Sløv filserver på ny maskine
Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 02-03-08 22:09

Jeg har lige købt en pc med et bundkort af mærket MSI og typen G31M-F - og
installeret OpenSUSE 10.3 på den. Jeg bruger det netværksinterface, der er
indbygget i bundkortet.

Jeg har sat pc'en op som NFS- og Samba-filserver, og jeg synes, at den kører
mærkbart sløvere som filserver end den pc, jeg før brugte som filserver.
Har nogen en ide til, hvad jeg skal kigge efter for at løse dette problem?
Nogle netværksparametre måske?

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 03-03-08 11:42

Bo Bichel Nørbæk wrote:

> [...]
> filserver. Har nogen en ide til, hvad jeg skal kigge efter for at løse
> dette problem? Nogle netværksparametre måske?

Nogle flere oplysninger:

- Jeg har også sat maskinen op som ruter. I dén rolle fungerer maskinen
glimrende - dva. ikke nogen problemer med hastigheden af netværket.

- Lokalt på maskinen er der ikke nogen problemer med performance af
harddiskene.

- Jeg har installeret OpenSUSE 10.3 fra bunden af på maskinen. På mine andre
maskiner med OpenSUSE 10.3 er der tale om opgraderinger fra tidligere
versioner - inklusive den maskine, der tidligere fungerede som filserver.

Så det kunne tyde på, at det er filserveren (både NFS og Samba), der ikke
kommunikerer ordentligt med sine klienter. Forslag til årsag og løsninger
er velkomne.

Fra : claus

Dato : 03-03-08 20:43

Bo Bichel Nørbæk skrev:
> [...]

Når man sætter en nfsclient op i suses yast sætter den fanen
"valgmuligheder" op til defaults som er langsomt. Prøv at erstatte
defaults med f.eks rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 04-03-08 12:20

claus wrote:

> Når man sætter en nfsclient op i suses yast sætter den fanen
> "valgmuligheder" op til defaults som er langsomt. Prøv at erstatte
> defaults med f.eks rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr

Det har jeg prøvet nu, og det hjalp desværre ikke.

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 03-03-08 12:46

Hej Bo

Jeg har tidligere også haft performance problemer på min samba server... Det
hjalp da jeg satte denne linie ind:

socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_SNDBUF=8192
SO_RCVBUF=8192

I smb.conf

Mvh Jacob

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 04-03-08 12:21

Jeg havde denne linje i forvejen i smb.conf (bortset fra option
IPTOS_LOWDELAY). Det hjalp desværre ikke at sætte denne option ind.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-03-08 12:28

On Sun, 02 Mar 2008 22:08:38 +0100, Bo Bichel Nørbæk
<bo@REMOVETHIShjemmehosbo.dk> wrote:

> [...]
>Har nogen en ide til, hvad jeg skal kigge efter for at løse dette problem?

Du har vel læst kapitel 44 om 'Performance Tuning' i HOWTO'en ??

http://us1.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/speed.html

Den nævner f.eks Loglevel som en årsag til dårlig performance....

<mlr>