme i kontakt med den. Den har jeg kunnet, men efter

Mine erfaringer med bluetooth i en Thinkpad T60:

hci0 var som udgangspunkt down, så først skulle man
# hciconfig hci0 up

For at aktivere scanning:
# hciconfig hci0 piscan

Herefter kunne jeg bruge
# hcitool scan
til at scanne efter BT-devices

Virker ovenstående, så virker din dongle (sandsynligvis), så skal du
bare have tæmmet din klikke-klikke-software.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-03-08 16:14

On 2008-03-03, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> hci0 var som udgangspunkt down, så først skulle man

Og når den var det gav en
# hciconfig hci0
blot en BD Address på 00:00:00:00:00:00

--
Andreas

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-03-08 18:50

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg har ikke andet udstyr.

> Om den virker?
> Den virker i Windows, så jeg ved at den virker. Der er bare nul

det skal da skæres ud i pap:

1. finde ud af om donglen virker *med* *linux*

se f.eks. i /var/log/messages og/eller /var/log/syslog
om der står noget om enhed er fundet og nu hedder hci-0 eller
noget i den stil.

> Jeg skal bare læse og skrive filer (billeder/musik). Telefonen bruges
> som kamera og musikafspiller og intet andet.

ok, det har jeg ikke prøvet, min telefon kan dog heller ikke klare musik,
men billedet/logo på den kan ændres, jeg vil prøve om jeg kan dette.

> [...]
> USB-forbindelsen efter at der er kommet en større Memory Stick i, så nu
> skal jeg ha' fundet en alternativ forbindelse til det.

jeg bruge en indbygget i en IBM Thinkpad R51, jeg har også med held prøvet
en USB model fra MSI: PC2PC/MS-6967, og en Bluetimum/BT-BD1007 fra ALDI.