linux software raid 5 med lvm
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 02-03-08 10:29

Hej Ng

Jeg overvejer at lave følgende disk setup i min server, men først er jeg ved
at teste det i vmware...

3x250gb diske i software raid 5, med lvm ovenpå så jeg kan extende
partitionerne som det passer mig... Jeg kører med kernel 2.6.18, så det er
muligt at grow'e et raid 5.

Det hele spiller også... Hvis jeg ikke kører systemet på raid'et... Så kan
jeg grow'e det med nye diske og resize som det passer mig...

Men lige pt har jeg alt på raid'et, og en enkelt boot partition på den
første harddisk... (Hvilket jeg ønsker, så så meget som muligt er dækket af
den sikkerhed raid giver)

Jeg har fulgt denne guide til at grow'e raidet... http://scotgate.org/?p=107

Det eneste jeg ikke kan er at resize2fs /dev/md0 ... da systemet jo kører på
det, jeg har forsøgt i single user tilstand, og fra en rescue session fra
cd'en... Men den bliver stadig ved med at sige at ressourcen er i brug.

Er der andre der har leget med dette, og kan have en løsning ?

Mvh Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-08 11:14

Den Sun, 2 Mar 2008 10:29:08 +0100 skrev Jacob d'Andrade:
> [...]
> cd'en... Men den bliver stadig ved med at sige at ressourcen er i brug.
>
> Er der andre der har leget med dette, og kan have en løsning ?

Du skal have / mountet som read-only, ligesom med fsck.

Prøv fx at boote med init=/bin/sh, det resulterer normalt i at /
er read-only.

Mvh
Kent

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 02-03-08 12:12

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal have / mountet som read-only, ligesom med fsck.
>
> Prøv fx at boote med init=/bin/sh, det resulterer normalt i at /
> er read-only.

Hvor skal jeg skrive det?

Kører med grub, og har prøvet efter kernen, samme sted hvor jeg skriver
single... men det sker der ik meget ved.

Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-08 12:38

Den Sun, 2 Mar 2008 12:12:25 +0100 skrev Jacob d'Andrade:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor skal jeg skrive det?
>
> Kører med grub, og har prøvet efter kernen, samme sted hvor jeg skriver
> single... men det sker der ik meget ved.

Definer "ik meget".

Det *er* der det skrives.

Mvh
Kent

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 02-03-08 17:13

> Definer "ik meget".
>
> Det *er* der det skrives.

My bad, topys... ... det spiller som det skal nu, tak for hjælpen.

Mvh jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-08 13:50

On 02 Mar 2008 10:14:14 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Prøv fx at boote med init=/bin/sh, det resulterer normalt i at /
> er read-only.

Er det ikke nemmere at anvende en bootcd? systemrescuecd kan anbefales.
Den understøtter raid og lvm. Er dine partitioners id linuxraid, vil
den automatisk finde dit raid. Det mountes dog ikke, så du skulle
herefter kunne resize md0. Er du ikke til kommandolinje, kan du hente
rc2 (seneste beta), da der følger X med - desktop er fvwm.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-03-08 11:01

Jacob d'Andrade wrote:
> Men lige pt har jeg alt på raid'et, og en enkelt boot partition på den
> første harddisk... (Hvilket jeg ønsker, så så meget som muligt er dækket af
> den sikkerhed raid giver)

Det er måske smart at mirror (RAID 1) /boot så maskinen kan
boote selv om den første disk er død?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08